وکیل بخشش مهریه

وکیل بخشش مهریه

وکیل بخشش مهریه


با  معرفی وکیل بخشش مهریه در خدمت شما عزیزان هستیم.

آیا بعداز فوت شوهر، امکان مطالبه ی مهریه وجود دارد؟
تحت چه شرایطی مهریه به زن تعلق نمی­گیرد؟
آیا پس از بخشش مهریه می­توان از آن رجوع کرد؟

حضور پدر یا مادر زن برای بخشش مهریه در دفاتر اسناد رسمی لازم است؟

یکی از مباحثی که سوالات فراوانی را برای زوجین ایجاد کرده است مهریه و چگونگی روند بخشش آن است و اینکه آیا امکان رجوع پس از بخشش مهریه وجود دارد یا خیر. در این مقاله سعی کردیم روند عملی کار و سیر توالی این بخشش را برای شما بیان کنیم.

اگر مرد متقاضی طلاق باشد کلیه حقوق شرعی و قانونی و عرفی زن لحاظ میشود، مثل مهریه، نفقه، نفقه ایام عده و جهزیه، اجرت المثل، نحله و سایر حقوق مالی. اما اگر طلاق به خواسته مرد نباشد و زن به جز طلاق،طالب  مهریه ی خود را نیز باشد باید آن را جداگانه به اجرا بگذارد و مطالبه کند.
وکیل بخشش مهریه

آیا پس از فوت شوهر، امکان مطالبه مهریه وجود دارد؟

پرداخت مهریه زن بعداز فوت مرد برعهده وراث شوهر است که مسئولیت اموال او را پذیرفته اند و مالک ماترک او می شوند. نکته حائز اهمیت اینجاست که برای مطالبه مهریه از طرف زن بعد از فوت همسر، محدودیت زمانی خاصی وجود ندارد. یعنی حتی با وجود تقسیم شدن ترکه بین وراث، زن همچنان می­تواند در پی مطالبه مهریه خویش باشد.

اخاذی با فیلم مستهجن

آیا زن می­تواند بدون ارائه دادخواست طلاق مهریه خود را به اجرا گذارد؟

نکته ای که باید به آن پرداخت این است که بسیاری از افراد اینگونه فکر می­کنند که مطالبه مهریه باید همزمان با درخواست طلاق باشد در حالی که اینگونه نیست و زن میتواند قبل از طلاق با به همراه داشتن مدارک خویش و سند ازدواج از اجرای ثبت مطالبه مهریه کند.

رجوع به مهریه ابراء شده

در چه صورتی به زن مهریه تعلق نمی­گیرد؟

اما گاهی شرایط نادری پیش می­آید که مهریه به زن تعلق نمی­گیرد. به عنوان مثال، مرد الزامی به پرداخت مهریه به زن ناشره ندارد. در واقع درصورت خیانت زن به مرد و عدم تمکین او به همسرش (یعنی بدون داشتن عذر موجه از شوهرش تمکین نکند) وی الزامی به پرداخت مهریه ندارد.

هم چنین طبق قانون هرگاه ازدواج دائم یا موقت زن ومرد به هردلیلی فسخ وباطل شود و نزدیکی هم بین آن ها رخ نداده باشد زن حق درافت مهریه را ندارد.

در مقابل او می­تواند مهریه خود را چه در زمان حیات شوهر و چه در زمان ممات او به وی ببخشد.

برای روشن شدن این موضوع در ابتدای بحث به تعریف چند عنوان در این زمینه می­پردازیم:
وکیل بخشش مهریه

هبه و بخشش مهریه

بذل مهریه
ابراء مهریه (بریء الذمه کردن)
تفاوت بذل با ابراء مهریه در چیست؟

هبه مهریه:

به این معناست که زن به همسر خویش میگوید من مهر خود را به تو بخشیدم. در این صورت زن میتواند پس از بخشش خود از آن رجوع کند و مجددا مطالبه مهریه کند.

اما هبه مهریه درصورتی که در ازای گرفتن پول یا ملک یا هرچیز دیگر رخ داده باشد(معوض باشد) غیرقابل رجوع است اما اگر غیر معوض باشد قابلیت رجوع دارد.

بذل مهریه:

مفهومی شبیه به همان هبه کردن دارد و زن پس از بذل مهریه چه به صورت شفاهی چه در قالب سند رسمی( عنوان بذل در سند آمده باشد) می­تواند از بذل خود رجوع کند و در پی مطالبه مهریه خود از شوهرش برآید.

مشاوره تلفنی با وکیل مهریه

این حالت اکثرا وقتی رخ می­­دهد که زوجه در قبال طلاق، مهریه خود را به شوهر بذل می‌کند.

بذل مهر در طلاق‌های خلع و مبارات انجام می‌شود، خُلع و مُبارات دو نوع طلاق توافقی در فقه و حقوق اسلامی است که در آن زن با واگذاری مالی به شوهر از وی طلاق  می‌گیرد.

این طلاق مربوط به زمانی است که زن از شوهر به قدری تنفر پیدا کرده باشد که حاضر شود با پرداخت پول از قید همسری وی ر‌ها شود. این مال ممکن است مهریه زن یا معادل آن باشد، به همین جهت در فرهنگ عامه از عبارت «مهرم حلال و جانم آزاد» در اشاره به این نوع طلاق استفاده می‌کنند؛ بنابراین زن با پرداخت مالی به شوهر، از او می‌خواهد که طلاقش دهد.

اگر زن در ایام عده طلاق از بذل خود رجوع کند، طلاق ملغی و کان لم یکن خواهد شد. یعنی همچنان زن و شوهر محسوب می‌شوند و مثل این است که اصلا طلاقی صورت نگرفته است. پس در این حالت زن حق رجوع از مهریه را تا پایان مدت عده دارد.
وکیل بخشش مهریه

ابراء مهریه( بریء الذمه):

برخلاف دو عنوان قبلی در صورتی که زن، شوهر خویش را بریء الذمه کند دیگر امکان رجوع نخواهد نداشت. به عبارت دیگر چه این ابراء در قالب سند رسمی باشد چه در قالب سند عادی و یا دست نوشته، امکان رجوع از زن را سلب میکند و پشیمانی او سودی ندارد.

اولین گام در بخشش مهریه چیست؟ برای این عمل باید به کجا مراجعه کرد؟

اولین اقدام برای ببخش مهریه مراجعه به دفتر اسنادرسمی است. هرچند که این امر به صورت دست نوشته بین طرفین هم صورت میگیرد ولی برای اینکه  این بخشش مورد تردید و انکار واقع نشود و در مقابل همگان قابل استناد باشد بهتر است که در دفاتر اسناد رسمی صورت گیرد. این نکته حائز اهمیت است که اگر می­­خواهید در ازای دریافت پول یا ملکی مهریه خود را ببخشید حتما در دفترخانه این کار را انجام دهید.

جرم بی حجابی

ابراء چیست

در صورتی که شما قبلا برای مطالبه مهریه اقدام نکرده باشید و اجراییه برایتان صادر نشده باشد( این اقدام با استعلام از دفتر ازدواج محل عقد و اجرای ثبت استان صورت میگیرد) سردفتر اقدام به تنظیم اقرارنامه مالی جهت ابرا و بذل مهریه می­کند.

اگر سال ها پیش ازدواج کرده اید و اطلاعی از دفتر ازدواجتان جهت استعلام ندارید و یا آن دفتر دیگر وجود خارجی ندارد، به دنبال کفیل آن دفتر باشید.

این نکته مهم است که اگر شما قبلا درخواست مهریه دادید و اجرائیه صادر شده است چنانچه نیم عشر دولتی وصول شده باشد و  آن را دریافت کرده باشید دیگر امکان بخشش آن نیست.

آیا حضور پدر یا مادر برای بخشش مهریه در دفاتراسناد رسمی لازم است؟

وکیل بخشش مهریه پاسخ می دهد:

از نظر قانونی و شرعی هیچ احتیاجی به حضور پدرو مادر یک فرد بالغ نیست. اما دفترخانه ها برای جلوگیری از ریسک ها و دعاوی بعدی که ممکن است ایجاد شود حضور پدر یا مادر خانم را لازم می­بینند به هر حال در قانون صحبتی از این شرط نشده است و تنها در صورتی حضور ولی لازم است که فرد به سن بلوغ نرسیده باشد.

چگونه سند بخشش مهریه را ابطال کنیم؟

از آنجایی که بخشش مهریه ممکن است تحت تاثیر شرایط احساسی خاص یا فشارهایی خارجی صورت گیرد و یا چون تاصولا در ازای موافقت مرد با طلاق این بخشش رخ میدهد، اصولا در کنار اقرارنامه بذل مهریه که توسط خانم امضا می­شود یک وکالت در طلاق هم به او داده می­شود.

به عبارت دیگر مهریه سلاحی در دست زن و حق طلاق سلاحی در دست مرد است پس وقتی زن سلاح را زمین می­گذارد عدالت ایجاب می­کند که مرد هم وکالت در این حق را به او بدهد تا درصورت ممانعت مرد از طلاق زن بتواند خودش پیگیر امورجدایی شود.

آیا امکان ابطال سند اقرارنامه بذل مهریه وجود دارد؟

در صورتی که بخشش مهریه بصورت سند رسمی تنظیم شده باشد قطعی است.

جرم رشا و ارتشاء

هرگونه انکارو تردیدی نسبت به آن رد می­شود. فقط تحت شرایط خاصی است که امکان بطلان این سند وجود دارد. لذا پیشنهاد میشود حتما با وکیل متخصص خانواده مشورت کنید.

بعد از تنظیم این سند باید آن را در قباله ازدواج خود در دفترازدواجه مربوطه به ثبت برسانید هرچند که عدم ثبت آن در قباله ازدواج خدشه ای به صحت اقرارنامه وارد نمی­کند.
وکیل بخشش مهریه

آیا زن میتواند قبل از وقوع عقد نکاح مهریه خویش را ببخشد؟

اگر خانمی بخواهد مهریه اش را قبل از عقد ببخشد نمی­تواند این کار را انجام دهد. زیرا تا زمانی که این حق برای زن بوجود نیامده باشد،  نمی­تواند آن را ببخشد, پس از عقد نکاح و تعلق مهریه به زن حتی اگر او فوت کند ورثه ی او حق مطالبه و یا بخشش مهریه را دارند.

نتیجه بحث این می­شود که بخشش مهریه سه حالت دارد. یک حالت زمانی است که زن در خصوص مهریه، ما فی الذمه شوهر را ابراء می‌کند. به این بیان که می‌گوید از نظر من تو دیگر تکلیفی برای پرداخت مهریه نخواهی داشت (تو را از پرداخت مهریه بری می‌کنم)؛ این بیان باعث می‌شود تا تکلیف شوهر در ادای مهر به طور کلی ساقط شود. پس در این حالت زن حق رجوع ندارد.

مطالبه مهریه زن فوت شده

دومین حالت وقتی است که زن در قبال طلاق، مهریه خود را به شوهر بذل می‌کند. بذل مهر در طلاق‌های خلع و مبارات انجام می‌شود، خُلع و مُبارات دو نوع طلاق توافقی در فقه و حقوق اسلامی است که در ابتدای مبحث درباره پان صحبت شد.

سومین حالت هم زمانی است که زن  مهریه خود را به همسرش هبه می‌کند. به این بیان که می‌گوید من مهر خود را به تو بخشیدم. در این حالت است که همانند سایر اشکال هبه، تکلیف شوهر در پرداخت مهریه به طور کلی از بین نمی‌رود؛ چراکه زن می‌تواند تحت شرایطی از هبه مزبور رجوع و مهر خود را مطالبه کند. خواه طلاق گرفته باشد یا نگرفته باشد.

وکیل بخشش مهریه

خدمات تخصصی گروه وکلای خانواده تهران

موسسه حقوقی مهر پارسیان، با به کارگیری برترین وکلای خانواده در شمال تهران خدمات زیر را ارئه خواهد نمود:

بهترین وکیل مهریه ونک

مشاوره حقوقی آنلاین و حضوری با وکیل
قبول وکالت در پرونده طلاق توافقی و طلاق یک طرفه
قبول وکالت در مطالبه و وصول مهریه
قبول وکالت در پرونده حضانت فرزند
تنظیم دادخواست جهت دعاوی خانواده
قبول وکالت در پرونده کیفری خانواده مانند شکایت ترک انفاق، تدلیس در ازدواج، کتک زدن همسر و فحاشی
تنظیم و تهیه لایحه دفاعیه جهت ارائه به دادگاه خانواده

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی با وکیل تخصصی خانواده در تهران به یکی از راههای زیر اقدام کنید.

وکیل بخشش مهریه

هبه مهریه

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (36 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *