شکاک بودن شوهر


امروز با موضوع شکاک بودن شوهر که از مصادیق عسر و حرج است با شما مخاطبان گرامی همراه هستیم.

آنچنان سوءظن و شکاکیت بلای جان زندگی مشترک اشخاص می گردد که حتی فیلم سازان مشهور سینما را وادشته است تا در خصوص این موضوع فیلم بسازند.

فریدون جیرانی در اثر معروف خویش به عنوان فیلم قرمز این پدیده اجتماعی را به تصویر می‌کشد و آن دیالوگ معروف بیمارگونه فروتن که می‌گفت ” زن خوب،زن مرده است!!”

تا مدت‌ها افکار عمومی جامعه را بر روی بیماران شکاک متمرکز کرد.

در گریزی کوتاه به این اثر در میابیم که هستی، زنی است که از همسر درگذشته خود دختری به نام طلا دارد، و با جوان پولداری به نام ناصر ملک ازدواج کرده‌ است.

همسر جدید او دچار بیماری سوءظن یا اختلال شخصیت پارانوئید است و مدام او را کتک می‌زند.

هستی پس از مراجعه به عمویش، به درخواست قاضی دادگاه و به منظور ایجاد آرامش در محیط خانه، تصمیم می‌گیرد از شغل مورد علاقه اش (پرستاری) دست بکشد.

اما باز هم مشکلات آنها حل نمی‌شود. ناصر حتی تحمل نمی‌کند که هستی را در حال صحبت با تلفن، یا در خیابان در حال خرید ببیند و به ضرب و شتم (کتک زدن) او می‌پردازد.

هستی که دیگر طاقت تحمل ندارد، از دادگاه درخواست طلاق می‌کند و قاضی به رغم اظهار عشق ناصر از او می‌خواهد به پزشکی قانونی برود تا وضعیت روانی اش مورد بررسی قرار گیرد

حال با تاسی (تبعیت) از کلام مقدس خداوند در آیه 12 سوره حجرات به بررسی این موضوع و حق طلاق زن در صورت وجود شرایط مذکور می‌پردازیم ؟

یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْم ای کسانی که ایمان آورده اید، از بسیاری از گمان‌ها دوری کنید، زیرا که برخی از گمان‌ها گناه‌اند…

نکات مهم شکاک بودن شوهر از مصادیق عسر و حرج

آیا شکاکیت شوهر می‌تواند دلیل طلاق باشد؟

شکاکیت شوهر عسر و حرج (سختی غیرقابل تحمل) تلقی می‌گردد؟

آیا طلاق گرفتن از شخص شکاک کار آسانی است؟

معمولا طلاق ،کلمه ای ناشناخته در فرهنگ لغات فرد پارانو ییداست.

او ترجیح می‌دهد همسرش را بکشدتا اینکه او را طلاق دهد و شاهد تعلق او به شخص دیگری باشد.

در فیلم قرمز نیز که روایتی از آن در صدر مقاله خواندید ناصر حاضر است هستی و خودش هر دو را بکشد تا مانع از طلاق و ازدواجش با مرد دیگری شود.

در اینجا لازم است مخاطب گرامی آگاه باشد که در رویه محاکم ایران برای صدور حکم طلاق؛ شکاکیت به تنهایی عسر و حرج (سختی در ازدواج) تلقی نمی‌گردد.

می بایست متعاقبا ضرب و جرح (کتک زدن و زخمی شدن) و عوارض دیگر را نیز در پی داشته باشد برای اینکه بتوانید از چنین وضعیتی رهایی یابید.

پیشنهاد می‌گردد، پیش از هرگونه اقدامی با آقای دکتر محمدرضا مهری وکیل مبرز موسسه حقوقی مهر پارسیان تماس حاصل نمایید.

عسر و حرج زن چیست؟

عسر و حرج (سختی غیرقابل تحمل) یکی از قواعد فقهی است که در روابط زوجیت نیز قابل اعمال است.

عقد ازدواج پایبندی و تعهدی برای زوجین در پی دارد.

اما اگر شرایطی به وجود آید که تحمل زندگی مشترک و دوام آن سختی زیاد و مشقت فراوان برای زن ایجاد کند به گونه ای که تحمل آن مشکل باشد اصطلاحاً به آن عسر و حرج می گویند.

طبق ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی که در سال ۱۳۸۱ اصلاح شد، عسر و حرج وضعیتی است که ادامه زندگی را برای زن با مشقت همراه ساخته و تحمل آن مشکل باشد.

در این صورت زن حق تقاضای طلاق دارد و در مورد اینکه چه چیزهایی عسر و حرج است باید گفت که مصادیق کامل آن در قانون ذکر نشده است و فقط به نمونه و مثال بسنده شده است.

رویه دادگاه ها برای عسر و حرج در طلاق این است که به صورت موردی عسر و حرج زن متقاضی طلاق را بررسی می کنند.

نمونه حکم طلاق به علت شکاکیت شوهر

همانگونه که با اشاره به فیلم قرمز مساله را تبیین نمودیم به بازخوانی یک رای در خصوص ضرب‌وجرح و سوءظن مکرر زوج (مرد)، که موجب عسر و حرج زن و طلاق وی می‌گردد می‌پردازیم:

در رأی اصراری” هیات عمومی دیوان عالی کشور با بررسی پرونده اصراری ردیف ۹۵/۶۱ در تاریخ سه شنبه مورخ ۹۶/۲/۲۶ به علت ضرب و جرح زوجه (کتک زدن زن) توسط زوج (مرد) و سوء ظن و بدگمانی رأی شعبه پانزدهم دیوان عالی کشور مبنی بر جدایی زوجین را ابرام (تایید) نمود.”

در این پرونده از طرف زوجه (زن) (ز.م) دعوایی به خواسته طلاق به لحاظ تحقق بند ۲ از شروط ضمن عقد و عسر و حرج (سختی و دشواری) در شعبه نهم دادگاه عمومی حقوقی سنندج مطرح گردید.

زوجه با استناد بر نظریه پزشکی قانونی مبنی بر ارتکاب ضرب و جرح از ناحیه زوج (م.ا.ز) و بد گمانی وی و تکرار این امور علیرغم تعهد کتبی، تقاضای طلاق نموده است.

دادگاه بدوی (نخستین) رسیدگی کننده با صدور دادنامه‌ای (حکم) در سال 93 و بیان اینکه صرف چند بار ایراد ضرب ساده در زندگی مشترک کافی برای وقوع عسر و حرج (سختی غیرقابل تحمل) نیست حکم به بطلان دعوا صادر نموده است.

این رأی در سال94 پس از رسیدگی با حضور طرفین در شعبه یازدهم دادگاه تجدیدنظر استان کردستان و بیان اینکه تحقق عسر و حرج (سختی غیرقابل تحمل) غیرقابل تحمل محرز نیست عیناً تأیید گردیده است.

لیکن شعبه پانزدهم دیوان عالی کشور در مقام رسیدگی به فرجام خواهی زن از آن رأی، رأی مذکور را نقض و پرونده را جهت رسیدگی مجدد به تجدیدنظرخواهی به شعبه دیگری ارجاع داده است.

در این مرحله پرونده در شعبه هفتم دادگاه تجدیدنظر استان یاد شده رسیدگی و این شعبه نیز همانند شعبه قبلی دادگاه تجدیدنظر استان مذکور با تأیید رأی بدوی (نخستین)، درخواست طلاق زن را مردود اعلام کرده است.

در نتیجه فرجام خواهی مجدد، پرونده بار دیگر در شعبه پانزدهم دیوان عالی کشور مطرح و از ناحیه شعبه مذکور جهت طرح در هیأت عمومی دیوان عالی کشور برای صدور رأی اصراری تقدیم ریاست محترم دیوان عالی کشور گردیده است.

در جلسه دیوان‌عالی، اکثریت قضات شرکت‌کننده با توجه به ارتکاب ایراد ضرب عمدی و سابقه درگیری و … نظر بر تأیید رأی شعبه پانزدهم دیوان عالی کشور مبنی بر جدایی طرفین صادر نمودند.

وکیل طلاق از شوهر شکاک به دلیل عسر و حرج

قبول وکالت در پرونده های طلاق از طرف زن (زوجه) مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، توسط وکلای متخصص امکان پذیر است.

موسسه حقوقی مهر پارسیان تحت نظر دفتر وکالت محمدرضا مهری و مسعود تیموری هیچ شعبه دیگری در تهران ندارد.

جهت هماهنگی و دریافت مشاوره از وکلای متخصص موسسه حقوقی مهرپارسیان با مدیریت دکتر محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری تماس بگیرید.

شماره تلفن دفتر وکیل شکاک بودن شوهر از مصادیق عسر و حرج

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

شماره همراه وکیل آنلاین خانواده مشاوره شکاک بودن شوهر

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با دفتر حقوقی دکتر محمدرضا مهری از طریق شماره موبایل های اعلامی امکان پذیر است.

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

امتیاز دهی به مقاله
مشاوره حقوقی اعسار از پرداخت هزینه دادرسی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *