قرار اناطه در دادگاه خانواده

قرار اناطه در دادگاه خانواده

قرار اناطه در دادگاه خانواده


با بررسی شرایط صدور قرار اناطه در دادگاه خانواده همراه شما هستیم.

تصمیم‌‌‌‌ های دادگاه‌ ها در خصوص پرونده‌ های مطرح‌ شده، به دو نوع «حکم» و «قرار» تقسیم می‌ شوند.

بنابر قانون آئین دادرسی مدنی، هرگاه دادگاه تصمیمی گیرد که به ماهیت دعوا مربوط نباشد یا قاطعِ دعوا به‌ شمار نرود، آن تصمیم، «قرار» نامیده می‌ شود.

اگر در دعوایی، یکی از طرفین ادعا کند که دادگاه بنا بر قانون، صلاحیت رسیدگی به اختلاف را ندارد، تصمیمی که دادگاه در این‌‌ خصوص می‌ گیرد، «قرار» است، نه حکم. «اِناطه» نیز در لغت به‌ معنای معلق‌ کردن، موکول‌ کردن و منوط‌ کردنِ امری است. صدور «قرار اناطه» در دعاوی؛ به این معناست که جنبه‌ های دیگری از دعوای مطرح‌ شده در دادگاه «الف»، منوط و موکول به رسیدگی در دادگاه «ب» خواهد بود، به‌ گونه‌ ای‌ که ادامه‌ دادرسی و صدور حکم در دادگاه «الف»، به طرح دعوا در دادگاه «ب» و صدور حکم قطعی از آن بستگی دارد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص قرار اناطه در دادگاه خانواده با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

شرایط صدور قرار اناطه

نخستین‌ بار قرار اناطه در آئین دادرسی کیفری مطرح شد و سپس به آئین دادرسی مدنی و دیگر قوانین تسری یافت. در ادامه، به مواد مربوط به هر یک از قوانین آئین دادرسی مدنی، آئین دادرسی کیفری، دیوان عدالت اداری و آئین دادرسی کار که صدور قرار اناطه را پیش‌ بینی کرده‌ اند، می‌ پردازیم.

نمونه دادخواست فسخ نکاح در تدلیس

۱. ماده‌ ۱۹ قانون آئین دادرسی مدنی

هرگاه رسیدگی به دعوا منوط به اثبات ادعایی باشد که رسیدگی به آن در صلاحیت دادگاه دیگری است، رسیدگی به دعوا تا تصمیم گیری ‌مرجع صلاحیت‌ دار متوقف می‌ شود. در این‌ مورد، خواهان مکلف است ظرف یک ماه در دادگاه صالح اقامه‌ دعوا کرده و رسید آن را به دفتر دادگاه ‌رسیدگی‌ کننده تسلیم کند، وگرنه، قرار رد دعوا صادر می‌ شود و خواهان میتواند پس از اثبات ادعا در دادگاه صالح دوباره اقامه‌ دعوا کند.

۲. ماده‌ ۲۱ قانون آئین دادرسی کیفری

هرگاه احراز مجرمیت متهم، منوط به اثبات مسائلی باشد که رسیدگی به آن ها در صلاحیت مرجع کیفری نبوده و در صلاحیت دادگاه حقوقی باشد، با تعیین ذی‌ نفع و با صدور قرار اناطه، تا هنگام صدور رای قطعی از مرجع صالح، تعقیب متهم، معلق و پرونده موقت بایگانی می‌ شود. در این‌ صورت، هرگاه ذی‌ نفع ظرف یک ‌ماه از تاریخ ابلاغ قرار اناطه بدون عذر‌موجه به دادگاه صالح رجوع نکند و گواهی آن را ارائه ندهد، مرجع کیفری به رسیدگی ادامه می‌ دهد و تصمیم مقتضی را اتخاذ می‌ کند.

تبصره‌ ۱: در مواردی که قرار اناطه ازسوی بازپرس صادر می‌ شود، باید ظرف سه روز به نظر دادستان برسد. چنانچه دادستان با این قرار موافق نباشد، حل اختلاف بنابر ماده‌ ۲۷۱ این قانون به‌ عمل می‌ آید.

تبصره‌ ۲: اموال منقول از شمول این ماده مستثنا هستند.

تبصره‌ ۳: مدتی که پرونده به‌ صورت موقت بایگانی می‌ شود، جزو مواعد مرور زمان به‌ شمار نمی‌ آید.

تکلیف مرجع کیفری پس از صدور قرار اناطه

به موجب ماده 13 قانون آئین دادرسی دادگاه‌ های عمومی و انقلاب در امور کیفری هرگاه دادگاه اقدام به صدور قرار اناطه نماید مکلف است قرار صادره را به طرفین ابلاغ نماید. ذی نفع مکلف است ظرف یک ماه موضوع را در دادگاه صالح پیگیری و گواهی آن را به دادگاه رسیدگی‌ کننده ارائه و یا دادخواست لازم به همان دادگاه تقدیم نماید. در غیر این صورت دادگاه رسیدگی خود ادامه داده و تصمیم مقتضی خواهد گرفت.

وکیل تغییر نام شناسنامه

دادگاه کیفری نمیتواند پس از صدور قرار اناطه و ارائه گواهی توسط ذی نفع اقدام به تعقیب امری نماید که نسبت به آن قرار اناطه صادر شده است.

(حکم شماره 9 – 4 تیر 1306 محکمه عالی انتظامی قضات)

جهت دریافت مشاوره در خصوص قرار اناطه در دادگاه خانواده با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

تکلیف مراجع حقوقی پس از صدور قرار اناطه

به موجب ماده 19 قانون آئین دادرسی مدنی قرار اناطه در مواردی صادر می‌ شود که اثبات ادعای «منوط به» در صلاحیت دادگاه دیگری باشد. خواهان باید پس از صدور قرار اناطه ظرف یک ماه در دادگاه صالح اقامه دعوی کند و رسید آن را به دفتر دادگاه رسیدگی‌ کننده تسلیم نماید. دادگاه رسیدگی‌ کننده پس از صدور قرار اناطه تا انقضای مهلت یک ماهه نمیتواند اقدام به رسیدگی به دعوی طرح شده نماید و باید منتظر ارائه گواهی طرح دعوی توسط خواهان بماند. چنانچه خواهان ظرف مهلت مقرر اقدام به طرح دعوی در مرجع صالح ننماید دادگاه اقدام به صدور قرار رد دعوی خواهد نمود.

این امر مانع از اقامه مجدد دعوی توسط خواهان پس از اثبات ادعا در دادگاه صالح نخواهد بود.

چنانچه خواهان در مهلت یک‌ ماهه مندرج در ماده 19 قانون آئین دادرسی مدنی اقدام به طرح دعوی و ارائه گواهی به دادگاه صادر کننده قرار اناطه نماید دادگاه مکلف است با صدور قرار توقیف دادرسی منتظر ارائه رای قطعی باقی بماند.

قابلیت اعتراض قرار اناطه

در خصوص قابل اعتراض بودن قرار اناطه باید بین مراجع کیفری و حقوقی تفکیک قائل شد.

نمونه رای طلاق به درخواست زوج

قرار اناطه صادره توسط مراجع حقوقی تجدیدنظر و فرجام و اعاده داردرسی نمی‌ باشد.

موارد قرارهای قابل تجدیدنظر در ماده 332 قانون آئین دادرسی مدنی بیان شده است.

همین قانون در مواد 367 و 368 خود قرارهای قابل فرجام را بیان می‌ کند. از ماده 426 قانون مرقوم میتوان دریافت که قرار اناطه هم قابل اعاده دادرسی نمی‌ باشد چرا که اعاده دادرسی تنها نسبت به احکام امکان‌ پذیر است.

در مورد قابلیت اعتراض شخص ثالث نسبت قرار اناطه صادره توسط محاکم حقوقی باید گفت:

نظر به اینکه قرار اناطه از جمله قرارهای اعدادی یا مقدماتی می‌ باشد با توجه به عموم و اطلاق ماده 418 قانون آئین دادرسی مدنی این نظر که قرار اناطه قابل اعتراض شخص ثالث است قابل دفاع می‌ باشد. اما در مورد قابل اعتراض بودن قرار اناطه صادره توسط مراجع کیفری باید بین اینکه قرار اناطه از دادسرا صادر می‌ شود و یا اینکه دادگاه کیفری اقدام به صدور قرار اناطه می‌ نماید تفکیک قائل شد.

هرگاه مقامات دادسرا ( مقالات مرتبط با دادسرا – سوالات مرتبط با دادسرا ) اقدام به صدور قرار اناطه نمایند طبق قسمت سوم از بند «ن» ماده 3 قانون اصلاحی قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب (احیاء دادسرا) قرار اناطه صادره توسط مقامات دادسرا به تقاضای شاکی خصوصی و دادستان ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ قابل اعتراض دردادگاه صالحه می‌ باشد. اما اگر قرار اناطه توسط دادگاه‌ های کیفری صادر شود نظر به اینکه موارد تجدیدنظر آرای صادره توسط محاکم را قانونگذار در ماده 232 قانون ائین دادرسی کیفری ذکر کرده و از قرار اناطه نامی به میان نیامده است لذا باید پذیرفت که قرار اناطه صادره توسط دادگاه‌ های کیفری قابل اعتراض نمی‌ باشد.

دیه ازاله بکارت

اناطه امر جزایی به امر حقوقی

هرگاه رسیدگی به امر جزایی در مراجع ذی صلاح کیفری منوط به مشخص‌ شدن موضوعی باشد که رسیدگی به آن از صلاحیت مراجع کیفری خارج است و در صلاحیت مراجع ذی صلاح حقوقی، مرجع کیفری ملزم به صدور قرار اناطه می‌ باشد.

قانونگذار در ماده 13 قانون آئین دادرسی کیفری مقرر می‌ دارد: «هرگاه ضمن رسیدگی مشخص شود اتخاذ تصمیم منوط به امری است که رسیدگی به آن در صلاحیت دادگاه دیگری است… قرار اناطه صادر و به طرفین ابلاغ می‌ شود.»

نحوه بیان قانونگذار بطور عام می‌ باشد. عبارت «امری که رسیدگی به آن در صلاحیت دادگاه دیگری است» به اندازه لازم عام می‌ باشد که با کمترین شبهه‌ ای میتواند مرجع قضایی را در صدور قرار اناطه به اشتباه اندازد. متهم میتواند با طرح ادعاهای متعدد و طرح مواردی که رسیدگی به آن از صلاحیت مرجع رسیدگی‌ کننده به شکایت کیفری خارج است، موجبات اطاله دادرسی را فراهم کند؛ همین امر رویه قضایی را بر آن داشت در جهت رفع نقص قانونی خود اقدام به حل آن نماید. در این خصوص دیوان‌ عالی کشور در رای شماره 529 مورخ 1368/08/02 هیات عمومی اقدام به صدور رای نمود که تا اندازه‌ ای دامنه صدور قرار اناطه را محدود می‌ کند.

در مورد قرار اناطه در تمامی دادگاه ها و دادسرا ها سوال بسیار هست، اگر در مورد قرار اناطه یا هر کدام از مسائل حقوقی خود احتیاج به کمک داشتین موسسه حقوقی مهر پارسیان با همراه داشتن وکلا متخصص در امور حقوقی و کیفری در خدمت شما هستند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص قرار اناطه در دادگاه خانواده با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

مشاوره با وکیل درباره صدور قرار اناطه در دادگاه خانواده

خدمات تخصصی گروه وکلای خانواده تهران

 وکیل در فرمانیه

موسسه حقوقی مهر پارسیان، با به کارگیری برترین وکلای خانواده در شمال تهران خدمات زیر را ارئه خواهد نمود؛

مشاوره حقوقی آنلاین و حضوری با وکیل قرار اناطه دادگاه خانواده

قبول وکالت در پرونده طلاق توافقی و طلاق یک طرفه

قبول وکالت در مطالبه و وصول مهریه

قبول وکالت در پرونده حضانت فرزند

تنظیم دادخواست جهت دعاوی خانواده

قبول وکالت در پرونده کیفری خانواده مانند شکایت ترک انفاق، تدلیس در ازدواج، ضرب و شتم همسر و فحاشی

تنظیم و تهیه لایحه دفاعیه جهت ارائه به دادگاه خانواده

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی با وکیل تخصصی خانواده در تهران به یکی از راه های زیر اقدام کنید.

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل تخصصی خانواده تهران

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل متخصص خانواده تهران

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دفتر وکیل پایه یک ویژه خانواده تهران

جهت دریافت مشاوره در خصوص قرار اناطه در دادگاه خانواده با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

5/5 - (10 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *