مشاوره حقوقی وکالت بلاعزل


امروز با موضوع مشاوره حقوقی وکالت بلاعزل (برکناری) و راههای ابطال آن همراه شما هستیم.

برای آگاهی از قوانین اعطای وکالت بلاعزل (بدون حق برکناری) و همچنین راههای ابطال وکالت بلاعزل مطالعه متن زیر به شما توصیه می‌شود.

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی درباره نحوه ابطال وکالت بلاعزل (بدون حق برکناری) با دفتر وکالت محمدرضا مهری تماس بگیرید.

وکالت بلاعزل چیست؟

✍️وکالت بلاعزل سندی است محضری و رسمی که از طریق دفترخانه اسناد رسمی توسط موکل به وکیل داده می‌شود که در کار مشخصه ای که خلاف مفهوم ماده 10 قانون مدنی نباشد اختیارات واسعه و تمام و کمال را تا اجرای موضوعیت وکالت انجام دهد.

عزل (برکناری) وکیل در وکالت بلاعزل (بدون حق برکناری)؛ توسط موکل جایز نبوده لکن قانونگذار می‌گوید اگر فرضاً دلائل و مدارک و شواهدی کامل دلالت بر عدول (بازگشت) از وکالتنامه وجود داشته باشد باید به دادگاه مراجعه و پس از اثبات حق رأی به ابطال وکالتنامه داده شود.

انواع وکالت بلاعزل:

دو نوع وکالت وجود دارد یکی وکالت در امور خاص و تعیین شده و دیگری وکالت جامع .

در وکالت اولیه یعنی انجام کار یا امری خاص دقیقاً حدود و ثغور (مرز) اختیارات تعیین شده است.

لکن در وکالت جامع از نوع بلاعزل (بدون حق برکناری)، وکیل میتواند در کلیه امور زندگی موکل خود وارد عمل و استیفا (پس گرفتن) حق و پیگیری نماید و در این نوع وکالتنامه ها تا مادام که موکل زنده است.

وکالت به قوت خود باقی است و در صورت فوت وکالتنامه اعتباری نخواهد داشت.

?وکالت بلاعزل در طلاق:

وکالت بلاعزل (بدون حق برکناری) در طلاق معمولاً توسط یکی از زوجین به دیگری از طریق دفاتر اسناد رسمی داده میشود که راجع به طلاق رجعی (طلاقی که در آن حق بازگشت و رجوع برای زن و مرد می‌باشذ)  یا بائن (طلاقی که در آن حق رجوع و بازگشت نیست) حق حضانت (نگهداری) اطفال، راجع به مهریه، نفقه (هزینه و مخارج زندگی)، اجرت المثل و هر نوع مورد دیگری دارند یکی از طرفین بدون نیاز به حضور دیگری مبادرت به طلاق از طریق محاکم نماید.

اینگونه وکالتنامه های بلاعزل (بدون حق برکناری) قابلیت اجرائی در تمام مراحل را دارند.

وکالت بلاعزل در فروش ملک:

اگر وکالتی بلاعزل (بدون حق برکناری) به کسی داده شود و وکیل نسبت به فروش املاک و مستغلات موکل خود اقدام و وجوه دریافتی از معامله را در متن وکالتنامه بلاتکلیف بگذارد.

در این راستا چنانچه قصد بر پرداخت ثمن (مبلغ) معامله از راه فروش باشد صراحت ماده 338 قانون مدنی که میگوید تملیک عین (مالک شدن مال قابل اشاره) باید به عوض معلوم باشد میتواند موکل حق خود را استیفاء (مطالبه) کند.

وکالت بلاعزل بعد از فوت:

طبق ماده 679 قانون مدنی موکل می تواند هر وقت بخواهد وکیل را عزل (برکنار) کند.

مگر اینکه وکالت وکیل و یا عدم عزل (برکناری) ضمن عقد لازمی شرط شده باشد با مرگ هر یک از طرفین در وکالت بلاعزل هم بقای آن منتفی می شود.

زیرا ، اولا بند3 ماده 678 به طور مطلق فوت یا جنون (دیوانه شدن) وکیل یا موکل را موجب انقضای وکالت می داند ثانیا مطابق ماده 954 همین قانون به عنوان قاعده حکم بر همه عقود جایز (قراردادهایی که هر یک از طرفین هر وقت بخواهند می‌توانند پایان دهند) ، فوت احد (یکی) طرفین موجب انفساخ (پایان یافتن) عقد جایز خواهد شد.

بدیهی است بلاعزل بودن وکالت و اسقاط حق عزل (برکناری) یا استعفاء ، ماهیت آن را تغییر نمی دهد و آن را به عقدی لازم (عقد غیرقابل فسخ مگر به دلایل قانونی) تبدیل نخواهد کرد.

صرفا موکل حق عزل (برکناری) وکیل را در مدت محدود یا نامحدود از خود ساقط نموده یا حق استعفای وکیل سلب شده است.

ثالثا ذات اذن (اجازه) و نیابت در وکالت در مرحله انعقاد و تنظیم قرارداد وجود داشته، در باقی آن هم مورد نیاز است و با فوت یکی از طرفین در نظام حقوقی ما نمی توان پذیرفت که کماکان اذن (اجازه) و نیابت باقی خواهد بود.

بلکه، اثر فوت هر یک از دو طرف، انحلال عقد وکالت بلاعزل (برکناری) را در پی خواهد داشت.

وکالت بلاعزل (بدون حق برکناری) در حضانت  (نگهداری) فرزند:

اگرچه وکالت بلاعزل راجع به فرزندان از طرف یکی از زوجین به دیگری داده می‌شود.

لکن طبق ماده 10 قانون مدنی اگر قراردادهای خصوصی مغایر با قانون نباشند نافذ هستند.

بدین معنی که قانونگذار می‌گوید دختر تا 9 سال قمری به بلوغ شرعی میرسد و حق انتخاب را با یکی از ابوین (پدر یا مادر) میتواند داشته باشد و پسر همین امتیازات در سنین 15 سال قمری میرسد.

در اینجاست که اگر تضادی بین وکالتنامه و حق انتخاب به وجود آید مرجع رسیدگی دادگاه خواهد بود.

مشاوره حقوقی وکالت بلاعزل

مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، توسط وکلای متخصص امکان پذیر است.

موسسه حقوقی مهر پارسیان تحت نظر دفتر وکالت محمدرضا مهری و مسعود تیموری هیچ شعبه دیگری در تهران ندارد.

جهت هماهنگی و دریافت مشاوره با موسسه حقوقی مهرپارسیان و دفتر وکالت محمدرضا مهری و مسعود تیموری وکلای پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

شماره تلفن دفتر وکیل مشاوره حقوقی وکالت بلاعزل

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

شماره همراه وکیل آنلاین مشاوره حقوقی وکالت بلاعزل

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با موسسه حقوقی مهرپارسیان و دفتر حقوقی محمدرضا مهری از طریق شماره موبایل های اعلامی امکان پذیر است.

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

امتیاز دهی به مقاله
وکیل مطالبه مهریه از ورثه

4 دیدگاه

  • سلام. من ضمن عقد هبه خانه به همسرم وکالت بلاعزل در فروش خانه دادم الان از این کارم پشیمونم آیا میتونم این وکالت رو از بین ببرم ؟

    • باید وکالتنامه به رویت برسه اما به نظر میرسد که با رجوع از هبه یا انجام مورد وکالت که در اینجا فروش ملکتون هست امکان از بین رفتن وکالت وجو داشته باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *