قانون جدید طلاق و مهریه


امروز با موضوع قانون جدید طلاق با شما مخاطبان گرامی همراه هستیم.

قانون جدید طلاق مبین شرایط جدیدی است که برای اخذ انواع طلاق در نظر گرفته شده است.

قانون جدید طلاق در تهران و بیشتر استان‌های کشور به اجرا در آمده است. برای آشنایی با آخرین تغییرات قانون طلاق با ما همراه باشید.

ضمنا از این پس مطالبه مهریه ابتدا از طریق اجرای اسناد رسمی صورت می‌پذیرد و دفاتر خدمات الکترونیک قضایی دادخواست مطالبه مهریه‌ای که ابتدا از طریق اجرای ثبت مطالبه نشده باشد را ثبت نخواهند کرد.

نکات مهم قانون جدید طلاق و مهریه

برای طلاق در حال حاضر چه شرایطی لازم است؟
طریق مطالبه مهریه چه فرقی با قبل کرده است؟

جدیدترین شرایط طلاق چیست؟

تاکنون نحوه انجام طلاق در تهران بدین شکل بود که زوجین یا وکلای آنان در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی حاضر و پس از ارسال دادخواست و تعیین شعبه، به دادگاه مراجعه و اقدامات لازم را از جمله داوری، آزمایش و… انجام می‌داند که نهایتا منجر به صدور گواهی عدم امکان سازش می‌گردید.

پیرو آن طرفین، با مراجعه به دفاتر طلاق اقدام به ثبت نمودن آن می‌نمودند.

مدت زمان انجام این مراحل در صورت استفاده از وکلای دادگستری کاهش می‌یابد.

اما در حال حاضر با توجه به قانون جدید طلاق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، بدون ارایه گواهی مرکز غربالگری که اصطلاحا به آن گواهی عدم انصراف از طلاق گفته می‌شود، نمی‌توانند اقدام به ثبت دادخواست طلاق نمایند.

بنابراین از این پس زوجین متقاضی طلاق از طریق ثبت نام در سایت:

zaman.behzisti.net اقدام به انجام مراحل مشاوره و اخذ گواهی مربوطه می‌نمایند.

تفاوت طلاق در حال حاضر نسبت به گذشته در اخذ گواهی عدم انصراف از طلاق از مراکز مشاوره می‌باشدکه قبلا نیازی به این کار نبود.

در حقیقت این گواهی در حال حاضر جزء مدارک لازم برای ثبت دادخواست طلاق است.

مراحل اخذ گواهی عدم انصراف از طلاق در مراکز مشاوره

زوجین پس از ثبت نام در سامانه تصمیم به آدرس zaman.behzisti.net و انتخاب نزدیکترین مرکز مشاوره به محل زندگی خود، وقت فوری به همراه کد رهگیری برای ایشان صادر می‌شود.

زوجین و یا هرکدام از آنها در وقت مقرر در مرکز تعیین شده حضور می‌یابند و پس از تکمیل چند فرم اطلاعاتی که درخصوص علل جدایی پرسیده می‌شود، توسط کارشناسان مربوطه زوجین به کلینیک‌های تخصصی ارجاع داده می‌شوند.

کلینیک‌های مذکور پس از برگزاری حداقل 5 جلسه مشاوره و بررسی شرایط زوجین نظر خود را کتبا اعلام می‌کنند.

از این مرحله به بعد روش کار به مانند گذشته است.

آیا حضور زوجین در جلسات مشاوره طلاق الزامی است؟

پاسخ به به این پرسش در خصوص طلاق توافقی مثبت است، اما در سایر عناوین طلاق علیرغم اینکه زوجین می‌باید در تعداد جلسات تعیین شده مشاوره حضور داشته باشند تحت شرایطی می‌توانند حضور نیابند.

با ورود به سایت مذکور مخاطبان گرامی ابتدا باید نوع طلاق خویش را مشخص یابند.

مدت زمان طلاق توافقی در شرایط جدید چقدر است؟

در شرایط فعلی و با افزوده شدن مدت زمان مشاوره تا صدور دادنامه (حکم) از وکلای دادگستری به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

آیا با داشتن وکالت در طلاق هم شرکت در جلسات مشاوره الزامی است؟

پاسخ به این پرسش مثبت است، ولی عدم حضور مرد یا زن مانع از برگزاری جلسات مشاوره نمی‌گردد و با شرایطی چون اقامت یکی از طرفین در خارج از ایران و یا … گواهی عدم انصراف از طلاق صادر می‌گردد.

درصورتی که یکی از زوجین در هیچ یک از جلسات مشاوره شرکت نکند چه باید کرد؟

با توجه به الزامی شدن حضور زوجین در جلسات مشاوره، زوجین ‌باید در جلسات مذکور حضور داشته باشند مگر، احراز شرایط و ارائه اسنادی مبنی بر عدم امکان حضور که برای اطلاع بیشتر بهتر است با وکیل متخصص خانواده مشاوره نمایید.

مطالبه مهریه از اجرای ثبت چه سودی دارد؟

مطالبه مهریه از طریق محاکم دادگستری که با تقدیم دادخواست و رعایت مقررات شکلی دیگر صورت می گیرد، مستلزم تعیین وقت و رسیدگی (شکلی (ظاهری)- ماهوی(ماهیت)) است که این امر فرایند دادرسی را طولانی می کند و از طرفی بر تراکم و حجم پرونده ها می افزاید.

در صورتی که در وصول و دریافت مهریه از طریق اجرای ثبت، به صرف تقاضای ذی نفع (شخصی که از طرح دعوا سود و نفع می‌برد) از دفتر ازدواج مربوط، عملیات اجرایی بدون تعیین وقت، آغاز می شود.

در اجرای ثبت، عملیات اجرایی به محض درخواست کتبی زن یا اشخاص دارای سمت شروع می شود ولی در محاکم دادگستری، عملیات اجرایی پس از فرایند دادرسی و صدور حکم قطعی با درخواست اجرای حکم توسط محکوم له (کسی که حکم به نفع او صادر می‌شود) یا نماینده او شروع می شود.

صدور اجرائیه در اجرای ثبت، مشمول مرور زمان (مدت زمانی که از صدور رای بگذرد رای قابلیت اجرا ندارد) نمی شود، چون نصی (متن قانون) در این مورد پیش بینی نشده است.

ولی نسبت به اجرائیه دادگاه به استناد ماده ۱۶۸ قانون اجرای احکام اجرای مرور زمان پنج ساله جاری است.

مراجعه به محاکم دادگستری علاوه بر پرداخت هزینه دادرسی، مستلزم پرداخت هزینه اجرایی است.

در صورتی که در مراجعه به اجرای ثبت فقط حق الاجرا تعلق می گیرد.

از طریق مراجعه به اجرای ثبت با استناد به ماده ۱۷ قانون گذرنامه، امکان ممنوع الخروج کردن زوج وجود دارد، در صورتی که این امکان ابتدا در مراجعه به محاکم دادگستری متصور نیست.

وکیل تضمینی طلاق و مطالبه مهریه تهران

قبول وکالت در پرونده های خانواده مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، توسط وکلای متخصص امکان پذیر است.

موسسه حقوقی مهر پارسیان تحت نظر دفتر وکالت محمدرضا مهری و مسعود تیموری هیچ شعبه دیگری در تهران ندارد.

جهت هماهنگی و دریافت مشاوره با وکلای متخصص موسسه حقوقی مهرپارسیان و دفتر وکالت دکتر محمدرضا مهری و مسعود تیموری وکلای پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

شماره تلفن دفتر وکیل قانون جدید طلاق و مهریه

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

شماره همراه وکیل آنلاین قانون جدید طلاق و مهریه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با دفتر حقوقی محمدرضا مهری از طریق شماره موبایل های اعلامی امکان پذیر است.

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

امتیاز دهی به مقاله
قانون جدید اجرای مهریه

4 دیدگاه

    • با سلام ، اگر مهریه اتون دریافت نشده می تونید از طریق اموال همسرتون اقدام کنید و اونو بگیرید. چون جزو دیون مقدم هست و ملزم به پرداخت هستن

  • سلام ، من و شوهرم می خوایم از هم جدا بشیم البته شوهرم میخواد منو طلاق بده و یه آپارتمان و ماشین به نام خودش داره که الان برای مهریه هم دادخواست اعسار داده ، باید چیکار کنم بتونم مهریه ام رو مطالبه کنم ؟

    • با سلام. مطابق قانون یک خونه جزو مستثنیات دین مدیون می باشد. اما اگر از طریق اجرای مهریه ، مهریه رو به اجرا بگذارید، کارشناس بر اساس شان مدیون که در اینجا همسرتون هست، ممکنه بخشی از ملک رو مستثنی بکنه و ما بقی توقیف بشه خودرو رو هم می‌توانید توقیف بکنید. البته برای روند سریع انجام کارتون و این که مقدار بیشتری رو توقیف کنید، حتما با وکیل متخصص مهریه مشاوره حقوقی مهریه داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *