وکیل اعاده دادرسی خانواده


امروز با موضوع وکیل اعاده دادرسی خانواده در خدمت شما هستیم.

اعاده در لغت به معنی بازگرداندن است. معنای اعاده در علم حقوق نیز از این معنا دور نیست.

اعاده به این معناست که موضوعی که یک­بار قضاوت شده و درباره­ آن رای و حکم صادر شده است، به دلایلی مجددا مورد رسیدگی قرار گیرد.

اعاده دادرسی جهات و دلایل خاصی می­طلبد تا بتوان آن را طرح کرد.

امکان اعاده دادرسی به عنوان یکی از شیوه‌های اعتراض به رأی، هم در دعاوی حقوقی و هم دعاوی کیفری قابل طرح است.

از آنجا که مطرح کردن دادخواست اعاده دادرسی شرایط پیچیده‌ای دارد، توصیه می‌شود که حتما از طریق وکیل اعاده دادرسی اقدام کنید.

چنانچه درگیر پرونده و دعاوی حقوقی مانند دعاوی خانوادگی و یا دعوای کیفری مانند کلاهبرداری و… هستید یا به وکیل اعاده دادرسی نیاز دارید جهت دسترسی به بهترین وکیل پایه یک دادگستری از طریق شماره تماس‌های درج شده در این مقاله با ما در تماس باشید.

نکات مهم وکیل اعاده دادرسی

اعاده دادرسی را در چه دعاوی می­توان مطرح کرد؟
در چه مراجعی می­توان درخواست اعاده دادرسی کرد؟
اگر حکمی در زمان صدور خودش، به شکل صحیح صادر شده باشد، می­توان با ارائه دلیلی بعدی آن را نقض کرد؟

در ادامه مقاله وکیل اعاده دادرسی خانواده، یک رأی در زمینه اعاده دادرسی با موضوع الزام به تمکین (انجام وظایف زناشوئی) آورده خواهد شد.

آیا اعاده دادرسی فقط امکان طرح درمراجع قضائی دادگستری را دارد؟

اعاده دادرسی منحصر به حکم یا رأی صادره از مراجع قضائی دادگستری نیست و در مراجع اداری مثل دیوان عدالت اداری هم می‌توان استفاده نمود.

البته جزئیات و شرایط آن با اعاده دادرسی مراجع قضایی متفاوت است و طبق قانون خاص خود دیوان انجام می­شود. برای مثال ارائه این درخواست محدود به زمان خاصی نیست.

مرجع صالح برای رسیدگی به اعتراض اعاده دادرسی کجاست؟

منظور از صلاحیت این است که چه دادگاهی بر اساس قانون می‌تواند به چه پرونده و دعوایی رسیدگی کند.

در امور حقوقی، دادگاه صادرکننده حکم قطعی، صالح به بررسی درخواست اعاده است، در حالی که در امور کیفری، ابتدا به دیوان عالی تقدیم می­شود.

اگر دیوان عالی کشور، شرایط اعاده دادرسی را موجه دانست، رسیدگی به اعتراض را به دادگاه هم ­عرض (مثلا اگر دادگاه نخستین رأی صادر کرده باشد به دادگاه نخستین ارسال می‌شود) دادگاه صادرکننده حکم قطعی ارجاع می­‌دهد.

نمونه رأی اعاده دادرسی نسبت به حکم تمکین

با بررسی این رای نشان داده می­شود، که دلیل متاخر (اخیر)، بعد از صدور یک حکم صحیح ، نمی‌تواند از طریق اعاده دادرسی، موجب نقض (از بین رفتن) حکمی شود که در زمان صدور به­ صورت صحیح صادر شده است.

رای دادگاه بدوی (نخستین)

درخصوص دعوی آقای ح.هـ به‌طرفیت همسرش خانم ع.ر. با وکالت خانم م. ح. به‌ خواسته صدور حکم تمکین (انجام وظایف زناشوئی) و الزام خوانده (زن) به بازگشت به زندگی مشترک که خواهان اظهار نمود.

خوانده برابر سند رسمی ازدواج همسر قانونی وی است و بی‌جهت زندگی مشترک را رها نموده و مراجعات خواهان (مرد) به وی جهت بازگشت به زندگی مشترک و ادامه زندگی با خواهان مؤثر نبوده است.

به‌نظر دادگاه با توجه به اینکه وجود علقه (رابطه) زوجیت بین طرفین به دلالت سند رسمی ازدواج محرز است و خوانده دلیل منطقی بر عدم تمکین و ایفای وظایف زوجیت ارائه نکرده است.

دعوی خواهان (مرد) ثابت تشخیص و با استناد به مواد ۱۱۰۳ و۱۱۰۴ و ۱۱۱۴ قانون مدنی حکم به تمکین خوانده (زن) از خواهان و بازگشت به زندگی مشترک و ایفای (انجام) وظایف زوجیت صادر و اعلام می‌شود.

طرفین موظفند حقوق یکدیگر را رعایت نموده و در تحکیم مبانی زوجیت تلاش و کوشش نمایند.

رأی صادره حضوری و ظرف بیست روز قابل تجدید‌نظر‌خواهی در محاکم محترم تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.

رای دادگاه تجدیدنظر اعاده دادرسی

تجدیدنظرخواهی خانم ع.ر. با وکالت خانم م. ح. دادگاه خانواده تهران که به‌ موجب آن ایشان به تمکین (انجام وظایف زناشوئی) از شوهرش تجدیدنظر خوانده آقای ح.هـ محکوم گردیده، وارد نمی‌باشد.

زیرا که دادنامه (حکم) بر اساس قواعد و موازین فقهی و حقوقی جاری و تشریفات دادرسی صادر شده و ایرادی از حیث شکلی یا ماهوی (ماهیت و محتوا) به دادنامه (حکم) وارد نیست.

تجدیدنظرخواه دلیل یا دلایلی که موجبات جواز ترک تمکین (انجام وظایف زناشوئی) وی را ایجاب نماید ارائه نکرده است.

بنا به‌ مراتب دادگاه اظهارات نامبرده را مبنی بر عدم امکان تمکین بلادلیل تلقی شده و مستنداً به قسمت اخیر ماده ۳۵۸ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب مصوب ۲۱/۱/۷۹ در امور مدنی ضمن رد تجدیدنظرخواهی تجدیدنظرخواه دادنامه (حکم) تجدیدنظر خواسته را عیناً ‌تأیید می‌نماید.

این رأی به‌موجب ماده ۳۶۵ قانون مرقوم (نوشته شده) قطعی است.

اعاده دادرسی از رأی الزام به تمکین

درخصوص دادخواست اعاده دادرسی (رسیدگی مجدد) خانم ع.ر. از دادنامه (حکم) …… دادگاه تجدیدنظر تهران که به‌ موجب دادنامه (حکم) شماره …… دادگاه خانواده تهران که متضمن محکومیت مشارٌالیها (نامبرده) به تمکین زوجیت از آقای ح.ه. می‌باشد.

متقاضی اعاده دادرسی با ارائه یک فقره دادنامه قطعی شماره …..صادره از شعبه ….. دادگاه محترم تجدیدنظر استان تهران که حکایت از محکومیت آقای ح.هـ. به‌پرداخت دیه درخصوص ایراد ضرب عمدی نسبت به زن را دارد، تقاضای نقض دادنامه مربوط به تمکین خود نسبت به مرد را نموده است.

با این وصف رأی تمکین در زمان صدور خود که سال ۹۰ است، صحیح و دارای اعتبار و دلیل متأخر (اخیر) که در سال ۹۲ اتفاق افتاده (ایراد ضرب عمدی) نمی‌تواند موجب نقض و بی‌اعتباری آن را فراهم نماید.

لذا دادگاه به این استدلال که تقاضای اعاده دادرسی منطبق بر هیچ‌یک از بخش‌های ذیل ماده ۴۲۶ از قانون آیین دادرسی مدنی نبوده است.

دادگاه در استناد به تبصره ذیل ماده ۴۳۵ از قانون دادرسی یادشده قرار رد درخواست اعاده دادرسی را صادر و اعلام می‌نماید.

وکیل اعاده دادرسی خانواده تهران

قبول وکالت در پرونده های اعاده دادرسی ،مشاوره با وکیل تضمینی اعاده دادرسی ، مشاوره تلفنی ، حضوری و آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری ، توسط وکلای متخصص امکان پذیر است.

جهت هماهنگی و دریافت مشاوره با موسسه حقوقی مهرپارسیان و دفتر وکالت دکتر محمدرضا مهری و مسعود تیموری وکلای پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

شماره همراه وکیل اعاده دادرسی خانواده

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

شماره تلفن دفتر وکیل اعاده دادرسی خانواده

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با دفتر حقوقی دکتر محمدرضا مهری از طریق شماره موبایل های اعلامی امکان پذیر است.

گروه وکلای مهر پارسیان

5/5 - (50 امتیاز)
وکیل متخصص جرایم خانواده

6 دیدگاه

  • سلام
    برای پرونده مهریه که محکوم شدم ولی سالها قبل خونه منو همسرم تصاحب کرد به عنوانم مهریه ولی دادگاه خانواده نپذیرفت حرفمو حالا میخوام اعاده دادرسی بدم تو دیوان از کجا باید شروع کنم؟

    • سلام اگر دلایلی مبنی بر اینکه مهریه رو پرداخت کرده بودین و در رسیدگی مکتوم و در دسترس نبود میتونین از طریق شعبه تجدیدنظر که رای قطعی رو صادر کرده درخواست اعاده دادرسی رو ثبت کنید.
      اعاده دادرسی در پرونده حقوقی و خانواده به دیوان عالی کشور ارجاع نمیشه

  • بنده به جرم جعل محکوم‌ شدم، اعاده دادرسی 474 دادم، دیوان پذیرفت و پرونده رفت شعبه هم عرض، هم عرض رای اولیه رو‌ قبول کرد و مخالف دیوان رای داد، حالا دوباره درخواست اعاده دادرسی 474 دادم، اگر این بار هم دیوان اعاده رو بپذیره قدم بعدی چی هست و چه اتفاقی میوفته؟

    • سلام وقت شما بخیر
      اگر دیوان عالی موافقت نماید پرونده به شعبه هم عرض دیگر ارسال خواهد شد و رسیدگی ماهوی انجام خواهد شد. شما میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکیل متخصص در امور اعاده دادرسی با شماره 09120067661 تماس حاصل فرمایید.

  • سلام وقت بخیر
    من برای پرونده حضانت پسرم میخوام تقاضا اعاده دادرسی کنم وکیل تخصصی در این زمینه نیاز دارم شماره همراهمم هست ۰۹۳۵۴۴۴۳۰۷۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *