نکات مهم نفقه همسر

بهترین وکیل خانواده تهران در این نوشتار نکات مهم نفقه همسر گفته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

نکات مهم نفقه همسر

هنگامی که عقد ازدواج با رعایت تمامی قواعد و ضوابط قانونی بین زن و مرد منعقد می‌ شود، حقوق و تکالیف متفاوتی برای هر یک از آن ها ایجاد می‌ شود که یکی از مهمترین تکالیف قانونی مرد، پرداخت نفقه همسر است. بر این اساس، در صورتی که عقد ازدواج به صورت دائم بسته شود، شوهر موظف است هزینه زندگی همسر و فرزندان خود را پرداخت کند. اما در نکاح موقت، موضوع متفاوت است و زن حقی در دریافت نفقه ندارد. البنته در ازدواج موقت و صیغه هم میتوان شرط نمود که پرداخت نفقه زن، به عهده شوهر موقت باشد. در این صورت، پرداخت هزینه‌ های زندگی بر عهده‌ مرد است. اما سوال اینجاست که چه هزینه‌ هایی در قانون به عهده مرد گذاشته است؟  قانونگذار در ماده‌ ۱۱۰۷ قانون مدنی تعریف نفقه را ذکر نموده‌ و در این راستا، به تامین هزینه‌ های مربوط به؛ مسکن، خوراک، پوشاک، اثاث خانه و هزینه‌ های بهداشتی و درمانی به عنوان مهمترین هزینه‌ هایی که تامین آن ها بر عهده‌ مرد می‌ باشد، اشاره نمود. در نوشتار پیش رو که توسط برترین وکیل خانواده در ایران، به رشته تحریر در آمده است، ویژگی‌ های نفقه‌ زن و همچنین راه‌ حلی که قانونگذار در صورت عدم پرداخت نفقه توسط همسر برای او در نظر گرفته ‌است، مورد بررسی قرار خواهد گرفت و نتیجه این تحقیق در وب سایت حقوق خانواده مهر پارسیان، تخصصی ترین وب سایت حقوق خانواده در ایران منتشر خواهد شد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص نکات مهم نفقه همسر با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

ویژگی‌ های نفقه‌ی همسر

مرد علاوه بر هزینه‌ های زندگی همسر خود، وظیفه تامین هزینه‌ های اقارب یا خویشاوندان نسبی خود را نیز بر عهده دارد. مقصود از اقارب نیز فرزندان و پدر و مادر مرد می‌ باشند. موضوع مهم این است که تکلیف او در مورد پرداخت نفقه‌ همسر خویش، متفاوت از تکلیفی است که او در مورد سایر خویشاوندان خود دارد؛ یعنی پرداخت نفقه همسر، دارای ویژگی‌ های خاص است که مهمترین آن‌ ها عبارتند از:

مطالبه‌ی نفقه‌ی والدین از فرزندان

۱.  نفقه زن بر نفقه خویشاوندان دیگر تقدم دارد؛ یعنی اگر کسی به اندازه کافی توانایی مالی نداشته باشد که بتواند هم نفقه همسر و هم دیون و بدهی‌ های دیگر خود را بپردازد، در این حالت باید از میزان دارایی‌ های موجود خود ابتدا نفقه همسر خود را پرداخت نموده و سپس دیون (بدهی) خود را به طلبکارانش پرداخت کند.

۲.  زن میتواند نفقه گذشته خود را هم از همسرش مطالبه کند؛ یعنی اگر شوهر از چند سال گذشته نفقه همسر خود را نپرداخته‌ است، زن میتواند علاوه بر ملزم کردن او به پرداخت نفقه آینده، نفقه چند سال گذشته را هم از او مطالبه کند. این در حالی است که اقارب یعنی پدر، مادر و فرزندان، فقط نفقه‌ آینده خود را میتوانند مطالبه نمایند و در مورد آنچه گذشته نمیتوانند ادعایی داشته باشند.

۳.  پرداخت نفقه‌ زن در هر صورت برای مرد واجب است و این موضوع ارتباطی به فقیر یا ثروتمند بودن زن ندارد؛ یعنی خواه زن شاغل باشد و خواه نباشد، مرد در هر صورت موظف به پرداخت نفقه او خواهد بود.

۴.  فقیر یا ثروتمند بودن مرد نیز، اثری در انجام این وظیفه‌ قانونی ندارد؛ یعنی خواه مرد فقیر باشد و خواه ثروتمند، مکلف است که هزینه‌ زندگی همسر خود را تامین کند.

۵.  در پرداخت نفقه زن برای تشخیص میزان نفقه، وضعیت اقتصادی زن (زوجه) ملاک می‌ باشد و در این خصوص بایستی شرایط او مورد توجه قرار گیرد؛ یعنی اگر چنانچه زن از خانواده ثروتمند و متمکنی باشد، شوهر باید متناسب با این شرایط و با توجه به شان اجتماعی و خانوادگی او نیازهای وی را تامین کند.

شرح قانون حمایت از کودکان و نوجوانان

۶.  پرداخت نفقه زن، تکلیفی‌ است که قانونگذار به صورت یکجانبه برای مرد در نظر گرفته‌ است؛ یعنی زن مکلف به پرداخت نفقه به شوهر خود نمی‌ باشد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص نکات مهم نفقه همسر با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

شرط استحقاق نفقه برای زن

زوجه (زن) برای اینکه مستحق نفقه باشد و بتواند در مورد آن ادعایی را مطرح کند، بایستی به وظایف زناشویی خود عمل نماید که در اصطلاح به آن تمکین گفته می‌ شود. بر این اساس مطابق ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی اگر او بدون هیچ مانع مشروعی به وظایف زناشویی خود در برابر همسرش عمل نکند، ناشزه بوده و در نتیجه مستحق نفقه نخواهد بود. منظور قانونگذار این است که اگر زن براساس یک دلیل مشروع به وظایف خود عمل نکند، باز هم مستحق نفقه خواهد بود. برای مثال یکی از وظایف زن این است که در منزلی سکونت کند که همسرش برای او در نظر گرفته ‌است و اگر چنانچه منزل همسر خود را ترک کند و به خانه‌ پدری برود، گفته می‌ شود که او ناشزه است. در این حالت با توجه به اینکه زن ناشزه است، مستحق نفقه نخواهد بود. اما گاهی سکونت در منزل همسر برای زن دشوار می‌ شود؛ به گونه‌ ای که اگر به این سکونت ادامه دهد، ممکن است جان او به خطر بیفتد. بهترین نمونه برای چنین موضوعی، حالتی است که همسرش بداخلاق بوده و او را کتک بزند. در چنین مواردی اگر زن برای حفظ جان خود از منزل مشترک خود خارج شده و به منزل پدرش برود، شوهر نمیتواند با استناد به اینکه او ناشزه است، نفقه‌ اش را نپردازد. به عبارت بهتر در چنین مواردی اگر چه زن ناشزه‌ است اما با این حال باز هم مستحق نفقه می‌ باشد. البته موضوع اضطرار، باید در دادگاه صالح به اثبات رسیده باشد.

قانون بازنشستگی

مجازات عدم پرداخت نفقه از جانب شوهر

با توجه به اینکه قانونگذار مرد را به مکلف به پرداخت هزینه‌ های زندگی همسر خود نموده‌ است، حال باید دید که در صورت عدم انجام چنین تکلیفی زن چه اقدامی میتواند انجام دهد. قانون مدنی در ماده‌ ۱۱۱۱ حکم این موضوع را مشخص کرده ‌است که براساس آن در صورتی که شوهر نفقه را نپردازد یا اینکه توانایی مالی برای پرداخت نفقه نداشته باشد، زن میتواند به دادگاه مراجعه نموده و از دادگاه بخواهد که همسرش را به پرداخت نفقه محکوم نماید. اگر چنانچه نتوان از طریق دادگاه شوهر را ملزم به پرداخت نفقه نمود، زن میتواند برای طلاق به دادگاه مراجعه نماید تا دادگاه شوهر او را ملزم کند که همسرش را طلاق دهد. همچنین در قانون حمایت خانواده جدید، برای ترک انفاق مرد مجازات قانونی نیز در نظر گرفته شده است.

جهت دریافت مشاوره در خصوص نکات مهم نفقه همسر با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

بهترین وکیل خانواده در ایران

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی درباره شرایط برخورداری زن از حق نفقه، موارد سقوط نفقه در قانون، معرفی وکیل خوب خانواده، شرایط تقدیم دادخواست مطالبه نفقه ایام گذشته، شرایط طرح شکایت کیفری ترک انفاق و ایجاد جق طلاق برای زن در صورت ترک انفاق، با برترین گروه وکلای خانواده تهران و همکار موسسه حقوقی و داوری بین‌ المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان تماس بگیرید.

نشانی موسسه حقوقی مهر پارسیان

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

وکیل اعتراض به رای اجرت المثل

تلفن های تماس موسسه حقوقی مهر پارسیان

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دپارتمان حقوق خانواده گروه وکلای مهر تهران

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *