وکیل اعاده دادرسی و ماده 477

وکیل اعاده دادرسی و ماده 477

وکیل اعاده دادرسی و ماده 477


با معرفی وکیل اعاده دادرسی و ماده 477 با شما مخاطبان گرامی همراه هستیم.

بررسی ماهیت، انواع و نحوه تجویز و مرجع صالح رسیدگی به نهاد اعاده دادرسی در نظام حقوق کیفری ایران

نهاد اعاده‌ دادرسی یک شیوه خاص و استثنائی اعتراض به آراء قطعی محاکم است که به سبب آن، پرونده ای که با رای قطعی مختومه شده‌، دوباره مفتوح و مورد رسیدگی قرار می‌ گیرد و منظور از این­که یک روش خاص و استثنائی اعتراض به آراء قطعی محاکم این است که، در برابر روش‌ های عمومی اعتراض به آراء محاکم قرار دارد. به تعبیر دیگر، دو روش عمومی اعتراض به آراء محاکمی وجود دارد؛ «واخواهی» و «تجدیدنظر خواهی» که در این دو روش، هر شخصی که رایی علیه او صادر شده باشد (اعم از آنکه محکوم شده باشد یا حقی برای او به اثبات نرسیده باشد) میتواند نسبت به آن رای اعتراض و درخواست رسیدگی مجدد در همان مرجع (واخواهی) یا مرجع بالاتر (تجدیدنظر) نماید و به ­غیر از محکومیت، موجب دیگری برای طرح این درخواست وجود ندارد.

ولی در مقابل روش‌ خاص و استثنائی اعتراض به آراء اعاده‌ دادرسی، صرف صدور حکم به ضرر شخص برای طرح این اعتراض کافی نیست و بایستی ب­طور حتمی علت مشخصی که توسط قانون تعیین شده نیز وجود داشته باشد. به­ تعبیر دگر، جهات و مبانی طرح این درخواست‌ ها، محدود و غیرمعمول می‌ باشد.

اعاده دادرسی در امور کیفری

اعاده دادرسی در امور کیفری، تجدید محاکمه یا تمدید رسیدگی از راه‌ های فوق‌ العاده رسیدگی به امور کیفری است. این طرق رسیدگی در مورد احکام قطعی، قابل اجرا و اعمال است و احکام غیر قطعی از شمول مقررات تجدید محاکمه خارج هستند. به­ تعبیر دیگر اعاده به معنای بازگردانیدن و از سرگرفتن می‌ باشد و در اصطلاح به اعاده محاکمه و رسیدگی به حکم محکومیت قطعی به دلیل وجود اشتباه ماهوی در مبانی حکم صادره، گفته می‌ شود.

حضانت فرزند در سوئیس بعد از طلاق

اعاده‌ دادرسی در امور کیفری یکی از راه‌ های فوق العاده شکایت از احکام است. بنابراین در صورتی اعاده‌ دادرسی ممکن است که طرق عادی هم­چون واخواهی و تجدیدنظر خواهی از حکمی وجود نداشته باشد. اعاده‌ دادرسی با توجه به ویژگی‌ هایی که دارد (از جمله؛ استثناء بر قاعده امر مختوم و فراغ از دادرسی، عدم قید به مهلت، پذیرفته شدن قبل و بعد از اجرای حکم) آن‌ را از طرق فوق العاده دیگر متمایز ساخته است.

تقاضای اعاده دادرسی در امور کیفری فقط از ناحیه محکوم‌ علیه (شخصی که حکم محکومیت کیفری علیه او صادر شده‌ است) قابل طرح است. بنابراین شاکی (شخصی که مدعی است که جرمی علیه وی انجام شده‌ است) به موجب مقررات قانون آئین دادرسی کیفری، بطور کلی حق درخواست اعاده‌ دادرسی نسبت به احکامی که به نفع او صادر نشده را ندارد.

اعاده‌ دادرسی فقط نسبت به احکام قطعی امکان­ پذیر است. بنابراین نسبت به قرارها هر چند هم نهایی باشند، درخواست اعاده‌ دادرسی قابلیت استماع و پذیرش ندارد. قطعی بودن حکم مورد اعاده‌ دادرسی اعم از آن است که حکم مزبور در زمان صدور بطور ذاتی قطعی باشد یا قابل تجدیدنظر بوده ولی با انقضاء مدت تجدیدنظر خواهی یا اسقاط تجدیدنظر خواهی یا پس از اعتراض با تائید در مرجع تجدیدنظر قطعی می­ شود.

جهت دریافت مشاوره از وکیل اعاده دادرسی و ماده 477 با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

اهداف اعاده دادرسی در امور کیفری

اعاده‌ دادرسی در امور کیفری به منظور تامین اهداف والایی به­ شرح ذیل مورد پیش بینی قانونگذار قرار گرفته است؛

  • هم­چون اجرای عدالت،
  • حفظ و حراست نظم و منافع عمومی،
  • حفظ حقوق و آزادی‌ های محکوم‌ علیه،
  • اعاده حیثیت محکوم‌ علیه و خویشاوندانش،
  • رفع کاهش اشتباه ­های قضایی،
  • و…
وکیل طلاق توافقی جهان کودک

آراء قطعی مراجع قضایی

منظور از آراء قطعی مراجع قضایی (اعم از حقوقی و کیفری) شامل موارد ذیل می ­باشد؛

  • احکام و قرارهای دیوان ­عالی­ کشور،
  • احکام و قرارهای سازمان قضایی نیروهای مسلح،
  • احکام و قرارهای دادگاه­ های تجدیدنظر و بدوی،
  • احکام و قرارهای دادسراها و شوراهای حل اختلاف.

جهت دریافت مشاوره از وکیل اعاده دادرسی و ماده 477 با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

جهات پذیرش تقاضای اعاده دادرسی در امور کیفری

تقاضای اعاده دادرسی در مورد احکام محکومیت قطعی دادگاه‌ ها اعم از آن که حکم مذکور به اجراء گذاشته شده یا نشده باشد در موارد ذیل پذیرفته می‌ شود؛

الف- کسی به اتهام قتل شخصی محکوم شود و سپس زنده بودن وی محرز گردد،

ب- چند نفر به اتهام ارتکاب جرمی محکوم شوند و ارتکاب آن جرم به گونه ‏ای باشد که نتوان بیش از یک مرتکب برای آن قائل شد،

پ- شخصی به علت انتساب جرمی محکوم شود و فرد دیگری نیز به موجب حکمی از مرجع قضایی به علت انتساب همان جرم محکوم شده باشد، بطوری­ که از تعارض و تضاد مفاد دو حکم، بی گناهی یکی از آنان احراز گردد،

ت- درباره شخصی به اتهام واحد، احکام متفاوتی صادر شود،

ث- در دادگاه صالح ثابت شود که اسناد جعلی یا شهادت خلاف واقع گواهان، مبنای حکم بوده است،

ج- پس از صدور حکم قطعی، واقعه جدیدی حادث و یا ظاهر یا ادله جدیدی ارائه شود که موجب اثبات بی ­گناهی محکوم علیه یا عدم تقصیر وی باشد،

وکیل خانواده در دیباجی

چ- عمل ارتکابی جرم نباشد و یا مجازات مورد حکم بیش از مجازات مقرر قانونی باشد.

مهلت تقاضای اعاده دادرسی در امور کیفری

درباره مهلت تقاضای اعاده‌ دادرسی در امور کیفری ضمن سکوت قانون­گذار و با توجه به خصوصیت حکم مورد درخواست (محکومیت به تحمل مجازات قانونی)، فاقد مهلت درخواست می‌ باشد و در هر زمان قابل طرح می‌ باشد، برخلاف اعاده‌ دادرسی مدنی که مقید به طرح آن در مهلت‌ های 20 روز برای ساکنین داخل ایران یا 2 ماهه برای افراد غیر مقیم مقرر در قانون است.

مرجع صالح رسیدگی به تقاضای اعاده دادرسی عام در امور کیفری

اعاده‌ دادرسی به وسیله درخواست صورت میگیرد و تنها مرجع صالح برای پذیرش یا عدم ­پذیرش تقاضای اعاده دادرسی، دیوان­ عالی کشور است، نه دادگاه بدوی یا دادگاه تجدیدنظر.

دیوان­ عالی­ کشور جهت رسیدگی به درخواست اعاده‌ دادرسی و احراز انطباق آن با یکی از موارد مذکور در قانون آئین دادرسی کیفری پرونده را از دادگاه صادرکننده حکم قطعی مطالبه می‌ نماید و پس از احراز درستی درخواست، رسیدگی مجدد به دادگاه هم عرض صادرکننده حکم قطعی محول می‌ گردد و طبق رای وحدت رویه دیوان­ عالی کشور سال 1372 دادگاه صادرکننده حکم قطعی، دادگاهی است که حکم آن در اثر تائید مرجع تجدیدنظر یا در اثر اسقاط یا عدم تجدیدنظر خواهی قطعی شده است، نه دادگاهی که حکم غیر قطعی را تائید کرده است، پس اگر دادگاه تجدیدنظر حکم بدوی را نقض نماید و خود رای جدیدی را انشاء نماید، دادگاه صادرکننده حکم قطعی، دادگاه تجدیدنظر خواهد بود. قبول درخواست اعاده‌ دادرسی در دیوان، دادگاه هم عرض را مکلف نمی‌ کند که رای قبلی را نقض و رای جدیدی صادر نماید، بلکه ممکن است رای قبلی تائید شود.

جهت دریافت مشاوره از وکیل اعاده دادرسی و ماده 477 با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌ های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری متانکلائی

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرائم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معرفی بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
معرفی بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
معرفی بهترین وکیل دادگاه تجدیدنظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
معرفی بهترین وکیل فرجام خواهی

جهت دریافت مشاوره از وکیل اعاده دادرسی و ماده 477 با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

5/5 - (17 امتیاز)

4 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *