شکایت از همسر به علت سرقت


امروز با موضوع شکایت از همسر به علت سرقت ، در خدمت شما عزیزان هستیم.

بحث سرقت از اموال همسر در زندگی مشترک، موضوعی متفاوت از سرقت از اموال سایر افراد دارد.

به عبارت دیگر،‌ به صرف­ ربودن (بردن) اموال زوجین توسط یکدیگر، جرم سرقت محقق نمی‌­شود و بین اموال زوجین باید در این باره تمایز قائل شد.

در واقع طبق شرایط خاصی که بررسی خواهیم کرد، می­توانید تحت عنوان سرقت، از همسر خود شکایت کنید.

در این مقاله سعی داریم با تحلیل یک رای در باب ربودن اموال همسر، به بررسی بیشتر این موضوع بپردازیم.

نکات مهم شکایت از همسر به علت سرقت

آیا می­توان از همسرخود به علت ربودن وسایل منزل، تحت عنوان سرقت شکایت کرد؟
اگرجهیزیه زن توسط همسر دزدیده شود، چه اقدامی باید کرد؟
اگر اموال ربوده شده از جهیزیه زن نباشد، چگونه باید پیگیری کرد؟
در چه مواقعی باید دادخواست استرداد (پس گرفتن) جهزیه داد و در چه مواقعی می­توان شکایت کیفری کرد؟

آیا تفاوتی بین سرقت اموال توسط همسر فرد با دیگران وجود دارد؟

درست است که سرقت در قانون مجازات اسلامی «ربودن مال متعلق به غیر (دیگری)» تعریف شده است ولی این قضیه در موضوع اموال بین زوجین متفاوت خواهد بود.  

اگر اموال ربوده شده توسط همسر، جهیزیه باشد، عنوان سرقت به آن تعلق نمی‌گیرد.

ولی اگر از سایر اموال یکی از طرفین باشد، قضیه متفاوت است و در شرایطی می­توان تحت عنوان سرقت، شکایت کرد.

در همین مورد، اگر ربودن جهیزیه توسط فردی غیر از همسر باشد، قطعا در صورت احراز شرایط، عنوان سرقت محقق می­شود.

بررسی یک رای شکایت از همسر به علت سرقت­

رای دادگاه بدوی (نخستین)

در خصوص اتهام آقای ع. فرزند ع. بر سرقت، موضوع کیفرخواست صادره از دادسرای عمومی و انقلاب و درخواست نماینده محترم دادستان مبنی بر مجازات قانونی متهم،

نظر به تحقیقات انجامی در دادسرا از شاکی و عدم حضور متهم در دادسرا و متعاقب آن تحقیقات از شاکی (خانم) و وکیل متهم در دادگاه و اینکه موضوع سرقت جهیزیه فقط می تواند از ناحیه فردی به غیر از همسر شاکی مطرح شود.

شاکی می تواند به موجب دلایل خود، شامل سیاهه (لیست جهیزیه) موجود، درخواست استرداد (پس گرفتن) جهیزیه را از طریق محاکم خانواده مطرح نماید و سرقت جهیزیه از متهم که همسر شاکی است، معنا و مفهومی ندارد.

 بنابراین صرف نظر از اینکه وسایل جابه ­جا شده باشد یا خیر، به لحاظ عدم توجه اتهام سرقت و اصل برائت (بی گناهی) مستنداً به اصل ۳۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حکم برائت (بی گناهی) وی صادر می‌شود.

در خصوص سرقت دو عدد سکه بهار آزادی، دادگاه، دفاعیات وکیل متهم را موجه تشخیص داد و با توجه به اینکه شاکی دلیل و مدرکی در صحت اظهارات خود ارائه نداده در این خصوص نیز به لحاظ عدم احراز وقوع بزه (جرم) و اصل برائت (بی گناهی) مستنداً به اصل ۳۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حکم برائت (بی گناهی) متهم صادر و اعلام می گردد.

رأی صادره حضوری و پس از ابلاغ ظرف بیست روز قابل اعتراض و رسیدگی در محاکم تجدیدنظر استان می باشد.

رای دادگاه تجدید نظر

درخصوص تجدیدنظرخواهی خانم ز. فرزند ح. از مفاد دادنامه (حکم) دادگاه عمومی جزایی تهران که به موجب آن تجدیدنظرخوانده آقای ع.  فرزند ع. از اتهام سرقت جهیزیه و دو عدد سکه بهار آزادی برائت (بی گناهی) حاصل نموده است،

دادگاه با بررسی جمیع اوراق و محتویات پرونده و مفاد لایحه اعتراضیه با توجه به اینکه اعتراض موثر و موجهی که موجبات نقض و بی اعتباری دادنامه (حکم) معترض عنه (مورد اعتراض) را ایجاب نماید.

اساس آن را مخدوش سازد و منطبق با بخش های مختلف ماده ۲۴۰ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری باشد به عمل نیامده است و از حیث رعایت تشریفات دادرسی نیز دادنامه (حکم) مذکور اشکال مؤثری ندارد.

 بنابراین با رد درخواست تجدیدنظرخواهی مستنداً به بند الف از ماده ۲۵۷ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری دادنامه (حکم) تجدیدنظرخواسته را تأیید و استوار می نماید. رأی صادره قطعی است.

نتیجه گیری و تحلیل رای

اگر اموالی که توسط همسر شخص ربوده می­شود، ارزش مالی داشته باشد و جزو جهزیه نباشد، می­توان تحت عنوان سرقت شکایت کیفری مطرح کرد.

موضوع سرقت جهیزیه فقط می­تواند علیه فردی غیر از همسرمطرح شده و مصداق یابد ولی در صورتی که توسط همسر باشد.

زن می­تواند به موجب دلایل­ خود، مثل سیاهه موجود درخواست استرداد (پس دادن) جهیزیه را از طریق محاکم خانواده اقدام و مطرح نماید؛ در واقع دعوای حقوقی باید مطرح کرد.

وکیل شکایت از همسر به علت سرقت

قبول وکالت در پرونده های کیفری خانواده مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، توسط وکلای متخصص امکان پذیر است.

موسسه حقوقی مهر پارسیان تحت نظر دفتر وکالت محمدرضا مهری و مسعود تیموری هیچ شعبه دیگری در تهران ندارد.

جهت هماهنگی و دریافت مشاوره از وکلای متخصص موسسه حقوقی مهرپارسیان با مدیریت  دکتر محمدرضا مهری و سایر وکلای پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

شماره همراه وکیل آنلاین شکایت از همسر به علت سرقت

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

شماره تلفن دفتر وکیل شکایت از همسر به علت سرقت

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با دفتر حقوقی دکتر محمدرضا مهری از طریق شماره موبایل های اعلامی امکان پذیر است.

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

5/5 - (21 امتیاز)
وکیل مجتمع قضایی ارشاد تهران

6 دیدگاه

  • درود‌بر شما
    همسرم علیه من به جرم سرقت جهیزیه شکایت‌کرده است لذا چه اقدامی باید انجام‌بدم؟
    آیا برای این پرونده نیاز به وکیل متخصص کیفری دلرم؟

    • سلام روز به خیر

      موضوع سرقت جهیزیه فقط می تواند از ناحیه فردی غیر از همسر شاکیه مطرح شده و مصداق یابد و شاکیه می تواند به موجب دلایل خود شامل سیاهه موجود درخواست استرداد جهیزیه را از طریق محاکم خانواده اقدام و مطرح نماید.
      وکیل تخصصی پرونده کیفری هم بعد از تعیین وقت مشاوره معرفی خواهد شد.
      دفتر وکالت و مشاوره خانواده محمد رضا مهری

  • سلام از همسرم حهت سرقت مدارکام از متزل شخص دیگری ک امانت گذاشته بودم در غیاب بنده مراجعه و بدون اطلاع صاحبخانه به سرقت میبرد که شکایت کردم و شاهد بردم و چون همسرم دارای سابقه میباشد ودرحال حاصر به جرم سرقت دیگری زندان میباشد در بازپرسی حکم جلب به دادرسی به شعبه بالاتر ارجا گردید وقاضی شعبه طی ۱جلسه قرار منع تعقیب به عنوان عنصر مادی سرقت ربایش مطرح کرده که در رابطه زوجیت مصداق ندارددرحالیکه من از همسرم از سال ۹۶ جدا هستیم و از همان سال دادخواست مهریه و نفقه و طلب دیگری دارم که سفته داده را نمودم و از شاهد و حکم بازپرسی که به دادگاه ارایه داده و اینکه مواجه حضوری صورت گرفته فکر نکنم مستحکمتر باشه .ودرحال حاصر باید اعتراض به حکم گنم امانمیدانم چطور بیان نمایم

    • سلام وقت شما بخیر
      اگر از وکیل دادگستری استفاده نمی‌کنید، حداقل تنظیم لایحه اعتراضی را به یک وکیل متخصص در امور کیفری بسپارید.

  • با سلام وخسته نباشید لاعقل شماها مثل دادگاه های خانواده از زن طرف داری نکنید .
    همش سرقت جازیه واجناس زن مطرح می‌باشد و از مرد بدبخت هیچ موضوعی مطرح نیست .
    زن من بخاطر ناراحتی روحی و روانی بعد از چندین ماه پیش بهترین مشاوران بردم و آنها اظهار داشتن که همسرم باید تحت درمان قرار بگیرد
    تا موضوع را فهمید دوبار تمام اتهامات جامعه را به من نسبت داد و به اتفاق خانواده اش من را از منزل بیرون نمود و تمامی اسناد و مدارک تحصیلی و شناسنامه و لباس هایم را از قبل به خارج از خانه برده بود و الان که دوسال میگذرد بنده در هیچ کجا نمی توانم شکایت کنم و ایشان به همه وانمود کرده که توهم زده ام وکلید درب را به تعداد ۶۲ کلید تعویض نموده چون منزل آپارتمان می باشد حال نمی دانم چگونه باید اقدام نمایم

    • سلام وقت شما بخیر
      به نظر می‌رسد می‌توانید دادخواست الزام به تمکین بدهید و یا جهت افترا طرح شکایت نمایید اما با توجه به گستردگی موضوع و پیچیدگی شرایط با وکیل متخصص در امور خانواده جلسه مشاوره اخذ نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *