فسخ نکاح و پرداخت مهریه

بهترین وکیل خانواده تهران در این نوشتار به بررسی فسخ نکاح و پرداخت مهریه پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

فسخ نکاح و پرداخت مهریه

در مقاله پیش رو که توسط مشاورین و کارشناسان ارشد موسسه حقوقی و داوری بین‌ المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان برای شما عزیزان به رشته تحریر در آمده است، سعی بر آن شده است که شرایط و آثار حقوقی فسخ نکاح و پرداخت مهریه به صورت کامل، با توجه به قانون ایران، مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد و به سوالات احتمالی شما عزیزان در این خصوص پاسخ جامع داده شود.

جهت بررسی اثر فسخ نکاح در پرداخت مهریه، ابتدا باید به این موضوع بپردازیم که فسخ نکاح به چه علتی و در چه زمانی یعنی قبل یا بعد از نزدیکی اتفاق افتاده است یا خیر؟ در این صورت، مطابق با قوانین موضوعه و با توجه به قانون مدنی که در این خصوص صراحتا تعیین تکلیف کرده است، می‌توانیم به پاسخ سوالات فوق دست یابیم.

فسخ نکاح قبل از نزدیکی و اثر آن در پرداخت مهریه

در قانون مدنی بیان شده است: هرگاه عقد نکاح، قبل از نزدیکی به جهتی فسخ شود، زن حق مهریه ندارد، مگر در صورتی که دلیل فسخ نکاح، عنن باشد که در این صورت با وجود فسخ نکاح، زن مستحق نصف مهر است. بنابراین در صورتی که عقد نکاح قبل از وقوع نزدیکی بین زن و شوهر، با وجود یکی از دلایلی که صراحتا در قانون بیان شده است و شرعی محسوب می‌ گردد، فسخ شود، هیچ مهریه‌ ای به زن تعلق نمی‌ گیرد مگر آن که علت فسخ نکاح، ناتوانی شوهر از انجام عمل زناشویی باشد که به این عیب مرد، عنن گفته می‌ شود. در صورت فسخ نکاح به واسطه عنن مرد، نیمی از مهریه به زن تعلق خواهد گرفت.

دادخواست اجازه ازدواج

علاوه بر این باید به ذکر شرایطی پرداخت که در عقد نکاح، میزان مهریه تعیین نشده است. در این صورت اگر فسخ نکاح به واسطه عنن مرد باشد، زن میتواند نصف مهرالمثل را از مرد مطالبه نماید.

بنابراین تفاوت فسخ نکاح و طلاق نیز مطابق توضیحات فوق مشخص می‌ گردد. یعنی در طلاق، اگر زوجه، باکره باشد و طلاق بین زوجین صورت بگیرد، زن، در هر صورت مستحق دریافت نصف مهریه است و اگر زوجه باکره نباشد مستحق دریافت تمام مهریه، اجرت المثل ایام زندگی و در صورت دارا بودن شرایط، نصف دارایی، نفقه معوقه و دوران عده است.

 اما اگر فسخ نکاح قبل از نزدیکی و در شرایط باکره بودن زن اتفاق بیافتد، زن حق دریافت هیچ مهریه‌ ای ندارد مگر آنکه علت فسخ نکاح، عنن مرد باشد که در این صورت نیمی از مهریه به زن تعلق می گیرد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص فسخ نکاح و پرداخت مهریه با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

پرداخت مهریه در صورت فسخ نکاح بعد از نزدیکی

همانطور که می دانید، وقوع یا عدم وقوع نزدیکی بین زن و شوهر، در پرداخت مهریه، تاثیرگذار است. بنابراین اگر بین زن و مرد نزدیکی واقع شده باشد و پس از آن بنا به هر دلیلی، عقد نکاح فسخ گردد، زن مستحق تمام مهریه تعیین شده (مهرالمسمی) است.

همچنین اگر فسخ نکاح بعد از نزدیکی به علت تخلف از شرط یا وصفی باشد که عقد به واسطه آن محقق شده است و اکنون مشخص گردیده که آن شرط یا صفت در مرد وجود ندارد، زن مستحق دریافت تمام مهریه تعیین شده می‌ باشد.

فسخ نکاح

در صورتی که زوجه باکره نباشد، اما دارای بیماری های خاصی باشد که در قانون مشخص گردیده و مرد به واسطه آن میتواند عقد نکاح را فسخ نماید، مانند آن که مجنون باشد یا بیماری های دیگری مانند: قرن، جذام، برص، افضاء، زمین گیری و نابینایی از هر دو چشم داشته باشد و مرد به واسطه دلایل فوق نکاح را فسخ نماید، میبایست تمام مهریه زوجه را به وی پرداخت نماید.

بنابراین می بینیم که تنها باکره بودن زوجه است که در فسخ نکاح، مانع از پرداخت مهریه به زن می‌ شود.

فسخ نکاح و پرداخت مهریه، به دلیل تدلیس

در صورتی که فسخ نکاح، به دلیل تدلیس یا فریب خوردن مرد توسط زن باشد، با این شرایط در هیچ صورتی چه فسخ نکاح بعد از وقوع نزدیکی باشد چه قبل از نزدیکی، هیچ مهریه‌ ای به زن تعلق نخواهد گرفت.

مدارک لازم جهت طرح دعوی فسخ نکاح و پرداخت مهریه

  • مدارک شناسایی زوجین از قبیل شناسنامه و کارت ملی.
  • عقدنامه زوجین.
  • سایر مستنداتی که عنن مرد یا هر یک از دلایل قانونی فسخ نکاح را ثابت می‌ کند.
  • تنظیم دادخواست فسخ نکاح و پرداخت مهریه در یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و یا دادگاه خانواده حسب مورد.

وکیل متخصص در دعوی فسخ نکاح

آیا شما به وکیل متخصص در دعوی فسخ نکاح نیاز دارید؟ موسسه حقوقی و داوری بین‌ المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان با تشکیل گروه وکلای مهر و به کارگیری وکیل پایه یک دادگستری و کیل خانواده، در سطح ایران و در سطح بین‌ الملل، آماده ارائه مشاوره حقوقی و قبول وکالت در تمامی زمینه ها می‌ باشد.

بهترین وکیل مهریه ونک

گروه وکلای مهر، با مشاوره حقوقی محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی خانواده، با بیش از 15 سال سابقه قضایی و وکالت می‌ باشد و یکی از موسسات حقوقی پیشرو در وکالت تخصصی در داخل و خارج از کشور است. لذا با توجه به امور تخصصی فسخ نکاح و اثر آن در پرداخت مهریه و استفاده از وکلای متخصص و مجرب در زمینه فسخ نکاح، شما عزیزان میتوانید با وکلا و مشاورین زبده موسسه حقوقی و داوری بین‌ المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان مشورت نمایید و اطلاعات لازمه را از ما دریافت نمایید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص فسخ نکاح و پرداخت مهریه با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

5/5 - (10 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *