مجازات زنا در حقوق ایران

وکیل خانواده در خیابان جمالزاده

وکیل خانواده در خیابان جمالزاده


بهترین وکیل خانواده تهران در این نوشتار به بررسی موضوع مجازات زنا در حقوق ایران پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

مجازات زنا در حقوق ایران چیست؟

مجازات زنا در قانون مجازات اسلامی بیان شده است. مجازات زنا بسته به اینکه زنای محصنه باشد یا زنای به عنف و غیره متفاوت است. مجازات زنا در متون فقهی نیز آمده است که مجازات سنگینی محسوب می‌ شود. در این مقاله که توسط مشاور حقوقی موسسه حقوقی طلیعه عدالت و مهر پارسیان با همکاری گروه وکلای مهر به مدیریت محمدرضا مهری متانکلائی نگاشته شده است سعی نموده ایم شرایط تحقق زنا، مجازات زنای محصنه، مجازات زنای به عنف، رابطه نامشروع زن شوهردار، رابطه نامشروع مرد زن دار، رابطه نامشروع زن شوهردار با اقوام شوهر، رابطه نامشروع مرد با خواهر همسر و سایر موارد رابطه نامشروع را بررسی نماییم.

جهت دریافت مشاوره در خصوص مجازات زنا در حقوق ایران با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

تعریف زنا شرایط تحقق زنا در حقوق ایران

زنا به آمیزش جنسی مرد و زنی گفته می‌ شود که علقه زوجیت نداشته باشند. ماده 221 قانون مجازات اسلامی در بیان تعریف زنا اشعار می دارد:«زنا عبارت است از؛ جماع مرد و زنی که علقه زوجیت بین آن ها نبوده و از موارد وطی به شبهه نیز نباشد.» تبصره ماده 221 نیز در تکمیل تعریف زنا بیان داشته است که جماع با دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنه گاه در قُبُل یا دبر زن محقق می‌ شود. با توجه به این تعریف از شرایط تحقق زنا این است که اولا بین مرد و زن علقه زوجیت نباشد ثانیا دخول اندام تناسلی مرد حداقل به اندازه ختنه گاه باشد و کمتر از ختنه گاه مطابق تعریف قانونی از شمول زنا خارج می‌ شود و تنها قابل مجازات با عنوان جرم تفخیذ یا رابطه نامشروع مادون زنا می باشند.

مطالبه مهریه پس از طلاق

مجازات زنا در قانون مجازات اسلامی

مطابق قانون مجازات اسلامی و متون فقهی، زنا اقسام گوناگونی دارد که شارع یا قانونگذار برای هر یک مجازات متفاوتی در نظر گرفته است. اصل بر این است که مرد یا زنی که مرتکب زنا می شوند مطابق ماده 230 قانون مجازات اسلامی به صد ضربه شلاق حدی محکوم می شوند. بنابراین مجازات زنا صد ضربه شلاق است مگر اینکه زنای محصنه یا زنای به عنف محقق شود که در این موارد قانونگذار مجازات دیگری در نظر گرفته است که در ذیل مجازات زنای به عنف و زنای محصنه را بررسی می نماییم.

مجازات زنای محصنه – زنای زن شوهردار – زنای مرد زن دار

مرد و زنی که دارای همسر باشند و با این وجود با یکدیگر زنا نمایند زنای محصنه محقق می‌ شود. بنابراین چنانچه زن و مرد دارای شرایط احصان باشند زنای محصنه و در غیر این صورت زنای غیر محصنه تحقق می یابد. حال باید بدانیم شرایط احصان چیست؟ ماده 226 قانون مجازات اسلامی شرایط تحقق احصان را بیان نموده است:

احصان در هر یک از مرد و زن به نحو زیر محقق می شود: احصان مرد عبارت است از آنکه؛ دارای همسر دائمی و بالغ باشد و در حالی که بالغ و عاقل بوده از طریق قُبُل با وی در حال بلوغ جماع کرده باشد و هر وقت بخواهد امکان جماع از طریق قُبُل را با وی داشته باشد. احصان زن عبارت است از آنکه؛ دارای همسر دائمی و بالغ باشد و در حالی که بالغ و عاقل بوده، با او از طریق قُبُل جماع کرده باشد و امکان جماع از طریق قُبُل را با شوهر داشته باشد.

خروج زنان از کشور بدون اجازه همسر

با توجه به ماده 226 چنانچه هر یک از مرد و زن شرایط احصان را دارا باشند یعنی بتوانند با همسر دائمی خود آمیزش نمایند و با وجود این مرتکب زنا شوند مطابق ماده 225 قانون مجازات به مجازات رجم (سنگسار) محکوم می شوند. البته بر اساس ماده 225 در صورت عدم امکان اجرای حکم سنگسار با پیشنهاد دادگاه صادر کننده حکم قطعی و موافقت رئیس قوه قضاییه چنانچه جرم با شهادت شهود ثابت شده باشد حکم رجم اجرا نخواهد شد در این فرض چنانچه زانی یا زانیه شرایط احصان را دارا بوده و مرتکب زنا شوند به جای مجازات رجم، اعدام می شوند. ماده 227 اموری از قبیل؛ حبس، بیماری هایی که موجب خطر هستند و مانع آمیزش می شوند، مانند: ایدز و سلفیس، مسافرت، حیض و نفاس را موجب خروج زوجین از شرایط احصان دانسته است. در تکمیل شرایط احصان این نکته مهم است که بر اساس ماده 229 چنانچه مردی همسر دائمی داشته باشد و قبل از دخول با هسر دائمی خود، مرتکب زنا شود حد او رجم یا اعدام نیست بلکه حد چنین مردی صد ضربه شلاق، تراشیدن موی سر و تبعید به مدت یکسال قمری می‌ باشد.

ماده 228 بیان می دارد در زنا با محارب نسبی مانند زنای مرد با خواهر همسر و یا زنای زن با اقوام شوهر، و زنای محصنه چنانچه زانیه بالغ و زانی نابالغ باشد حکم به اعدام زانیه داده نمی‌ شود بلکه تنها به صد ضربه شلاق حدی محکوم می‌ شود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص مجازات زنا در حقوق ایران با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

مجازات زنای به عنف – رابطه نامشروع با زور و اکراه

کسی که با توسل به زور و یا تهدید و اکراه  با طرف مقابل خود زنا می‌ کند مرتکب جرم زنای به عنف می‌ شود. زنای به عنف موجب ترس و رعب و وحشت در میان افراد جامعه می‌ شود و عمل ناشایست و قبیحی محسوب می‌ شود. از همین رو  مجازات زنای به عنف یا اکراه در بند ت ماده 224 اعدام تعیین شده است. در واقع قانونگذار زنای به عنف از سوی زانی را موجب اعدام زانی می داند. از این مقرره میتوان نتیجه گرفت زنای به عنف تنها از طریق زانی ارتکاب می یابد و از سوی زانیه بعید به نظر می رسد.

شماره موبایل وکیل متخصص خانواده

بر اساس ماده 231 چنانچه زن باکره باشد و مرد با زن باکره زنای به عنف نماید، و یا در موارد زنای مدیر شرکت با دختر کارمند باکره به عنف و اکراه، زانی علاوه بر مجازات اعدام، به ارش البکاره و مهرالمثل نیز محکوم می‌ شود و چنانچه زن باکره نباشد به اعدام و مهرالمثل محکوم می‌ شود.

بهترین وکیل پایه یک دادگستری در پرونده‌ های زنا و رابطه نامشروع

راه‌ های اثبات زنا، تشخیص اینکه زنا محصنه محسوب می‌ شود یا غیر محصنه، در چه مواردی زنای به عنف محقق می‌ شود و همچنین دانستن تمایز زنا و رابطه نامشروع که هر یک جرم جداگانه هستند و مجازات مختلفی دارند نیازمند دانش حقوقی می‌ باشد. چنانچه شما عزیزان در خصوص تحقق زنا یا رابطه نامشروع مادون زنا سوالاتی دارید حتما با وکیل پایه یک دادگستری مشورت نمایید. موسسه حقوقی طلیعه عدالت و مهر پارسیان به مدیریت محمدرضا مهری متانکلائی در تمامی پرونده‌ های کیفری به شما عزیزان مشاوره حقوقی ارائه نموده و قبول وکالت می نمایند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص مجازات زنا در حقوق ایران با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

نشانی موسسه حقوقی مهر پارسیان

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن های تماس موسسه حقوقی مهر پارسیان

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام

09120067664

09120067669

ممنوعیت خروج مرد بابت مهریه

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دفتر وکیل پایه یک ویژه

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *