جرایم رایانه ای علیه خانواده


بهترین وکیل خانواده تهران در این نوشتار به بررسی جرایم رایانه ای علیه خانواده پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

بررسی موضوع جرایم رایانه ای علیه خانواده

گسترش استفاده از ماهواره و امکان دسترسی خانواده ها به شبکه های تلویزیونی فارسی وان و جم تی وی، باعث بروز گسترده مشکلات اخلاقی بین خانواده های ایرانی شده است.

جرایم چون پورنوگرافی و هرزه نگاری در فضای ماهواره و فضای مجازی، دسترسی به این داده ها را برای افراد آسان نموده است. شیوع استفاده از گوشی های هوشمند تلفن همراه، جرایم رایانه ای علیه خانواده را گسترش داده و باعث فاصله رفتن اعضای خانواده از یکدیگر شده است.

قوادی رایانه ای، هرزه نگاری و پورنوگرافی اینترنتی، پخش فیلم و تصاویر مبتذل و مستهجن در فضای مجازی، پیشنهاد رابطه نامشروع در فضای مجازی حتی به زن شوهردار و جرایم رایانه ای علیه اخلاق و عفت عمومی، از جمله جرایم رایانه ای علیه خانواده محسوب می‌ شود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص جرایم رایانه ای علیه خانواده با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

مصادیق جرایم رایانه ای علیه خانواده

جرایم رایانه ای علیه خانواده که در قانون جرایم رایانه ای، جرم انگاری شده است و در حوزه ی خانواده به حریم و عفت و اخلاق خانواده آسیب وارد می‌ کند شامل موارد ذیل می‌ باشد:

فسخ نکاح زوجیت به دلیل ارتداد

انتشار عکس و فیلم و آثار صوتی و بصری که مغایر عفت و اخلاق در خانواده می‌ باشد که هر یک از این موارد میتواند خانواده و اعضای آن را تحت تاثیر قرار دهد.
قوادی اینترنتی، در این صورت مصداق بارز جرم قوادی است که تحت شرایطی که قوادی جرم تلقی می‌ شود، صورت گیرد مجازات خاص خود را دارا خواهد بود.

انتشار صور و تصاویر قبیح و مستهجن در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی

معاملات تجارتی نسبت به آثار سمعی و بصری و انتشار آن.
تحریک و ترغیب و یا فریب افراد در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی به اعمال جرایم منافی عفت و خانوادگی.
تهدید به افشا و انتشار آثار مستهجن و مبتذل تهیه شده از دیگری برای انجام زنا با وی.
تهیه فیلم یا عکس از محلهایی که اختصاصی بانوان بوده و آنها فاقد پوشش مناسب می باشند.
پیشنهاد زنا با زن شوهردار.
انتشار عکس های خصوصی و خانوادگی افراد.

قوادی رایانه ای و مجازات آن

قوادی، یکی از جرایمی است که مستوجب حد می‌ باشد. در قانون، قوادی به عمل مجرمانه ای گفته می‌ شود که شخص یا اشخاصی از طرق مختلف چند نفر را برای انجام زنا و یا لواط جمع می نمایند که در صورت تحقق زنا یا لواط، جرم قوادی محقق می‌ شود و اگر تحقق پیدا نکند شخص قوادی کننده به سی و چهار ضربه شلاق و حبس تعزیری درجه شش محکوم می‌ شود.

با توجه به رسانه ای و فراگیر بودن شبکه های اجتماعی و امکان سهل انتقال پیام به سایر اشخاص، ممکن است که قوادی از طریق رایانه صورت بپذیرد و به این نحو که شخصی از طریق انتشار داده هایی از صفحه ی شخصی خود، اشخاصی را برای انجام زنا و یا لواط تشویق و اعلام نماید و آن ها برای امر مذکور جمع نماید و به هم برساند.

اظهارنامه حضانت و سرپرستی فرزند یا فرزندان

در صورتی که شخص، اشخاص را از طریق رسانه های جمعی و رایانه ای اقدام به تشویق مردم به زنا یا لواط و فساد و فحشاء نمایند، علاوه بر حد قوادی به مجازات تعزیری درجه چهار محکوم می‌ شود. اگر قوادی به تحقق زنا و لواط منجر نشود، به مجازات تعزیری درجه شش محکوم می‌ شود.

جرم انتشار آثار سمعی و بصری مستهجن

با توسعه فضای مجازی و شبکه های اینترنتی همواره این تهدید وجود دارد که اشخاصی با انتشار آثار سمعی و بصری مستهجن و آثاری که دارای محتوای غیر اخلاقی (صحنه های برهنگی زنان و مردان که دارای رابطه ی جنسی با یکدیگر هستند)، موجب بی حرمتی و بی عفتی شوند و به حریم خانواده ها تعرض نمایند و در نتیجه موجب ایجاد انحرافات جنسی در اعضای خانواده گردند. از این جهت قانون با اینگونه اعمال برخورد قاطع خواهد داشت.

هرگاه شخص یا اشخاصی از طریق سامانه های رایانه ای، محتویات و آثار سمعی و بصری مستهجن را منتشر، توزیع، معامله و یا به قصد تجارت ذخیره نماید، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد و چنانچه محتویات مستهجن به کمتر از ده نفر ارسال شود، مرتکب به یک میلیون ریال تا پنج میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد. در صورتی که انتشار محتویات مستهجن توسط شخص به صورت حرفه یا سازمان یافته باشد و مشمول افساد فی الارض نگردد به حداکثر مجازات فوق محکوم می‌ شود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص جرایم رایانه ای علیه خانواده با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

پیشنهاد زنا به زن شوهردار

زنانی که ازدواج نموده اند در حریم شوهر و زندگی مشترک خود محصون هستند و شخص دیگری نمیتواند متعرض آنان گردد ولی این امکان وجود دارد که شخص یا اشخاصی از طریق فضای مجازی و اینترنتی جرمی را تحت عنوان پیشنهاد زنا یا اعمال منافی عفت و غیر زنا به زن شوهردار و محصنه مرتکب گردند. در قانون مجازات، پیشنهاد صرف به انجام اعمالی مثل: زنا، لواط، مساحقه و یا اعمال منفی عفت غیر زنا، جرم شناخته نمی‌ شود و بلکه باید این پیشنهاد محقق شود تا به مجازات مقرر در قانون محکوم شود.

دادگاه خانواده

ولی طبق قانون، هرگاه شخص یا اشخاصی از طریق سامانه های رایانه ای، افراد را (از جمله زنان شوهردار) به ارتکاب اعمال منافی عفت یا انحرافات جنسی تحریک یا ترغیب یا تهدید یا دعوت نماید، به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم می‌ شود.

از طرفی دیگر هرگاه شخصی با سوءاستفاده از عکس ها و تصاویر مستهجن شخصی که از وی تهیه شده، وسیله ای برای تهدید یا انتشار آثار قرار دهد و از این طریق با وی زنا نماید، به مجازات زنای با عنف محکوم می‌ شود و اگر عمل ارتکابی غیر از زنا و مشمول حد باشد حد مزبور بر وی جاری می‌ گردد و در صورتی که مشمول تعزیر باشد به حداکثر مجازات تعزیری محکوم می‌ شود.

انتشار عکس های خصوصی و خانوادگی از طریق رایانه

هرگاه شخص یا اشخاصی، از تصاویر و عکس های خانوادگی دیگران که به هر نحو در دسترس آن ها قرار گرفته است، با توجه به عکس ها و تصاویر و فیلم های خانوادگی اشخاص، آن ها را وسیله استفاده قرار بدهند و بخواهند از طریق یارانه و یا رسانه های جمعی و شبکه های اجتماعی منتشر کنند، در صورت موارد متعدد مجازات های متعددی را در بر خواهد داشت:

– سوء استفاده از آثار مبتذل و مستهجن تهیه شده از دیگری که وسیله ای برای تهدید به انتشار یا افشای آثار قرار دهد و از این طریق با وی زنا نماید به مجازات زنای به عنف و در غیر این صورت تعزیر می‌ شود.

دفتر وکیل زعفرانیه

– تهیه فیلم یا عکس از محل هایی که اختصاصی بانوان بوده و آن ها فاقد پوشش مناسب می باشند مانند: حمام ها و استخرها و یا تکثیر و توزیع آن ها از طریق رایانه.

– تهیه مخفیانه فیلم یا عکس مبتذل از مراسم خانوادگی و اختصاصی دیگران و تکثیر و توزیع آن.

در دو مورد اخیر مجازات مرتکبین، حبس تعزیری دو الی پنج سال و به همراه هفتاد و پنج ضربه شلاق تعزیری می‌ باشد.

– تغییر یا تحریف فیلم، صوت و یا تصویر (خانوادگی) دیگری به صورت مستهجن، با علم به تغییر یا تحریف  و اقدام به انتشار آن با استفاده از سامانه های رایانه ای و اینترنتی و به نحوی که موجب هتک حیثیت او شود و به حداکثر حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم می‌ شود.

– انتشار و یا در دسترس قرار دادن صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری از طریق سامانه های رایانه ای و اینترنتی بدون رضایت او (جز در مواردی که قانون مجاز دانسته) و موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم می‌ شود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص جرایم رایانه ای علیه خانواده با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

مرجع صالح رسیدگی به جرایم رایانه ای علیه خانواده

بطور کلی، در مواردی که عنوان داده شد و شرح گردید، در صورتی که جرم رایانه ای علیه خانواده در رابطه با تولید، توزیع و انتشار آثار مستهجن ویا تصاویر و فیلم خانوادگی و خصوصی افراد باشد، در صلاحیت دادسرای ارشاد و دادگاه انقلاب خواهد بود و در جرایم رایانه ای علیه خانواده که در رابطه با موضوع جرایم منافی عفت باشد، مستقیما و بر حسب مجازات آن ها در صلاحیت دادگاه کیفری یک یا دو خواهد بود.

وکیل پایه یک دادگستری نیاوران

وکیل متخصص کیفری تهران و جرایم رایانه ای علیه خانواده

موسسه حقوقی و داوری بین‌ المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان به مدیریت جناب آقای محمدرضا مهری متانکلائی و به عنوان وکیل پایه یک تهران، به همراه آقای فرامرز نصیری شفتی بهترین وکیل پایه یک تهران، و آقای محمدعلی مهری متانکلائی، در زمینه جرایم رایانه ای علیه خانواده و پرونده‌ های کیفری مرتبط با جرایم کیفری علیه خانواده، اقدام به مشاوره و قبول وکالت می نمایند.

جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 الی 18 و روزهای پنجشنبه از ساعت 8 الی 13 با دفتر وکالت محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663928

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

امتیاز دهی به مقاله

2 دیدگاه

  • سلام. کسی رو میشناسم که از طریق اکانت ناشناس تلگرام داره حرف های ناشاسیت رو به دروغ در مورد همسایه اش میزنه که ابروش رو ببره. مجازات این فرد بخاطر نشراکاذیب علیه شخص و حتک حرمت اون چی میشه؟

    • سلام دوست عزیز
      در ابتدا باید موضوع را از طریق پلیس فتا پیگیری نمایید و در قانون مجازات برای جرایم رایانه ای، مجازات جزای نقدی و حبس و یا شلاق در نظر گرفته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *