مطالبه خسارت در ازدواج موقت

مطالبه خسارت در ازدواج موقت

مطالبه خسارت در ازدواج موقت


امروز با مبحث مطالبه خسارت در ازدواج موقت در خدمت شما عزیزان هستیم.
در کشور ما ازدواج موقت به موجب ماده 1075 قانون مدنی، به رسمیت شناخته شده است.

طبق ماده 1075 قانون مدنی: نکاح وقتی منقطع است که برای مدت معینی واقع شده باشد.
حال نیز ما قصد داریم تا در این مقاله موضوع مطالبه خسارت در ازدواج موقت را با شما مخاطبان گرامی بررسی و تحلیل کنیم.

سوالات مهم موضوع مطالبه خسارت در ازدواج موقت

1. خسارت چیست و مطالبه خسارت در چه مواردی کاربرد دارد؟
2. آیا مطالبه خسارت در ازدواج موقت امکان‌پذیر است؟
3. مطالبه خسارت در ازدواج موقت در چه مواردی صورت می‌گیرد؟
4. برای مطالبه خسارت در ازدواج موقت چه شرایطی لازم است؟

مفهوم و تعریف خسارت چیست؟

خسارت مادی به خسارتی گفته می‌شود که به اموال مردم وارد می شود.
مانند خراب شدن خانه، شکستن شیشه خانه یا مغازه، تصادف و خسارت ماشین،، خراب شدن کشت و زراعت یک مزرعه و غیره. این مشکلات موجب ضرر مادی به صاحب آن وسیله می‌شود و با پول قابل جبران می‌باشند.

بذل مدت در ازدواج موقت

طلاق توافقی در ازدواج موقت

در بعضی موارد خسارت به صورت جانی و بدنی می‌باشند.
این نوع خسارت‌ها، خسارتهایی هستند که به بدن و جسم انسان وارد می‌شوند. برای مثال، فردی با مصرف داروی تقلبی دچار بیماری می‌شود و یا اینکه فردی بر اثر تصادف، عضوی از بدن خود را از دست دهد. به این نوع خسارت‌ها خسارت جانی و بدنی گفته می‌شود.

برخی خسارت‌ها هم به این صورت می‌باشند، که به مال، جان و یا بدن انسان ضرر وارد نمی‌کنند.

بلکه به آبرو و یا حیثیت افراد خسارت وارد می‌کند. به عنوان مثال شخصی به شخص دیگر تهمت دزدی، رابطه نامشروع، کلاهبردای و یا هر جرم دیگری بزند، ولی آن شخص بی گناه باشد، که در این صورت کسی که به دیگری تهمت زده است، باید خسارت وارد شده به آبرو و یا حیثیت وی را جبران کند.

کلمه خسارت در حقوق مدنی به دو معنی عمده استفاده شده است.

قانونگذار، در بعضی موارد آن را به معنی ضرر استفاده کرده است، که در این مورد هیچ فرقی بین خسارت و ضرر وجود ندارد و در برخی کاربردها از کلمات زیان، صدمه و لطمه نیز استفاده شده است که در دو مورد آخر منظور بیشتر صدمه و لطمه به جسم و جان شخص و یا شخصیت او می‌باشد و بعضی مواقع خسارت به معنی چیزی است که برای جبران ضرر پرداخت می شود.

قانونگذار زمانی که از خسارات حاصله از عدم انجام تعهدات و یا جبران خسارات صحبت می‌کند، خسارت را به معنای ضرر به کار برده و زمانی که از تادیه خسارت صحبت می کند، معنای زیان را مد نظر دارد.

مشاوره حقوقی استرداد طلاها و جهیزیه

نمونه رای طلاق به درخواست زوج

مطابق ماده 226 قانون مدنی:

در مورد عدم ایفاء تعهدات از طرف یکی از متعاملین طرف دیگر نمی‌تواند ادعای خسارت نماید مگر اینکه برای ایفاء تعهد مدت‌ معینی مقرر شده و مدت مزبور منقضی شده باشد و اگر برای ایفاء تعهد مدتی مقرر نبوده طرف وقتی میتواند ادعای خسارت نماید که اختیار موقع‌ انجام با او بوده و ثابت نماید که انجام تعهد را مطالبه کرده است. آنچه که مسلم است این است که خسارات حاصله از عدم انجام تعهد یا تاخیر در انجام تعهد بر اساس قاعده عقلی لا ضرر، باید جبران شود.

بررسی مطالبه خسارت در ازدواج موقت

در ازدواج موقت، امکان مطالبه خسارت به شرط قید در صیغه‌نامه وجود دارد. به این ترتیب که طرفین توافق کنند که هر یک از طرفین هر زمانی که بخواهد، می‌تواند مدت باقی‌مانده صیغه موقت را زودتر از آنچه که در صیغه‌نامه قید شده است، بذل کند و در ازای آن به طرف مقابل خسارت بپردازند، که این توافق حتما باید در صیغه نامه قید شده باشد.

ازدواج موقت

خسارت پرداختی، هم می‌تواند به صورت روزشمار باشد، یعنی طرفین معین کنند که به ازای هر روزی که یکی از طرفین، مدت باقی‌مانده را بذل می‌کند، مبلغ معینی را باید پرداخت کند.
مثلا طرفین شرط می‌کنند که طرفی که مدت باقی‌مانده را زودتر بذل می‌کند باید به ازای هر روز، مبلغ یک میلیون تومان خسارت بپردازد که در این مورد هنگامی که یکی از طرفین ده روز باقی‌ از مدت ازدواج موقت را بذل کند، باید مبلغ ده میلیون تومان به طرف مقابل نیز خسارت پرداخت کند. همچنین خسارت پرداختی می‌تواند به صورت وجه التزام نیز باشد.

رجوع بعد از سه طلاقه کردن

آیا با بذل مدت ازدواج موقت مهریه بر می گردد؟

به این معنی که هر یک از طرفین که مدت باقی‌مانده عقد موقت را بذل کند، باید مقدار معینی خسارت پرداخت کند. حال چه مدت باقی مانده از ازدواج موقت یک روز باشد، چه ده روز و چه یک ماه باشد. به عنوان مثال، طرفین می‌توانند در صیغه نامه شرط کنند که چنانچه یکی از طرفین مدت باقی مانده را بذل کند، مکلف به پرداخت ده میلیون تومان نیز می‌با‌شد. در این مورد فرقی نمی‌کند که از مدت ازدواج موقت چند روز باقی‌مانده باشد.

چه یک روز باقی‌مانده باشد و چه ده روز از مدت عقد موقت باقی‌مانده باشد، در هر صورت فردی که مدت را بذل می‌کند مکلف به پرداخت ده میلیون تومان می‌باشد.

حقوق مالی زوجه در ازدواج موقت

در مورد پرداخت خسارت به صورت وجه التزام، در کشورهای دیگر می‌توان مبلغ پرداخت خسارت را تعدیل کرد. یعنی مثلا اگر ده روز از مدت ازدواج موقت باقی‌مانده باشد، طرفی که این مدت را بذل می‌کند، مبلغ ده میلیون تومان را به طرف مقابل پرداخت کند، ولی اگر یک روز از مدت ازدواج موقت با‌قی‌مانده باشد و یکی از طرفین این یک روز باقی‌مانده از ازدواج موقت را بذل کند، به جای ده میلیون تومان، مبلغ کمتری را به طرف مقابل پرداخت کند و در واقع خسارت به گونه‌ای تعدیل شود.

ولی در کشور ایران در خسارتی که به صورت وجه التزام می‌باشد، نیز نمی‌توان مبلغ خسارت را تعدیل کرد و آن طرفی که حتی یک روز از ازدواج موقت باقی‌مانده را بذل می‌کند، مکلف به پرداخت ده میلیون تومان به طرف مقابل می‌باشد و در این مورد مبلغ پرداختی بابت خسارت بذل مدت باقی‌مانده‌ی ازدواج موقت که شخص باید بابت یک روز باقی‌مانده به طرف مقابل بپردازد، با زمانی که مثلا ده روز از مدت ازدواج موقت مانده است، تفاوتی ندارد.

ازدواج موقت نود و نه ساله

مطالبه خسارت در ازدواج موقت

دفتر وکالت وکیل آنلاین خانواده و طلاق در تهران

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معرفی بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
معرفی بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
معرفی بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
معرفی بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (29 امتیاز)

ازدواجازدواج موقت

احکام مهریه ازدواج موقتاحکام مهریه در ازدواج موقتازدواج موقتازدواج موقت بدون تعیین مهریه چه حکمی داردازدواج موقت بدون مهریهازدواج موقت در آلمانازدواج موقت مهریه داردازدواج موقت و مهریهایا ازدواج موقت مهریه داردبخشش مهریه در ازدواج موقتبخشیدن مهریه ازدواج موقتبخشیدن مهریه در ازدواج موقتپرداخت مهریه ازدواج موقتپرداخت مهریه در ازدواج موقتتعیین مهریه در ازدواج موقتتقسیط مهریه در ازدواج موقتحداقل مهریه در ازدواج موقتحکم مهریه در ازدواج موقتسقف مهریه در ازدواج موقتشرایط مهریه ازدواج موقتشرایط مهریه در ازدواج موقتعرف مهریه ازدواج موقتغرامت ازدواج موقتقانون جدید مهریه ازدواج موقتقانون مهریه در ازدواج موقتقوانین مهریه ازدواج موقتگرفتن مهریه ازدواج موقتگرفتن مهریه در ازدواج موقتمطالبه خسارت در ازدواج موقتمطالبه مهریه ازدواج موقتمطالبه مهریه در ازدواج موقتمقدار مهریه ازدواج موقتمقدار مهریه در ازدواج موقتمهريه ازدواج موقتمهریه ازدواج موقتمهریه ازدواج موقت چقدر استمهریه ازدواج موقت چیستمهریه برای ازدواج موقتمهریه در ازدواج موقتمهریه در ازدواج موقت چقدر استمهریه در ازدواج موقت چگونه استمهریه در عقد موقت باید پول باشدمهریه در عقد موقت چگونه استمهریه در عقد موقت قبل از دخولمهریه زن در ازدواج موقتمهریه عقد موقت احکاممهریه عقد موقت بدون دخولمهریه عقد موقت چقدر استمهریه عقد موقت چگونه استمهریه عقد موقت چی باشهمهریه عقد موقت را میشود بخشیدمهریه عقد موقت رو میشه بخشیدمهریه عقد موقت شاخه گلمهریه عقد موقت کی باید پرداخت شودمهریه عقد موقت مکارم شیرازیمهریه و نفقه در ازدواج موقتمیزان مهریه در ازدواج موقتنحوه مطالبه مهریه ازدواج موقتندادن مهریه در ازدواج موقتنرخ مهریه ازدواج موقت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *