تکلیف جهیزیه پس از فوت زوجه


امروز با بررسی موضوع تکلیف جهیزیه پس از فوت زوجه با شما همراهان همیشگی مهر پارسیان هستیم.

ماده 619 قانون مدنی، امین را موظف نموده که عین مال دریافتی را مسترد نماید. تهیه جهیزیه و تحویل آن توسط خانواده دختر جهت زندگی مشترک، در واقع نزد مرد امانت است و در صورت مطالبه باید عینا مسترد شود. اما در عرف دادگاه های خانواده، در صورت عدم موجود بودن جهیزیه، حکم به رد قیمت آن صادر نخواهد شد. در مواردی که یکی از طرفین فوت می نماید، در صورت فوت زوج، جهیزیه متعلق به زن است ولی اموال مرد به ورثه تعلق خواهد گرفت.

پس از فوت زوجه، امکان استرداد کل جهیزیه توسط ورثه وجود ندارد؛ چرا که جهیزیه، ماترک زوجه محسوب و به نسبت سهم‌الارث، تقسیم و سهم زوج از آن کسر می‌گردد. گروه وکلای خانواده مهر، با بررسی رویه قضایی در موضوع تکلیف جهیزیه پس از فوت زوجه، نحوه استرداد جهیزیه پس از فوت زوج، محاسبه سهم زوج از جهیزیه همسر مرحوم، معرفی وکیل متخصص استرداد جهیزیه، اقدام نموده و حاصل این تحقیق با درج رای دادگاه، در سایت موسسه حقوقی و داوری طلیعه عدالت و مهر پارسیان منتشر خواهد شد.

 

رای دادگاه درباره تعیین تکلیف جهیزیه پس از فوت زوجه

تاریخ رای نهایی: ۱۳۹۳/۶/۱۶ شماره رای نهایی: 9309970222401015

رای بدوی

در خصوص دادخواست آقای الف.ی. فرزند الف. و خانم ش.و. فرزند غ. با وکالت خانم ف.ض. به‌طرفیت آقای الف.گ. فرزند ن. با وکالت آقای م.غ. به خواسته استرداد جهیزیه  مربوط به مورث خود به نام مرحوم خ.ی. وکیل خواهان‌ها در توضیح خواسته بیان داشته که دختر خواهان‌ها در مورخ ۱۳۹۱/۷/۱۴ با خوانده ازدواج دائمی نموده و حسب لیست تقدیمی و الصاقی پرونده اقلام مندرج در آن را به‌عنوان جهیزیه به منزل زوج انتقال، از طرفی لیست موصوف به امضاء شهود رسیده لیکن با عنایت به فوت زوجه، پدر و مادر وی که ورثه مشارالیها می‌باشند دادخواست استرداد جهیزیه به شرح صدر‌الذکر طرح، و جهت اثبات ادعای خود اسناد و مدارک ارائه و نیز تقاضای استماع گواهی مسجلین لیست جهیزیه را مطرح در ادامه خوانده ضمن حضور در جلسه دادرسی و رد ادعای خواهان‌ها وکیل، ادعای خرید اقلام جهیزیه برای زوجه را توسط خودش مطرح، در جهت اثبات ادعا به شهادت شهود استناد نموده که در روند رسیدگی جلسه به این منظور، شهود طرفین دعوت و شهادت آن‌ها استماع گردید.

حالیه با عنایت به اظهارات طرفین و دفاعیات وکلای آن‌ها و نیز شهادت شهود تعرفه شده خواهان‌ها که با حضور در دادگاه و تصدیق امضاء ذیل لیست جهیزیه مراتب بارگیری آن از شهرستان سمنان در جهت استقرار آن‌ها در منزل مشترک را گواهی داده‌اند و نیز شهادت شهود معارض زوج که حکایت از تلقینی بودن آن دارد دادگاه نظر به‌ مراتب مذکور دعوی خواهان ‌ها را ثابت تشخیص داده مستنداً به مواد ۳۰، ۳۱ و ۱۱۱۸ قانون‌ مدنی و نیز مواد۵۱۹ و ۵۱۵ از قانون ‌آیین ‌دادرسی ‌مدنی حکم به محکومیت خوانده به رد جهیزیه طبق لیست پیوستی و نیز پرداخت مبلغ ۱۰۴۶۰۰۰ ریال به ‌عنوان هزینه دادرسی در حق خواهانها و حق‌‌الوکاله وکیل طبق تعرفه صادر و اعلام می‌نماید رأی صادره حضوری و ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل‌ اعتراض در دادگاه تجدید نظر استان تهران است.

رئیس شعبه ۲۷۶دادگاه عمومی حقوقی تهران

رای دادگاه تجدیدنظر

در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای الف.گ. با وکالت د.ش. به‌طرفیت خانم ش.و. و الف.ی. نسبت به دادنامه شماره ۶۰۲ مورخه ۹۳/۴/۱۱ دادگاه عمومی ۲۷۶ در پرونده کلاسه … مبنی بر … وارد است زیرا با توجه به محتویات پرونده و ملاحظه لایحه تجدیدنظرخواه رأی دادگاه بدوی مطابق مستندات موجود در پرونده صادر نگردیده است زیرا اولا کلیه لیست جهیزیه استنادی از ماترک مرحومه خ.ی. محسوب می‌شود و ثانیا اموال و ماترک مرحومه خ.ی. می‌بایست بر اساس مقررات ارث مطابق گواهی‌حصر‌ وراثت یعنی ورثه بر اساس سهم استحقاقی آنان تقسیم گردد.

نظر به اینکه رای دادگاه بدوی مطابق مراتب مذکور صادر نگردیده است لذا به استناد ماده ۳۵۸ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی رای صادره دادگاه بدوی را نقض کرده و به استناد ماده ۶۱۹ قانون مدنی حکم به محکومیت تجدیدنظرخواه به استرداد اقلام جهیزیه و بر اساس سهم‌الارث استحقاقی تجدید نظر خواندگان مطابق گواهی حصر وراثت صادر می‌گردد و متصدی واحد اجرای احکام هنگام اجرای رای صادره، اقلام مذکور در لیست استنادی را بر اساس نظریه کارشناس تقویم نموده محکوم به رد محاسبه و پس از کسر سهم‌ الارث زوج نسبت به اجرای حکم اقدام نماید.

این رای قطعی است.

رئیس شعبه ۲۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه

وکیل متخصص استرداد جهیزیه

دفتر وکالت گروه وکلای خانواده مهر تهران، نیاز شما به مشاوره حقوقی آنلاین و یا حضوری با وکیل متخصص خانواده و استرداد جهیزیه بر طرف خواهد نمود. در صورت لزوم مشاوره حقوقی با وکیل متخصص خانواده با با تماس بگیرید.

دپارتمان حقوق خانواده گروه وکلای مهر

2.5/5 - (2 امتیاز)
پرسش و پاسخ آنلاین با وکیل خانواده

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *