مطالبه مهریه زن فوت شده


 

امروز با موضوع مطالبه مهریه زن فوت شده با شما هستیم.

از جمله حقوق مالی زن برای تداوم زندگی زناشویی، مهریه نام دارد و زوج در هرحال موظف به پرداخت مهریه و ادای دین به زوجه میباشد. به موجب قانون هر چیزی که مالیت داشته باشد و قابل داد و ستد باشد میتواند به عنوان مهریه ضمن عقد نکاح تعیین شود.

از آنجا که مطابق قانون مدنی به محض انعقاد عقد نکاح، زوجه مالک مهریه میشود و این مجوز قانونی را دریافت میدارد که هر زمان بخواهد مهریه خود را از زوج مطالبه و وصول و تصرفات مشروع در مهریه نماید.

چنانچه زوجه فوت نماید تکلیف مهریه وی چه خواهد شد؟

در این نوشتار که توسط وکیل خانواده موسسه حقوقی مهر پارسیان تهیه و تنظیم شده است به بررسی تکلیف مهریه در صورت فوت زن، مرجع صالح به رسیدگی و چگونگی مطالبه مهریه زن فوت شده پرداخته شده است.

سوالات متداول در خصوص مطالبه مهریه زن فوت شده

  • آیا فوت زن، مهریه وی را ساقط می‌نماید؟
  • آیا وراث زن فوت شده می‌توانند از مرد مطالبه مهریه نمایند؟
  • مدارک مورد نیاز جهت مطالبه مهریه توسط وراث زن فوت شده چیست؟
  • خدمات گروه وکلای مهر در خصوص معرفی وکیل مطالبه مهریه چیست؟
  • بهترین وکیل مطالبه مهریه کیست؟
  • مزایای بهره‌مندی از وکیل در دعاوی خانوادگی چیست؟

همان‌طور که گفته شد مهریه از حقوق مالی زن می‌باشد که به موجب عقد نکاح مرد به عنوان فردی مدیون در برابر زن قرار خواهد گرفت. دین ناشی از مهریه همانند دیگر دیون، همواره بر عهده بدهکار است و تا زمانی که کاملا پرداخت نشود تکلیف به پرداخت از عهده زوج ساقط نخواهد شد.

راههای اثبات عسر و حرج زوجه چیست؟

بخشش مهریه قبل از فوت

چیزی که حایز اهمیت است این مطلب است که هرچند مهریه از حقوق قانونی زن است اما این مطلب به این معنا نیست که زن نمی‌تواند از حق ایجاد شده صرف‌نظر نماید به عبارت بهتر از آنجا که مهریه به عنوان حقوق مالی مطرح می‌شود و بنابر قواعد مسلم حقوقی اصولا تمام حقوق مالی قابل اسقاط می‌باشند مهریه هم از طرق مختلف همچون بذل و بخشش یا ابرا از جانب زوجه قابل گذشت و اسقاط می‌باشد و این موضوع هیچ اشکال قانونی و شرعی ندارد.

حق مطالبه مهریه برای وراث زن فوت شده

زن همواره امکان مطالبه مهریه را از طریق اظهارنامه به همسر و چنانچه همسر امتناع نمود از طریق مراجع قانونی همچون دوایر اجرای ثبت و دادگاه خواهد داشت.

البته نحوه مطالبه و تشریفات مطالبه و پرداخت مهریه مطابق قانون حمایت خانواده و قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی صورت می‌گیرد.

حق مطالبه مهریه همواره برای ذینفع مهریه وجود دارد هرچند زن در قید حیات نباشد و فوت کرده باشد. به بیان بهتر با وقوع فوت زوجه، حق مطالبه مهریه همانند تمام حقوق مالی به وراث زوجه انتقال می‌یابد.

بنابر همین اصل، وراث زوجه خواهند توانست پس از فوت وی، به قایم مقامی از زوجه ، مهریه را از زوج مطالبه نمایند.

این در حالی است که زوج نمی‌تواند از تادیه مهریه زوجه متوفای خود به ورثه وی به هر بهانه‌ای امتناع ورزد. مگر آنکه مهریه به سببی از اسباب قانونی مانند بخشش آن توسط زوجه یا دریافت آن پیش از فوت، وجود نداشته باشد.

تمامی نکات درباره نحوه مطالبه مهریه

بنابراین باید گفت که دین ناشی از مهریه از جمله دیون ممتاز است و حتی در صورت وجود دیون متعدد زوج یا حتی فوت وی، باز هم تادیه مهریه زوجه بر سایر دیون مقدم است. ‏

همانطور که بیان شد همواره حقوق و منافع اشخاص مورد توجه قانون‌گذار بوده است هرچند اشخاص در قید حیات نباشند. بر همین مبنا وراث زن متوفی با تنظیم و تقدیم دادخواست مطالبه مهریه به نسبت سهم‌الارث خود به طرفیت مرد، حقوق قانونی زوجه متوفی را مطالبه نمایند.

مدارک مورد نیاز برای مطالبه مهریه توسط وراث متوفی

ورثه زوجه باید مدارکی همچون گواهی حصر وراثت، سند ازدواج زوجه را به پیوست دادخواست مطالبه مهریه، تقدیم دادگاه نمایند.

 وکیل مطالبه مهریه

مطالبه مهریه زن فوت شده منوط به دارا بودن گواهی حصر وراثت می‌باشد. چنانچه در خصوص دریافت گواهی حصر وراثت و پس از آن مطالبه مهریه سوالاتی دارید با وکیل پایه یک دادگستری مشاوره حقوقی داشته باشید.

موسسه حقوقی مهر پارسیان همکار گروه وکلای مهر با بهره‌مندی از کادر تخصصی وکیل خانواده در تمامی دعاوی خانوادگی در تمام مراحل دادرسی همراه شما عزیزان می‌باشد.

جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

021-88796143

021-88795408

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

پس گرفتن پول از همسر

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با مدیر دفتر محمدرضا مهری با شماره همراه زیر امکان پذیر است.

09120067669

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

امتیاز دهی به مقاله

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *