ضرب و جرح همسر

بهترین وکیل خانواده تهران در این نوشتار به بررسی ضرب و جرح همسر پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

ضرب و جرح همسر یا ضرب و شتم همسر

جهت بررسی عمل ضرب و جرح همسر، میبایست اثبات جرم جرح را بررسی نماییم یعنی اینکه آیا جرم جرح اتفاق افتاده است یا خیر. به عنوان مثال اگر در درگیری بین زن و شوهر، دست یکی از طرفین به یک جسم خارجی برخورد کند و در اثر آن کوچک ترین خراشی ایجاد شود، جرم جرح اتفاق افتاده است. ضرب و جرح همسر میتواند به صورت عمدی یا غیر عمدی رخ دهد. همانطور که می دانید قصد انجام یک عمل مجرمانه و عمدی بودن آن، تاثیر بسیار زیادی در اثبات آن جرم و فعل مجرمانه خواهد گذاشت. قطعا در صورتی که ضرب و جرح همسر به صورت عمدی اتفاق بیافتد، پرونده مطروحه با پیچیدگی بیشتری رو به رو خواهد شد.

بنابراین در این شرایط، زن یا مردی که آسیب دیده است میتواند بابت ضرب و جرح همسر خود، اقدام به طرح شکایت نماید. در پاسخ به این سوال که ضرب و جرح در چه حدی باید باشد که بتوان شکایت کرد باید گفت که در قانون مجازات اسلامی بابت هر نوع صدمه ای حتی ایجاد خراش در بدن شخصی دیگر، جرم انگاری شده است و میتواند سبب طرح شکایت کیفری شود.

شرایط جدید طلاق توافقی

اینکه بابت ضرب و جرح انجام شده دیه تعلق بگیرد یا ارش بسته به نوع جراحت دارد و اینکه آیا از جراحت خون تراوش شده است یا خیر. بنابراین محل جراحت میبایست توسط کارشناسان پزشکی قانونی مورد بررسی قرار بگیرد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص ضرب و جرح همسر با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

آیا در درگیری های بین زوجین یا ضرب و جرح همسر، آسیب های روحی ایجاد شده نیز قابل شکایت و پیگیری است؟

در پلسخ به این سوال باید گفت اگر آسیب روحی ایجاد شده ملموس باشد مانند آنکه شخص دچار جنون یا عدم تعادل شخصیتی شده باشد، قابل شکایت و پیگیری است.

اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که شخص باید ثابت نماید که در اثر رفتار همسر خود دچار این نوع آسیب شده است و اثبات چنین امری در برخی موارد بسیار مشکل است.

مراتب حقوقی اثبات ضرب و جرح همسر

شیوه های اثبات یک عمل مجرمانه مانند ضرب و جرح همسر میتواند به شیوه های گوناگونی صورت بگیرد:

  • اقرار: یعنی خود شخص در مقابل قاضی یا مامور نیروی انتظامی اعتراف می‌ کند که عمل ضرب و جرح همسر را انجام داده است و بعد هم اقرار خود را با امضا یا اثر انگشت تائید می‌ کند.
  • علم قاضی: در این خصوص قاضی با توجه به شرایط موجود در پرونده با علم خود میتواند به نتیجه برسد و د نهایت حکم را صادر نماید.
  • شهادت شهود: در برخی موارد همسری که بابت ضرب و جرح از وی شکایت شده است، ادعا می نماید که طرف مقابل خودزنی کرده است. در این شرایط است که شهادت شهود میتواند به شخص کمک کند و ادعایش را به اثبات برساند. شهادت فرزندان، همسایه ها، نگهبان و خدمتکار نیز در این موارد قابل قبول و بررسی توسط دادگاه است.
  • قسم: در خصوص برخی پرونده ها که دارای شرایط خاص می باشند ممکن است قاضی جهت اثبات ارتکاب یا عدم ارتکاب جرم از شخص بخواهد که قسم یاد کند.
  • اماره: صدا و فیلم ضبط شده میتواند به عنوان اماره توسط دادگاه مورد بررسی قرار بگیرد. اصولا دادگاه به صدا و فیلم ضبط شده به عنوان دلیل توجه نمی‌ کند مگر آنکه اصالت آن ثابت شود. شاکی میتواند بررسی اصالت صدا و تصویر را از دادگاه تقاضا نماید.
  • سایر ادله و مدارک

جهت دریافت مشاوره در خصوص ضرب و جرح همسر با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

مرجع شکایت از ضرب و جرح همسر

  • کلانتری: اصولا طرح این دعاوی در کلانتری، در خارج از ساعات اداری و به دلیل عدم دسترسی به دادسرا و از بین نرفتن دلایل و آثار جرم اتفاق می افتد. اخیرا در کلانتری دایره ای تحت عنوان مددکاری اجتماعی و مشاوره تشکیل شده است که ممکن است اشخاص را به این دایره ارجاع دهند و هدف آن حل و فصل اختلافات و پیشگیری از وقوع جرم می‌ باشد.
  • دادسرا: همچنین ممکن است شخص با داشتن دلائل و مدارک لازم، مستقیما به دادسرا مراجعه کند و با طرح شکایت کیفری، اقدام به تشکیل پرونده نماید. در این حالت دادسرای عمومی محل وقوع جرم، صلاحیت رسیدگی دارد. دادگاه خانواده به موضوعات کیفری خانواده، رسیدگی نمی‌ کند.
لغو حضانت

مدارک لازم جهت شکایت ضرب و جرح همسر

  • مدارک شناسایی از قبیل؛ شناسنامه و کارت ملی.
  • شهادت شهود.
  • صورتجلسه مامور انتظامی در صورت وجود.
  • سایر مستنداتی که ضرب و جرح همسر را ثابت می نماید.

آیا شما به وکیل متخصص در اثبات ضرب و جرح همسر نیاز دارید؟

موسسه حقوقی و داوری بین‌ المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان با تشکیل گروه وکلای مهر و به کارگیری بیش از 100 وکیل پایه یک دادگستری در سطح ایران و در سطح بین‌ الملل آماده ارائه مشاوره حقوقی و قبول وکالت در تمامی زمینه ها می‌ باشد. گروه وکلای مهر تحت سرپرستی محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری با بیش از 15 سال سابقه قضایی و وکالت می‌ باشد و یکی از موسسات حقوقی پیشرو در وکالت تخصصی در داخل و خارج از کشور است.

لذا با توجه به امور تخصصی مراتب حقوقی ضرب و جرح همسر و استفاده از وکلای متخصص و مجرب در زمینه طرح شکایت و اثبات ضرب و جرح همسر، شما عزیزان میتوانید با وکلا و مشاورین زبده موسسه حقوقی و داوری بین‌ المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان مشورت نمایید و اطلاعات لازمه را از ما دریافت نمایید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص ضرب و جرح همسر با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

5/5 - (24 امتیاز)

5 دیدگاه

  • حکم کتک زدن زن باردارسلام وقت بخیر. میشه بفرمایید حکم کتک زدن زن باردار چیه؟ دیه کتک زدن زن چقدره و اگه مرد دیه رو نده زندان میره،؟ 

    • سلام
      حکم ضرب و جرح همسر می تونه حبس و دیه رو در بر داشته باشه و اگر مرد دیه رو پرداخت نکنه میشه درخواست جلبش رو خواست.

  • سلام خسته نباشید
    اگر زن با استناد به طول درمان از طریق پزشک قانونی برای 2 یا 3 بار ضرب و جرح توسط شوهر به دادگاه مراجعه کرده باشه
    و پس یک یا دو هفته و قبل از جلسه دادگاه به منزل شوهر برگردد و رجوع کند ایا پیگیری ان پرونده امکان دوباره دارد یا نه؟
    و در صورت پیگیری دلیلی برای جدا شدن از همسر میشود در صورتی که مرد مایل به طلاق نباشد؟

    • سلام یکی از موارد اثبات عسر و حرج زن محکومیت کیفری مرد در رفتار با زن است
      بازگشت شما به منزل مانع پیگیری پرونده نیست.
      دپارتمان حقوق خانواده گروه وکلای مهر

    • تلفن های مشاوره با وکیل خانواده برای ساعات 6 الی 18 روزهای شنبه تا چهارشنبه و 9 الی 14 برای روزهای پنج شنبه به شرح زیر است.
      021-88663925
      021-88663926
      021-88663927
      021-88663628
      021-88799562

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *