جرم معامله معارض

جرم معامله معارض

جرم معامله معارض


بهترین وکیل در تهران در این نوشتار به بررسی جرم معامله معارض پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

بررسی ماهیت،ارکان،مجازات و مرجع صالح رسیدگی به جرم معامله معارض

یکی از جرائم مهم علیه اموال و مالکیت اشخاص که علاوه­بر اینکه نظم و امنیت جامعه را به­هم می‌زند وخسارت­های مادی به قربانی جرم وارد می‌کند،جرم معامله معارض است،که قانون­گذار ضمن جرم انگاری،آن را طبق ‌قانون ثبت اسناد و املاک یکی از صور خاص کلاهبرداری دانسته و از آن جایی که حق مالکیت افراد و تسلط آن‌ها بر اموال خویش به رسمیت شناخته شده است،

معامله معارض

هروقت که شخصی به موجب سند رسمی یا عادی نسبت به عین یا منفعت آن مال اعم از اینکه مال منقول باشد یا غیر منقول ، حقی به شخص یا اشخاصی بدهد و بعد از آن حقوق و منافع همان مال را به موجب سند رسمی،به شخص دیگری منتقل کند و یا تعهدی معارض با حق مذبور بنماید،مجرم بوده و عمل او مثل جرم کلاهبرداری خواهد بود.

دادخواست اجازه ازدواج مجدد

ارکان جرم معامله معارض

  • رکن قانونی

قانون ثبت اسناد و املاک

هر کس به­موجب سند رسمی یا عادی نسبت به­عین یا منفعت مالی (‌اعم از منقول و یا غیرمنقول) حقی به شخص یا اشخاص داده و بعد ‌نسبت به­همان عین یا منفعت به­موجب سند رسمی معامله یا تعهد معارض با حق مزبور بنماید،به حبس با اعمال شاقه از 3 تا 10 سال محکوم خواهد شد.

  • رکن مادی

الف- رفتار مرتکب

عنصر مادی جرم انجام معامله معارض برای فروش و انتقال عین و منفعت مالی که قبل­تر به موجب سند رسمی یا عادی با دیگری معامله کرده است.

ب- موضوع جرم

موضوع جرم اموال منقول و غیرمنقول است.

پ- اوضاع و احوال جرم

منظور از معامله،انجام عمل حقوقی است،به­تعبیردیگر برای تحقق این جرم بنابه­لزوم باید قبل­تر معامله‌‌ای خواه به موجب سند عادی یا رسمی انجام شده باشد و بعد مجدد فروشنده اقدام به انجام معامله جدید به موجب سند رسمی بنماید.

ت- تعلق مال موضوع جرم به دیگری

رکن مادی اساسی این جرم،تعلق مال به­دیگری است،بنابراین حتی اگر فردی با تصور اینکه مال مورد معامله متعلق به دیگری است،اقدام به معامله بنماید،اما بعدها کاشف به­عمل آید،که مال به­نحوی،برای مثال از طریق توارث متعلق به خودش می‌باشد،جرم معامله معارض محقق نمی‌شود.

  • رکن معنوی

عنصر معنوی جرم مهامله معارض سوءنیت و قصد انتقال مال با هدف سلب مالکیت صاحب آن و رسیدن ضرر به او می‌باشد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص جرم معامله معارض با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

مجازات جرم معامله معارض

طبق قانون ثبت اسناد و املاک مرتکب به مجازات ذیل محکوم خواهد شد،که عبارت است از؛

موارد سقوط مجازات زنا

– حبس با اعمال شاقه از 3 تا 10 سال.

مرجع صالح رسیدگی به جرم معامله معارض

مرجع صالح تعقیب و تحقیق مرتکب یا مرتکبان ­جرم انتقال بدون مجوز مال متعلق به­غیر دادسرای عمومی ‌و انقلاب محل وقوع مال غیرمنقول است و دادگاه کیفری2 که دادسرای عمومی‌ و انقلابی که دادسرا در معیت آن است،دادگاه صالح رسیدگی و صدور حکم مجازات مرتکب یا مرتکبان است.

قابل گذشت­بودن جرم معامله معارض

طبق قانون مجازات اسلامی جرم انتقال بدون مجوز مال متعلق به­غیر از جرائم قابل گشت محسوب می­گردد و تعقیب متهم در جرائم قابل گذشت،فقط با شکایت شاکی خصوصی شروع و در صورت گذشت او موقوف می‌شود.

انجام معامله معارض به موجب سند عادی

طبق رأی وحدت رویه صادره از دیوان عالی کشور با توجه به اجباری بودن ثبت رسمی اسناد،اگر شخصی در این نقاط مال غیر منقول خود را به موجب سند عادی به دیگری منتقل کند و سپس همان مال را به موجب سند عادی مجدد به شخص ثالثی منتقل کند و معامله ای معارض با معامله اول واقع سازد.طبق قانون ثبت اسناد و املاک در هیچ یک از اداره­ها و محاکم قابل پذیرش نبوده و قابلیت تعارض با سند رسمی را ندارد.به­تعبیردیگر در نقاطی که ثبت رسمی اسناد مربوط به عقود و معامله­های اموال غیر منقول اجباری باشد. سند عادی نسبت به معامله آن اموال ،آن معامله باطل و غیر قابل استناد است و طبق رأی وحدت رویه سندعادی قابلیت تعارض با سند رسمی را ندارد و این به­معنی عدم وقوع جرم نیست و اگرچه معامله معارض نخواهد بود،ولی درواقع برای تحقق جرم معامله معارض همین کافی است که ،مرتکب معامله دوم را به­طورحتم به وسیله سند رسمی منتقل کرده باشد ولو اینکه معامله اول به صورت سند عادی و یا رسمی منتقل شده باشد.

وکیل مجتمع قضایی ارشاد تهران

همانطور که ملاحظه نمودید، پرونده ‌های حقوقی/کیفری پیچیدگی ­های زیادی دارند. با بهره ‌گیری از وکلای با تجربه‌ و مجرب موسسه حقوقی مهر پارسیان می ­توانید، در این خصوص گام موثری در رسیدن به هدف نهایی (پیروزی در پرونده خود) برداشته باشید. وکلای مبرز موسسه حقوقی مهر پارسیان، در حوزه دعاوی در حکم کلاهبرداری، با کلیه قوانین موجود و مربوط آشنایی کاملی دارند و به دلیل همین شناخت و تسلط، پس از بررسی پرونده یک راهکار مناسب جهت رسیدن به هدف نهایی، یعنی پیروزی انتخاب نموده و شما را در کلیه مراحل دعاوی خود، با مشاوره و راهنمایی موثرشان، همراهی می ­نمایند. مطمئن باشید با انجام این امر شانس پیروزی در پرونده مذکور چند برابر خواهد شد و از این بابت خیالتان راحت خواهد بود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص جرم معامله معارض با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل جرم معامله معارض در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری متانکلائی

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معرفی بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
معرفی بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
معرفی بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
معرفی بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه

    • سلام وقت شما بخیر
      برای وقوع معامله معارض می بایست انتقال سند رسمی رخ داده باشد و چنانچه انتقال با سند عادی رخ داده باشد معامله معارض شناخته نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *