تدلیس در نکاح و فسخ آن


 

امروز با بررسی موضوع تدلیس در نکاح و فسخ آن با شما همراهان همیشگی مهر پارسیان هستیم.

صرف ازدواج قبلی بدون اینکه ازاله بکارت شده باشد، از مصادیق تدلیس در نکاح و از موجبات فسخ نکاح نیست، ولی از آنجا که در ازدواج اول بین هر زن و مردی، حسب عرف مسلم و متداول در جامعه ایران، باکره بودن دختر به عنوان وصف کمال، مقصود پسر بوده و به عنوان یک شرط اصلی نانوشته محسوب است که عقد نکاح بر مبنای آن واقع می‌شود. در صورتی‌که معلوم شود زوجه به هنگام ازدواج، دوشیزه نبوده و فاقد صفت کمال بوده است این امر می‌تواند از مصادیق تدلیس در ازدواج محسوب گردد. گروه وکلای خانواده مهر، با بررسی رای دیوان عالی کشور درباره این موضوع، خلاصه ای از رای را در ادامه جهت مطالعه در اختیار شما قرار خواهد داد.

تاریخ رای نهایی: 1393/12/06

شماره رای نهایی: 9309970906801226

رای دیوان عالی کشور درباره تدلیس در نکاح و فسخ آن

اعتراض وکیل زوج نسبت به دادنامه شماره 744- 93 مورخ 23/6/93 شعبه یازده دادگاه تجدیدنظر استان مازندران که جهت تایید رای ابتدایی انشاء گردیده و بر اساس دادنامه نخستین در خصوص دعوی زوج، به خواسته صدور حکم بر فسخ نکاح، حکم بر بطلان دعوی ایشان صادر شده، وارد و دادنامه فرجام‌خواسته به علت نقص تحقیقات در خور نقض است.

نحوه شکایت از مزاحم تلفنی

زیرا وکیل فرجام‌خواه به شرح دادخواست تقدیمی و توضیحات بعدی در جلسات دادرسی، با ادعای اینکه فرجام‌خوانده قبل از ازدواج با موکلش، دارای سابقه ازدواج با فرد دیگری بوده و در موقع ازدواج خود با موکلش این امر را از وی مکتوم داشته و به ‌علاوه برخلاف اینکه خود را دوشیزه معرفی نموده باکره نبوده است. در نتیجه در این ازدواج اخیر خود نسبت به موکلش، مرتکب تدلیس گردیده  است. لذا مستند به ماده 1128 قانون مدنی، تقاضای صدور حکم بر فسخ نکاح را نموده است.

محتویات پرونده مبین آن است که با وجود اینکه زوجه فرجام‌خوانده دارای سابقه ازدواج بوده معهذا در سند ازدواج متداعیین که رونوشت آن پیوست پرونده بوده:

اول: تصریح گردیده که زوجین فاقد سابقه ازدواج می‌باشند

دوم: زوجه فرجام‌خوانده هم دوشیزه توصیف گردیده است و به‌ علاوه زوجه فرجام‌خوانده در مدافعات خود به شرح صورت‌جلسه دادرسی مورخ 1/3/93 ضمن اقرار بر ازدواج سابق خود اضافه نموده که یک ماه بعد طلاق گرفتم و فقط عقد کرده‌ایم و عروسی نکرده‌ایم و در زمان عقد با خواهان دختر بوده‌ام و به این ترتیب بر باکره بودن خود در زمان ازدواج با خواهان تاکید ورزیده است

و چون در ازدواج اول بین هر پسر و دختری حسب عرف مسلم و متداول در جامعه ایران باکره بودن دختر به عنوان وصف کمال، مقصود پسر بوده و به عنوان یک شرط مبنائی نانوشته محسوب می‌گردد که عقد نکاح متباینا بر آن واقع می‌شود لذا زوجه فرجام‌خوانده که در ازدواج با فرجام‌خواه خود را دوشیزه و باکره معرفی نموده قدر مسلم این است که باکره بودن نامبره وصف مقصود فرجام‌خواه در ازدواج با ایشان محسوب بوده و عقد نکاح فی‌مابین آنان بر مبنای این شرط و وصف مقصود منعقد گردیده است.

ازدواج با زن متاهل

در صورتی‌ که معلوم شود زوجه به هنگام ازدواج با فرجام‌خواه دوشیزه نبوده و فاقد صفت کمال می‌باشد؛ این امر می‌تواند از مصادیق تدلیس در ازدواج محسوب گردد.

هرچند که صرف ازدواج سابق بدون اینکه بکارت و صفت کمال وی زایل شده باشد ولو اینکه این امر را در ازدواج خود با فرجام‌خواه مکتوم داشته باشد عرفا از مصادیق تدلیس محسوب نبوده و از موجبات فسخ نکاح نخواهد بود.

لذا لازم است دادگاه رسیدگی کننده به صورت جامع درباره سابقه ازدواج زوجه و وضعیت طلاق وی تحقیق نماید و دقیقا بررسی و معلوم گردد که در این پرونده، آیا زوجین اعلام نموده‌اند که در دوران عقد بوده یا با هم عروسی کرده‌اند و آیا زوجه خود را مدخوله معرفی نموده یا باکره و علت و سبب صدور حکم طلاق چه بوده است و پس از انجام تحقیقات مذکور، چنانچه دادگاه هر اقدام و تحقیق دیگری را که لازم و در مقدرات دعوی مطروحه موثر تشخیص دهد در اجرای ماده 199 قانون آیین دادرسی مدنی نسبت به انجام آن اقدام و سرانجام بر اساس نتیجه محصله نسبت به صدور رای اقدام نماید

بنابراین دادنامه فرجام‌خواسته که بدون توجه به مراتب مرقوم در فوق انشاء گردیده به علت نقص تحقیقات و رسیدگی قابلیت ابرام را نداشته مستندا به بند 5 ماده 371 و بند الف ماده 401 قانون آیین دادرسی مدنی ضمن نقض دادنامه مرقوم رسیدگی مجدد به همان دادگاه محترم صادرکننده رای منقوض ارجاع می‌گردد تا پس از تکمیل تحقیقات در موارد مرقوم در فوق بر اساس نتیجه حاصله رای مقتضی صادر فرمایند.

سلب حضانت از مادر در رابطه نامشروع

رئیس شعبه 8 دیوان‌عالی کشور- مستشاران

مشاوره حقوقی موارد تدلیس در نکاح

جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

021-88796143

021-88795408

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

تماس در تمامی ساعات شبانه روز با مدیر دفتر محمدرضا مهری با شماره همراه زیر امکان پذیر است.

09120067669

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *