بذل مدت در ازدواج موقت


بهترین وکیل خانواده تهران در این نوشتار به بررسی موضوع بذل مدت در ازدواج موقت پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

یکی از موارد تاسیس احکام فقهی اسلام درباب ازدواج، ازدواج موقت است که تقریبا در بقیه ادیان آسمانی، سابقه‌ ای ندارد.

فلسفه ازدواج موقت، با ازدواج دائم متفاوت است و هرکدام احکام و ویژگی های خاص خود را دارد.

در ازدواج موقت، هدف ارضای صحیح غریزه جنسی، برای کسانی است که امکان ازدواج دائم ندارند و یا اینکه در همسرشان، مشکلی وجود دارد که باعث کاهش لذت جنسی از همسر می‌ شود. شاید به همین دلیل است که از ازدواج موقت به عنوان متعه، نام برده شده و از مصدر استمتاع، به معنی لذت بردن، مشتق شده است.

لذا فلسفه ازدواج موقت، تشکیل خانواده و تولید مثل، نیست. بعضی از خلفای بعد از پیامبر گرامی اسلام، ازدواج موقت را ممنوع اعلام نمودند که بنابر روایت معتبری از امام محمدباقر(ع) موجب گسترش فساد و زنا در جامعه گردید.

احکام و شرایط ازدواج موقت، در بسیاری از کتب حقوقی و فقهی آمده است که جهت جلوگیری از تکرار، فقط مباحث کاربردی ازدواج موقت، برای شما عزیزان، تشریح می‌ شود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص بذل مدت در ازدواج موقت با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

ازدواج موقت

همانطور که از نام این نوع ازدواج مشخص می‌ شود، ازدواجی که برای مدت مشخصی باشد و وقت و زمان تعیین شده برای آن، مورد توافق طرفین قرار گیرد، ازدواج موقت، صیغه یا متعه، نامیده می‌ شود.

ازدواج موقت در برابر ازدواج دائم، به کار می‌ رود و جنبه منقطع و کوتاه مدت و تعیین مدت در آن، برتری و رجحان دارد.

شرایط ازدواج موقت

  • تعیین مدت در ازدواج موقت

  • تعیین مهریه در ازدواج موقت

در شرط اساسی ذکر شده در بالا، از شروطی هستند که عدم رعایت آن ها، عقد ازدواج موقت را باطل می‌ کند.

زمان شروع و خاتمه ازدواج موقت باید کاملا به نحوی که رفع جهل نماید، بین طرفین مشخص باشد.

ازدواج موقت، حتی برای یک ساعت هم مجاز است. با توجه به اینکه عقد ازدواج موقت، اصولا برای لذت جنسی، وضع شده است و قصد بانوان از تن‌ دادن به این عقد، معمولا هدف مادی می‌ باشد، تعیین و توافق بر مهریه، از اصول اساسی به شمار می ‌‎رود و بدون تعیین مهریه نیز عقد باطل است.

اگر زن در نکاح موقت، فوت نماید، مهریه ساقط نمی‌ شود و ورثه وی میتوانند مهریه را از مرد مطالبه نمایند حتی اگر یکبار نزدیکی هم واقع نشده باشد.

هرگاه شوهر در ازدواج موقت، قبل از نزدیکی با زن، تمام مدت را به زوجه بدل نماید، مکلف به پرداخت نصف مهریه تعیین شده می‌ باشد.

اما اگر عقد ازدواج چه دائم و چه موقت، باطل باشد، مهریه‌ ای به زن تعلق نمی‌ گیرد و در صورت پرداخت مهریه از ناحیه مرد، میتواند مهریه را مسترد نماید.

نفقه در ازدواج موقت پرداخت نمی‌ شود

زن در ازدواج موقت، حق دریافت نفقه ندارد.

مگر اینکه بین طرفین شرط شده باشد که مرد مکلف به پرداخت نفقه باشد.

در این صورت، مرد باید نفقه معمول زن را پرداخت نماید و در صورت استنکاف از پرداخت نفقه، امکان طرح دعوی علیه وی وجود دارد.

در ازدواج موقت طرفین از یکدیگر ارث نمی برند

با توجه به اینکه قانون مدنی و فقه شیعه مقرر نموده است که زوجین در عقد موقت از یکدیگر ارث نمی برند، امکان شرط ارث بردن نیز باطل است.

اما اگر در ازدواج موقت، فرزندی متولد شود، فرزند از پدر و مادر ارث می برد.

ازدواج موقت با زن شوهردار

در بخش ازدواج دائم به عرض شما عزیزان رسید که نکاح با زن شوهردار حرام است و موجب حرمت ابدی با زن، در صورت انجام عمل زناشویی خواهد شد، در ازدواج موقت هم وضع به همین منوال است.

چند همسری در حقوق خانواده در اسلام، پذیرفته نشده و زن شوهردار، در صورت ارتکاب این عمل و ایجاد رابطه جنسی، با داشتن سایر شرایط، به سنگسار محکوم خواهد شد.

ازدواج موقت دختر باکره نیز بدون اذن پدر، در صورت علم به حرام بودن این نوع ازدواج، زنای غیرمحسنه محسوب می‌ شود. البته شرط محکومیت به حد، ایجاد رابطه جنسی می‌ باشد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص بذل مدت در ازدواج موقت با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

آیا ثبت ازدواج موقت اجباری است؟

ثبت ازدواج موقت در دفتر اسناد رسمی ازدواج، ضرورتی ندارد.

اما در قانون حمایت خانواده مصوب سال 1391، در سه حالت ثبت ازدواج موقت اجباری شده و در صورت عدم ثبت ازدواج موقت، ضمانت اجرای کیفری و محکومیت به زندان و جزای نقدی برای مرد پیش بینی شده است

موارد اجباری بودن ثبت ازدواج موقت

در صورت بارداری زوجه در ازدواج موقت، ثبت ازدواج موقت، الزامی است.

در صورت توافق طرفین مبنی بر ثبت ازدواج موقت.

در صورتی که ضمن عقد ازدواج موقت شرط شود.

همانطور که عرض شد در صورتی که ثبت ازدواج موقت طبق موارد مذکور اجباری بوده و مرد اقدام به ثبت ازدواج موقت ننماید علاوه بر اجبار و الزام وی به ثبت ازدواج موقت، به مجازات مقرردر قانون نیز محکوم می‌ شود.

تعریف بذل

بذل در لغت به معنی بخشیدن و گذشت کردن از حقی آمده است و در اصطلاح بذل در ازدواج موقت، منظور بخشیدن بقیه مدت تعیین شده در نکاح بودن زن است که توسط مرد صورت می پذیرد.

بذل مدت

با توجه به اینکه طلاق در ازدواج موقت، وضع نشده و موضوعیت ندارد، لذا راه‌ های انحلال عقد موقت، انفساخ و یا فسخ ازدواج موقت، در موارد مقرر در قانون می‌ باشد و اگر هم عقد باطل بوده باشد شرایط و احکام آن ذکر شد.

اما مرد میتواند، بقیه مدت ازدواج موقت را به زن ببخشد و یا به اصطلاح حقوقی، بذل نماید.

بذل مدت در ازدواج موقت، مانع وصول مهریه از ناحیه زوج نیست، مگر اینکه توافق بین زوجین بر این باشد که در قبال بذل مهریه، بذل مدت ازسوی مرد انجام پذیرد.

مشاوره حقوقی درباره بذل مدت در ازدواج موقت

بخش حقوق خانواده موسسه حقوقی و داوری بین‌ المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، با برخورداری از تیم متخصص در زمینه داوری در اختلافات خانواده، شرایط اتمام مدت ازدواج موقت، الزام زوج به ثبت ازدواج موقت در موارد الزام قانونی، مطالبه مهریه در ازدواج موقت، مطالبه نفقه در ازدواج موقت، در صورت شرط به پرداخت نفقه، اثبات فریب در ازدواج و اعلام فسخ ازدواج موقت، اثبات و اعلام بطلان ازدواج موقت و همچنین کلیه موارد و موضوعات مربوط به حقوق خانواده، امکان ارائه خدمات تخصصی حقوق خانواده به شما عزیزان را دارد.

با توجه به رونق گرفتن ازدواج سفید و هم خانه بودن بسیاری از افراد بدون داشتن رابطه محرمیت و رابطه زناشویی و بیم تضییع حقوق بانوانی که تن به اینگونه روابط می دهند، انجام مشاوره حقوقی با متخصصین حقوق خانواده و وکلای بین‌ المللی موسسه حقوقی مهر پارسیان به شما توصیه می‌ گردد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص بذل مدت در ازدواج موقت با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

وکیل متخصص پرونده بذل مدت در ازدواج موقت

اگر نیاز به خدمات مشاوره حقوقی و داوری در مباحث جرایم منافی عفت یا سایر موارد دارید جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری در خصوص موضوعات کیفری، حقوقی، ملکی، خانواده، مطالبه مهریه، نفقه، و مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

شماره موبایل وکیل مشاوره حقوقی بذل مدت در ازدواج موقت

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با مدیر دفتر محمدرضا مهری با شماره همراه زیر امکان پذیر است.

09120067669

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

جهت دریافت مشاوره در خصوص بذل مدت در ازدواج موقت با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

امتیاز دهی به مقاله
مشاوره حقوقی طلاق ایرانیان خارج از کشور

8 دیدگاه

  • سلام وممنون اززحماتتون لطفا تمام مطالب کاربردی حقوق خانواده رو برای دانشجویان حقوق هم توضیح بدین

  • سلام وقت بخیر .چند سال پیش با خانمی صیغه موقت 99 ساله شدیم که به اصرار ایشون رفتیم و یک حاج اقاقیی روی برگه نوشت و مهر کرد که نه دفترچه صیغه است و نه دفترخونه رسمی بوده.حالا که من ازدواج دایم کردم اون خانوم رفته اقدام کرده که صیغه موقت را دائم کند ایا میتواند بدون اذن بنده؟ من بذل عده کردم و مهریه را هم به حساب ایشون یک سکه بوده واریز کردم

    • سلام موضوع شما باید کامل بررسی بشه. ابتدا باید دادخاست برای اثبات زوجیت موقت بدین تا برای مراحل بعدی بشه اقدام کرد

  • سلام.
    زنی به عقد موقت مردی بوده که مرد در صیغه نامه وکالت فسخ صیغه نامه رو به زن داده بوده.
    زن در مدت دو پریود کامل با مرد رابطه ی جنسی داشته ولی هیچ دخولی صورت نگرفته که منجر به عده شود.
    آیا این زن بخاطر بی اخلاقی ها و هتک حرمت این زن،و با توجه به حق وکالت فسخ صیغه نامه،میتواند صیغه نامه رو فسخ کند و درهمان لحظه به عقد کسی دیگه ای دربیاید؟؟
    ممنون میشم از راهنماییتون

  • سلام. آیا مرد بدون اجازه زن میتواند صیغه موقت ۹۹ ساله ای که دفترچه عقدموقت و مهردفترخونه دارد رو بذل کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *