قیم اتفاقی

بهترین وکیل تهران در این نوشتار به بررسی ماهیت قیم اتفاقی پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

قیم اتفاقی کیست؟

حمایت و مراقبت قانون از اشخاص، محدود به منافع و اموال آن ها نمی‌ شود؛ بلکه این حمایت به صورت گسترده و شامل تمام مواردی که مربوط به حقوق اشخاص است، می‌ گردد.

حمایت قانون از اشخاص تا جایی است که مربوط به احوال شخصیه و امور غیر مالی اشخاص هم می‌ شود.

بر اساس قانون با تولد افراد اهلیت تمتع آن ها ایجاد خواهد شد و اهلیت استیفای آن ها از سن مشخصی است و اثر اعطا و دارا شدن اهلیت استیفا، حق اداره و تصرف در امور مالی خود می‌ باشد.

قیمومت در قانون خود نوعی نمایندگی محسوب می‌ شود و موارد قیمومت در قانون مصادیق متعددی دارد، از جمله؛ قیم قهری، قیم قراردادی، قیم قانونی و قیم اتفاقی؛ همگی خود به بر حسب شرایط خاص برای اشخاص محجور تعیین می‌ گردد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص قیم اتفاقی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

ماهیت قیم اتفاقی

اشخاص محجور در جامعه به دلیل ضعف قوای عقلانی دچار محدودیت مدنی هستند و به همین دلیل همواره این تهدید در مورد آن ها متصور است که اقداماتی علیه آن ها از جانب افراد دیگر صورت پذیرد که قیم قهری یا قانونی آن ها با توجه به سمت نمایندگی که در برابر حفظ حقوق آن ها دارد، در مقام دفاع از طریق شکایت به مراجع کیفری و یا حقوقی آن ها برآیند.

برای پاره ای از موارد، امکان وجود و تعیین قیم برای شخص محجور یا صغیر ممیز یا غیر ممیز نبوده و با مطلع شدن اشخاص و اعلام او به دادستان، مراتب تعیین قیم انجام می‌ شود.

شرایط و موارد تعیین قیم موقت یا اتفاقی

در قانون مواردی که ضرورت برای تعیین قیم اتفاقی خواهد بود، به شرح ذیل می‌ باشد:

– در مواردی که تعقیب جرم، موقوف به شکایت متضرر از جرم است، اگر متضرر از جرم صغیر باشد و ولی یا قیم نداشته باشد، در این صورت دادستان مکلف به تعیین قیم اتفاقی خواهد بود.

حدود اختیارات قیم اتفاقی یا موقت

به دلیل محدودیت محجور یا صغیر در اداره اموال خود، قیم به نمایندگی از او انجام وظیفه می نماید که باید مطابق با مصلحت قیم، صورت پذیرد.

بطور کلی، اقداماتی را که قیم اتفاقی باید در مورد مولی علیه خود انجام دهد، با توجه به فوریت و اهمیت موضوع حقوق مولی علیه، قابل تشخیص است و این اختیارات در صورتی که فوریت وجود داشته باشد، به شرح ذیل خواهد بود:

– هرگاه تنظیم دادخواست و اعلام شکایت از جانب خواهان محجور یا صغیر ضرورت و فوریت داشته باشد، این امر را قیم اتفاقی پیگیری خواهد کرد.

– در مواردی که فروش اموال محجور یا صغیر، با توجه به اوضاع و احوال، فوریت داشته باشد، فروش اموال، توسط قیم اتفاقی و موقتی با اجازه دادستان و رعایت مصلحت وی امکان پذیر خواهد بود.

– قیم اتفاقی و موقتی نمیتواند به سمت قیمومت از طرف مولی علیه با خود معامله نماید؛ اعم از اینکه به خود منتقل کند یا انتقال دهد.

– قیم اتفاقی و موقتی نمیتواند اموال غیرمنقول محجور را به رهن بگذارد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص قیم اتفاقی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

شرایط تعیین قیم موقت برای محجور در امور کیفری

با توجه به اهمیت موضوعات کیفری، با وجود ارتکاب جنایت، جرم و یا جنحه نسبت به صغیر یا محجور و با در نظر گرفتن این موضوع که باید برای اقامه دعوی، شخص شاکی اهلیت داشته باشد و محجورین فاقد این شرط هستند.

به دلیل اهمیت حفظ حقوق محجور و فوریت در امر رسیدگی و شکایت، هرگاه محجور یا صغیر اعم از ممیز یا غیرممیز، ولی یا قیم نداشته یا به آنان دسترسی وجود نداشته باشد یا ولی و یا قیم او به عللی از قبیل؛ بیهوشی قادر به شکایت نباشد.

همچنین در صورتی که ولی یا قیم، خود مرتکب جرم شده یا مداخله در آن داشته باشد و تا حضور و مداخله ولی یا قیم یا نصب قیم، نصب قیم نیز موجب فوت وقت یا توجه ضرر به محجور شود، دادستان شخصی را به‌ عنوان قیم یا موقت تعیین و یا خود امر کیفری را تعقیب می‌ کند و اقدامات ضروری را برای حفظ و جمع‌ آوری ادله جرم و جلوگیری از فرار متهم به‌ عمل می‌ آورد.

شرایط قیم اتفاقی در امور حقوقی

هرگاه حقوق و اموال محجور یا صغیری که قیم ندارد و یا امکان دسترسی به قیم او وجود نداشته باشد و یا به دلیل خیانت یا اقدامات اشتباه و عمدی قیم او، در معرض اتلاف و تضییع قرار گیرد و تا نصب قیم جدید، به دلیل فوت وقت، امکان از بین رفتن کامل حقوق مالی او وجود داشته باشد، برای تنظیم دادخواست و حفظ حقوق محجور، قیم اتفاقی و موقتی تعیین می‌ شود تا مراتب دادخواست را با توجه به سمت نمایندگی به جهت حفظ حقوق مولی علیه خود انجام دهد.

اعلام رضایت و گذشت قیم اتفاقی در امور کیفری

با توجه به اینکه قیم اتفاقی، به نمایندگی از مولی علیه خود، طرح شکایت و امور کیفری او را پیگیری می‌ کند، در صورتی که محکومیت خوانده دعوی کیفری محرز گردد، قیم اتفاقی میتواند برای اعلام رضایت، گذشت و موقوف شدن تعقیب (در جرائم قابل گذشت)، در صورت موافقت دادستان اقدام کند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص قیم اتفاقی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

بهترین وکیل خانواده در تهران

راه های ارتباطی با دفتر محمدرضا مهری متانکلائی

021-88663925

021-88663926

021-88663927

شماره های همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری متانکلائی

2.7/5 - (3 امتیاز)
پرداخت نفقه طبق حقوق خانواده‌ آلمان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *