شرایط ازدواج محجورین


در این نوشتار به بررسی شرایط ازدواج محجورین پرداخته ایم.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

شرایط ازدواج محجورین

محجور، از ریشه حجر به معنای ممانعت و  بازدارندگی می‌ باشد. در اصطلاح حقوقی، به شخصی که از تصرف در اموال و حقوق مالی خود ممنوع است، محجور گفته می‌ شود. قانون مدنی، سه گروه را به عنوان محجورین، نام برده است. صغار، مجانین و سفیه یا غیر رشید. به عبارت دیگر، محجورین کسانی هستند که به دلیل شرایط خاص خود، نمیتوانند به راحتی در بعضی از امور خود دخالت کنند. قانونگذار نیز، محجورین را در سایه حمایت خود آورده است. یکی از موضوعاتی که ممکن است در خصوص محجوران مطرح شود، مساله ازدواج محجوران است. ممکن است این سوال پیش آید که:

موارد گفته شده، از جمله سوالاتی است که در مورد ازدواج محجورین مطرح می‌ شود. بدین منظور، این نوشتار توسط مشاورین و کارشناسان ارشد موسسه حقوقی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، برای شما عزیزان، گردآوری شده است و سعی شده تا پاسخگوی سوالات شما عزیزان در خصوص شرایط ازدواج محجورین باشد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص شرایط ازدواج محجورین با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

ازدواج محجوران در قوانین ایران

نظام حقوقی ایران، از ابتدا تا کنون، تغییرات زیادی را داشته، اما در نهایت، ماده 1041 از قانون مدنی، به موضوع سن ازدواج، پرداخته است. طبق ماده 1041 از قانون مدنی، عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن 13 سال تمام شمسی و پسر قبل از رسیدن به سن 15 سال تمام شمسی، منوط است به اذن ولی، به شرط رعایت مصلحت با تشخیص دادگاه صالح… همانگونه که ملاحظه می‌ شود، قوانین ایران، ازدواج محجوران را با شرایطی، پذیرفته است.

رابطه جنسی در دوران نامزدی

اهلیت در ازدواج

اهلیت در قوانین ایران، با توجه به بلوغ و رشد، در نظر گرفته می‌ شود بلوغ یعنی رسیدن به مرحله ای که غریزه جنسی شخص، به حد کافی رشد کرده است. بلوغ در اشخاص مختلف و با توجه به شرایط مختلف، متفاوت است. اما بلوغ شرعی، برای دختران 9 سال تمام قمری و برای پسران، 15 سال تمام قمری می‌ باشد. قانون مدنی، در ماده 1041، حداقل سن ازدواج را 13 سال برای دختران و 15 سال برای پسران در نظر گرفته و اینطور فرض کرده که دختران و پسران، در این سن، به آمادگی لازم برای ازدواج، می رسند.

اشخاص صالح برای ازدواج محجوران

قانون مدنی، 3 گروه اشخاص را برای نمایندگی محجورین، بیان کرده است. اول، ولی یا همان پدر یا جد پدری می‌ باشد. که عنوان ولایت را دارا می‌ باشد. دوم، وصی می‌ باشد که از سوی پدر یا جد پدری تعیین می‌ شود و در آخر، قیم است که از سوی دادستان و در صورت نبودن ولی و وصی، از سوی دادگاه، تعیین می‌ شود. در خصوص ازدواج محجوران، هر یک از این افراد، اختیارات مخصوص به خود را دارند که در ادامه، به بررسی هر یک از محجوران با توجه به اختیارات نمایندگان آنان، می پردازیم.

جهت دریافت مشاوره در خصوص شرایط ازدواج محجورین با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

ازدواج محجوران

ازدواج صغیر غیر ممیز: ازدواج صغیر غیر ممیز، بدون تفاوت در نوع جنسیت، یعنی چه صغیر غیر ممیز دختر و چه صغیر غیر ممیز پسر، منوط است به اجازه پدر، با رعایت مصلحت و با اجازه دادگاه.

وکیل دادسرا جنوب تهران

ازدواج صغیر ممیز: درباره ازدواج صغر ممیز، باید قائل به تفکیک شد. ازدواج صغر ممیز دختر، منوط است به اجازه پدر یا جد پدری و نیازی به مراجعه به دادگاه نیست و رعایت مصلحت، کافی است. اجازه وصی یا قیم نیز در این مورد لازم نیست. چون فقط پدر یا جد پدری، صلاحیت اجازه به دختر برای ازدواج را دارا هستند که در صورت نبودن آنان، این اجازه، به شخص دیگری تعلق نمی‌ گیرد. اما برای ازدواج صغیر ممیز پسر، نیازی به اجازه پدر و اجازه دادگاه و همینطور اجازه وصی و قیم نیست و صغیر ممیز پسر، با رعایت مصلحت، میتواند ازدواج نماید.

ازدواج مجنون دائمی: بطور کلی، شخص مجنون یا دیوانه، فاقد اراده و قصد انشای اعمال حقوقی است. نکاح نیز یک عقد است که زن و شوهر باید در آن، تراضی کنند و اگر یکی از آنان، مجنون باشد، نکاح باطل است و تنفیذ ولی یا قیم، هیچ تاثیری در نفوذ عقد ندارد. هرگاه، جنون متصل به صغر باشد، ولایت ولی، همچنان بر شخص، باقی می ماند. ولی قهری میتواند در صورت مصلحت مجنون و ضروری بودن ازدواج برای او، به ولایت، برای او ازدواج کند. ماده 88 قانون امور حسبی نیز، در خصوص ازدواج شخص مجنون با داشتن قیم، اشاره کرده و مقرر می دارد در صورتی که پزشک، ازدواج مجنون را لازم بداند، قیم، با اجازه دادستان میتواند برای مجنون، ازدواج نماید.

ازدواج مجنون ادواری: ازدواج مجنون ادواری دختر، و مجنون ادواری پسر، با یکدیگر، متفاوت است. اگر مجنون ادواری دختر، در زمان افاقه بخواهد ازدواج نماید، اجازه پدر یا جد پدری وی به عنوان ولایت لازم است و در صورت نداشتن پدر یا جد پدری، بدون نیاز به اجازه وصی یا قیم، میتواند ازدواج نماید. اما ازدواج مجنون ادواری پسر، در دوران افاقه، نیاز به اجازه هیچ کس، حتی پدر یا جد پدری نیز ندارد و میتواند به راحتی، ازدواج نماید.

نمونه دادخواست فسخ نکاح در تدلیس

ازدواج سفیه یا غیر رشید: باید به این نکته اشاره کرد که شخص سفیه، با مجنون، متفاوت است. غیر رشید یا سفیه، به شخصی گفته می‌ شود که پس از بلوغ، توانایی استیفای حقوق مالی خود را ندارد یا آن را از دست داده است. توضیح آن که، شخص سفیه، تا حدودی قوه درک و فهم دارد اما به دلیل ضعف قوای دماغی، توانایی اداره اموال خود را ندارد یعنی، فاقد عقل معاش است. اما شخص مجنون، اصولا فاقد قوه تمییز و درک می‌ باشد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص شرایط ازدواج محجورین با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

سن رشد در قانون ایران، مشخص نشده است. اما عرف و بعضی از قوانین خاص، مثل: قانون راهنمایی و رانندگی، 18 سال را به عنوان سن رشد برای انجام بعضی امور در نظر گرفته است.
ازدواج شخص سفیه به دلیل این که از امور غیرمالی محسوب می‌ شود، ممکن است. البته ازدواج سفیه دختر، به اجازه پدر یا جد پدری، به عنوان ولایت، نیاز دارد اما شخص غیر رشید یا سفیه پسر، بدون نیاز به اجازه و همینطور بدون نیاز به رعایت مصلحت، میتواند اقدام به ازدواج نماید.

بهترین وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی

رسیدگی به دعاوی مربوط به امور خانواده، نیازمند داشتن تخصص و تجربه در این زمینه است. گروه وکلای مهر، با سرپرستی محمدرضا مهری متانکلائی، و با داشتن کادر متخصص و با تجربه، به شما مشاوره حقوقی ارائه می نماید. چنانچه شما عزیزان، سوال یا سوالاتی داشتید، میتوانید با شماره های موسسه‌ طلیعه عدالت و مهر پاسیان، تماس حاصل فرمائید.

وکیل تخصصی الزام به تمکین

گروه وکلای مهر، آمادگی خود را برای قبول پرونده‌ های شما عزیزان، اعلام می دارد.

نشانی موسسه حقوقی مهر پارسیان

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن های تماس موسسه حقوقی مهر پارسیان

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دپارتمان حقوق خانواده و امور حسبی گروه وکلای مهر

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *