ملاقات فرزند در قانون حمایت خانواده


بهترین وکیل خانواده تهران در این نوشتار به بررسی موضوع ملاقات فرزند در قانون حمایت خانواده پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

ملاقات فرزند در قانون حمایت خانواده

حضانت طفل، از جمله مسائلی است که همواره بعد از طلاق زوجین از یک دیگر مطرح می‌ شود. بدیهی است بعد از طلاق زوجین، طفل، تحت حضانت یکی از طرفین قرار خواهد گرفت. از جمله حقوقی که بعد از اعطای حضانت فرزند به یکی از زوجین تعلق می گیرد، حق ملاقات با فرزند برای طرف دیگر است. یعنی زوج یا زوجه ای که حق حضانت طفل را ندارد، اما میتواند در یک زمان مشخص، فرزند خود را ملاقات کند.

موسسه‌ حقوقی طلیعه عدالت و مهر پارسیان با مدیریت محمدرضا مهری متانکلائی، در سراسر کشور، امکان معرفی وکیل متخصص برای حق ملاقات با فرزند، وکیل طلاق توافقی، وکیل مطالبه مهریه، وکیل اعسار از پرداخت مهریه به شما عزیزان را دارد. دپارتمان تخصصی حقوق خانواده گروه وکلای مهر در این نوشتار، ضمن بیان شرایط مربوط به حق ملاقات طفل برای یکی از زوجین، نمونه دادخواست مربوط به حق ملاقات طفل را در اختیار شما عزیزان قرار داده است.

جهت دریافت مشاوره در خصوص ملاقات فرزند در قانون حمایت خانواده با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

شرایط ملاقات فرزند در قانون

قانون مدنی، در ماده  1174 اینگونه مقرر کرده است که هریک از ابوین که طفل تحت حضانت او نیست، حق ملاقات طفل خود را دارد. تعیین زمان و مکان ملاقات و سایر جزییات مربوط به آن، در صورت اختلاف بین ابوین، با محکمه است.
همانگونه که ملاحظه می‌ شود، تعیین مکان و شرایط مربوط به فرزند، به صورت توافقی انجام می پذیرد. البته در صورت اختلاف و عدم توافق در رابطه با ملاقات فرزند، دادگاه صالح به قضیه‌ مربوط به ملاقات فرزند رسیدگی خواهد نمود.
البته باید اشاره کردکه اگر ملاقات با پدر یا مادری که فرزند، تحت حضانت وی نمی‌ باشد، برای مصالح طفل، زیان داشته باشد، دادگاه میتواند وعده های ملاقات را طولانی تر کند. اما بطور معمول، دو روز پایان هفته، برای ملاقات طفل در نظر گرفته می‌ شود.

نمونه دادخواست ملاقات فرزند

مرجع صالح برای تعیین حق ملاقات فرزند

بطور کلی، رسیدگی به دعاوی مربوط به خانواده و از جمله ملاقات طفل، در صلاحیت دادگاه خانواده می‌ باشد که بطور معمول، ضمن صدور حکم راجع به طلاق زوجین، تکلیف مسائلی از جمله ملاقات فرزند را نیز، مشخص خواهد نمود.

ضمانت اجرایی ممانعت از ملاقات فرزند

در این خصوص، میتوان به دو ماده قانونی اشاره نمود. ماده 632 از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات)، مقرر می دارد که؛ اگر کسی از دادن طفلی که به او سپرده شده است، در موقع مطالبه اشخاصی که قانونا حق مطالبه دارند، امتناع کند، به مجازات از سه ماه تا شش ماه حبس یا به جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار تا سه میلیون ریال محکوم خواهد شد.
ماده دیگر در این خصوص، ماده 54 از قانون حمایت خانواده می‌ باشد که مقرر می دارد هرگاه مسئول حضانت، از انجام تکالیف مقرر خودداری کند یا مانع ملاقات طفل با اشخاص ذی حق شود، برای بار اول به پرداخت جزای نقدی درجه 8 و در صورت تکرار، به حداکثر مجازات مذکور، محکوم می‌ شود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص ملاقات فرزند در قانون حمایت خانواده با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

مرجع صالح برای رسیدگی به جرم ممانعت از دیدن فرزند

با توجه به عدم تصریح قانونگذار در خصوص رجوع به یک مرجع اختصاصی، باید طبق قاعده عمومی عمل کرد و مرجع صالح برای تقدیم دادخواست جرم ممانعت از ملاقات فرزند را دادسرای عمومی و انقلاب دانست. مجازات تعیین شده در مورد جرم ممانعت از ملاقات با فرزند، طبق بخش کیفری قانون حمایت از خانواده، دارای جزای نقدی درجه هشت می‌ باشد که در صورت تکرار دادگاه کیفری مجازات آن تشدید خواهد کرد. رسیدگی به جرم ممانعت از ملاقات فرزند مستقیما در دادگاه کیفری دو خواهد بود که قابل تجدیدنظر خواهی هم نمی‌ باشد.

وکیل رابطه نامشروع در شیراز

نمونه دادخواست ملاقات فرزند

ریاست محترم مجتمع قضایی
با سلام احتراما به استحضار می رساند:
اینجانب ….. با خوانده، به استناد عقدنامه شماره …. مورخ //// عقد ازدواج دائمی در دفترخانه شماره …. شهرستان … منعقد کرده ایم. حاصل این ازدواج تعداد … پسر یا دختر به اسامی …. بوده است. نظر به متارکه و طلاق اینجانبان در دفترخانه شماره … مورخ /// طی سند طلاق شماره … مورخ /// مستندا به ماده 1174 قانون مدنی صدور حکم محکومیت خوانده به تمهید ملاقات فرزند یا فرزندان به اسم یا اسامی … در زمان و مکان مناسب به انضمام کلیه خسارات قانونی و هزینه دادرسی در حق اینجانب، مورد استدعاست.

اقدام مقتضی دادگاه خانواده در مورد ملاقات با فرزند

در صورتی که نسبت تعیین ملاقات فرزند طرفین با یکدیگر توافق کرده باشند، دادگاه تصمیم پدر و مادر را مقتضی و لازم می داند و بدین صورت تراضی پدر و مادر بر هر تصمیم دیگری هم مقدم خواهد بود. ولی بعضا این امکان وجود دارد که در مورد ساعات ملاقات، زمان ملاقات، مکان ملاقات و نحوه‌ی ملاقات با یکدیگر دچار اختلاف گردند و در این مورد دادگاه خانواده با توجه به رعایت مصلحت و غبطه‌ طفل و همچنین شرایط خاص طفل اتخاذ تصمیم می‌ کند. ممکن است که بعد از تعیین ملاقات و ساعات آن، با توجه به اقتضای شرایط سنی و روحی طفل، به موجب درخواست یکی از طرفین تصمیم خاص و موقتی را در مورد طفل لحاظ نماید که به موجب آن با توجه به رعایت مصلحت و غبطه‌ فرزند، نحوه‌ ملاقات با فرزند تغییر نماید و به صورت دیگری شکل بپذیرد. نسبت به تصمیم دادگاه امکان اعتراض و تجدیدنظر خواهی می‌ باشد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص ملاقات فرزند در قانون حمایت خانواده با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

بهترین وکیل و موسسه‌ حقوقی در تهران

عدم تمکین به دلیل بیماری هپاتیت

رسیدگی به دعاوی خانوادگی اعم از دعوای درخواست ملاقات فرزند، فسخ نکاح، تدلیس و سایر دعاوی مربوط به خانواده، نیازمند داشتن تخصص و تجربه در این زمینه می‌ باشد. گروه وکلای مهر به سرپرستی محمدرضا مهری متانکلائی، به شما عزیزان، مشاوره حقوقی ارائه می نماید. همچنین جهت اعطای وکالت در خصوص پرونده‌ های حقوقی و کیفری خود میتوانید با شماره های موسسه‌ طلیعه عدالت و مهر پارسیان، تماس حاصل فرمایید.

نشانی موسسه حقوقی مهر پارسیان

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن های تماس موسسه حقوقی مهر پارسیان

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دپارتمان حقوق خانواده گروه وکلای مهر

امتیاز دهی به مقاله

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *