مطالبه یارانه ایام گذشته از شوهر(سرپرست)


 

امروز با موضوع مطالبه یارانه ایام گذشته از شوهر(سرپرست)با شما همراه هستیم.

یارانه یا سوبسید (به فرانسوی: subvention) شکلی از کمک مالی است که به یک تجارت یا بخش اقتصادی پرداخت می‌شود؛ یا به عبارت دیگر جهت افزایش رفاه عمومی جامعه کمک مالی به روی یک کالا یا خدمتی که به مردم ارایه می‌شود اعطا می‌گردد.

در ایران در امتداد اجرای قانون هدفندی یارانه‌ها مقرر گردید تا یارانه هر شخص به حساب سرپرست خانوار واریز گردد، از این رهگذر برخی از افراد که اکثریت ایشان را زنان خانه‌دار تشکیل می‌دهد، بر این رویه معترض گردیدند و با تکیه بر این مطلب که همسران این اشخاص از پرداخت خرجی و نفقه خودداری می‌نمایند، از محاکم حقوقی خواستار این شدند تا یارانه ایام گذشته به حساب شخصی ایشان واریز گردد.

از این رو دعاوی‌ای با این موضوع را طرح می‌نمایند صرفنظر از قابلیت و یا عدم قابلیت مطالبه اینچنینی یارانه که البته بستگی به سایر عوامل دارد، در این مقاله به بررسی نمونه یک حکم در خصوص مطالبه یارانه می‌پردازیم.

نکات مهم مطالبه یارانه ایام گذشته از شوهر(سرپرست)

آیا از محل یارانه واریزی باید نفقه پرداخت شود؟

تحت چه شرایطی بدون صدور حکم طلاق یارانه زن و شوهر قابل تفکیک می‌گردد؟

خانم الف دعوی به طرفیت آقای ب به خواسته مطالبه وجه (یارانه) به مبلغ ۵۲۰۰۰۰۰۰ ریال از تاریخ ۸۹/۰۸/۱۷ لغایت صدور حکم می نماید و اما دادگاه دعوی خواهان را بنا به دلایل ذیل وارد نمی داند که به بررسی آن می‌پردازیم :

راه‌های نپرداختن مهریه

دلیل نخست: یارانه واریزی به تعداد خانوار به سرپرست خانواده تعلق می گیرد نه به هر فرد اعضای خانواده

دلیل دوم: دلیلی مبنی بر مفارقت و جدایی از سوی زن واصل نشده است

دلیل سوم: دادگاه مستنداً به ماده ۱۹۷ قانون آیین دادرسی مدنی (اصل بر این است که اشخاص به یکدیگر بدهکار نیستند مگر خلاف آن اثبات گردد )حکم بر بی حقی خواهان صادر و اعلام می گردد حکم صادره ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدید نظر در دادگاه های محترم تجدید نظر استان تهران است.

موضوع پس از اعلام اعتراض خانم به دادگاه تجدیدنظر ارجاع می‌شود و اما دادگاه تجدیدنظر چه حکمی صادر نمود؟

دادگاه تجدیدنظر پس از مداقه در حکم دادگاه نخستین در خصوص تجدیدنظرخواهی خانم به طرفیت آقا که به موجب، آن حکم بر بی حقی تجدیدنظرخواه به خواسته مطالبه یارانه ماهیانه وی از تاریخ ۸۹/۸/۱۷ به بعد به مبلغ ۵۲۰۰۰۰۰۰ ریال صادر گردیده است بدین شرح اظهار نظر و صدور رای می‌نماید:

  • با عنایت به اینکه وجوه یارانه جهت هزینه های زندگی در اختیار سرپرست خانوار بوده(تکرار مجدد استدلال نخست دادگاه نخستین) و در مقابل سرپرست موظف به تامین مخارج و هزینه های زندگی افراد تحت تکفل خود بوده است.
  • و در صورت عدم انجام تکلیف قانونی همسر حق مطالبه نفقه را خواهد داشت لذا دادگاه با بررسی و مداقه در محتویات پرونده نظر به اینکه تجدیدنظرخواه دلیل قانونی در جهت نقض دادنامه ارائه نداده و حکم صادره وفق موازین ساری و جاری صادر گردیده است عیناً تایید می گردد این رای قطعی است.
نحوه رسیدگی به دادخواست مهریه

جدا کردن یارانه زوجین بدون نیاز به طلاق به چه نحو صورت می‌گیرد؟

طبق دستورالعمل ماده ۹ آیین نامه اجرائی ماده ۷ قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در صورت اعتیاد سرپرست خانوار به مواد مخدر، محجور بودن، زندانی بودن، فوت یا مفقود یا مجنون شدن، عدم حضور سرپرست در محل زندگی در خارج کشور و عدم صلاحیت سرپرست خانوار، چنانچه خانوار مزبور که واجد شرایط باشند می‌تواند جهت تغییر سرپرست خانوار فعلی با ارائه مدارک هویتی و سایر مستندات لازم به فرمانداری محل سکونت خود مراجعه نمایند.

وکیل تضمینی در دعاوی مالی و خانوادگی

جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

021-88796143

021-88795408

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با مدیر دفتر محمدرضا مهری با شماره همراه زیر امکان پذیر است.

09120067669

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *