وکیل تضمینی حضانت تهران


امروز با موضوع معرفی وکیل تضمینی حضانت تهران با شما مخاطبان گرامی همراه هستیم.

ضعف بنیه فرهنگی و عدم آگاهی و پایبندی به ایمان و تقیدات مذهبی خانواده ها، به خصوص در میان والدین، به عنوان مهمترین عامل سستی روابط خانوادگی و در نتیجه افزایش طلاق در جامعه به شمار می آید.

از آنجا که کودکان آسیب پذیرترین عضو خانواده طلاق به حساب می آیند، تلاش در راه تربیت صحیح آنها می تواند یکی از نشانه های رشد فرهنگی و اجتماعی جوامع محسوب گردد.

بنابراین باید به مسایل این دوران توجه و اهتمام ویژه‌ای نمود. یکی از موضوعات مهم این دوران مساله نگهداری، حمایت و تربیت کودکان است.

پدر و مادر به عنوان اولین سرپرست و معلم فرزندان، وظیفه رشد و تکامل جسمی و شخصیتی آنها را بر عهده دارند.

به این گونه حمایت ها و کمک‌هایی که برای طفل انجام می گیرد حضانت (نگهداری) می گویند.

با جدایی والدین کودک از یکدیگر، مساله حضانت (نگهداری) و اولویت هر یک از آنها برای نگهداری و سرپرستی فرزند مطرح و بیش از پیش چهره می نمایاند.

آراء فقها نسبت به اولویت هر یک از پدر و مادر در سنین کودکی مختلف است.

مشهور فقها معتقدند:

سزاوارترین و شایسته ترین فرد نسبت به نگهداری فرزند، مادر می باشد.

لذا در صورت عدم اجرای صحیح حضانت (نگهداری) فرزندان طلاق، این پدیده باعث بروز مشکلات اجتماعی و بعضا ایجاد ناامنی در جامعه می شود و آسیب های اجتماعی روز به روز افزایش می یابد،

در نتیجه برای مقابله و جلوگیری از افزایش بزهکاری و متقابلا ایجاد آرامش و امنیت و در جامعه، مداخله پلیس و نیروی انتظامی در این مهم قطعی است.

حضانت به چه معنی است؟

واژه عربی حضانت (با فتح یا کسر حاء)، از مادّه حضن، به معنای حفظ و نگاهداری کردن، در آغوش گرفتن و پرورش دادن است.

حضانت در اصطلاح فقه، عبارت است از حق یا مسئولیتِ نگاهداری یا پرورش دادن هر کسی که نیاز به مراقبت دیگران دارد،

مانند کودک و مجنون، و انجام دادن آنچه برای حفظ سلامت جسمی و پرورش روحی او ضروری است به کسی که حضانت (نگهداری) را برعهده دارد حاضن (برای مرد) یا حاضنه (برای زن) و به کسی که مورد حضانت (نگهداری) قرار می‌گیرد، محضون گفته می‌شود.

قوانین کشورهای اسلامی، و به تبع آن حقوق‌دانان، حضانت را در معنای فقهی آن به کار برده‌اند.

ماهیت حقوقی و فلسفه حضانت در قوانین چیست؟

درباره ماهیت حقوقی حضانت (نگهداری) و این‌که آیا حضانت حق حاضن است یا محضون یا اصولاً از مقوله حقوق نیست، در منابع فقهی و حقوقی بحث شده است.

از عبارات فقها برمی‌آید که آنان حضانت (نگهداری) را نوعی حق برای حاضن می‌دانسته‌اند، زیرا از آن با تعبیر حق حضانت سخن گفته‌اند.

همچنین بسیاری از فقهای متأخر (اخیرا) تصریح کرده‌اند که اسقاط‌پذیر بودن حضانت، که در برخی احادیث هم تأیید شده‌ است، نشان می‌دهد که حضانت نوعی حق است نه حکم؛

از این‌ رو، قابل نقل و انتقال هم هست از برخی احادیث و فتواهای فقهی نیز می‌توان دریافت که حضانت حق مادر است و وی می‌تواند از پذیرفتن آن خودداری کند.

در حدیثی نبوی نیز پیامبر اکرم صلی‌اللّه علیه‌وآله‌وسلم حضانت (نگهداری) کودک را حق مادرش دانسته است، مشروط بر آن‌که وی مجددا ازدواج نکند

حاضن از دیدگاه فقها دارای چه شرایطی باید باشد؟

حضانت (نگهداری) معمولاً برعهده والدین و گاهی برعهده دیگر خویشاوندان و وصی قرار می‌گیرد.

فقها برای کسی که حضانت (نگهداری) را برعهده می‌گیرد، شرایطی را لازم شمرده‌اند.

عقل، بلوغ، سلامت جسمانی، شایستگی اخلاقی، مسلمان بودن، سکونت در محل ثابت، ازدواج نکردن مادر با کسی جرء پدر(شرط اختصاصی)

موارد از بین حق حضانت از پدر یا مادر در قانون جاریه چیست؟

به موجب مادّه ۱۱۷۳ قانون مدنی،

هرگاه بر اثر مواظبت نکردن یا انحطاط (فساد) اخلاقی پدر یا مادری که طفل تحت حضانت اوست، سلامت جسمی یا تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد، دادگاه می‌تواند به تقاضای نزدیکان طفل یا به تقاضای قیم او یا به تقاضای دادستان، هر تصمیمی را که برای حضانت (نگهداری) طفل مقتضی بداند، اتخاذ کند.

این مادّه برخی از مصادیق مواظبت نکردن یا انحطاط اخلاقی را چنین برشمرده است:

اعتیاد زیان‌آور به الکل و مواد مخدر و قمار؛

اشتهار به فساد اخلاق و فحشا؛

ابتلا به بیماری‌های روانی با تشخیص پزشکی قانونی؛

سوءاستفاده از طفل یا اجبار او به ورود در مشاغل ضداخلاقی، مانند فساد، فحشا، تکدی (گدایی) و قاچاق؛

تکرار ضرب و جرح غیرمتعارف.

پایان حضانت (نگهداری) در چه مقطع زمانی ای صورت می‌پذیرد؟

در مورد پایان حضانت، همه فقهای امامی برآن‌اند که رسیدن کودک به سن بلوغ و رشد، برای خروج از حضانت لازم است.

برخی فقهای امامیه جدا نشدن فرزند را از مادر پس از این دوران، به‌ویژه برای دختر تا زمانی که ازدواج نکرده است، مستحب دانسته‌اند.

برخی مالکیان و فقهای امامی، جدایی دختر از مادر را تا زمانی که دختر ازدواج نکرده است، ممنوع یا مکروه شمرده‌اند.

در قانون احوال شخصیه عراق (مادّه ۵۷)، سن حضانت تا ده سالگی کودک مقرر شده که با رأی دادگاه تا پانزده سالگی قابل افزایش است.

پس از رسیدن به این سن، دادگاه می‌تواند به او تا رسیدن به هجده سالگی حق انتخابِ اقامت همراه با پدر و مادر یا یکی از خویشاوندانش را بدهد.

در قانون احوال شخصیه مصر (مادّه ۲۰)، پایان حضانت پسر ده سالگی و پایان حضانت دختر دوازده سالگی است و به قاضی این اختیار داده شده است که، باتوجه به مصالح، حضانت پسر را تا پانزده سالگی و حضانت دختر را تا زمان ازدواج تمدید کند.

در قوانین ایران، درباره پایان حضانت (نگهداری) مادّه صریحی وجود ندارد، ولی به نظر حقوق‌دانان، از دیدگاه قانون مدنی ظاهرآ با رسیدن طفل به سن بلوغ، وی از حضانت خارج می‌شود.

البته، به موجب مواد قانون مدنی، والدین مکلف‌اند نفقه فرزندان خود را تا زمانی که به استقلال مالی برسند، بپردازند

وکیل تضمینی حضانت تهران

قبول وکالت در پرونده های حضانت تهران مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، توسط وکلای متخصص امکان پذیر است.

موسسه حقوقی مهر پارسیان تحت نظر دفتر وکالت محمدرضا مهری و مسعود تیموری هیچ شعبه دیگری در تهران ندارد.

جهت هماهنگی و دریافت مشاوره از وکلای متخصص موسسه حقوقی مهرپارسیان با مدیریت دکتر محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری تماس بگیرید.

شماره تلفن دفتر وکیل تضمینی حضانت تهران

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

شماره همراه وکیل آنلاین تضمینی حضانت تهران

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با دفتر حقوقی دکتر محمدرضا مهری از طریق شماره موبایل های اعلامی امکان پذیر است.

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

5/5 - (27 امتیاز)
وکیل تضمینی خانواده تهران

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *