نفقه زن کارمند

بهترین وکیل خانواده تهران در این نوشتار به بررسی موضوع نفقه زن کارمند پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

نفقه زن کارمند

در روابط حقوقی بین طرفین، عمده تعهدات، در زمینه‌ امور مالی است. هر کدام از این موارد بسته به توافق طرفین، میزان آن و نحوه پرداخت و انجام تعهدات مالی هم مشخص می‌ گردد و امری است که هدف از تشکیل آن به جهت رفع رغبت و میل طرفین می‌ باشد.

یکی از مواردی که با تشکیل عقد، طرفین عقد ملزم به انجام پرداخت تعهدات مالی خود می گردند، نفقه است که به محض تشکیل نکاح، مرد ملزم به انجام آن می‌ باشد. در قانون میزان و معیار پرداخت نفقه مشخص شده و این به جهت تکلیفی است که قانون به ذمه زوج قرار داده و نمیتواند از انجام آن خودداری کند. با توجه به اینکه ریاست زندگی مشترک، از خصایص و ویژه گی های زوج می‌ باشد، از این رو تامین معاش و نفقه زوجه هم با او خواهد بود. وظیفه تامین معاش و نفقه زوجه به صورت مطلق به عهده مرد و امری غیرقابل انتقال و تفویض به زن می‌ باشد و از این جهت اگر زوجه کارمند باشد و به میزانی که حقوق اوست، بتواند مخارج زندگی مشترک را تامین کند، وظیفه ای به انجام این کار ندارد و حتی میتواند از خرج حقوق کارمندی یا دارایی خود در زندگی مشترک خودداری کند و نفقه زندگی خود را هم مطالبه نماید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص نفقه زن کارمند با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

نفقه زوجه و مصادیق و میزان آن

تعهد مالی زوج به پرداخت مبلغی است که به موجب عقد نکاح دائم در زندگی مشترک است که باید به زوجه برای رفع حوائج و نیازهای ضروری زندگی پرداخت گردد. در قانون مصادیقی را که به عنوان نفقه و تکلیف به پرداخت آن را مشخص کرده است، شامل؛ خوراک، پوشاک، مسکن، اثاث منزل، هزینه‌ های بهداشتی و درمانی و استخدام مستخدم در موارد ضروری و یا عادت می‌ باشد. البته با توجه به عرف امروزی نفقه بر اساس هزینه ای که موارد مذکور دارد، تعیین و تادیه می‌ گردد.

مجازات کتک زدن همسر

تعهد به پرداخت نفقه زن کارمند

به صورت کلی تعهد به پرداخت نفقه به عهده شوهر می‌ باشد، با این وجود ممکن است که زن، خود دارای تمکن مالی مناسبی و یا اینکه زن، کارمند باشد و حقوق وی مکفی برای تمام هزینه‌ های لازم زندگی باشد. در این صورت زن هیچ تکلیفی به پرداخت نفقه خود و فرزندان مشترک و تامین هزینه‌ های مشترک زندگی ندارد و میتواند آن را برای خود یا فرزندان در صورت تمایل خرج نماید.

به موجب قانون، زن کارمند، در تمام دارایی ها و اموال خود میتواند آزادانه تصرف و به هر نحوی که بخواهد برای خود پس انداز یا خرج نماید. بطور کلی زن کارمند هیچ تکلیفی به ارائه اطلاعات حساب مالی و بانکی خود به شوهر ندارد و شوهر نمیتواند او را ملزم به ارائه اطلاعات مذکور نماید؛ هر چند که ممکن است این اقدام موجب اختلاف عاطفی در زندگی زناشویی گردد.

نفقه زن کارمند، حتی در صورت تمکن مالی، به عهده شوهر می‌ باشد و حتی تکلیفی هم به پرداخت نفقه فرزندان خود ندارد. بر اساس قانون شوهر حق ندارد که در اموال زن خود به بهانه زندگی مشترک، دخل و تصرف نماید و هر اقدامی را بدون اجازه زوجه انجام دهد، در غیر این صورت اگر شوهر مالی از زن کارمند را اخذ نماید، زن میتواند با مراجعه به دادگاه حقوقی و اثبات وقوع موضوع، آن را استرداد کند. حتی در مواردی هم که شوهر مالی را از زن کارمند خود اخذ می‌ کند، ملزم به رد آن می‌ باشد و به بهانه زندگی مشترک نمیتواند از رد آن خودداری کند، مگر اینکه آن مال را شوهر به زوجه داده باشد و یا اینکه زن به شوهر خود اهدا کرده باشد و قصد استرداد آن را نداشته باشد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص نفقه زن کارمند با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

پرداخت نفقه توسط زن کارمند

با توجه به مصادیق تعریف و تعیین شده در مورد نفقه در عقد نکاح دائم و الزام تعهد شوهر به تامین آن ها، این امر محتمل است که زن کارمند یا متمول از روی احسان، خیرخواهی و نیکوکاری عهده دار تامین یکی از موارد و مصادیق تعریف و تعیین شده نفقه گردد که این میتواند به سبب تبرع و مجانی بودن باشد و یا اینکه زن کارمند بدون قصد تبرع عهده دار تامین یکی از مصادیق نفقه گردد. در صورتی که زن کارمند بخشی از مصادیق نفقه را در زندگی مشترک و به عوض شوهر خود پرداخت نماید، با توجه به اینکه پرداخت نفقه زن کارمند با شوهر اوست، اگر از بابت نفقه هزینه ای کرده باشد، در صورتی که قصد تبرع (مجانی) نداشته، از وظایف زن هم نبوده باشد و عرفا برای آن اجرتی تعیین شده باشد، در این صورت از باب قانون میتواند اجرت المثل اموالی را که به عنوان نفقه، زن کارمند یا متمول پرداخت کرده، مطالبه نماید.

فسخ نکاح به دلیل عدم بکارت

نفقه زن کارمند در صورت فوت شوهر

بطور کلی در صورتی که شوهر فوت نماید، در ایام عده وفات زن میتواند نفقه و هزینه‌ های ضروری زندگی را از اموال اقاربی که پرداخت نفقه به عهده آنان است (در صورت عدم پرداخت) مطالبه نماید. ولی در صورتی که شوهردارای حقوق بازنشستگی بوده باشد، بعد از فوت شوهر، حقوق بازنشستگی او بین وراث که از جمله آن همسر او می‌ باشد، تقسیم می‌ گردد حتی در صورت کارمند یا متمول بودن زن، نفقه زن کارمند هم از حقوق با زنشستگی شوهر او تامین می‌ گردد. با توجه به این مورد، نفقه زنی که شوهر او فوت نموده از حقوق با زنشستگی او تامین می‌ گردد، حتی در صورت ازدواج مجدد زن، حقوق مستمری شوهر متوفی سابق او، قطع نمی‌ شود، پس به طریق اولی اگر زن کارمند یا متمول باشد، چون قانونا حق تصرف در دارایی خود را دارد و متعلق اوست، کارمندی زن یا تمول او موجب اسقاط حقوق بازنشستگی شوهر خود نمی‌ گردد.

وکیل متخصص در امور خانواده و مطالبه نفقه زوجه

موسسه‌ حقوقی و داوری بین‌ المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان به مدیریت جناب آقای محمدرضا مهری متانکلائی، به عنوان وکیل دادگستری با سابقه قضایی به همراه محمد علی مهری متانکلائی از جمله وکلای دادگستری، در زمینه‌ امور مطالبه نفقه زوجه و خانواده، مشاوره حقوقی مطالبه نفقه زن کارمند، عدم تعلق نفقه به زوجه، آماده ارائه مشاور حقوقی کامل و قبول وکالت در دعاوی شما عزیزان می‌ باشد، لذا برای کسب اطلاعات بیشتر و تعیین وقت مشاوره حضوری، میتوانید با موسسه تماس حاصل فرمایید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص نفقه زن کارمند با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

امتیاز دهی به مقاله

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *