ابطال سند ازدواج موقت

ابطال سند ازدواج موقت

ابطال سند ازدواج موقت


امروز با مبحث ابطال سند ازدواج موقت در خدمت شما عزیزان هستیم.

متعه یا نکاح منقطع یا ازدواج موقت که به صیغه نیز معروف است، نوعی از ازدواج در مذهب شیعه است که بین زن و مرد بسته می‌شود و در آن مدت عقد ازدواج معین و محدود است و همچنین مهریه نیز معلوم می‌باشد و با پایان مدت آن رابطه زوجیت خود به خود منقضی می‌شود.
پس در صیغه موقت، زن و مردی که با هم ازدواج موقت می کنند، فقط تا زمانی که مدت عقد تمام نشده، با هم زن و شوهر می‌باشند و بعد از اتمام مدت، دیگر زن و شوهر نیستند.

برای مثال اگر برای مدت یک ماه ازدواج کرده باشند، بعد از یک ماه دیگر نسبت به هم محرم نمی‌باشند.

ازدواج موقت

افراد هنگامی به ازدواج موقت روی می‌آورند، که توانایی تشکیل زندگی رسمی و دائم را ندارند و قادر به پذیرفتن مسئولیت یک زندگی برای مدتی طولانی نیستند و همینطور برای ارضای نیازهای جنسی خود حاضر نیستند رابطه‌ای خارج از قانون و شرع داشته باشند.

مورد دیگری که باعث می‌شود افراد به این نوع ازدواج روی بیاورند، این است که بسیاری از خانواده‌ها به ویژه خانواده های سنتی برای محرم ساختن فرزندانشان با یکدیگر که هنوز آشنایی کامل از یکدیگر ندارند و یا اینکه به سن قانونی نرسیده‌اند از این نوع ازدواج استفاده می‌کنند تا به این ترتیب شرایط برای رفت و آمد طرفین و فرزندان به خانه‌های یکدیگر آسان‌تر شود.

طلاق بر اساس شروط ضمن عقد نکاح

ما نیز در این مقاله سعی داریم تا ابطال سند ازدواج موقت را با شما مخاطبان گرامی بررسی و تحلیل کنیم، پس لطفا با ما همراه باشید.

سوالات مهم ابطال سند ازدواج موقت

  • ازدواج موقت به چه معناست؟
  • ابطال سند ازدواج موقت به چه معناست؟
  • در چه مواردی ابطال سند ازدواج موقت صورت می‌گیرد؟
  • برای ابطال سند ازدواج موقت چه شرایطی نیز لازم است؟
  • بهترین وکیل جهت دادخواست ابطال سند ازدواج موقت در تهران کیست؟
  • چه تفاوتی بین ازدواج دائم و ازدواج موقت می‌باشد؟

تفاوت های اصلی ازدواج موقت و دائم

یکی از تفاوت‌های مهم میان ازدواج دائم و ازدواج موقت در این است که، ازدواج دائم مادام العمر می‌باشد، اما برای ازدواج موقت حتما باید مدت معین شود. طبق ماده 1075 قانون مدنی: نکاح وقتی منقطع است که برای مدت معینی واقع شده باشد.

حقوق مالی زوجه در ازدواج موقت

تفاوت دیگر بین ازدواج دائم و ازدواج موقت در این می‌باشد که، از جمله شرایط ازدواج، مهریه می‌باشد، اما با این تفاوت که در ازدواج موقت، حتما باید مهریه تعیین شود، یعنی بدون مشخص کردن مهریه باطل است، اما در ازدواج دائم نیازی به مشخص کردن مهریه نمی‌باشد. همچنین بر اساس ماده 1097 قانون مدنی: در نکاح منقطع هرگاه شوهر قبل از نزدیکی تمام مدت نکاح را ببخشد باید نصف مهریه را بدهد.

در ازدواج دائم، زوجین اگر ممنوع از ارث نباشند از یکدیگر ارث می‌برند، اما در ازدواج موقت هیچ یک از طرفین از یکدیگر ارثی نمی‌برند. مطابق ماده 940 قانون مدنی: زوجین که زوجیت آنها دائمی بوده و ممنوع از ارث نباشند از یکدیگر ارث میبرند.

وکیل خانواده شمال تهران

آیا در ازدواج موقت طلاق توافقی هم داریم؟

در بررسی تفاوت‌های میان ازدواج دائم و موقت باید به این نکته نیز اشاره کرد که، ازدواج موقت، با بخشیدن مدت باقی‌مانده نیز منحل می‌شود و حتی مرد قادر است تا همه یا بخشی از مدت زمان را به زن ببخشد و از یکدیگر جدا شوند، اما جهت انحلال ازدواج دائم باید از طریق دادگاه، طلاق و یا فسخ نکاح صورت بگیرد.

مطابق ماده 1139 قانون مدنی: طلاق مخصوص عقد دائم است و زن منقطعه به انقضای مدت یا بذل آن از طرف شوهر از زوجیت خارج می‌شود.

مورد دیگری که در تفاوت‌های میان ازدواج موقت و ازدواج دائم وجود دارد این است که، در ازدواج دائم مرد به زن نفقه پرداخت می‌کند و به زن نفقه تعلق می‌گیرد، ولی در ازدواج موقت، به زن نفقه تعلق نمی‌گیرد، البته در صورتی که این موضوع در عقد موقت شرط شده باشد، زن می‌تواند نفقه دریافت کند.

ارث بردن زن در ازدواج موقت

بر اساس ماده 1113 قانون مدنی: در عقد انقطاع زن حق نفقه ندارد مگر اینکه شرط شده یا آنکه عقد مبنی بر آن جاری شده باشد.

ازدواج‌ موقت‌ یا همان صیغه موقت که‌ رابطه‌ زوجیت‌ بین‌ زوجین در مدت‌ معینی می‌باشد به‌ وسیله‌ عقد صورت می‌گیرد و چون‌ عقد ازدواج‌ موقت‌ یکی‌ از عقود می‌باشد‌ باید علاوه‌ بر داشتن شرایط عمومی‌ برای‌ صحت‌ عقد، شرایط مخصوص‌ به‌ خود را نیز داشته باشد.

مطابق ماده 1062 قانون مدنی: نکاح واقع میشود به ایجاب و قبول به الفاظی که صریحا دلالت بر قصد ازدواج نماید.

دعوای اثبات زوجیت

برای ابطال سند ازدواج موقت چه شرایطی لازم است؟

همانطور که گفته شد برای وقوع ازدواج دائم و همچنین ازدواج موقت، یکسری شرایط حتما باید رعایت شوند، که با رعایت نکردن بعضی از این شرایط از طرف زوجین، ممکن است عقد باطل شود. به عنوان مثال مواردی که برای بطلان ازدواج وجود دارند از قرار ذیل می‌باشند:

نکاح با محارم، نکاح با خواهر زن، نکاح با زن شوهردار یا با زنی که در عده طلاق یا وفات است با علم به عده و حرمت طلاق، تعلیق در عقد نکاح، نکاح با زن مجبور و مکره در صورت عدم تنفیذ بعدی وی، نکاح با دختر باکره بدون اذن پدر وی، عدم توالی بین ایجاب و قبول، نکاح با زن سابق که به واسطه لعان از او جدا شده است، عدم معلوم بودن زن و شوهر برای یکدیگر که موجب شبهه باشد، و غیره…

طلاق در ازدواج موقت

پس شرایط ابطال ازدواج دائم و موقت یکسان می‌باشند، اما در ازدواج موقت، دو شرط دیگر وجود دارند که رعایت نکردن این دو شرط سبب ابطال عقد موقت می‌شوند که با هم آن‌ها را نیز بررسی خواهیم کرد:

1) بر اساس ماده 1076 قانون مدنی: مدت نکاح منقطع باید کاملا معین شود. پس در ازدواج دائم، مدت زمان تعیین نمی‌شود و مدت عقد تا آخر عمر می‌باشد، ولی در ازدواج موقت، حتما باید مدت عقد مشخص شود و در غیر این صورت عقد باطل است.

2) بر اساس ماده 1095 قانون مدنی: در نکاح منقطع عدم مهر در عقد موجب بطلان است. یعنی در ازدواج دائم، اجباری برای تعیین مهریه وجود ندارد، ولی در ازدواج موقت، حتما باید مهریه معین شود و در صورتی که مهریه تعیین نگردد، عقد موقت باطل می‌باشد.

شرایط احصان در ازدواج موقت

دفتر وکالت وکیل آنلاین خانواده و طلاق در تهران

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معرفی بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
معرفی بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
معرفی بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
معرفی بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (26 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *