نکات مهم جهیزیه و استرداد آن

  • آیا از ماهیت حقوقی جهیزیه مطلعید؟
  • تاکنون به حق استرداد جهیزیه توسط خانواده زن اندیشیده‌اید؟
  • آیا تهیه جهیزیه طبق قانون بر عهده زن است؟
  • در صورتی که زنی جهیزیه نداشته باشد تکلیف چیست؟
  • پس از طلاق تکلیف جهیزیه چیست؟
  • برای استرداد جهیزیه چه مدارکی لازم است؟
  • اگر شوهر جهیزیه را تلف کرد و یا فروخت تکلیف چیست؟

مشاورین و وکلای متخصص خانواده در گروه وکلای مهر پارسیان با همکاری موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، به عنوان مشاوری امین در حقوق خانواده، اقدام به تنظیم جزوه‌های اختصاصی و تخصصی در جهیزیه و استرداد آن که به صورت مشاوره رایگان تلفنی در دسترس عزیزان می‌باشد.

جهیزیه 

به اثاث منزل، جهیزیه گفته می‌شود که طبق رسوم از قدیم‌الایام خانواده عروس جهت شروع زندگی مشترک به همراه دخترشان، راهی خانه بخت او می‌نمودند.

اما در سال‌های اخیر، کمی ماهیت جهیزیه تغییر کرده و به واسطه اینکه در بسیاری از ولایات رسم دریافت شیربها از خانواده داماد، جهت تهیه جهیزیه مفصل‌تر، منسوخ شده است.

تعدادی از اقلام جهیزیه توسط خانواده داماد تهیه می‌شود.
در واقع خانواده‌ها با تشریک مساعی در تهیه لوازم اولیه زندگی زوجین، آنها را درشروع زندگی مشترک یاری می‌نمایند.
به موجب قوانین زن هیچ تکلیفی برای همراه داشتن جهیزیه در هنگام ازدواج ندارد.

بلکه عکس این موضوع صادق است، با توجه به تکلیف قانونی و شرعی مرد در تامین نفقه همسر، تهیه اثاثیه زندگی که یکی از موارد نفقه است نیز بر عهده شوهر است.

اما این بحث در اختلافات احتمالی بین زوجین به چالشی تبدیل شده و طرفین که در هنگام اختلافات پیش آمده چشم خود را به روی گذشته‌ها می‌بندند.
جهت تخلیه فشارهای روحی و روانی ممکن است استفاده از حقوق خود را، دستاویزی جهت آزار و اذیت طرف مقابل قرار دهند.
مانند اینکه شوهری جهیزیه همسر را به فروش برساند و یا جهیزیه را از جهت انتفاع یا استفاده ساقط نماید.
یا اینکه نسبت به استرداد جهیزیه استنکاف نماید؛ در ادامه شرایط حل و فصل اختلافات درباره جهیزیه و استرداد جهیزیه برای خوانندگان عزیز تشریح می‌شود.

استرداد جهیزیه

در عرف و قوانین خانواده و سایر قوانین ایران، جایی دیده نمی‌شود که بنا را براساس استرداد جهیزیه نهاده باشند.
جهیزیه از حقوق مالی زن است؛ هرچند هر مالکی حق همه گونه تصرف در اموال خود را دارد.
اما مرسوم نیست که در هنگام زندگی مشترک، زن جهیزیه خود را مسترد کند.
این موضوع در جایی مصداق می‌یابد که اختلافات عمیق شده و زن می‌خواهد از این حربه علیه شوهر استفاده کند و با استرداد جهیزیه او را به زانو درآورد.
اما اموالی که توسط شوهر تهیه شده است در حکم جهیزیه و یا جزیی از جهیزیه نیست و زن نمی‌تواند در دعوی استرداد جهیزیه، آن اموال را نیز مطالبه نماید.

برای اثبات درخواست استرداد جهیزیه از مرد، بهترین راه ارسال اظهارنامه رسمی با موضوع درخواست استرداد جهیزیه است که از تاریخ ابلاغ این اظهارنامه، مرد نسبت به جهیزیه مسئول بوده و عدم استرداد جهیزیه، می‌تواند با جمع سایر شرایط موجب تعقیب کیفری مرد شود.

در این حالت زن مختار است در صورتی که مبلغ جهیزیه زیر بیست میلیون تومان باشد براساس قانون جدید شوراهای حل اختلاف، استرداد جهیزیه را از طریق شورای حل اختلاف مطالبه نماید.
اگر مبلغ جهیزیه بالای بیست میلیون تومان باشد استرداد جهیزیه از طریق طرح دعوی استرداد جهیزیه در دادگاه خانواده انجام می‌شود.

خیانت در امانت نسبت به جهیزیه

با توجه به اینکه در جرم خیانت در امانت، عنصر قانونی سپردن مال، به قصد استرداد شرط مهمی است، درباره جهیزیه، مادامی که زوجین زندگی مشترک دارند و از جهیزیه استفاده می‌کنند بحث سپردن به عنوان امانت مطرح نیست، تا با عدم استرداد جهیزیه از طرف مرد، امکان طرح شکایت کیفری خیانت درامانت توسط وی انجام شود.

اما در صورتی که زن و مرد، جدا از هم زندگی می‌کنند یا پس از طلاق، مرد از استرداد جهیزیه خودداری نماید و زن اظهارنامه رسمی مبنی بر مطالبه جهیزیه ارسال نماید، می‌توان در این حالت شکایت خیانت در امانت به دلیل عدم استرداد (بازگرداندن) جهیزیه مطرح نمود که البته مرسوم نیست.
بهترین راه برای استرداد جهیزیه تقدیم دادخواست استرداد جهیزیه می‌باشد.

تعقیب کیفری شوهر به اتهام فروش جهیزیه

با توجه به مال بودن جهیزیه و اختصاص این اموال به زن، در صورتی که مرد جهیزیه همسرش را به فروش برساند، ممکن است با اتهام فروش مال غیر که مجازات آن در حکم کلاهبرداری است، روبرو شود.

این محکومیت غیر قابل تبدیل به جزای نقدی است و حداقل یکسال حبس، پرداخت جزای نقدی معادل دو برابر مال برده شده و همچنین رد مال است.
می‌توان گفت که مجازات سنگینی برای این عمل در قانون راجع به فروش مال غیر و ماده واحده تشدید مجازات مرتکبین کلاهبرداری پیش بینی شده است.
پس بهترین کار استرداد جهیزیه به زن در صورت مطالبه وی می‌باشد.

در شرایطی که زن و مرد پرونده طلاق در دادگاه خانواده داشته باشند، یکی از تکالیف دادگاه خانواده، تعیین تکلیف درباره اموال وحقوق مالی زوجه است.
دادگاه خانواده مکلف است که اجرای صیغه طلاق را منوط به پرداخت حقوق مالی زوجه، از جمله جهیزیه به او نماید.
گاهی اوقات دو طرف بر استرداد (بازگرداندن) و تحویل جهیزیه در زمان مشخصی توافق می‌کنند و شوهر از انجام تعهد سرباز می‌زند.
تشخیص اینکه موضوع از طریق کیفری و یا حقوقی قابل طرح است با دادگاه رسیدگی کننده به موضوع می‌باشد.

در این حالت و در صورت محکومیت مرد به مجازات حبس و پرداخت جزای نقدی، نیازی به طرح دعوای حقوقی استرداد جهیزیه نیست و مرد با حکم کیفری مکلف به استرداد جهیزیه و در واقع رد مال می‌شود.

وکیل متخصص استرداد جهیزیه و وکیل متخصص خانواده

همانگونه که در بالا عرض شد، اولین راه برای استرداد جهیزیه و تشخیص ماهیت حقوقی جهیزیه، تعیین نوع دعوای استرداد جهیزیه است که به صورت حقوقی یا کیفری طرح شود.

در مواردی ممکن است با مشاوره وکیل خانواده، مرد دریابد که عدم تسلیم جهیزیه به همسر، ممکن است تبعاتی مانند زندان و جزای نقدی در پی داشته باشد و از ارتکاب فروش جهیزیه همسر چشم پوشی نماید و یا زن از طرح شکایت کیفری خیانت درامانت یا فروش جهیزیه خودداری نماید.

مقالات مرتبط

وکیل جهیزیه و استرداد آن

_

نشانی دفتر وکالت وکیل جهیزیه و استرداد آن در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معرفی بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
معرفی بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
معرفی بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
معرفی بهترین وکیل فرجام خواهی

اگر مرد بدون اطلاع زن جهیزیه زن را بفروشد مرتکب جرم شده است؟

با وجود سایر شرایط جرم خیانت در امانت و فروش مال غیر محقق شده است.

برای پس گرفتن جهیزیه چه دعوایی باید طرح نمود؟

دادخواست حقوقی استرداد جهیزیه را می‌توان طرح نمود.

12 دیدگاه

  • سلام وقتتون بخیر من 4 ماه جدا شدم و میخوام جهیزیه ام رو پس بگیرم و درخواست دارم همسرم جهیزیه ام برگردونن اما ایشون جواب تلفن من نمیده و کلید در خونه رو عوض کردن من از دادگاه حقوقی حکم استرداد جهیزیه ام رو گرفتم أیا من میتونم اقدامی انجام بدم ؟

    • سلام دوست عزیز
      تحت شرایطی امکان شکایت خیانت در امانت مطرح است، ولیکن مدارک و شرایط شما نیاز به بررسی بیشتر دارد میتوانید با وکیل متخصص این حوزه جناب آقای علی مهری مشاوره شوید جهت رزرو تایم مشاوره با شماره 09120067661تماس حاصل فرمایید.

  • سلام و وقت بخیر. 2 سال پیش همسرم چون پول اجاره خونه نداشت جهیزیه ام رو برد خونه مادرش دوماه بعد گفت که مجبوره که لوازم رو ببره تو انبار محل کارش و من 8ماه منزل پدرم بودم، بعدا متوجه شدم که دروغ می‌گفته و یک منزل مجردی داره و تو این مدت چند بار با دروغ و بهانه های مختلف میگفتن که جهازیه ام را برمیگرداند اما الان که کارمون به طلاق کشیده انکار می‌کنه که جهیزیه رو برده، من برای پس گرفتنش چیکار میتونم بکنم ؟ ممنون میشم من رو راهتمایی کنید

    • با سلام و احترام
      شما میتوانید با استناد به سیاهه اموال، فاکتور یا شهادت شهود، دادخواست استرداد جهیزیه دهید. میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و همچنین مشاوره با وکلای متخصص در امور خانواده و استرداد جهیزیه با شماره 02188663925 تماس حاصل فرمایید.

      • سلام سوالی از وکیل خانواده داشتم من اصالتا خوزستانی هستیم و کلا خانم ها جهیزیه نمی‌برند اما همسرم اصالتا فارس هستن و گویا رسمشون متفاوت آیا من قانونا ملزم به بردن جهیزیه هستم ؟

        • سلام دوست عزیز
          تهیه مسکن و لوازم اولیه منزل جهت زندگی مشترک از وظایف قانونی زوج می باشد. بنابراین آنچه خانواده‌های زوجه جهت تهیه جهیزیه از وظایف خود می دانند و عرف شده است، الزام قانونی ندارد. اما طرفین در این موارد می‌توانند به توافقاتی برسند.

  • با سلام و وقت بخیر. بنده در سال 97 ازدواج کرده ام. در آن زمان پدرم 4 تخته فرش ابریشم به عنوان فرش جهازیه برای بنده خریدن. در چند ماه گذشته به دلیل اختلافات فراوان بین من و همسرم و اعلام اینکه بنده میخوام جهزیه ام را به خانه ی پدری منتقل کنم ایشان فرش های جهیزیه بنده و 1 قاب تابلو فرش که از اموال جهازیه من بوده، را سوزانده. سوال بنده این است، اگر خسارتی به اموال جهیزیه وارد شود آیا این خسارت از شوهر قابل مطالبه است؟

    • سلام دوست عزیز
      ید زوج معمولا امانی نیست، مگر اینکه ثابت شود. در این صورت بهتر است به دلیل عمدی بودن چون جرم واقع شده، زوجه در دادسرای محل وقوع جرم بر علیه زوج به علت ارتکاب تخریب عمدی شکایت کند. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکیل متخصص در امور خانواده با شماره 02188663926 تماس حاصل فرمایید.

  • با سلام و وقت بخیر، من و همسرم به دلیل مشکلات بسیاری که پیش رویمان بود،تصمیم به جدایی گرفتیم. در زمان خرید جهازیه همسرم بنده برخی از اقلام جهازیه را خریداری کرده ام، و فاکتور این اقلام به نام من است، اما در سیاهه جهیزیه امضا شده است. تکلیف این اقلام چه میشود؟

    • سلام دوست عزیز
      اگر خود شما هم سیاهه جهازیه را امضا کرده باشید، اقرار محسوب شده و متعلق به خانم هست. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکیل متخصص در امور خانواده با شماره 02188663925 تماس حاصل فرمایید.

    • سلام وقت شما بخیر
      راهکار این مورد ارسال اظهارنامه رسمی با موضوع درخواست استرداد جهیزیه است. و برای اقدامات بعدی شما میتوانید با وکیل متخصص این امر مشاوره داشته باشید. جهت رزرو تایم با شماره 09120067663 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *