بخشیدن مهریه در قبال حضانت فرزند


بهترین وکیل خانواده تهران در این نوشتار به بررسی بخشیدن مهریه در قبال حضانت فرزند پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

بخشیدن مهریه در قبال حضانت فرزند

تولد فرزند، در دوران زندگی مشترک، مهمترین موهبت الهی شناخته می‌ شود که پدر و مادرها با گذشت زندگی خود، برای آن لحظه، انتظار می کشند و به همین خاطر برای پرورش و تربیت فرزند خود اهتمام می ورزند.

والدین، در انجام این کار باید با یکدیگر حسن معاشرت و معاضدت داشته باشند و این وظیفه مهم نمیتواند به تنهایی از جانب فقط یکی از طرفین باشد؛ چرا که به حکم قانون با تولد فرزند، نگهداری و حضانت با هر دو خواهد بود و نمیتوانند از بار این مسئولیت خطیر، شانه خالی کنند.

با این وجود در بعضی موارد، ادامه زندگی مشترک میسر نمی‌ باشد و کار زوجین به اختلاف و جدایی می رسد و به نحوی خواهد بود که حتی با وجود فرزند، تصمیمی برای ادامه زندگی مشترک ندارند و بنابراین تصمیم به طلاق می گیرند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص بخشیدن مهریه در قبال حضانت فرزند با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

چه زمانی درباره حضانت و سرپرستی فرزندان تصمیم گیری می شود؟

با انجام طلاق و جدایی آن ها، موضوع نگهداری و حضانت فرزند مطرح می‌ شود و برای هر یک اهمیت پیدا می‌ کند، چرا که قاضی دادگاه به همراه صدور حکم طلاق حضانت را مشخص می‌ کند و چون زوجین از یکدیگر جدا هستند و باید از فرزند هم مراقبت شود، پس در نتیجه حضانت با یکی از آن ها خواهد بود و دیگری حق ملاقات دارد.

با توجه به علاقه شدید پدر و مادر به فرزند خود، و تعیین حضانت فرزند با یکی دیگر از آن ها، بعد از طلاق، ممکن است مادر که حضانت فرزند به او تعلق نگرفته است، خواهان حضانت فرزند باشد و برای کسب حضانت فرزند راه‌ های مختلف قانونی وجود دارد و یکی از موارد شایع آن، بخشیدن مهریه در قبال حضانت فرزند می‌ باشد.

البته غالبا بخشیدن مهریه در قبال حضانت فرزند، با توجه به حقی که پدر در نگهداری و حضانت فرزند خود دارد، حربه ای است که زوج برای شانه خالی کردن خود از پرداخت مهریه زوجه، از آن استفاده می‌ کند.

موارد اخذ حضانت فرزند بدون بخشیدن مهریه

در دوران زندگی مشترک زوجین، با پیش آمدن موضوع جدایی و طلاق آن ها، بحثی که اهمیت بسیاری پیدا می‌ کند، موضوع حضانت و نگهداری فرزند می‌ باشد و این موضوع برای زوجین به راحتی قابل اغماض و چشم پوشی نخواهد بود و همواره هر کدام از آن ها برای گرفتن حضانت فرزند خود تلاش می‌ کنند تا بتوانند، خود به تنهایی عهده دار نگهداری فرزند باشند.

بنا بر مصلحت طفل، قانون حضانت فرزند را تا هفت سالگی با مادر میداند و از آن به بعد با پدر خواهد بود، البته فرزند میتواند بعد از رسیدن به سن بلوغ و بعد از بالغ شدن، خود تصمیم بگیرد که با کدام یک زندگی کند.

از بعد هفت سالگی که حضانت فرزند به عهده پدر قرار می گیرد، مادر سعی بر آن دارد که به هر وسیله دارای حق حضانت فرزند باشد و برای این کار معمولا پدر طفل ممکن است به جهت و قصد عدم پرداخت مهریه که دینی است بر عهده او و برای زوجه، با مادر توافق کند که با بخشیدن مهریه در قبال حضانت فرزند، حضانت را که مطلوب مادر است به او منتقل کند و یا بتواند از طریق قانونی، حضانت فرزند از پدر را باز ستاند و خود عهده دار نگهداری او شود.

اثبات عدم صلاحیت پدر در نگهداری فرزند

بنابراین هرگاه مادر بتواند عدم صلاحیت پدر طفل را با توجه به موارد مصرح قانونی اثبات کند، میتواند حضانت فرزند را بدون بخشیدن مهریه داشته باشد. از جمله این موارد زمانی است که انحطاط و فساد اخلاقی پدر، با توجه به مصادیق ذیل در تربیت فرزند تاثیر منفی داشته باشد و موجب عسر و حرج و مشقت برای فرزند باشد:

– اعتیاد زیان آور به الکل، مواد مخدر و قمار.

– اشتهار به فساد اخلاق و فحشا.

– ابتلا به بیماری های روانی با تشخیص پزشکی قانونی.

– سوء استفاده از طفل یا اجبار او به ورود در مشاغل ضداخلاقی مانند: فساد و فحشا، تکدی گری و قاچاق.

– تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف.

مادر میتواند با وقوع و اثبات هر یک از موارد مزبور، بدون اینکه در قبال حضانت فرزند، مهریه خود را ببخشد، حضانت را اخذ کند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص بخشیدن مهریه در قبال حضانت فرزند با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

بخشیدن مهریه در قبال حضانت فرزند

در بعضی از اوقات، مادر نمیتواند در هیچ صورتی موفق به اخذ حضانت فرزند خود شود و با توجه به علاقه بسیار شدید او به فرزند، ممکن است که بخواهد با زوج توافق نماید و در صورت توافق با او با بخشیدن مهریه در قبال حضانت فرزند، از مطالبه مهریه خود صرف نظر نماید و در مقابل آن حضانت از پدر به او منتقل شود.

با توجه به تراضی و توافق دو طرف این امر امکان پذیر است و زوجین میتوانند توافق بخشیدن مهریه در قبال حضانت فرزند را از طریق دادگاه و یا دفاتر رسمی، ثبت و لازم الاجرا کنند و توافق هر کدام از طرفین، برای این امر کافی خواهد بود.

امکان رجوع به مهریه بعد از بخشیدن مهریه در قبال حضانت فرزند

با بخشیدن مهریه در قبال حضانت فرزند، ممکن است که مادر نتواند یا نخواهد حضانت فرزند با او ادامه یابد و به دلیل عدم توانایی در نگهداری فرزند خود، اقدام به معافیت خود در قبال حضانت فرزند داشته باشد و برای این کار به دادگاه درخواست دهد. البته در صورتی که مادر به هر دلیل از داشتن حضانت فرزند خود پشیمان شود و یا بخواهد به مهریه خود که در قبال حضانت فرزند بخشیده است رجوع نماید،

برای او قانونا امکان رجوع به بذل و بخشش مهریه در قبال حضانت فرزند وجود ندارد؛ چرا که بخشش مهریه (هبه) معوض و در قبال اخذ حضانت فرزند از زوج و مبتنی بر عمل و خواسته مشروع زوجه از زوج (اخذ حضانت فرزند) می‌ باشد و در صورتی قابل رجوع خواهد بود که با رضایت زوج باشد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص بخشیدن مهریه در قبال حضانت فرزند با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

بهترین گروه وکلای خانواده در ایران

نشانی موسسه حقوقی مهر پارسیان

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن های تماس موسسه حقوقی مهر پارسیان

021-88663925

وکیل فروش ملک ورثه ای

021-88663926

021-88663927

021-88663628

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دپارتمان حقوق خانواده گروه وکلای مهر

امتیاز دهی به مقاله

4 دیدگاه

  • با سلام مدت ۱۱ سال است که از زندگی مشترکم میگذرد و صاحب فرزند پسری ۴ ساله هستم در طول این ۱۱ سال با همسرم تفاهم نداشته و گاه و بی گاه اختلاف داریم قبل از تولد فرزندم چندین بار شوهرم مرا مورد کتک قرار داده بطوری که ۲ بار به پزشک قانونی مراجعه کرده و تعهد نامه محضری از وی دارم حال سوال من از شما این است آیا میتوانم از وی طلاق گرفته و در قبال بخشش مهریه حضانت فرزندم را بر عهده بگیرم مهریه ی اینجانب ۷۰۰ سکه و خودم نیز کارمند رسمی در یکی از ادارات هستم

    • سلام برای انجام طلاق توافقی به شرط بذل مهریه باید با همسرتون صحبت کنید
      اما از باب عسر و حرج امکان مراجعه به دادگاه خانواده و تقدیم دادخواست طلاق به درخواست زوجه امکان پذیر است.

  • سلام
    سال ۹۸جداشدم ،و سال ۹۹ دوباره ازدواج کردم.حضانت پسرم که الان ۹ سالشه در قبال بخشش مهریه گرفتم ،الان پدرش درخواست عزل حضانت منوبابت ازدواجم داده ومیخواستم بدونم حضانت من باطل میشه ؟
    اگه باطل میشه من میتونم مهریه ام روبه اجاره بزارم؟

    • سلام وقت به خیر
      بذل مهریه معمولا در صورتی قابل بازگشت هست که درخواست رجوع از بخشش مهریه رو در زمان عده بدین.
      ازدواج دوم شضما در صورتی که دادگاه تشخیص بده که صلاحیت شما رو برای حضانت از بین میبره میتونه موجبی برای سلب حضانت باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *