حق طلاق زن و وکالت در طلاق


بهترین وکیل خانواده تهران در این نوشتار به بررسی حق طلاق زن و وکالت در طلاق پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

حق طلاق زن و وکالت در طلاق

شاید این جمله که در حقوق اسلام و حقوق مدنی ایران و همچنین قانون حمایت خانواده در ایران، حق طلاق را مطلق به مرد سپرده است، کمی برای خانم ها سنگین و غیرقابل هضم باشد.

وجود جنبش های اجتماعی جهت حمایت از حقوق زنان در شرایطی که از حق طلاق زن و وکالت در طلاق برای زن سخن می‌ رود، در صدد ایجاد تساوی حق طلاق زن و مرد باشند.

اما نکته مهم این است که؛ در فقه اسلام و حقوق مدنی ایران، وکالت در طلاق برای زن، به صورت مطلق پذیرفته شده و نا آگاهی زنان از حقوق قانونی خود و تعارف خانواده های ایرانی در هنگام عقد نکاح، باعث تضییع حق طلاق زن و وکالت در طلاق شده است.

حق طلاق زن، عنوان اشتباهی است که برای وکالت زن در طلاق در عرف به کار می‌ رود و معنای حقوقی آن همان وکالت زن در طلاق می‌ باشد. گروه وکلای مهر، با در اختیار داشتن بهترین وکیل خانواده در تهران و ایران، تلاش دارد تا خانواده های ایرانی را قبل از انجام هرگونه ازدواجی با حقوق فرضیه و متصوره زن آشنا نموده و در این راستا مقاله طلاق قبل از ازدواج که توسط محمدرضا مهری متانکلائی، وکیل پایه یک دادگستری در تهران و متخصص حقوق خانواده پایه ریزی شده است میتواند کمک شایانی جهت اطلاع از حقوق قبل از ازدواج، آثار حقوقی خواستگاری و مواردی که اصطلاحا حق طلاق زن تثبیت می‌ شود، نماید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص حق طلاق زن و وکالت در طلاق با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

وکالت زن در طلاق

به غیر از مواردی که به عنوان شروط 12گانه مندرج در سند ازدواج برای وکالت زن در طلاق قید شده است، در هنگام توافقات خواستگاری و یا حتی پس از وقوع عقد نکاح میتوان شرط نمود که حق طلاق زن، توسط شوهر به رسمیت شناخته شود.

طلاق به دلیل خیانت اینترنتی شوهر

اما این حق طلاق زن به چه شیوه ای اعمال می‌ شود؟

آیا زن میتواند با داشتن حق طلاق و وکالت در طلاق، به صورت مستقیم به دفاتر طلاق مراجعه نموده و خود را مطلقه نماید؟

پاسخ منفی است. همانگونه که برای ثبت طلاق در دفاتر طلاق، مراجعه به دادگاه خانواده و دریافت گواهی عدم امکان سازش و یا حکم طلاق لازم است، در مواردی که حق طلاق زن به رسمیت شناخته شده است، و یا زن از شوهر وکالت در طلاق دارد، مراجعه به دادگاه خانواده و اخذ حکم دادگاه برای ثبت طلاق الزامی است.

اما زن با داشتن وکالت از شوهر برای طلاق، نمیتواند از طرف وی به دادگاه مراجعه نماید بلکه لازم است با تفویض وکالت به وکیل پایه یک دادگستری و دارای پروانه وکالت از کانون وکلای دادگستری از طرف همسر، به دادگاه خانواده با تقدیم دادخواست طلاق توافقی مراجعه نماید. وکالت در طلاق زن، به دو صورت قابل دریافت است که شرح داده خواهد شد.

وکالت ضمن عقد نکاح

در هنگام عقد ازدواج، با توافق طرفین میتوان شرط نمود که حق طلاق با زن باشد. همانگونه که حق تعیین مسکن، حق ادامه تحصیل و حق اشتغال، را میتوان برای زوجه شرط نمود، وکالت زوجه در طلاق نیز قابل شرط حین عقد نکاح که عقد لازمی است، قابل انجام است.

اگر برای ایجاد حق طلاق زن یا وکالت زن در طلاق، شرطی مانند اینکه اگر مرد توهین کرد، زن حق طلاق داشته باشد، منوط به اثبات توهین مرد است.

اما میتوان وکالت در طلاق زوجه را بدون قید و شرط هم تعیین نمود و وکالت در طلاق، بر اساس نظر فقهی حضرت امام خمینی در تحریر الوسیله مانعی ندارد. مشاوره حقوقی قبل از ازدواج، میتواند راهگشای مشکلات احتمالی بعدی بین زوجین باشد.

آدرس جدید دادسرای امنیت اخلاقی تهران

در صورت تمایل، میتوانید قبل از وقوع توافقات خواستگاری و عقد رسمی، با بهترین وکیل خانواده در تهران و همکار گروه وکلای مهر مشاوره نمایید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص حق طلاق زن و وکالت در طلاق با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

وکالت طلاق در دفتر اسناد رسمی

بعد از ازدواج هم میتوان با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی، وکالت در طلاق را به زوجه اعطا نمود. این وکالت که از آن به حق طلاق هم تعبیر می‌ شود، به زن اجازه می دهد که در هر زمان، با مراجعه به وکیل پایه یک دادگستری، به وکالت از شوهر خود را مطلقه نماید.

معمولا وکالت طلاق زوجه به صورت بلاعزل تنظیم می‌ شود. به این معنی که ضمن عقد لازمی، مانند بیع، شرط به عدم عزل وکیل در وکالت طلاق قید می‌ شود تا زوج نتواند، نسبت به عزل وکیل و ابطال وکالت طلاق اقدام نماید.

در وکالت طلاق جهت جلوگیری از مشکلات بعدی، لازم است شرایطی قید شود تا زوجه به مشکلات اجرایی در دادگاه و دفاتر طلاق روبرو نشود.

شرایط لازم برای وکالت طلاق زن

مواردی که لازم است در وکالت محضری طلاق گنجانده شود تا در مراجعات بعدی مشکلی وجود نداشته باشد، به دلیل عدم آشنایی سردفتر ازدواج و یا سردفتر اسناد رسمی با مراحل اجرایی طلاق در دادگاه خانواده، گاهی مورد غفلت قرار می گیرد.

از جمله حق اسقاط حق تجدیدنظر خواهی و فرجام خواهی پس از صدور رای، حق قبول بذل مهریه، تکلیف میزان مهریه‌ ای که بذل خواهد شد، وکالت در نوع طلاق، وکالت در اجرای صیغه طلاق در دفاتر رسمی طلاق و مواردی از این دست، موضوعاتی هستند که لازم است در وکالت طلاق قید شود.

دستور موقت ملاقات فرزند

در غیر این صورت و در صورت مبهم و مجمل بودن وکالت طلاق، دادگاه مکلف به دعوت از زوج برای شرکت در جلسه رسیدگی و اطاله وقت خواهد بود. جهت اطلاع از شرایط قابل درج در وکالت بلاعزل طلاق، با وکیل پایه یک دادگستری و متخصص امور خانواده مشاوره نمایید.

تکلیف وکالت طلاق در صورت رجوع زوج بعد از طلاق

در طلاق های توافقی که زوجه با استفاده از وکالت محضری طلاق، و استخدام وکیل پایه یک دادگستری اقدام به تقدیم دادخواست طلاق توافقی می نماید.

طلاق توافقی به صورت طلاق خلع اجرا می‌ شود که غیرقابل رجوع است.

اما اگر طلاق رجعی بین زوجین انجام شود و در مدت حق رجوع، مرد به همسرش رجوع کند، با توجه به اینکه آثار رجوع بعد از طلاق، همان آثار ازدواج است، تمامی شروط و نتایج قبلی بر آن بار می‌ شود.

به این معنی که حق طلاق زن همچنان پابرجاست و نکته مهم این است که حق طلاق زن و وکالت طلاق به زن، اختیار طلاق مرد را از بین نمی برد بلکه مرد هر زمان که بخواهد بر اساس قانون میتواند با پرداخت حقوق مالی زن و رعایت شرایط قانونی همسر خود را طلاق دهد و اعطای حق طلاق به زن یا شرط داشتن وکالت در طلاق زن ضمن عقد نکاح و یا وکالت محضری، از بین برنده حق طلاق مرد نیست.

موارد ابطال وکالت طلاق زن

مانند تمامی وکالت ها، وکالت زن در طلاق به واسطه فوت یکی از طرفین، انقضا مدت، در صورتی که در وکالت مدت تعیین شده باشد، حجر یکی از طرفین، اثبات حجر زوج در زمان اعطای وکالت طلاق، اثبات عدم وقوع عقد لازم که وکالت طلاق ضمن آن بلاعزل شده است و سایر موارد مشابه قابل ابطال خواهد بود. در صورتی که وکالت طلاق زن بلاعزل نباشد، مرد هر زمان میتواند نسبت به عزل وکیل اقدام نماید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص حق طلاق زن و وکالت در طلاق با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

بهترین وکیل خانواده در تهران

نشانی موسسه حقوقی مهر پارسیان

اجرت‌ المثل زن

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن های تماس موسسه حقوقی مهر پارسیان

021-88663925

021-88663926

021-88663628

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

امتیاز دهی به مقاله

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *