سقط جنین بعد از رابطه نامشروع

بهترین وکیل خانواده تهران در این نوشتار به بررسی سقط جنین بعد از رابطه نامشروع پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

سقط جنین بعد از رابطه نامشروع

با توجه به قوانین و شریعت اسلام که قانون مجازات ما از آن پیروی می‌ کند، برای روابط اشخاص نامحرم با یکدیگر حد و مرز و حدود و ثغور خاصی را تعیین می‌ کند. روابط اشخاص نامحرم در صورتی که از چارچوب خود خارج گردد و منجر به برقراری رابطه نامشروع شود، به هیچ وجه مورد قبول قانونگذار نخواهد بود و مستوجب مجازات تعزیری و حتی حدود می داند.

گاه دوستی افراد نامحرم با یکدیگر از حد خود فراتر رفته و منجر به برقراری رابطه نامشروع و رابطه جنسی می‌ شود که ممکن است در نهایت و در نتیجه، منتج به بارداری زن گردد و بدون اینکه بین زن و مرد نامحرم، علقه‌ی زوجیت وجود داشته باشد؛ بنابراین لقاح و جنین شکل گرفته و برخواسته از رابطه جنسی نامشروع، فرزند طبیعی و به نوعی دیگر فرزند نامشروع می‌ باشد. با توجه به قوانینی که در مورد حرمت و مجازات رابطه نامشروع وجود دارد و همچنین طبق عرف اسلامی جامعه که رابطه نامشروع را قبیح می داند، تمایل اشخاص به سکوت همیشگی و پنهان بودن در مورد وجود این رابطه و منتج شدن آن به وجود جنین یا لقاح ناشی از رابطه جنسی نامشروع، همیشه وجود دارد. از این جهت اشخاص در اکثر موارد اقدام به سقط جنین بعد از رابطه نامشروع می نمایند. اقدام به سقط جنین بعد از رابطه نامشروع، با توجه به قانون مجازات، عمل مجرمانه‌ دیگری است که بعد از ارتکاب جرم رابطه جنسی نامشروع ایجاد می‌ گردد. در قانون برای سقط جنین بعد از رابطه نامشروع، مقررات و مجازات های خاصی تحت شرایط خاص، وضع گردیده است که در این مقاله که توسط موسسه حقوقی و داوری بین‌ المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان منتشر می‌ گردد، به ماهیت و شرایط سقط جنین بعد از رابطه نامشروع پرداخته می‌ شود. 

جهت دریافت مشاوره در خصوص سقط جنین بعد از رابطه نامشروع با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

ماهیت جرم سقط جنین

سقط جنین، به عمل مجرمانه‌ ای اطلاق می‌ شود که در آن، بعد از رابطه‌ جنسی، خواه مشروع بوده یا نامشروع، منجر به از بین بردن و کشتن جنین یا لقاح می‌ گردد و ممکن است که روح در جنین حلول کرده و یا نکرده باشد. در واقع موجودی از حیات ساقط می‌ شود که طبق قانون کشتن موجودی که زنده می‌ باشد؛ ولی هنوز پا به عرصه حضور نگذاشته است، جرم است و نمیتوان او را از حیات ساقط کرد. در ماهیت و تحقق جرم سقط جنین، هیچ فرقی بین جنین و لقاح ناشی از رابطه مشروع و نامشروع نخواهد بود و طفل طبیعی و به قول قانونی، نامشروع از همان حمایت ‌های قانونی که طفل مشروع برخوردار می‌ گردد، برخوردار خواهد بود؛ بنابراین در مورد طفل نامشروع یا طبیعی، این تعهد به عهده‌ پدر طبیعی او خواهد بود که برای وی طبق رای وحدت رویه دیوان عالی کشور، شناسنامه دریافت کند و عهده دار مخارج او شود. بر اساس قانون مرتکب سقط جنین، چه طبیعی یا نامشروع بوده باشد و چه به صورت مشروع، بر حسب مورد، مرتکب آن خواه، توسط پزشک باشد و خواه به اراده‌ پدر یا مادر، محکوم به مجازات خاص دیه یا قصاص می‌ شود.

مشاوره واتس آپ با وکیل خانواده

در بعضی از موارد این امکان وجود دارد که سقط جنین، از منظر قانون عملی مجاز شمرده شود و بدون اینکه پدر و مادر آن، مستوجب مجازاتی باشند و این موارد مشروع تحت شرایطی امکان پذیر می‌ باشد و در صورت تحقق شرایط مزبور، هیچگونه ضمان و مجازاتی برای مرتکب نخواهد بود. در این مورد هیچ تفاوتی بین سقط جنین بعد از رابطه نامشروع و سقط جنین بعد از رابطه مشروع نخواهد بود.

مجازات مرتکبین سقط جنین در قانون

در صورتی که منع قانونی برای سقط جنین وجود داشته باشد، مجازاتی که برای مرتکب یا مرتکبین سقط جنین وجود دارد، نسبت به افراد مرتکب آن متفاوت می‌ باشد:

– در صورتی که مرتکب سقط جنین بعد از رابطه نامشروع، پدر طفل باشد، پدر طفل قصاص نمی‌ شود و بر حسب مورد باید دیه را بپردازد و ممکن است که به حبس تعزیری درجه چهار هم محکوم شود؛ در حالی که هم خود مستحق دریافت دیه نخواهد بود.

– مرتکب عمدی سقط جنین بعد از رابطه نامشروع، به پرداخت دیه و حبس تعزیری درجه چهار هم محکوم می‌ شود.

– در صورت سقط جنین بعد از رابطه نامشروع، توسط مادر، قصاص نمی‌ شود؛ بلکه وی به پرداخت دیه، بر حسب عمدی، شبه ‌عمدی (توسط خود مرتکب) و یا خطای محض (توسط عاقله) و در صورت احتمال محکوم به مجازات تعزیری درجه چهار می‌ شود و مستحق دریافت دیه هم نخواهد بود.

– اگر سقط جنین بعد از رابطه نامشروع، توسط طبیب، ماما یا دارو فروش به واسطه یا مباشرت انجام شود، علاوه بر پرداخت دیه بر حسب مورد، به مجازات تعزیری درجه پنج هم محکوم می‌ شود.

وکیل خانواده در فرانسه

– هرکس به واسطه ادویه یا وسایل دیگری، موجب سقط جنین بعد از رابطه نامشروع شود، به مجازات تعزیری درجه شش و پرداخت دیه و و اگر عالما و ‌عامدا زن حامله‌ ای را دلالت به استعمال ادویه یا وسایل دیگری نماید که جنین وی سقط گردد به مجازات تعزیری درجه هفت و پرداخت دیه هم محکوم خواهد شد.

– هرکس به واسطه ضرب و جرح و یا آزار و اذیت عمدی زن، موجب سقط جنین بعد از رابطه نامشروع گردد، علاوه بر پرداخت دیه، به مجازات تعزیری درجه پنج هم محکوم می‌ شود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص سقط جنین بعد از رابطه نامشروع با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

مجازات دیه‌ مقدر سقط جنین در قانون

با توجه به شکل گیری و تکامل جسمی جنین در ایام بارداری، میزان دیه جنین در ایام مختلف خواهد بود:

– نطفه ای که در رحم مستقر شده است، دو صدم دیه کامل

– علقه که در آن جنین به صورت خون بسته در می آید، چهار صدم دیه کامل

– مضغه که در آن جنین به صورت توده گوشتی در می آید، شش صدم دیه کامل

– عظام که در آن جنین به صورت استخوان درآمده لکن هنوز گوشت روییده نشده است، هشت صدم دیه کامل

– جنینی که گوشت و استخوان بندی آن تمام شده ولی روح در آن دمیده نشده است یک دهم دیه کامل

دیه جنینی که روح در آن دمیده شده است اگر پسر باشد، دیه کامل و اگر دختر باشد نصف آن و اگر مشتبه باشد، سه چهارم دیه کامل

شکایت از آزمایشگاه

امکان سقط جنین بطور قانونی بعد از رابطه نامشروع

اگر چه حتی سقط جنین بعد از رابطه نامشروع، عمل مجرمانه و موجب دیه خواهد بود و هیچ فرقی بین جنین ناشی از رابطه مشروع و نامشروع نمی‌ باشد؛ ولی در بعضی از موارد و تحت شرایطی میتوان بطور قانونی و بدون اینکه برای مرتکب موجب مجازات و پرداخت دیه باشد، اقدام به سقط جنین بعد از رابطه نامشروع نمود:

– در صورتی که قرار باشد جنین به حالت عقب افتادگی و یا به صورت ناقص الخلقه متولد شود و موجب حرج و دشواری مادر گردد و یا جنین موجب به خطر افتادن جان مادر شود.

– ناقص الخلقه بودن و یا عقب افتادگی جنین و یا تهدید جانی داشتن تولد جنین برای مادر به تشخیص قطعی سه پزشک متخصص و تائید پزشکی قانونی برسد و به متقاضی معرفی نامه اعطاء شود.

– قبل از چهار ماهگی جنین باشد و سقط جنین بعد از رابطه نامشروع هم اگر بالای چهار ماه باشد، باز هم غیر قانونی است.

– مادر رضایت داشته باشد.

سقط جنین موجب قصاص

در صورت سقط جنین بعد از رابطه نامشروع و یا مشروع، مرتکب به دیه و مجازات های تعزیری بر حسب موارد، محکوم می‌ شود و بطور کلی سقط جنین بعد از رابطه نامشروع یا مشروع، موجب قصاص نمی‌ شود؛ ولی در صورتی که ﺟﻨﯿﻨﯽ زﻧﺪه ﻣﺘﻮﻟﺪ ﺷﻮد و دارای ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ اداﻣﻪ ﺣﯿﺎت ﺑﺎﺷﺪ و ﺟﻨﺎﯾﺖ ﻗﺒﻞ از ﺗﻮﻟﺪ، ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﻧﻘﺺ ﯾﺎ ﻣﺮگ او ﭘﺲ از ﺗﻮﻟﺪ ﺷﻮد و ﯾﺎ ﻧﻘﺺ او ﺑﻌﺪ از ﺗﻮﻟﺪ ﺑﺎﻗﯽ ﺑﻤﺎﻧﺪ، ﻗﺼﺎص ﺛﺎﺑﺖ خواهد بود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص سقط جنین بعد از رابطه نامشروع با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

مجازات رابطه نامشروع با دختر حامله

رابطه نامشروع، در موارد زنا و غیر از زنا، دارای مجازات های قانونی خود می‌ باشد و در صورت زنا و رابطه نامشروع با دختر حامله، بر حسب مورد مجازات آن صد ضربه شلاق حدی و یا اعدام یا رجم خواهد بود. در صورتی که رابطه نامشروع (زنا) با دختر حامله، موجب سقط جنین شود، (هیچ تفاوتی بین جنین مشروع و نامشروع نخواهد بود) مرتکب علاوه بر پرداخت دیه، ممکن است به مجازات تعزیری درجه پنج یا چهار محکوم شود.

گروه وکلای خانواده

خدمات گروه وکلای تهران در امور کیفری سقط جنین

گروه وکلای تخصصی موسسه حقوقی و داوری بین‌ المللی مهر پارسیان، با دارا بودن کادر تخصصی در امور کیفری، با توجه به شایع بودن پرونده‌ های کیفری سقط جنین، اقدام به ارائه‌ مشاوره حقوقی در امور کیفری سقط جنین و قبول وکالت می نماید، لذا میتوانید به جهت تعیین وقت قبلی برای مشاوره با موسسه تماس حاصل نمایید.

نشانی موسسه حقوقی مهر پارسیان

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن های تماس موسسه حقوقی مهر پارسیان

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دپارتمان حقوق خانواده گروه وکلای مهر

جهت دریافت مشاوره در خصوص سقط جنین بعد از رابطه نامشروع با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

1/5 - (1 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *