پشیمانی از بخشش مهریه

بهترین وکیل خانواده تهران در این نوشتار به بررسی موضوع پشیمانی از بخشش مهریه پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

پشیمانی از بخشش مهریه

بذل و بخشش مهریه و پشیمانی از بخشش مهریه موضوعی است که این روزها ذهن بسیاری از زوجین را به خود مشغول کرده است چرا که زوجین معمولا به دلایلی از جمله؛ عدم تسلط بر مسائل و مباحث حقوق خانواده، از پیامدهای حقوقی پشیمانی از بخشش مهریه اطلاعاتی ندارند. برخی از خانم ها مهریه‌ ای را که در ضمن عقد نکاح بر عهده شوهر قرار می دهند را به دلایلی بذل و بخشش می نمایند و پس از بذل و بخشش مهریه، به دلایلی از جمله؛ اختلافات خانوادگی از این بذل و بخشش پشیمان می شوند. سوالات عدیده ای در بحث پشیمانی از بخشش مهریه توسط موکلین مطرح شده است.

جهت دریافت مشاوره در خصوص پشیمانی از بخشش مهریه با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

تعریف مهریه

مهریه به مالی گفته می‌ شود که قابلیت تملک داشته باشد که در ضمن عقد نکاح با توافق زوجین بر عهده مرد قرار می گیرد. مطابق ماده 1082 قانون مدنی پس از انعقاد عقد نکاح و تعیین مهریه ضمن عقد، زن مالک مهریه می‌ شود و هرگونه دخل و تصرفی در مال خود میتواند بکند. گاهی اوقات امکان دارد زوجه از روی احساسات آنی یا در بعضی مواقع اجبار و اکراه، مهریه خود را به زوج ببخشد به همین دلیل برخی از دفاتر اسناد رسمی جهت بخشش مهریه، اذن پدر را لازم می دانند. البته این موضوع جنبه شرعی و قانونی ندارد و فقط در برخی از دفاتر اسناد رسمی چنین اذنی لازم است.

وکیل خانواده بلوار فردوس غرب

 هنگامی که مال را به دیگری بذل و بخشش می کنیم این موضوع پیامدهای حقوقی بسیاری دارد چرا که کسی که مال خود را به دیگری می بخشد و کسی که مال به او بخشیده می‌ شود در حقیقت یا  وارد قراردادی به نام قرارداد هبه شده اند که در عقد هبه شرایط خاصی حکم فرماست یا به اصطلاح حقوقی ایقاعی به نام ابرا تحقق می یابد. بنابراین برای بررسی آثار بخشش زوجه و پشیمانی از بخشش مهریه ناگزیر به تعریف عقد هبه و ابرا می باشیم که دو مقوله مجزا بوده و پیامدهای حقوقی متفاوتی نیز دارند.

تعریف عقد هبه در قانون مدنی

 عقد هبه از جمله عقود معین در قانون مدنی است که به موجب عقد هبه هر شخص که مالک عین یا منفعت مالی باشد میتواند مال را به دیگری ببخشد. در قانون مدنی به کسی که مال خود را به دیگری می بخشد یا به اصطلاح حقوقی تملیک می‌ کند واهب، به طرف مقابل که مال را تملک می‌ کند متهب و مالی که موضوع هبه قرار می گیرد عین موهوبه گفته می‌ شود. همچنین به موجب قانون مدنی هبه از عقود عینی است به این معنا که صرفا با ایجاب و قبول هبه واقع نمی‌ شود و حتما میبایست مال موضوع به قبض یا تسلیم در آید.

ابرا چیست و چه آثاری دارد؟

بر اساس قواعد حقوقی چنانچه داین یا طلبکار دین یا طلبی از دیگری داشته باشد و به اراده خود از دین صرف نظر نماید ابرا محقق می‌ شود. ابرا ایقاع یک طرفه است یعنی با یک اراده که همان اراده طلبکار است محقق شده و اراده مدیون یا بدهکار هیچ تاثیری در وقوع ابرا ندارد بر خلاف عقد هبه که با اراده دو طرف یعنی  واهب و متهب واقع می‌ شود. لازم به ذکر است تمامی عقود با اراده دو طرف واقع می‌ شود و ایقاع همیشه با یک اراده محقق می‌ شود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص پشیمانی از بخشش مهریه با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

 پیامدهای حقوقی پشیمانی از بخشش مهریه

وکیل شبانه روزی خانواده

بحث اصلی اینجاست که چنانچه زن پس از بخشش مهریه به شوهر، پشیمان شود آیا میتواند از بخشش خود رجوع نماید؟

حالت اول: اگر مهریه دین باشد چنانچه زوجه پس از انعقاد عقد نکاح و قبل از دریافت آن مهریه خود را می بخشد در واقع مهریه را از عهده زوجه ابرا می‌ کند یعنی زوجه به زوج می گوید تو دیگر وظیفه ای برای پرداخت مهریه نخواهی داشت که در این حالت تکلیف و وظیفه شوهر در تادیه دین بطور کلی ساقط می‌ شود.

حالت دوم: هنگامی است که مطابق قانون مدنی طلاق خلع و مبارات صورت می گیرد که به موجب آن زوجه برای طلاق، مهریه خود را به زوج بخشش می‌ کند به عبارات در طلاق خلع و مبارات زن با پرداخت مالی به زوج از وی می خواهد که او را طلاق دهد. در این حالت چنانچه زوجه در مدت عده طلاق از بذل و بخشش خود پشیمان شده و رجوع نماید طلاق ملغی و کان لم یکن تلقی می‌ شود.

حالت سوم: هنگامی که مهریه دین نباشد و زوجه مهریه را ابرا نکند بلکه مهریه خود را به زوج هبه نماید. یعنی بگوید من مهریه خود را به تو بخشیدم در اینجا چنانچه ایجاب از طرف زوجه و قبول از طرف زوح واقع شود و عین موهوبه به قبض زوج در بیاید در واقع عقد هبه واقع شده است لذا در این فرض بر خلاف حالت ابرا که تکلیف زوج بطور کلی ساقط می‌ شود در هبه تکلیف زوج بطور کلی ساقط نمی‌ شود چرا که مطابق قانون مدنی اصولا واهب میتواند از هبه رجوع کرده و مهریه خود را مطالبه نماید.

لیست بهترین وکلای خانواده تهران

حال چنانچه هبه نامه رسمی‌ باشد یا عادی و شفاهی باشد اما زوج رجوع زوجه را قبول نکند زوجه میتواند با مراجعه به دادگاه صالح، حکم دادگاه مبنی بر رجوع را دریافت نماید. حکم قطعی که دادگاه مبنی بر رجوع زوجه صادر می نماید در حقیقت به منزله ثبت رجوع زوجه است لذا نیازی نیست تا زوجه رجوع را در دفاتر اسناد رسمی به ثبت برساند.

چند نکته مهم در خصوص پشیمانی از بخشش مهریه

  • در هبه نامه هایی که در دفاتر اسناد رسمی ثبت می شوند امکان انکار و تردید نسبت به سند رسمی وجود ندارد چرا که اصالت سند رسمی با انکار و تردید مخدوش نمی‌ شود و نسبت به سند رسمی تحت شرایطی میتوان صرفا ادعای جعل مطرح نمود.
  • چنانچه زوجه به موجب هبه نامه رسمی ثبت شده مهریه را به زوج ببخشد و پس از آن از بخشش مهریه پشیمان شود میتواند از هبه رجوع کند لذا بر اساس قواعد حقوقی، ثبت رسمی هبه نمیتواند دلیلی بر عدم رجوع زوجه باشد.
  • اگر هبه به موجب سند رسمی ثبت شده نباشد یعنی شفاهی بوده باشد زوجه ابتدا میبایست وقوع عقد هبه که به صورت عادی یا شفاهی بوده است را در دادگاه احراز نماید و پس از آن از هبه رجوع نماید بر خلاف هبه رسمی که اثبات آن در دادگاه لازم نیست.

بهترین وکیل پایه یک دادگستری جهت مطالبه مهریه

دادگاه صالح در خصوص مطالبه مهریه، دادگاه خانواده است. از آنجا که مهریه سند رسمی است لذا وکیل پایه یک دادگستری میتواند از طریق دادگاه صالح یا اجرای ثبت، مهریه را به اجرا بگذارد. چنانچه شما عزیزان در خصوص حقوق خانواده و مقررات مربوط به وظایف و تکالیف زوجین سوالاتی دارید حتما با وکیل پایه یک دادگستری مشورت نمایید. موسسه حقوقی طلیعه عدالت و مهر پارسیان با بهره مندی از گروه وکلای مهر به مدیریت محمدرضا مهری متانکلائی که جملگی از وکلای خوشنام می باشند این افتخار را دارند که به شما در تمامی پرونده‌ های حقوق خانواده از جمله دریافت مهریه، پشیمانی از بخشش مهریه، حضانت فرزند و غیره مشاوره حقوقی ارائه نموده و قبول وکالت می نمایند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص پشیمانی از بخشش مهریه با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

نشانی موسسه حقوقی مهر پارسیان

چگونگی ابطال شناسنامه

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن های تماس موسسه حقوقی مهر پارسیان

021-88663925

021-88663926

021-88663628

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل تخصصی خانواده تهران

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل متخصص

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *