طلاق بر اساس شروط ضمن عقد نکاح

بهترین وکیل خانواده در این نوشتار به بررسی طلاق بر اساس شروط ضمن عقد نکاح پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

طلاق بر اساس شروط ضمن عقد نکاح

شروط ضمن عقد نکاح، اعم از شروط مندرج در سند نکاحیه و شروط دیگری است، که طرفین با توافق خود در سند نکاح درج می‌ کنند. در خصوص ماهیت این شروط، باید گفت که نباید از شروطی باشند که برخلاف مقتضای ذات عقد نکاح باشد. یعنی نباید با فلسفه عقد نکاح، مغایرت داشته باشد. دپارتمان حقوق خانواده گروه وکلای مهر، به مدیریت محمدرضا مهری متانکلائی، در این نوشتار، به بررسی شروط مندرج در سند نکاح و ضمانت اجرای هر یک از این شروط، پرداخته و همچنین، امکان درج شروطی غیر از موارد 12گانه مندرج در سند نکاح را نیز، مورد بررسی قرار خواهد داد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص طلاق بر اساس شروط ضمن عقد نکاح با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

شروط 12گانه ضمن سند ازدواج

  • اولین بند در سند ازدواج، مربوط به زوجه می‌ باشد. در این بند، بیان شده که زن میتواند از دادگاه، تقاضای صدور طلاق کند، در صورت خودداری زوج، از دادن خرجی و انجام سایر حقوق واجب زن، به مدت 6 ماه.
  • دومین بند، مربوط به زمانی می‌ باشد که زوج، بدرفتاری کند، بطوری که ادامه زندگی را برای زوجه، غیرقابل تحمل کند.
  • سومین شرط، در مورد بیماری های غیرقابل درمان مرد، در حدی که سلامت زوجه را به خطر اندازد، می‌ باشد.
  • چهارمین مورد، جنون و دیوانگی زوج است، آن هم در زمانی که امکان فسخ نکاح، وجود نداشته باشد.
  • پنجمین شرط، در خصوص اشتغال مرد، به کاری که به حیثیت و آبروی زن و مصالح خانوادگی او لطمه بزند، می‌ باشد.
  • ششمین بند از شروط 12گانه سند ازدواج، محکومیت زوج به مجازات 5 سال حبس یا بیشتر یا به جزای نقدی که بر اثر ناتوانی در پرداخت، منجر به 5 سال بازداشت شود یا به حبس و جزای نقدی که مجموعا منتهی به 5 سال بازداشت یا بیشتر شود و حکم در حال اجرا باشد، است.
  • ابتلای زوج، به هرگونه اعتیاد مضری که به تشخیص دادگاه، به اساس زندگی خانوادگی، خللی وارد آورد و ادامه زندگی را برای زوجه، دشوار کند، به عنوان هفتمین شرط در سند ازدواج، عنوان شده است.
  • اگر زوج، زندگی خانوادگی را بدون عذر موجه ترک کند یا به مدت 6 ماه متوالی بدون عذر موجه، غیبت کند، به عنوان یکی دیگر از شروط مندرج در سند ازدواج، مطرح می‌ شود.
  • نهمین شرط، محکومیت قطعی زوج، بر اثر ارتکاب به جرم و اجرای هرگونه مجازات، اعم از حد و تعزیر است که مغایر با حیثیت و شیون خانوادگی زن باشد، است.
  • شرط عقیم بودن و یا عوارض جسمی دیگر و بچه دار نشدن مرد، پس از گذشت 5 سال از زندگی مشترک نیز، یکی دیگر از شروط مندرج در سند ازدواج است.
    مفقودالاثر شدن زوج و پیدا نشدن وی ظرف 6 ماه پس از مراجعه ی زوجه به دادگاه نیز، یازدهمین شرط، در سند ازدواج است.
  • آخرین شرطی که در سند ازدواج، مطرح می‌ شود، ازدواج مجدد مرد، بدون اجازه ی همسر وی می‌ باشد.
    موارد بیان شده، به عنوان شروط 12گانه، مطرح می‌ شود. البته، زوجین میتوانند شروط دیگری را ضمن سند ازدواج خود، بیان کنند که در ادامه، به ذکر برخی از این شروط، بطور مختصر، خواهیم پرداخت.
دفتر وکیل زعفرانیه

شروط ضمن عقد ازدواج

همانگونه که اشاره کردیم، زوجین میتوانند هرگونه شرطی را که به آن تمایل دارند، در ضمن سند ازدواج خود، قید نمایند. البته این شروط، باید از مواردی باشد که با ماهیت عقد ازدواج، منافاتی نداشته باشد در ادامه، به چند مورد از این شروط، اشاره خواهیم نمود.
حق سکونت در منزل انتخابی توسط زن، حق تحصیل زوجه، حق خروج از کشور برای زوجه، وکالت در طلاق، یا شرط کار نکردن برای زوجه، از جمله مواردی است که میتواند در سند ازواج، بیان شود.
در خصوص حق خروج ازکشور باید به این نکته اشاره کرد، که تا زمانی که عقد ازدواج باقی است، این حق نیز برای زوجه، باقی می‌ باشد و نیازی به اجازه زوج، برای تمدید یا تجدید پاسپورت نیست.
در خصوص طلاق، باید گفت که نمیتوان شرط کرد که مرد، حق طلاق دادن زوجه را نداشته باشد زیرا این ماهیت طلاق دادن زن به اراده مرد، به دلیل اینکه با نکاح به حکم قانون ایجاد می‌ شود، شرط اسقاط آن، مخالف قوانین آمره می‌ باشد و لذا باطل است. دادن وکالت در طلاق به زوجه نیز، مانع از حق مرد برای طلاق دادن زوجه، نمی‌ باشد. وکالت در طلاق، به این معناست که زوجه نیز اختیار دارد تا با میل خود، و بدون نیاز به اثبات کوتاهی مرد و یا عسر و حرج خود، به دادگاه مراجعه کرده و دادخواست طلاق بدهد.
شرط دیگری که ممکن است ضمن عقد مطرح شود، شرط عدم ازدواج مجدد مرد می‌ باشد. این شرط، اگر به صورت مطلق مطرح شود، فاقد هرگونه اثر می‌ باشد. زیرا با حق چند همسری که در قوانین ایران، به رسمیت شناخته شده است، منافات دارد. اما این شرط را میتوان به صورت مقید عنوان نمود. به این معنا که اجازه ازدواج با یک شخص معین را نداشته باشد یا برای شرط عدم ازدواج مرد، مدتی تعیین شود. مثلا تا 10 سال، مرد حق ازدواج مجدد را نداشته باشد.
شروط ضمن عقد نکاح، منحصر به این موارد نیست و هر شرطی را که مخالف ماهیت ازدواج نباشد را میتوان بیان نمود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص طلاق بر اساس شروط ضمن عقد نکاح با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

ضمانت اجرای شروط مندرج در عقد نکاح

در خصوص ضمانت اجرای شروط مندرج در سند ازدواج، باید گفت که در صورت امضای هر یک از موارد 12گانه در سند ازدواج توسط زوجین، برای طرف دیگر، امکان استفاده از آن شرط و اثبات آن در دادگاه، وجود دارد. با اثبات هر یک از موارد، زوجه میتواند خود را مطلقه سازد.
در خصوص شروط دیگر ضمن عقد نکاح، باید گفت، با تخلف از هر یک از این موارد، امکان طلاق وجود ندارد، اما برای طرفی که شرط به نفع او می‌ باشد، امکان مراجعه به دادگاه وجود دارد تا از اجرای شروط مخالف، جلوگیری کند. مثلا: شرط کارنکردن زوجه، ضمانت اجرای طلاق را در پی ندارد، در این مورد، شوهر میتواند به دادگاه مراجعه کرده و اثبات کند که به فرض، شغل زوجه، مخالف شوون اجتماعی می‌ باشد.
یا مثلا در شرط عدم ازدواج مجدد شوهر بطور مقید، اگر شوهر، با فرد که نباید، ازدواج کند، عقد باطل نیست،  و زن نمیتواند به خاطر تخلف از شرط، نکاح را فسخ کند اما میتواند به مرد مراجعه کرده و از این بابت، خسارات بگیرد.

مطالبه خسارت مازاد بر دیه

تفاوت اثبات شروط 12گانه سند ازدواج با اثبات عسر و حرج زوجه

شاید این سوال مطرح شود که فایده امضای شروط 12گانه در سند ازدواج چیست و این شروط، را میتوان حتی بدون امضاء در سند نیز در دادگاه، به عنوان موارد عسر و حرج مطرح نمود. در این خصوص باید بیان کرد که با امضاء شروط 12گانه توسط مرد، این امکان برای زن وجود دارد که با اثبات هر یک از این موارد، بتواند خود را مطلقه سازد، اما در مورد عسر و حرج، زوجه، علاوه بر این که باید شروط را اثبات کند، باید اثبات کند که از وجود این شرط نیز، در سختی و تنگنا قرار گرفته است، تا امکان طلاق وجود داشته باشد. پس همانگونه که گفته شد، صرف اثبات شروط 12گانه برای طلاق کفایت می‌ کند، اما در خصوص عسر و حرج، علاوه بر اثبات شرط، در سختی قرار گرفتن زن نیز باید اثبات شود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص طلاق بر اساس شروط ضمن عقد نکاح با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

بهترین وکیل خانواده و موسسه حقوقی در تهران

رسیدگی به دعاوی و امور مربوط به خانواده، نیازمند تخصص و تجربه در این زمینه می‌ باشد. گروه وکلای مهر، با داشتن کادر تخصصی و وکلای با تجربه، به شما مشاوره حقوقی ارائه می نماید. چنانچه شما عزیزان، سوال یا سوالاتی در خصوص دعاوی مربوط به امور خانواده داشتید، حتما با وکیل متخصص مشورت نمایید. گروه وکلای مهر، آمادگی خود را برای قبول پرونده‌ های شما عزیزان اعلام می دارد. همچنین میتوانید جهت مشاوره و اعطای وکالت، با شماره های موسسه حقوقی و داوری طلیعه عدالت و مهر پارسیان، تماس حاصل فرمایید.

آشنایی با مراحل طلاق توافقی

نشانی موسسه حقوقی مهر پارسیان

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن های تماس موسسه حقوقی مهر پارسیان

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دپارتمان حقوق خانواده گروه وکلای مهر

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *