اظهارنامه استرداد جهیزیه

اظهارنامه استرداد جهیزیه

اظهارنامه استرداد جهیزیه


بهترین وکیل خانواده تهران در این نوشتار به بررسی نحوه ارسال اظهارنامه استرداد جهیزیه پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

نحوه ارسال اظهارنامه استرداد جهیزیه

اموال منقولی که برای استفاده در زندگی مشترک از سوی زن به منزل شوهر آورده می ­شود، جهیزیه می ­نامند، به­ تعبیر دیگر، جهیزیه اموالی است که هنگام ازدواج، خانواده دختر به وی هدیه می ­دهند تا با خود به خانه شوهر ببرد، در قانون مدنی تعریفی برای عبارت جهیزیه نشده است و اساس تهیه وسایل زندگی بر طبق قانون مدنی به­ عنوان جزئی از نفقه بر عهده شوهر است، ولی با این وجود در تمام خانواده ها به صورت یک سنت الزام آور اجتماعی، مرسوم است که در حد توانایی، تمام یا بخشی از وسایل مورد نیاز زندگی آینده دختر توسط خانواده وی تامین شود و همین امر بردن جهیزیه توسط دختر به منزل شوهر را در کشور ما به امری شایع و رایج و بنا به سنت مردمان مناطق مختلف متفاوت، تبدیل کرده است.

نکته: زن در مورد بردن جهیزیه به منزل مرد هیچ تکلیف شرعی و قانونی ندارد و تامین جهیزیه و انتقال آن به منزل شوهر خللی در مالکیت تام زن ایجاد نمی ­کند و او در هر حالتی مالک جهیزیه است، یعنی مالکیت جهیزیه متعلق به زوجه است و شوهر در حکم امین بوده، تنها میتواند از وسایل مزبور منتفع شود. پس زن در هر زمانی میتواند جهیزیه خود را مطالبه کرده و هر اقدام مالکانه ­ای را نسبت به اموال خویش انجام دهد، برای مثال به فروش برساند، هبه­ کند، تخریب یا مفقود نماید و… یا استرداد و مطالبه جهیزیه را بخواهد، که یکی از این زمان ­ها تصمیم به جدایی زوجین از همدیگر است و زن میتواند برای مطالبه جهیزیه، درخواست دعوی استرداد جهیزیه کند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص نحوه ارسال اظهارنامه استرداد جهیزیه با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

فهرست جهیزیه «سیاهه جهیزیه»

فهرست جهیزیه یا همان سیاهه جهیزیه، کاغذی است که تمامی اموال با قیمت و ارزش آن ها در آن درج شده است. این کاغذ را بطور معمول خانواده زوجه بعد از وارد کردن اثاثیه به منزل شوهر به امضاء شوهر و خانواده او می ­رسانند. در حقیقت سند عادی است که میتواند مالکیت زوجه نسبت به اموال را ثابت کند.

دادگاه تجدید نظر ویژه خانواده

شرط بقاء موضوع جهیزیه

جدا از اثبات و یا عدم اثبات همه شرایط دعوا، آن چیزی که از اهمیت بیشتری برخوردار می ­باشد، شرط بقاء عین جهیزیه در دعوی استرداد جهیزیه می ­باشد. درواقع برای اینکه زوجه در دعوای مطرح شده مواجه با قرار رد دعوی یا محکوم به بی ­حقی نشود، وی باید بقاء عین اموال را نزد زوج ثابت نماید، در اکثر موارد زوج با اقرار خود کار زوجه را ساده می ­نماید و در حقیقت ظاهر امر هم حکایت از این موضوع دارد که با توجه به مدت زمان زندگی مشترک و کالاهای موجود میتوان به اماره ­ای برای بقاء عین جهیزیه دست پیدا کرد.

نکته: طبق قانون آئین دادرسی مدنی، عدم وجود عین جهیزیه بدون ورود در ماهیت امر، قرار عدم استماع دعوی صادر می ­کند.

تعریف اظهارنامه استرداد جهیزیه

قبل از شکایت و ثبت شکوائیه در مراجع ذی­ صلاح میتوان اظهارنامه ­ای تنظیم و به آدرس متهم ارسال نمود و به او اعلام داشت که در رابطه با مساله فی ما بین، به استناد عقدنامه شماره ……… تنظیمی در دفترخانه ازدواج به شماره ……. به نشانی …… همسر شرعی و قانونی اینجانب بوده ­اید. به استناد مدارک و شواهد موجود، جهیزیه ­ای به ­صورت کامل که مشروح آن به پیوست این اظهارنامه می باشد، در اختیار جنابعالی قرار داده و مستند فهرست شده که از سوی خانواده اینجانب تهیه شده بود به رویت و امضای شما رسیده است. حال با عنایت به دادخواست طلاق از سوی جنابعالی و پذیرش طلاق توافقی از سوی شعبه ….. مجتمع ……، تقاضا دارم در مدت …… روز از تاریخ رویت این اظهارنامه نسبت به استرداد جهیزیه اینجانب اقدام نمایید. در غیر این ­صورت مراتب از طریق مراجع قضائی پیگیری خواهد شد.

مطالبه همزمان مهریه از اجرای ثبت و دادگاه

برای دریافت مشاوره و ثبت اظهارنامه توسط موسسه حقوقی مهرپارسیان به صفحه https://mehrilaw.com/online-services مراجعه نمایید و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص نحوه ارسال اظهارنامه استرداد جهیزیه با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

هزینه و مدت زمان استرداد جهیزیه

هزینه بسته ­‌بندی و استرداد جهیزیه بر عهده زوجه است، طبق تعرفه دستگاه قضائی هزینه استرداد، حدود 3.5% از ارزش کل اقلام جهیزیه است، مدت زمان لازم جهت استرداد، از زمان اقدام تا دریافت آن ۱ ماه تا حداکثر ۳ ماه طول می ­کشد.

مسئولیت زوج نسبت به جهیزیه

زوج نسبت به جهیزیه حق انتفاع و استفاده دارد به این معنا که به صورت ضمنی از طرف زوجه اذن تصرف و استفاده در اموال به او داده شده است، پس بنابراین زوج باید با این نگاه که این اموال در دست او امانت هستند از آن ها استفاده کند و مرتکب تقصیر و از بین بردن آن­ ها نشود و در صورت تقصیر ضامن جبران خسارت است.

ادله لازم برای اثبات دعوای استرداد جهیزیه

لازم به ذکر است که، یکی از مهمترین بخش­ های دادخواست استرداد جهیزیه بخش دلایل و منضمات است، زیرا تا زمانی که رابطه زوجیت برای دادگاه احراز نشود و مالکیت اموال از آن زوجه یا زن است، رسیدگی و صدور رای به محکومیت زوج محقق نمی ­شود، لذا مدارکی که برای دعوای استرداد جهیزیه باید به دادگاه ارائه شود، به شرح ذیل عبارتند از؛

  • ارائه اصل سند ازدواج یا رونوشت برابر با اصل آن،
  • ارائه مدارک هویتی از جمله شناسنامه و کارت ملی،
  • اظهارنامه ­ای که نشان بدهد قبل از طرح دعوا در دادگاه از زوج تقاضای استرداد جهیزیه را کرده، ولی او نسبت به درخواست زوجه توجهی نکرده است،
  • فهرست جهیزیه یا سیاهه جهیزیه،
  • در صورت نبود سیاهه جهیزیه ادله ذیل قابل استناد است؛
  1. فاکتور خرید اموال،
  2. شهادت شهود،
  3. اقرار زوج،
  4. سوگند زوجه.
وکیل خانواده در خیابان دولت

نکته: فیلم و تصویر از مجالس مرسوم برای بردن جهیزیه به منزل زوج جزء ادله محسوب نمی ­شود، ولی اماره ­ای بر آوردن اموال به منزل زوجه است.

جهت دریافت مشاوره در خصوص نحوه ارسال اظهارنامه استرداد جهیزیه با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

همانطور که ملاحظه نمودید، پرونده ‌های اظهارنامه استرداد جهیزیه پیچیدگی ­های زیادی دارند. با بهره ‌گیری از وکلای با تجربه‌ و مجرب موسسه حقوقی مهر پارسیان می ­توانید، در این خصوص گام موثری در رسیدن به هدف نهایی (پیروزی در پرونده خود) برداشته باشید. وکلای مبرز موسسه حقوقی مهر پارسیان، در حوزه دعاوی اظهارنامه استرداد جهیزیه، با کلیه قوانین موجود و مربوط آشنایی کاملی دارند و به دلیل همین شناخت و تسلط، پس از بررسی پرونده یک راهکار مناسب جهت رسیدن به هدف نهایی، یعنی پیروزی انتخاب نموده و شما را در کلیه مراحل دعاوی خود، با مشاوره و راهنمایی موثرشان، همراهی می ­نمایند. مطمئن باشید با انجام این امر شانس پیروزی در پرونده مذکور چند برابر خواهد شد و از این بابت خیالتان راحت خواهد بود.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل اظهارنامه استرداد جهیزیه در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با دفتر موسسه مهر پارسیان خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
موسسه مهر پارسیان – محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری

خدمات موسسه حقوقی بین المللی محمدرضا مهری متانکلائی

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معرفی بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
معرفی بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
معرفی بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
معرفی بهترین وکیل فرجام خواهی

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *