همه چیز درباره مهریه ازدواج ایرانی

همه چیز درباره مهریه ازدواج ایرانی

همه چیز درباره مهریه ازدواج ایرانی


همه چیز درباره مهریه ازدواج ایرانی موضوع بحث امروز است.
ازدواج به سبک ایرانی هم رسم و رسومات خود را دارد. با توجه به اینکه مهریه ایرانی‌های مسلمان طبق قوانین فقه و شرع اسلام مبین مشخص شده است، لذا اهمیت ویژه ای دارد تا از قوانین و شرع به شکل همگام آگاه شویم.

ابطال ازدواج

اگر قصد این را دارید که به خواستگاری بروید، یا خواستگار برای شما آمده، فرصتی صرف خواندن این مقاله نمایید و قاعدتا مطالب زیادی در باب مهریه وجود دارد که بهتر است خانواده ها از زبان وکیل بشنوند نه اشخاص عادی، چرا که احتمال خطا در بیانات اشخاص عادی وجود دارد، اما وکیل و حقوقدان در این زمینه ضمن داشتن معلومات صحیح و منطق با قانون از فرایند عملی و اجرایی مسایل نیز آگاهی دارند.
برای مثال اغلب پندارهای اشتباهی در مورد مهریه وجود دارد که حتی باعث بهم خوردن وصلت ها و یا دلخوری اشتباه طرفین می‌شود.

قانون مهریه ایرانی

وفق ‏ماده ۱۰۸۹ قانون مدنی

اگر در ازدواج دائم مهریه ذکر نشود این ازدواج را نکاح التفویض یا نکاح مفوض می‌گویند این ازدواج صحیح است و تحت شرایطی مهرالمثل باید به عنوان مهریه پرداخت شود، بر این اساس مهرالمثل نوعی از مهریه است که بر اساس وضعیت فردی، اجتماعی و خانوادگی زن تعیین می‌شود.

همچنین وفق ماده ماده ۱۰۵۹ قانون مدنی اگر در ازدواج موقت مهر ذکر نشود ازدواج باطل است.

وفق ‏ماده ۱۰۸۲ از قانون مدنی مهر از حقوق مالی زوجه است و موارد چون نشوز فساد اخلاق سوء معاشرت زن یا حتی ارتکاب زنا در استحقاق و نسبت به دریافت مهریه هیچ تاثیری ندارد.
همه چیز درباره مهریه ازدواج ایرانی

وکیل خانواده در گیشا

‏جایگاه مهریه در ازدواج

‏ مهریه رکن صحت ازدواج نیست و جنبه فرعی و تبعی دارد نه جنبه اساسی درنتیجه:
چنانچه در ازدواج دایم مهریه به هر دلیلی باطل باشد بطلان آن موجب بطلان عقد نکاح نیست.

چنانچه در ازدواج دایم مهریه درج نشده باشد، ازدواج صحیح است در مواردی که مشاهده خواهد شد در این مقاله مهرالمثل جایگزین می‌شود.

وکیل مهریه اداره پنجم اجرا

چنانچه در ازدواج دایم، مهریه مجهول باشد، ازدواج صحیح است و در مواردی که در مقاله مشاهده خواهد شد مهرالمثل جایگزین می‌شود.
چنانچه در ازدواج دایم، شرط عدم مهریه درج شده باشد. ازدواج صحیح است یعنی اگر درج شده باشد که در این ازدواج دایم هیچ مهریه‌ای حتی یک شاخه گل هم وجود ندارد ازدواج صحیح است و در مواردی مهرالمثل جایگزین می‌شود.

طبق نظر برگزیده فقهای شیعه ازدواج دایم برای اشخاصی که در مسایل مالی دچار سفاهت هستند، غیر نافذ است یعنی نیاز به تایید دیگری نیز دارد که در موارد سکوت قانون می توان از این نظرات فقهی بهرمند شد.
همه چیز درباره مهریه ازدواج ایرانی

مهریه در ازدواج موقت

‏در ازدواج موقت مهریه رکن صحت و درستی ازدواج است و جنبه اساسی دارد. در نتیجه :
چنانچه در ازدواج موقت، مهریه به هر دلیل باطل باشد، باطل بودن آن موجب باطل شدن ازدواج نمی شود.
چنانچه در ازدواج موقت، مهریه درج نشده باشد ازدواج باطل است.
چنانچه در ازدواج موقت، مهریه مجهول باشد، ازدواج باطل است.
چنانچه در ازدواج موقت، شرط شده باشد که این ازدواج مهریه ای ندارد ازدواج باطل است.
‏ازدواج موقت برای اشخاص سفیه غیر نافذ است.

مشخصات مهریه

مهر باید مشخصات زیر را داشته باشد.
وفق ماده ۱۰۷۹ قانون مدنی باید معلوم باشد بنابراین درج مواردی مانند سه دانگ از خانه‌ای که در آینده خریداری خواهد شد به عنوان مهریه، به دلیل مجهول بودن باطل است.

وفق ماده ۱۰۷۸ از قانون مدنی مالیت و ارزش داشته باشد، بنابراین مواردی مانند بال مگس به عنوان مهریه به دلیل فقدان ارزش و مالیت نداشتن باطل است.

 مطالبه مهرالمتعه

وفق ماده ۱۰۷۸ قانون مدنی قابل تملک باشد، بنابراین درج مواردی مانند دست و پای داماد به عنوان مهریه، دلیل غیر قابل مالکیت بودن فاقد ارزش است.

وفق ماده ۱۰۷۸ قانون مدنی کلیه اموال می‌توانند به عنوان مهریه درج شوند.

مطالبه مهریه از وراث

مهریه ممکن است به صورت شی مشخص و عین معین مثل سه دانگ از فلان خانه باشد یا کلی در معین مثل ده تن برنج از فلان انبار باشد یا کلی فی الذمه باشد یعنی مثل اینکه بگوییم مهریه ده عدد سکه بهار آزادی به عهده مرد قرار گرفته است.

یا حقوق مالی افراد باشد مانند حق انتفاع و حق اختراع، منفعت، سرقفلی، یا انجام دادن کاری معین مانند آموزش قرآن باشد عموم ماده ۱۰۷۸ قانون مدنی اشاره بر این امر دارد.
همه چیز درباره مهریه ازدواج ایرانی

حقوقی که قابل انتقال نیست

مانند حق فسخ به عنوان مهریه قابل درج نیست، اما می شود در عقد دایم زن مطرح کند که مهر نمی خواهد به جای آن به او وکالت در طلاق بدهند.
انجام دادن یک کار به شرط آنکه دارای منفعت مشروع و عقلایی باشد می تواند به عنوان مهریه درج شود.

مانند حفظ قرآن مجید، سفر بردن عروس به حج بیت الله الحرام، بردن عروس به سفر عمره مفرده، ساخت یک مدرسه.
مهریه باید در مالکیت خود شوهر باشد یا اگر متعلق به اشخاص دیگری است مانند پدر وی با رضایت ایشان این مال به عنوان مهریه قرار بگیرد از برای مثال پسری که در حال ازدواج است می‌تواند با رضایت پدر خویش زمین پدرش را به عنوان مهریه قرار دهد.

میزان مهریه

سوال اساسی این است که آیا در قوانین برای مهریه حداقل و حداکثر خاصی مقرر شده یا خیر در این خصوص باید توجه داشت که:
میزان مهریه همان است که در عقدنامه درج شده است بعد از ازدواج زن می‌تواند ذمه شوهر را نسبت به تمام مهریه یا بخشی از مهریه ابرا کند یعنی به قول ساده مهریه خود را تماماً یا جزئاً ببخشد و عملا مهریه را از آن چیزی هست، کمتر کند.
اما زن و مرد نمی‌توانند توافق کند مهریه را افزایش بدهند.

دعوی تقابل در دادخواست طلاق

چگونگی حذف نام همسر سابق از شناسنامه

شورای نگهبان افزایش مهریه را بعد از ازدواج غیر شرعی و باطل اعلام کرده و گفته است که مهریه شرعی همان است که در ضمن ازدواج واقع شده و زیاد کردن مهریه بعد از ازدواج شرعاً صحیح نیست لیست و ترتیب آثار مهریه بران خلاف موازین شرع شناخته شده است است.
همه چیز درباره مهریه ازدواج ایرانی

در قوانین حداقل و حداکثری برای مهریه مقرر نشده است. بعضاً دیده‌شده اشخاص با این پندار که مهریه بسیار زیاد قابلیت اجرا ندارد آن را جدی نگرفته و فکر می‌کنند که مهریه بیشتر از یک عددی نمی تواند باشد در حالی که این پندار غلط است و نه قانون و نه شرع برای مهریه حداقل و حداکثری قایل نشده است.

وکیل شکایت تدلیس

مطابق ماده ۱۰۷۸ قانون مدنی، مهریه باید به میزانی باشد که دارای مالیت باشد بنابراین در صورت درج موارد مانند یک شاخه گل ممکن است چنین تلقی شود که مهریه مذکور مالیت ندارد در نتیجه مهرالمثل جایگزین آن شود اما خاطرنشان می‌گردد، اگر همین شاخه گل در برابر مبلغی در عقدنامه درج شود مهر باطل نیست چرا که می‌توان نوشت یک شاخه گل به قیمت ۸۰ هزار تومان.

قانونگذار در ماده ۲۲ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱، و به جهت اعمال ماده ۳ قانون نحوه اجرای محکومیت مالی، حبس مرد را تا زمان پرداخت مهریه فقط تا ۱۱۰ سکه بهار آزادی یا معادل آن امکان پذیر تلقی کرده است و چنین حقی را برای زن مقرر کرده است.

قانون گرفتن مهریه

این امر به معنای تعیین سطح برای مهریه نیست یعنی درج مهریه به میزانی بیش از ۱۱۰ سکه نیز مجاز است اما اگر مهریه بیش از میزان مذکور باشد زن می‌تواند، بابت وصول ۱۱۰ سکه یا معادل قیمت آن درخواست توقیف اموال شوهر یا حبس او را بنماید و بابت مازاد بر این مبلغ زن می‌تواند با توقیف اموال شوهر مهریه را وصول نماید.

تکلیف مهریه پس از فوت

اما حق حبس شوهر را ندارد برای مثال اگر مهریه زنی ۶۰۰ میلیون تومان باشد زن فقط تا سقف مبلغ معادل ۱۱۰ سکه بهار آزادی اگر به فرض ۱۱۰ سکه را ۵۰۰ میلیون تومان در نظر بگیریم تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان می‌تواند شوهر را جلب و حبس کند.

مهریه‌های وجه رایج

اگر مهریه وجه رایج ایران همان پول ایرانی باشد در این صورت مانند نرم‌افزار موبایل به روز رسانی می‌شود در این خصوص باید توجه داشت که:
صرفنظر از این که ازدواج در چه زمانی منعقد شده باشد مهریه ریالی مندرج در عقدنامه به روز رسانی می‌شود.
این مقرره در مهریه‌هایی که وجه رایج است اعمال می‌شود اما در مهریه‌هایی که به ارز خارجی است میزان مهریه تغییر نمی‌کند و به همان میزان مندرج در عقد است.

شیوه به روز رسانی مهریه این‌گونه است که مهریه در شاخص سالیانه سال قبل از طلاق یا سال قبل از مطالبه مهریه توسط زن، ضرب و بر شاخص سالیانه سال ازدواج تقسیم می‌شود در این خصوص اصطلاحا می‌گویند شاخص بانک مرکزی اعمال می‌شود.

ابطال سند طلاق

اگر زن فوت کرده باشد وراث او می‌توانند مهریه ریالی را به نرخ روز دریافت کند بدین ترتیب که در این حالت نیز میزان مهریه در شاخص سالیانه همان سال وفات ضرب می‌شود و بر شاخص سالیانه سال ازدواج تقسیم می‌شود.

اگر شوهر فوت کرده باشد زن می‌تواند مهریه ریالی را به نرخ روز دریافت کند بدین ترتیب که مهریه در شاخص سالیانه همان سال وفات ضرب می‌شود و بر شاخص سالیانه سال ازدواج تقسیم می‌شود.
همه چیز درباره مهریه ازدواج ایرانی

زن از چه زمانی مالک مهریه می‌شود

در این خصوص باید بین موارد مختلف قائل به تمایز شد:
ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی و مفهوم آن بیان داشته است که:
چنانچه مهریه عین معین باشد زن از زمان عقد و به محض انعقاد عقد مالک آن می‌شود.
مهر ممکن است به صورت شی مشخص و عین معین مثل سه دانگ از فلان خانه باشد.

نحوه شکایت از مزاحم تلفنی

چنانچه مهریه کلی در معین باشد مثل ده تن برنج از فلان انبار باشد یا کلی فی الذمه باشد یعنی مثل اینکه بگوییم مهریه ده عدد سکه بهار آزادی به عهده مرد قرار گرفت، یا حقوق مالی افراد باشد مانند حق انتفاع و حق اختراع، منفعت، سرقفلی، یا انجام دادن کاری معین مانند آموزش قرآن باشد عموم ماده ۱۰۷۸ قانون مدنی این موضوع را مشخص نموده است.

مهریه در صورت خیانت مرد به زن

به محض انعقاد عقد زن می‌تواند مهریه را مطالبه کند اما فعلا مالک چیزی نیست و بعد از تعیین مصداق توسط شوهر، زن مالک مهریه می‌شود.
همه چیز درباره مهریه ازدواج ایرانی

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (16 امتیاز)

3 دیدگاه

  • سلام وقت به خیر
    مهریه عندالمطالبه رو میشه از طریق بیت کوین و یا ارز مجازی تعیین و مطالبه کنیم؟
    اگر جوب مثبت هست میشه وکیل برای مطالبه و وصول مهریه با بیت کوین در آلمان به من معرفی کنید.

    • سلام وقت به خیر
      به نظر نمیرسه بنا به دلایل زیر بشه بیت کوین رو به عنوان مهریه عندالمطالبه یا عند الاستطاعه تعیین کرد

      انتخاب بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتالی به عنوان مهریه یکی از مسایل چالش برانگیز اخیر در حقوق خانواده شده است. با وجودی که برخی حقوقدانان معتقدند بیت کوین و ارزهای دیجیتالی را می توان به عنوان مهریه در سند ازدواج وارد کرد ولی برخی دیگر از حقوقدانان می گویند چنین چیزی خلاف شرع و غیرقانونی است.
      دکتر مهری از جمله حقوقدانانی است که معتقدند نباید بیت کوین و ارزهای دیجیتالی به عنوان مهریه تعیین شود. او می گویند چنین معامله ای، مبتنی بر ضرر زوجه است و دلایل دیگری دارد که بر اساس آنها مهریه قرار دادن بیت کوین و ارزهای دیجیتالی را درست نمی داند. در ادامه گفتگوی ما با این حقوقدان را می خوانید:
      🔹️آیا می توان بیت کوین و ارزهای دیجیتال را به عنوان مهریه تعیین کرد؟
      پاسخ شما منفی است. دلایل آن هم کم نیست. ارزهای دیجیتالی از جمله بیت کوین چون به عنوان پول یا کالا دارای ارزش مبادلاتی رسمی نیست و عرفا هم دارای مالیت نبوده لذا مهریه قرار دادن آن قانونی نیست.
      🔹️اگر کسی برای مهریه، بیت کوین تعیین کند، چه اثراتی دارد؟
      باید اول به موضوع شرعی بودن مهریه تعیین شده توجه کنیم. وقتی بعضی از فقها معتقدند که معامله با بیت کوین اکل مال به باطل (خوردن مال نامشروع و غیرشرعی) است و می دانیم که قرارداد نباید مخالف با شرع باشد، لذا به فرض که خانمی بیت کوین به عنوان مهریه دریافت کند، دریافت او مصداق دریافت نامشروع مال است. همچنین می دانیم که قراردادها یا اجرای آنها نباید مخالف نظم عمومی یا مصالح عمومی کشور باشد. نکاح و تعیین مهریه نوعی قرارداد است و طبیعتا وقتی این قرارداد به نظم عمومی کشور لطمه می زند، قاضی نمی توان اجرای قرارداد را با استناد به قانون، دستور دهد. به بیان دیگر در اجرای احکام هم امکان اجرای چنین مهریه ای نیست و به فرض اگر زوج نخواهد یا نتواند بیت کوین را بپردازد، نمی شود او را مجبور به پرداخت بیت کوین کرد.
      🔹️بر چه اساسی می گویید معامله با بیت کوین مخالف نظم عمومی جامعه است؟
      اول باید در نظر گرفت این ارزها منشا قانونی ندارند. همچنین بعضا و مکررا مشاهده شده که معاملات با آنها مانند قمار در فضای مجازی است و اصولا برای مقاصد مشروع مورد استفاده قرار نمی گیرد. مثلا شما کجا دیده اید کسی پرداخت معامله مشروع و قانونی خود را با بیت کوین انجام دهد که بگوییم این پرداخت، موضوعی عرفی و عادی شده است؟
      از سوی دیگر این را در نظر بگیرید که تعیین بیت کوین به عنوان مهریه، از مصادیق معامله غرری بوده و باطل است. معامله در اینجا منظور لفظ عام ایجاد عقد است. غرری هم یعنی موجب ضرر یکی از طرفین یعنی زوجه می شود. چون مطالبه بیت کوین به عنوان مهریه قابلیت اجرایی شدن در محاکم ندارد. لذا نمی توان بیت کوین را به عنوان مهریه در عقد نکاح قرار داد.
      🔹️کسی که در ازدواج او تعیین مهریه بر اساس بیت کوین یا سایر ارزهای مجازی بوده، الان با چه مشکلی روبرو می شود؟
      سوای مسایل مربوط به نظم عمومی و قابلیت عدم اجرا و غیرشرعی بودن این مهریه، باید گفت اصولا تعیین چنین مهریه ای باطل است. لذا باید به قواعد عمومی اثرات تعیین مهریه باطل در اصل عقد ازدواج رجوع کنیم. در این صورت می بینیم که اگر بیت کوین به عنوان مهریه در ازدواج دایم تعیین شده است، این مهریه باطل است ولی عقد باطل نیست. چون فقط مهریه نامشروع است ولی عقد همچنان شرعی و با درنظر گرفتن سایر شرایط عمومی ازدواج، صحیح و برقرار است. در این شرایط چون مهریه باطل شده است، مانند آن است که مهریه ای تعیین نشده و طرفین می توانند یا با توافق و تراضی مهریه را مشخص کنند یا در صورت عدم توافق و تراضی، زوجه با مراجعه به دادگاه، مستحق دریافت مهرالمثل می شود. مهرالمثل هم یعنی مهریه ای که امثال این خانم در شرایط مشابه تعیین می کنند و عرف هم تعیین چنین مهریه ای را پذیرفته است. همچنین در شرایط خاصی، به این زوجه مهرالمتعه تعلق می گیرد که شرح خاص خود را دارد. ولی در ازدواج موقت، به نظر می رسد با تعیین بیت کوین به عنوان مهریه، هم مهریه باطل است و هم عقد ازدواج طرفین باطل شده است.

      گروه وکلای تخصصی مهر پارسیان
      دفتر وکالت محمدرضا مهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *