ثبت ازدواج موقت

ثبت ازدواج موقت

ثبت ازدواج موقت


امروز با موضوع ثبت ازدواج موقت با شما هستیم.

در صورت عدم ثبت، می‌توان از شوهر شکایت کرد؟
در صورت عدم ثبت و عدم تمکین زن، می‌توان دادخواست الزام به تمکین تقدیم دادگاه خانواده نمود؟
صیغه ساعتی و یا ازدواج موقت ساعتی به چه معناست و آیا امکان‌پذیر است؟
آیا امکان ازدواج موقت رسمی بدون ثبت در شناسنامه وجود دارد؟
نحوه اجرای صیغه موقت چگونه است و آیا نیازی به حضور در دفتر ازدواج دارد؟
در چه صورتی ثبت اجباریست؟
وکیل و مشاور حقوقی خانواده چه ویژگی‌هایی دارد؟

برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها با ما همراه باشید.

مقدمه

ثبت ازدواج موقت یا صیغه موقت، اجباری نیست. در قانون حمایت خانواده در مواردی ثبت ازدواج موقت، اجباری اعلام شده است. اما در موارد عادی، ثبت ازدواج موقت در دفاتر ازدواج و یا در شناسنامه طرفین، الزامی نیست.

موضوع قابل بحث درباره صیغه موقت یا ازدواج موقت، شرایط و نحوه انعقاد عقد صیغه موقت است. بنا به نظر مشهور فقها و مراجع تقلید، ازدواج موقت یا صیغه شدن دختر باکره، نیاز به اذن پدر دارد و بعضی از فقها نیز برای ازدواج موقت یا صیغه شدن دختر باکره هیچ اجازه ای را لازم نمی‌دانند.

وکیل مطالبه مهریه از ورثه

شرایط ازدواج دوم مرد

حال اگر بر اثر رابطه نامشروع، بکارت دختری زایل گردد، اخذ اجازه ازدواج موقت از پدر محل بحث است. اما موضوع این نوشتار که توسط وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی خانواده در گروه وکلای مهر، تحت نظر موسسه حقوقی و داروی مهر پارسیان، تهیه شده، ثبت ازدواج موقت است.

ازدواج موقت، صیغه یا متعه

همسر در ازدواج موقت، که در عرف از آن به عنوان زن صیغه‌ای یاد می‌کنند، در عربی و متون فقهی، متعه نامیده شده است. متعه به معنی تمتع و لذت بردن است. در نتیجه، ازدواج موقت یا گرفتن زن صیغه‌ای به منظور لذت بردن از جاذبه‌های جنسی زن و همخوابگی با او تشریع شده است.

با توجه به اینکه در طول تاریخ متعه، که بعضا به دلیل بارداری زنان، عدم امکان رابطه جنسی در زمان قاعدگی زنان و یا بیماری زنان، از سوی مردان متاهل انجام می‌شود، ثبت ازدواج موقت یا صیغه، انجام نمی‌پذیرفت.

ثبت ازدواج موقت

اما امکان بارداری زن صیغه‌ای که موارد بسیاری هم اتفاق افتاد، اخذ شناسنامه و اثبات هویت طفل متولد شده از ازدواج موقت را با خطر انکار از سوی مرد و تبعات بعدی عدم پذیرش فرزند، از سوی دیگر خواهران و برادران را در پی داشت.

قانون حمایت خانواده مصوب 1391، تحولی بنیادین جهت حل این معضل ایجاد کرد و در مواردی، ثبت ازدواج موقت را اجباری اعلام نمود.

صیغه ساعتی یا ازدواج موقت ساعتی

این اصطلاح که در سایت‌های همسریابی یا صیغه موقت در فضای مجازی به کار می‌رود و هیچ گونه نظارتی بر فعالیت غیر قانونی و غیر شرعی این گونه مراکز نیز وجود ندارد، شاید به دلیل درگیر بودن بخش زیادی از مردان با این مقوله، عزم جدی برای براندازی مافیای رابطه جنسی و معرفی زنان و مردان در قالب ازدواج موقت و صیغه ساعتی نیست.

وکیل مالیات بر ارث شمال تهران

احکام عده در ازدواج موقت تفاوتی با ازدواج دائم و طلاق در ازدواج دائم ندارد.

بذل مدت در ازدواج موقت

در ازدواج موقت نیز، پس از اتمام مدت ازدواج موقت یا بذل مدت در صیغه و یا انحلال عقد ازدواج موقت به هر دلیلی، زن، باید عده نگه دارد.

امکان اینکه زن هر ساعت، به عقد ازدواج مردان مختلفی درآید، نیست و این موضوع مورد حمایت شرع و قانون نیست. امید که برای رفع این معضل چاره‌ای اندیشیده شود و با تن فروشی زنان و لذت جویی مردان به این شکل، مبارزه جدی صورت گیرد.

مزایای ثبت ازدواج موقت

عدم نیاز به شاهد جهت اثبات رابطه ازدواج موقت.
اخذ شناسنامه برای فرزند متولد شده از ازدواج موقت.
امکان اثبات رابطه برای مهاجرت به خارج از کشور در ویزاهای مهاجرتی.

مجازات عدم ثبت ازدواج موقت

عدم ثبت رسمی صیغه موقت، هیچ مجازاتی ندارد مگر اینکه در جایی، که به حکم قانون ثبت ازدواج اجباری باشد و مرد از ثبت سرباز می‌زند. در غیر موارد مقرر در قانون، عدم ثبت ازدواج موقت یا صیغه، مجازاتی در پی نداشته و لازم نیست.

در صورت ثبت ازدواج با توافق طرفین نیز، امکان عدم درج ازدواج موقت در شناسنامه وجود دارد. هزینه ثبت نیز مانند ازدواج دائم محاسبه و دریافت می‌شود.

موارد اجباری ثبت ازدواج موقت چیست؟

در سه مورد, مورد حمایت قانونگذار است و می‌توان در صورت استنکاف مرد از پذیرش ثبت، هم ضمانت اجرای حقوقی و هم ضمانت اجرای کیفری قایل شد.

  1. در مواردی که زوجه در ازدواج موقت باردار می‌شود، ثبت اجباری است.
  2. در مواردی که ضمن عقد، ثبت شرط شده و این شرط قابل اثبات است.
  3. در مواردی که طرفین، توافق بر ثبت دارند.
شرایط احصان در ازدواج موقت

حقوق مالی زوجه در ازدواج موقت

این موارد مشکل فرزنددار شدن و زیر بار نرفتن مرد در ازدواج موقت را تا حدی حل نموده است. اما مشخص نیست، در صورت استنکاف مرد از ثبت ازدواج پس از بارداری، تکلیف زن چیست و چگونه می‌تواند اثبات زوجیت و سپس اثبات نسب نماید.

حال اگر مردی، علیرغم بارداری همسر موقت، حاضر به ثبت نیست، می‌توان تحت عنوان عدم ثبت از وی شکایت کیفری طرح نمود و یا اینکه با مراجعه به دادگاه خانواده، الزام مرد به ثبت ازدواج به دلیل بارداری زوجه و یا شرط ضمن عقد و یا با اثبات توافق بر ثبت را درخواست نمود.

مشاوره اجباری قبل از طلاق توافقی

در صورت پذیرش مسئولیت کیفری مرد، بر اساس قانون حمایت خانواده در صورت عدم ثبت، دادگاه ضمن حکم به مجازات مرد، دستور به ثبت ازدواج موقت در یکی از دفاتر اسناد رسمی ازدواج می‌دهد.

مطالبه خسارت در ازدواج موقت

شاید بتوان از ضمانت اجرای کیفری، در مواردی که ثبت ازدواج، الزامی است، در اینجا بهره بگیریم. اما نظام حقوقی ایران، در تعریف جایگاه حقوقی ازدواج موقت، بنا به ملاحظاتی، تاکنون عاجز مانده است.

چرا که ازدواج موقت یا صیغه، عموما از سوی مردان متاهل انجام می‌شود و ثبت ازدواج موقت، می‌تواند موجب فروپاشی بسیاری از خانواده‌ها شود.

وکیل خانواده و مشاور حقوقی ازدواج موقت

جهت مشاوره حقوقی درباره امکان ثبت ازدواج موقت و یا اثبات رابطه ازدواج موقت یا صیغه، اسناد و مدارکی لازم است.

در بعضی موارد، مدرک مستندی وجود ندارد و صرفا شخص می‌تواند با شهادت شهود، یا مدارکی که برای قاضی ایجاد علم نماید از قبیل زندگی در منزل مشترک، رفتن به مهمانی‌های خانوادگی و یا مسافرت، وجود رابطه ازدواج موقت را اثبات نماید و مواردی از قبیل مطالبه مهریه در ازدواج موقت، اثبات زوجیت در مواردی که شبهه زنا وجود دارد و یا در موارد انکار مرد یا زن در وجود رابطه زوجیت، امکان اختلاف وجود دارد.

مجازات ازدواج مجدد زوج

ازدواج موقت

موسسه حقوقی بین‌المللی مهر پارسیان آمادگی خود را در راستای اعطای خدمات حقوقی در زمینه ازدواج موقت اعلام می‌کند.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (38 امتیاز)

5 دیدگاه

  • سلام وقتتون بخیر، من همسر و یک فرزند دارم چند سالی هست که با همسرم مشکل دارم و زندگی خوبی نداریم و فقط بخاطر فرزندم طلاق نمی‌گیرم مدتی هست که با خانومی عقد موقت کرده‌ام اما ثبت نشده است و الان از این خانوم صاحب فرزند شدم می‌خواستم بدونم برای بچه می‌تونم شناسنامه بگیرم؟چه اقدامی باید بکنم؟

    • سلام بله مطابق ماده 21 قانون حمایت از خانواده در نکاح موقت در صورت باردار شدن زن ثبت عقد الزامی است و مطابق ماده 1158 قانون مدنی ، طفل متولد شده در زمان زوجیت اعم از دائم یا موقت ، ملحق به شوهر است و دریافت شناسنامه برای فرزند متولد شده از ازدواج موقت یا صیغه الزامی است و در صورت باردار شدن زن در عقد موقت باید برای فرزند متولد شده شناسنامه گرفت .
      مطابق قانون ثبت احوال ، اشخاص زیر می‌توانند با مراجعه به ادارات ثبت احوال نسبت به اعلام ولادت و گرفتن شناسنامه نوزاد اقدام کنند:
      _ پدر یا جد پدری با ارائه شناسنامه .
      _ مادر در صورتی که ازدواج او قانونا ثبت شده باشد.
      _ وصی یا قیم یا امین با ارائه مدارک ذی ربط، متصدی یا نماینده موسسه ای که طفل به آنجا سپرده شده است .
      _ صاحب واقعه که سن او 18 سال تمام به بالا باشد .
      بر این اساس برای دریافت شناسنامه فرزند متولد از عقد موقت ، اشخاص فوق باید مدارک زیر را داشته باشند که عبارت است از: اصل شناسنامه پدر و مادر، گواهی ولادت صادر شده توسط پزشک یا ماما، فیش بانکی برای دریافت شناسنامه که طبق تعرفه پرداخت می‌شود . مطابق قانون ، مهلت اعلام ولادت و دریافت شناسنامه حداکثر 15 روز از زمان تولد نوزاد می باشد.
      جهت دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید از گروه وکلای مهر پارسیان مشاوره دریافت نمایید.
      09120067662

  • سلام وقت به خیر
    من از خدمات وکالت و مشاوره دکتر مهری استفاده کردم و تونستن ظرف یکهفته با شوهرم صحبت کنن تا توافقی جدا بشیم و بتونم بیشتر حق و حقوقم رو بگیرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *