وکیل تقسیم ارث مسیحیان پروتستان


امروز با موضوع وکیل تقسیم ارث مسیحیان پروتستان با شما مخاطبان گرامی همراه هستیم.

مسیحی پروتستان کسی است که به عیسی مسیح ایمان آورده، اقرار به‌ ایمان خود نموده، در کلیسا به فیض تعمید نایل یا تقدیس گردیده و به عضویت یکی از کلیساهای پروتستان پذیرفته شده باشد.

با توجه به قانون اساسی ایران دین مسیحیت به رسمیت شناخته شده و مسیحیان از حیث احوال شخصیه تابع قوانین مذهبی خویش هستند.

از این رو در خصوص تقسیم ارث مسیحیان پروتستان در مقرّرات احوال شخصیه مسیحیان پروتستان ایران که مورد تأیید کشیشان و هیأت‌های مدیره کلیساهای پروتستان ایران در سال 1387 است تعیین تکلیف گردیده است.

طبقات ارث متشکل از چه اشخاصی است و درجات نسبت به متوفی چگونه مشخص گردیده است؟

اشخاصی ‎که به ‎موجب نسب مثل نسبت پدر و مادری یا سبب مثل ازدواج، ارث می‌برند، به ‎سه طبقه تقسیم می‌شوند؛

طبقه اول شامل فرزندان و فرزندان فرزندان (تا هر درجه که پایین برود) زن و شو هراست.

طبقه دوم شامل پدر و مادر، برادران و خواهران متوفی (فوت شده) و فرزندان آنها تا هر درجه که پایین برود هست.

طبقه سوم متشکل عموها و عمه‌ها، خاله‌ها و دایی‌ها و فرزندان آنها و اجداد (پدربزرگ و مادربزرگ) متوفی است.

در هر طبقه از وراث، چند درجه وجود دارد؛ از جمله در طبقه اول، قرابـت والدین با فرزندان در درجه اول و با فرزندان فرزندان در درجه دوم می‌باشد.

به همین ترتیب، در طبقه دوم، قرابت برادر و خواهر در درجه اول، و فرزندان برادران و خواهران در درجه دوم؛ و در طبقه سوم، قرابت(خویشان)  عمو، عمه، خاله، و دایی در درجه اول، و فرزندان آنها در درج دوم خواهدبود.

آیا وجود طبقه مقدم باعث ارث نبردن سایر طبقات می‌شود؟

پاسخ به این پرسش مثبت است و ملاک و ضـابطه وراثت، نزدیک‌تر بودن طـبقه و درجه قرابت وراث به مورث می‌باشد.

بنابراین، وراث طبقه بعد وقتی ارث می‌برند که از وارثین طبقه قبل کسی موجود و زنده نباشد.

بدین ترتیب، اگر متوفی دارای وراث طبقه اول باشد، وارثین طبقه دوم و سوم از ارث محروم خواهند شد، و در صورت موجود نبودن وراث طبقه اول و دوم، ترکه به وراث طبقه سوم خواهد رسید.

هرگاه تمام وراث طبقه، از ارث محروم شوند، یا از قبول ترکه آنچه از شخص فوت شده باقی مانده   خودداری نمایند، ترکه متوفی به وراث طبقه بعد تعلق خواهدگرفت.

آیا قانون ارث امتیازی برای والدینی که وضعیت مالی مناسبی ندارند در نظر گرفته است؟

با عنایت به این موضوع که پدر و مادر متوفی، از وارثین طبقه دوم تلقی می‌گردند لیکن در صورت احتیاج مالی، با توجه به مقدار ترکه و تمکن و دارایی وراث طبقه اول، با نظر کلیسا، مبالغی برای آنها کنار گذاشته شده و به اقساط ماهانه به آنها داده خواهد شد.

آیا فرزندان شخصی که زودتر از والدین خویش فوت کرده اند از پدر بزرگ و مادر بزرگ خویش ارث می‌برند؟

هرگاه وارثی قبل از مورث (شخصی که از آن ارث می برند) خود فوت کند و دارای همسر و فرزندانی باشد، مثلاً فرزندی در زمان حیات پدر و یا مادرش از دنیا رفته باشد، پس از فوت پدر و یا مادرش، فرزندان و همسر او (یعنی وراث درجه دوم طبقه اول) قائم‌مقام پدر یا مادر درگذشته خود قلمداد گردیده و با سایر وراث درجه یک طبقه یک، از پدربزرگ یا مادربزرگ خود ارث خواهند برد، و سهم‌الارث پدر یا مادرشان به طور مساوی بین آنها تقسیم خواهد گردید.

همین حکم در مورد فرزندان و وراث طبقه دوم و سوم که پدر و یا مادرشان فوت کرده باشد، رعایت خواهدشد.

آیا سهم هر یک از وراث با سایرین برابر است؟

ترکه متوفی (شخص فوت شده) بین وراث هر طبقه به طور مساوی تقسیم خواهد شد؛

مگر اینکه متوفی با تصویب کلیسا، به موجب وصیت‌نامه، برای تقسیم ترکه خود ترتیب خاصی را تعیین کرده باشد.

آیا فرزند نامشروع از والدین خویش ارث می‌برد؟

با توجه به اصل برائت (بی گناهی) و با توجه به اینکه فرزند نامشروع مرتکب جرمی نشده و بی‌گناه است و پدر و یا مادر او مرتکب گناه و جرم شده‌اند و آنها باید مجازات شوند، بنابراین فرزند نامشروع مانند فرزندان مشروع، هم از پدر حقیقی و هم از مادرش ارث خواهد برد.

هرگاه حمل (جنین در شکم مادر)، قبل از تولد یا بعد از تولد، در اثر ارتکاب جرم توسط سایر وراث یا موصی‌لهم (کسی که به نفع او وصیت شده است) ساقط شود، اعم از اینکه عمل مجرمانه شخصاً توسط وراث یا موصی‌لهم ارتکاب یافته یا با معاونت و تحریک آنها به وسیله اشخاص ثالث انجام گرفته باشد، ترکه به وارث یا وراث حمل تعلق خواهد گرفت.

در صورت صدور حکم مبنی بر محکومیت متهم یا متهمین، وراث یا موصی‌لهم (شخصی که به نفع او وصیت شده است) محکوم‌علیه (شخصی که حکم بر ضرر او صادر شده است)، از ارث محروم خواهند گردید.

آیا فرزند خوانده از پدرخوانده یا مادر خوانده خویش ارث می‌برد؟

فرزندخوانده از حیث وراثت، در حکم فرزندان حقیقی است و مانند سایر وراث درجه یک طبقه یک، هم از پدر و یا مادرخوانده که او را به فرزندی قبول کرده‌اند و هم از پدر و مادر حقیقی خود ارث خواهد برد.

در صورت فوت فرزندخوانده، وراث قانونی او یعنی همسر و فرزندانش قائم‌مقام پدر یا مادر درگذشته خود شناخته خواهند گردید.

و در صورتی‎که فرزندخوانده ازدواج نکرده و فرزندی نداشته‎باشد، پس از فوت، ترکه او متساویاً بین والدین حقیقی و پدرخوانده و مادرخوانده‌اش تقسیم خواهد گردید.

آیا قاتل و فرزندانش از مقتول ارث می‌برند؟

قتل از موانع ارث است، بنابراین شخصی که مورّث (شخصی که از او ارث می برند) خود را عمداً به قتل برساند، از ارث او ممنوع می‌شود؛

اعم از اینکه قتل به وسیله شخص وارث انجام گرفته باشد، یا به تحریک و معاونت وارث، به تنهایی صورت گرفته باشد، یا با کمک و شرکت شخص یا اشخاص دیگر.

در صورتی که قتل عمدی مورث، به حکم قانون یا در حال دفاع از جان شخص وارث ارتکاب یافته باشد، وارث از ارث محروم نخواهد شد.

فرزندان یا وارثین اشخاصی که به موجب قتل از ارث ممنوع شده اند، از ارث مورث خود محروم نمی‌‌شوند.

بنابراین، فرزندان کسی که پدر یا مورث خود را کشته باشد، از ارث پدربزرگ یا مورث پدر یا مادرشان ارث خواهند برد، مشروط بر این که وارث نزدیک‌تری موجب محرومیت آنها از ارث نشود.

ارث شخص مجردی که فوت کرده چگونه تقسیم می‌شود؟

اگر شخص مجرّدی فوت کند و قبلاً هم ازدواج نکرده و زن و فرزندی نداشته باشد، پدر و مادر او وارث او خواهند بود و ماترک (آنچه از شخص فوت شده باقی مانده است) متوفی مساوی بین والدین او تقسیم خواهد شد.

اگر پدر یا مادر فرزند مجرّد قبل از او فوت کرده باشد، نصف ترکه (اموال باقی مانده) نصیب پدر یا مادر زنده شده و نصف بقیه بین برادران و خواهران متوفی متساویاً تقسیم خواهدگردید.

در صورتی که زوجین از ازدواج قبلی یا فعلی خود فرزندانی داشته باشند، پس از فوت هر یک از آنها، ترکه بین همسر زنده و فرزندان چگونه تقسیم خواهد شد؟

متساویاً تقسیم خواهدگردید.

آیا زن می تواند هم از ماترک شوهر متوفی خویش ارث ببرد و هم مهریه خود را از آن وصول نماید؟

هرگاه در سند ازدواج یا عقدنامه، وجه رایج کشور، به عنوان مهریه معین شده باشد، در موقع فوت شوهر، زن می‌تواند بین سهم‌الارث و مبلغ مهر هرکدام را که بیشتر است وصول نماید.

آیا سهم الارث فرزندان مجرد متوفی بیشتر از فرزندان متاهل است؟

هرگاه متوفی فرزندان صغیر (کوچک) و یا پسران و دختران مجردی داشته باشد، مبالغی در حدود متعارف و متناسب با شؤون خانوادگی و اجتماعی برای هزینه‌های متفرقه، از جمله هزینه‌های تحصیلی و ازدواج فرزندان صغیر و مجرد و جهیزیه دختران اختصاص داده شده و به سهم‌الارث آنها اضافه خواهدشد.

آیا شخص می تواند در وصیت کل اموال خویش را به هر شخصی که بخواهد تملیک کند؟

با توجه به حق مالکیت، هر شخص مسیحی پروتستان می‌تواند تمام یا قسمتی از اموال و دارایی خود را به موجب وصیت‌نامه، به هر کس که بخواهد، اعم از اشخاص حقیقی و یا حقوقی مانند کلیساها یا مؤسسات خیریه و عام‌المنفعه (منفعت عمومی)، آموزشی و فرهنگی، بیمارستان‌ها و نظایر اینها، تملیک نماید.

آیا می توان فرزندان را از ارث محروم کرد؟

نظر به اصل حاکمیت اراده، هر شخص مسیحی پروتستان می‌تواند یک یا چند نفر یا همه وراث خود را به علل مختلف، از جمله اعتیاد به مواد مخدر یا مشروبات الکلی (دائم‌الخمربودن) یا قمار یا خیانت و مانند اینها، از تمام یا قسمتی از ارث خود محروم نماید.

چنانچه محروم شده از ارث نسبت به تصمیم موصی (شخص وصیت کننده) اعتراض داشته باشد، می‌تواند به دادگاه صالح مراجعه نماید.

وکیل مدافع مسیحیان تهران

قبول وکالت در پرونده های خانواده مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، توسط وکلای متخصص امکان پذیر است.

نشانی وکیل و مشاور حقوقی

تهران- گاندی جنوبی- خیابان 14- پلاک14- طبقه4- واحد 9- دفتر وکالت محمدرضا مهری

برای مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، وکیل دادگستری شمال تهران، وکیل همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری، وکیل دادگستری با سابقه قضایی با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

راههای ارتباطی با دفتر وکیل تقسیم ارث مسیحیان پروتستان

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88795408

021-88796143

شماره های همراه مشاوره حقوقی وکیل تقسیم ارث مسیحیان پروتستان

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

درخواست وقت مشاوره با دکتر محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق شماره های اعلامی امکان پذیر است.

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

امتیاز دهی به مقاله
وکیل ابطال معامله محجور و سفیه

2 دیدگاه

  • سلام
    من برادرم 1 ماه فوت کردن ایشون و همسرشون خودشون صاحب فرزند نشدن و یک بچه رو به سر پرستی قبول کردن این بچه الان 17 سالش من میخواستم بدونم آیا با زنده بودن پدر و مادرم و همسرشون این بچه ارث میبره ؟ و جدا از ارث ایا باید هزینه ای زندگیش هم تامین بشه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *