همه چیز درباره نفقه و تمکین


امروز با موضوع همه چیز درباره نفقه و تمکین با شما خواهیم بود.
برای تمکین خاص زن نسبت به مرد شرایط بسیاری در قانون حمایت خانواده و قانون مدنی درج شده است و عدم تمکین زن به واسطه استفاده از حق حبس، عدم تهیه منزل مستقل توسط زوج و یا سکونت در منزل مشترک پدری زوج یا زوجه، می تواند از عوامل موجه جهت عدم تمکین زن محسوب شود.
دفتر وکالت محمد رضا مهری بهترین وکیل خانواده در تهران، با بررسی آراء قطعی دادگاه تجدید نظر، نسبت به تحلیل رای پرداخت نفقه در صورت عدم تمکین زن و نیز الزام زوج به تهیه منزل مستقل و سپس الزام وی به تمکین از شوهر اقدام نموده است که در ادامه مطالعه خواهید فرمود.
 
 

نکات مهم در موضوع همه چیز درباره نفقه و تمکین

  • در چه مواردی زن قانونا حق دارد تا از تمکین نسبت به شوهر خودداری کند؟
  • آیا بیرون رفتن زن از منزل برای کار بدون اجازه شوهر جایز است؟
  • بهترین وکیل و مشاور حقوقی خانواده در تهران کیست؟
  • جستجوی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی خانواده چگونه است؟

 

مسکن مستقل در نفقه

مقصود از تهیه مسکن به ‌عنوان یکی از موارد نفقه و مقدمه‌ی تمکین زوجه، مسکن مستقل در مکانی غیر از منزل پدری زوج است.
مستندات:
 
ماده‌ 1107 قانون مدنی
تاریخ رای نهایی: 1392/12/21 شماره رای نهایی: 9209970222602188
 

دریافت متن پیامک های همسر

رای بدوی محکومیت به پرداخت نفقه

در خصوص دادخواست آقای ع.ع. به‌طرفیت خانم س.م. به‌ خواسته الزام خوانده به تمکین دادگاه با توجه به محتویات پرونده ازجمله تصویر مصدق عقدنامه زوجیت بین طرفین محرز است.
با توجه به دفاعیات خوانده مبنی بر اینکه به جهت دخالت اقوام همسرم حاضر به زندگی پدری ایشان نیستم و اگر خواهان خانه‌ای مستقل بگیرد حاضر به تمکین هستم و خواهان نیز اقرار دارد خانه برای پدرش می‌باشد و درعین‌حال خانه در طبقه فوقانی و جدای از پدر و مادرم می‌باشد.
به ‌موجب ماده 1202 قانون مدنی تهیه مسکن از مصادیق نفقه است و تهیه مسکن مستقل اگرچه به ‌صراحت در قانون نیامده است و قانون از این حیث اجمال دارد و طبق اصل 147 قانون اساسی و فتاوی معتبر تهیه مسکن مستقل از حقوق زوجه است.
لذا دادگاه دعوای خواهان را به جهت عدم تهیه مسکن مناسب و مستقل محکوم به بی حقی اعلام و صادر می‌نماید. رأی صادره حضوری است و ظرف 20 روز پس از ابلاغ قابل‌اعتراض در دادگاه تجدیدنظر استان تهران می‌باشد
?رئیس شعبه 4 حقوقی دادگستری پاکدشت

رای دادگاه تجدید نظر در الزام زوج به تهیه منزل مستقل

در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای ع.ع. به‌طرفیت خانم س.م. از دادنامه شماره 920726 -2/11/92 شعبه محترم 4 دادگاه حقوقی پاکدشت که به‌موجب آن حکم به بی حقی خواهان بدوی تجدیدنظرخواه در مورد تمکین به شرح توضیحات داده‌شده در دادنامه موصوف صادر گردیده است وارد می‌باشد.
زیرا رأی بر اساس مقررات و موازین قانونی صادر نشده و ایرادی از حیث ماهوی یا شکلی به آن وارد است و استدلال محکمه محترم بدوی و نیز مستندات آن صحیح نمی‌باشد و تجدیدنظرخواه دلیل یا دلایلی که موجبات نقض و یا بی‌اعتباری دادنامه را فراهم نماید ارائه نموده لذا بنا به‌مراتب دادگاه مستنداً به قسمت اول ماده 358 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی 21/1/79 ضمن نقض دادنامه یادشده حکم به تمکین زوجه فوق‌‌الاشعار از زوج صادر و اعلام می‌گردد.
رأی صادره به‌موجب ماده 365 قانون فوق‌الذکر قطعی است ضمناً حکم تمکین منوط به تهیه مسکن مستقل در حدشان زوجه در غیر از منزل پدری زوج و کلیه اثاث البیت در اجرای ماده 1107 قانون مدنی می‌باشد.
?رئیس شعبه 26 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
 
 

کلاهبرداری با فروش ملک همسر

استدلال قاضی صادر کننده رای بدوی

به‌ موجب ماده 1202 قانون مدنی تهیه مسکن از مصادیق نفقه است و تهیه مسکن مستقل اگرچه به‌صراحت در قانون نیامده است و قانون از این حیث اجمال دارد و طبق اصل 147 قانون اساسی و فتاوی معتبر تهیه مسکن مستقل از حقوق زوجه است.
لذا دادگاه دعوای خواهان را به جهت عدم تهیه مسکن مناسب و مستقل محکوم به بیحقی اعلام و صادر می‌نماید.
برخی معتقدند:
بنظر میرسد دادگاه تجدیدنظر ضمن نقض، بدلایل ماهوی و شکلی با استدلال شعبه بدوی موافق است و حضور زوجین در آپارتمان مشترک محل سکونت پدر و مادر زوج  با زوجین را مخالف اصل تهیه مسکن مستقل توسط زوج به عنوان مقدمه الزام به تمکین و از موانع مشروع عدم تمکین زوجه دانسته است.
 

 استدلال شعبه تجدیدنظر

«ضمناً حکم تمکین منوط به تهیه مسکن مستقل در حد شان زوجه در غیر از منزل پدری زوج و کلیه اثاث البیت در اجرای ماده 1107 قانون مدنی می‌باشد.»
این گروه این برداشت را از رای دارند که سکونت در یک آپارتمان در دو واحد مستقل نیز از موجبات عدم تمکین است.
نظر قطعی دادن در این خصوص نیاز به مطالعه پرونده دارد به همین دلیل صرف مطالعه رای در مواردی نه تنها راهگشا نیست بلکه آسیب زاست.
اما اگر واقعا نظر محکمه قضایی برداشتی باشد که تبیین گردید در نقد آن چیزی جز بالا بردن دستان عقل نمی توان گفت.
اگر اینگونه باشد مسلما عواملی در تصمیم گیری دخیل بوده اند، چرا که این واضح و بدیهی است که زندگی در واحدی مستقل در یک مجتمع مسکونی عرفا و عقلا مسکن مستقل محسوب می گردد حال متعلق به هر کسی باشد پدر زوج یا …
در هر حال به نظر باید رای را به حالتی تأویل داد که خانه ی دعوای مطروحه خانه ای دوبلکس بوده و دو خانوار در یک باب خانه مسکونی سکونت دارند نه دو باب مستقل، در غیر این صورت باید گفت در دادگستری از این ستون به آن ستون فرج است!
 

مشاوره حقوقی طلاق در زمان نامزدی

وکیل دعاوی نفقه و تمکین

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان، متشکل از وکلای پایه یک دادگستری، کارشناسان رسمی دادگستری در رشته دعاوی خانواده مانند مهریه و نفقه، قضات بازنشسته و اساتید برتر حقوق در ایران، آماده پذیرش کلیه دعاوی عزیزان در پرونده های خانواده، کیفری، حقوقی و ثبتی می باشد.
جهت انتخاب بهترین وکیل خانواده در ایران، و مشاوره با همکاران موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، در روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت 9 الی 18 و پنج شنبه از ساعت 9 الی 14 با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

  • 021-88795408
  • 021-88796143
  • 09120067665

در خارج از ساعات اداری اعلام شده و جهت مشاوره آنلاین با وکیل متخصص خانواده نیز می‌توانید از طریق تکمیل فرم از طریق سایت گروه وکلای مهر اقدام فرمایید.
گروه وکلای رسمی مهر پارسیان
 
 
 
 

5/5 - (9 امتیاز)

2 دیدگاه

  • باسلام و احترام من و همسرم چند ماه هست که ازدواج کردیم و متاسفانه تو این مدت مادر همسرم فوت کردند و همسر من در هفته 3 روز برای نگهداری و پخت و پز میرن منزل پدریشون و این موضوع برای بنده باعث ایجاد مشکل شده میخواستم بدونم من میتونم از ایشون بابت خروج بدون اجازه از منزل و ماندن در منزل پدری شکایت کنم؟

    • البته نگهداری از پدر و مادر امری پسندیده است. لیکن باید با اجازه شوهر و بدون ورود صدمه به خانواده انجام شود. بنابراین شما می توانید از دادگاه تقاضای الزام به تمکین همسرتان و یا منع ترک منزل به طور متوالی را مطالبه کنید هر چند از آنجایی که نیت ایشان خیر و پسندیده است بهتر از مسئله از طریق تفاهم و توافق حل و فصل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *