شکایت از خواننده پاپ


امروز با موضوع شکایت از خواننده پاپ با شما مخاطبان گرامی همراه هستیم.

تا امروز تقریبا همه معتقد بودند کپی‌رایت در ایران هیچ معنایی ندارد؛ در دنیای ادبیات و هنر نیز هرگاه اثر فردی بدون اجازه او مورد استفاده قرار می‌گرفت، واکنش‌ها عموما به انتشار اعتراض صاحب اثر در رسانه‌ها محدود می‌شود و وجهه قانونی پیدا نمی‌کرد.‌

حق نشر، حق تکثیر یا کپی‌رایت Copyright مجموعه‌ای از حقوق انحصاری است که به ناشر یا پدیدآورنده یک اثر منحصربه‌فرد تعلق می‌گیرد و حقوقی از قبیل نشر، تکثیر و الگوبرداری از اثر را شامل می‌شود.

دو کنوانسیون مهم بین‌المللی در زمینه حق نشر وجود دارند، کنوانسیون برن برای حمایت از آثار ادبی و هنری و کنوانسیون جهانی حق نشر Universal Copyright Convention.

اما ایران تا امروز در هیچ‌یک از این کنوانسیون‌ها حضور ندارد و درواقع خود را به رعایت قانون کپی‌رایت ملزم نمی‌داند.

نکات مهم شکایت از خواننده پاپ

چه کسانی از خواننده پاپ می‌توانند شکایت کنند؟
روند شکایت از خوانندگان پاپ چیست؟
چه مجازاتی برای خوانندگان متخلف و خاطی در نظر گرفته می‌شود؟

قوانین در ایران راجع به حقوق مولفان و منصفان

شاید بتوان گفت، تنها اقدامی که برای حفظ حقوق صاحب اثر در ایران انجام شده تصویب «قانون حمایت حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان» است.

این قانون در سال ۱۳۴۸ ازسوی مجلس شورای ملی وقت تصویب شد که در سال ۱۳۸۹ اصلاحیه این قانون به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

با این حال با وجود آن‌چه ناکارآمدی این قانون، تناقض‌های موجود در رویکردها و نیز فقدان انگیزه و اراده‌ی لازم توصیف می‌شد، کمتر به احقاق حق مؤلف و مصنف در ایران باور وجود داشته است

از نظر قانون یادشده به مولف و مصنف و هنرمند «پدید آورنده» و به آنچه از راه دانش یا هنر و یا ابتکار آنان پدید می‌آید، بدون در نظر گرفتن طریقه یا روشی که در بیان و یا ظهور و یا ایجاد آن به کار رفته است، «اثر» گفته می‌شود

شعر و ترانه و سرود و تصنیف که به هر ترتیب و روش نوشته یا ضبط یا نشر شده باشد جزء آثاری هستند که مورد حمایت این قانون قرار می‌گیرند

مجازات افراد خاطی از قانون مذکور چیست؟

بر اساس قانون حمایت، حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان از مجموعه قوانین و مقررات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هر‌کس تمام یا قسمتی از اثر دیگری را که مورد حمایت این قانون است به نام خود یا به‌نام پدید آورنده بدون اجازه او یا عامداً به شخص دیگری غیر از پدیدآورنده نشر یا پخش یا عرضه کند، به حبس تادیبی از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.

چه مواردی در شکایت از خوانندگان پاپ قابل پیگیری است؟

تاکنون موارد بسیار زیادی دیده شده که صاحب اثر از استفاده اثرش بدون اجازه او شکایت داشته، اما همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد، این شکایت‌ها معمولا به اعتراض صاحبان اثر در رسانه‌ها و فضای مجازی منجر می‌شد و برخورد قانونی‌ در این زمینه صورت نمی‌گرفت. 

در این بین یا خود صاحبان اثر به دنبال راه‌کارهای قانونی نمی‌رفتند، یا نمی‌دانستند با وجود اینکه در ایران «کپی‌رایت» رعایت نمی‌شود، قانون دیگری در این زمینه وجود دارد.

مثالی که در این نوع شکایت وجود دارد شکایتی است که مهر سال گذشته از سه تن از خوانندگان معروف سبک پاپ ثبت شد.

جریان به این صورت بود که این سه خواننده به دلیل سرقت ادبی به دو سال حبس تعزیری محکوم شدند، می‌توان گفت اقدام نسبتاً بدیعی (با توجه به شرایط شاکی) در فرهنگ و هنر کشور انجام شد که انگار پیامی هم با خود داشت

البته در واکنش هنرمندان یادشده این‌طور مطرح شد که به دلیل‌هایی، اطلاع دقیق از احضار صورت نگرفته و حکم نیز غیابی صادر شده است.

در این گزارش، قاعدتا صلاحیت و نیز نیت قضاوت در این زمینه وجود ندارد و سه متشاکی عنه (اشخاصی که از آنها شکایت شده است) نامبرده نیز از هنرمندان ارزنده‌ی کشور شناخته می‌شوند که بیشتر به‌نظر می‌رسد در یک موقعیت، غافلگیر شده‌اند.

با این حال، نکته در این است که هنرمندان یادشده، خود از کسانی هستند که طبعا شرایط مشابه را اگر برای آثار خودشان رخ دهد نمی‌پسندند و احتمالا بارها هم با این شرایط مواجه شده، صرفا آزرده شده و چندان امیدی به پیگیری موضوع نداشته‌اند

وکیل متخصص در شکایت از خوانندگان پاپ

مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، توسط وکلای متخصص امکان پذیر است.

موسسه حقوقی مهر پارسیان تحت نظر دفتر وکالت محمدرضا مهری و مسعود تیموری هیچ شعبه دیگری در تهران ندارد.

 

جهت هماهنگی و دریافت مشاوره با وکلای متخصص موسسه حقوقی مهرپارسیان و دفتر وکالت دکتر محمدرضا مهری و مسعود تیموری وکلای پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

شماره تلفن دفتر وکیل شکایت از خواننده پاپ

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

شماره همراه وکیل آنلاین شکایت از خواننده پاپ

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با دفتر حقوقی محمدرضا مهری از طریق شماره موبایل های اعلامی امکان پذیر است.

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

امتیاز دهی به مقاله
گروه وکلای خانواده تهران

2 دیدگاه

  • سلام شب بخیر
    من یک ترانه سرودم و خیلی علاقه داشتم خواننده مورد علاقه ام این بخون واجرا کنن از شدت علاقه ام به این خوانده این ترانه رو به دستشون رسوندم از طریق یک واسطه که مدیر برنامه ایشون بود
    و ایشون این ترانه رو سه ماه منتشر کردن ولی به جای اسم من به عنوان ترانه سرا اسم خودشون رو ذکر کردن آیا من میتونم شکایت کنم ؟

    • سلام بله موضوع قابل شکایت در دادسرای فرهنگ و رسانه در تهران هست.
      اگر هم در شهرستان هستید میتونید از طریق دادسرای عمومی شهرستان اقدام بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *