ارث بردن مرد از زن در ازدواج موقت


 

امروز با موضوع ارث بردن مرد از زن در ازدواج موقت با شما هستیم.

استحقاق مال یا حقّی با فوت دیگری یا آنچه که در حکم مرگ است با شرایط خاص را ارث گویند.

  • آیا سوال شما در خصوص ارث در ازدواج موقت است؟  آیا مرد در ازدواج موقت ارث می برد؟
  •  آیا می دانید مراتب حقوقی ارث بردن مرد در ازدواج موقت طبق قوانین موضوعه و مقررات جاریه ی کشوری چیست؟
  • آیا شرط ارث در ازدواج موقت امکان پذیر است؟
  • آیا از آخرین تغییرات و اصلاحات در خصوص قانون ارث بردن مرد در ازدواج موقت اطلاع دارید؟
  • آیا می دانید شخص برای ارث بردن در ازدواج موقت چه اقدامی باید انجام دهد؟

در این نوشتار که به همت دفتر وکالت محمد رضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی خانواده و گروه وکلای مهر تنظیم شده است، ارث بردن مرد در ازدواج موقت به اختصار مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

نکات مهم در مورد ارث بردن مرد ار زن در ازدواج موقت

  • چگونه می‌توان ارث در نکاح موقت را شرط کرد؟
  • آیا در قانون در مورد ارث در نکاح موقت سخنی به میان آمده است؟
  • برای جستجوی بهترین وکیل ارث در تهران چه باید کرد؟
  • در صورت محجور بودن مورث چه اقداماتی از سوی وارث قابل انجام است؟

شرایط ارث زن و شوهر

 شرایط لازم برای اینکه زن و شوهر وارث هم محسوب شوند و از یکدیگر ارث ببرند، وجود عقد نکاح دائم بین آن دو است، به صورتی که در زمان فوت زن و مرد در عقد هم بوده باشند.

درخواست صدور حکم رشد

یکی از آثار حقوقی ازدواج دائم، ارث بردن مرد و زن از یکدیگر بعد از فوت یکی از آن هاست.

پس در ازدواج موقت ، توارثی بین زن و مرد ایجاد نمی‌شود.

در قانون مدنی ایران در خصوص ارث مرد در ازدواج موقت به صراحت تعیین تکلیف نشده است اما در ماده ای بیان می دارد زوجین‌ که‌ زوجیت‌ آن‌ها دائمی‌ بوده‌ و ممنوع‌ از ارث‌ نباشند از یکدیگر ارث‌ می‌برند.

بنابراین از مفهوم مخالف این ماده می‌توان پی به این موضوع بردکه زن و شوهر در ازدواج موقت از یکدیگر ارث نمی برند و در قانون مدنی ارث بردن زن و شوهر از یکدیگر منوط به دائمی بودن ازدواج زوجین شده است.

 در خصوص اینکه آیا مرد یا زن می‌توانند در ضمن ازدواج موقت شرط توارث نماید یا خیر اختلاف نظر وجود دارد.  

عده ای از فقها بر صحت شرط توارث، ضمن نکاح موقت اتفاق نظر دارند و می گویند اگر مرد یا زن در هنگام ازدواج موقت شرط نماید که از همسر خود ارث ببرد صحیح است.

اما عده ای از حقو قدانان چنین تفسیر می نمایند که اگر چنین امری ممکن بود، در قانون مدنی به صراحت ذکر می شد و می گویند زن و شوهر در ازدواج موقت حتی در صورت شرط در ضمن عقد نیز از یکدیگر ارث نمی برند و از انجا که قانون مدنی قانون امره است و به ان اشاره ای نکرده پس نمی‌توان شرط توارث نمود.

به دلیل مغایرت با قواعد امری چنین شرطی باطل است بنابر این با توجه به اینکه شرط توارث مرد در ازدواج موقت به شریک کردن غیر در ترکه محسوب می شود، ترکه ای که فقط متعلق به ورثه قانونی متوفی است و در صورت وجود شرط ارث بردن یکی از طرفین در عقد موقت به دلیل اینکه شرایط و مقررات ارث آمره بوده و شرط بر خلاف قوانین آمره باطل می باشد این شرط نیز باطل خواهد بود.

دادخواست طلاق به دلیل اعتیاد زوج

راه حل ارث بردن زوجین در صیغه

که اگر مرد در ضمن عقد نکاح موقت، شرط نمایند که در قالب وصیت از یکدیگر ارث ببرند، این وصیت تا مقدار ثلث آن صحیح و نافذ است. زیرا مطابق قانون مدنی هر شخصی می‌تواند تا زمانی که در قید حیات است تا یک سوم از اموالش را وصیت نماید و در این خصوص ممنوعیتی وجود ندارد.

وصیت زیاده بر ثلث اموال منوط به اجازه ورثه است اما اگر تا یک سوم اموال وصیت شود نیازی به اجازه ورثه ندارد.

و در خصوص فرزندان نیز، فرزندان ناشی از ازدواج موقت فرزندان قانونی زوجین محسوب گردیده و از پدر و مادر خود طبق قانون ارث و از ما ترک متوفی سهم قانونی خود را خواهند برد .

مشاور حقوقی ارث در عقد موقت

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی درباره نحوه تنظیم توافق نامه ارث در عقد موقت و همچنین انتخاب وکیل پایه یک دادگستری جهت دفاع در پرونده های ارث و تقسیم ارث، با موسسه حقوقی و داوری مهر پارسیان تماس بگیرید.

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان، متشکل از وکلای پایه یک دادگستری، کارشناسان رسمی دادگستری، قضات بازنشسته و اساتید برتر حقوق در ایران، آماده پذیرش کلیه دعاوی عزیزان در پرونده های خانواده، کیفری، حقوقی و ثبتی می باشد.

جهت انتخاب بهترین وکیل خانواده در ایران، و مشاوره با همکاران موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، در روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت 9 الی 18 و پنج شنبه از ساعت 9 الی 14 با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

021-88795408

وکیل کم کردن سن در تهران

021-88796143

09120067665

در خارج از ساعات اداری اعلام شده و جهت مشاوره آنلاین با وکیل خانواده نیز می‌توانید از طریق تکمیل فرم از طریق سایت گروه وکلای مهر اقدام فرمایید.

دپارتمان خانواده گروه وکلای مهر

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *