وکیل گرفتن حضانت فرزند


امروز با موضوع وکیل گرفتن حضانت فرزند همراه شما هستیم.

قانون‌گذار ما  نگهداری کودک را هم حق و هم تکلیف پدر و مادر دانسته و در صورت مفارقت و جدایی زوجین از یکدیگر چنین تعیین تکلیف نموده است.

برای حضانت و نگهداری طفلی که ابوین او جدا از یکدیگر زندگی می‌کنند، در تهران مراکزی جهت ملاقات اطفال در نظر گرفته شده است که نشانی آنها را در مقالات بعدی به استحضار شما مخاطبان می‌رسانیم.

در شرایطی که برابر حکم دادگاه، حضانت طفل در اختیار یکی از والدین قرار دارد، برای طرف مقابل حق ملا‌قات تعیین می‌گردد.

امتناع صاحب حق حضانت از دادن کودک به شخصی که حق ملا‌قات دارد و یا امتناع شخصی که فرزند را در اختیار گرفته و آن را به دارنده حق مسترد نمی‌کند، موجب بروز اختلا‌فات و به تبع آن تشکیل پرونده‌هایی در دادگاه‌های کیفری و حقوقی شده است.

نکات مهم وکیل گرفتن حضانت فرزند

آیا مقررات ماده قانون حمایت شامل دستور موقت ملاقات طفل نیز می‌گردد؟

در دستور موقت ملاقات دادگاه چه مواردی را درج می نماید؟

در احکام دستور موقت ملاقات فرزند دادگاه چه مواردی را تبیین می‌نماید

بر اساس ماده 40 قانون حمایت خانواده مصوب سال 1391، هرکس از اجرای حکم دادگاه در مورد حضانت طفل استنکاف کند یا مانع اجرای آن شود یا از استرداد طفل امتناع ورزد، حسب تقاضای ذی‌نفع و به دستور دادگاه صادر‌کننده رای نخستین تا زمان اجرای حکم بازداشت می‌شود.

همان‌طور که در نص ماده فوق بیان شده است، هرکس که در اجرای حکم حضانت و ملاقات فرزند به نحوی کارشکنی کند و مانع اجرای حکم دادگاه شود تا زمان اجرای حکم بازداشت می‌شود.

درخصوص شیوه اجرای این ماده باید بیان داشت که معمولا محاکم پس از صدور حکم ملاقات فرزند که در آن ساعات ملاقات تصریح شده (به‌عنوان مثال بیان می‌شود پدر اجازه ملاقات فرزند مشترک را به مدت 24 ساعت در هفته از ساعت 8 صبح روز پنجشنبه تا ساعت 8 صبح روز جمعه دارد) محل اجرای حکم (تحویل فرزند) را کلانتری محل سکونت یا مراکز مشاوره قرار می‌دهند.

در صورتی که هر یک از والدین حداقل دو مورد گواهی از عدم‌انجام و تحویل فرزند از مراجع مذکور را به دادگاه صادر‌کننده رای ارائه کند، می‌تواند درخواست اعمال ماده 40 را مطرح کند.

نکته قابل‌توجه اینکه محاکم درخصوص عدم اجرای دستور موقت مبنی بر ملاقات فرزند، مقررات ماده 40 را اعمال نمی‌کنند.

صرفا پس از صدور حکم دادگاه اجازه چنین کاری دارند.

توضیح آنکه معمولا والدین در ابتدای دادخواست خویش تقاضای دستور موقت مبنی بر ملاقات فرزند می‌دهند و محاکم به موجب یک دادنامه مجزا، نسبت به آن تصمیم می‌گیرند، حال آنکه اعمال مقررات ماده 40 قانون حمایت خانواده مشمول این قبیل احکام (دستور موقت) نمی‌شود.

برای نمونه در پرونده ای زوج با تنظیم دادخواستی تقاضای صدور دستور موقت ملا‌قات کودک را می‌نماید.

 دادگاه اینگونه مقرر می دارد:

با بررسی محتویات پرونده و ملا‌حظه سند رسمی ازدواج، ضمن احراز نیاز روحی و عاطفی خواهان و فوریت موضوع، درخواست وی را وارد دانسته و با استناد به مواد ۱۱۷۴ و ۱۱۷۵ قانون مدنی و مواد ۳۱۰ و ۳۲۵ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی‌ و انقلا‌ب در امور مدنی، دستور موقت ملا‌قات فرزند خواهان تا رسیدگی به ماهیت دعوا و صدور حکم قطعی را صادر و اعلا‌م می‌دارد.

تا خواهان بتواند فرزند مشترک را هر هفته به مدت چهار ساعت از ساعت هشت صبح روز پنج‌شنبه تا ساعت ۱۲ همان روز و تحت نظارت کلا‌نتری محل سکونت طفل ملا‌قات کند.

چه فروضاتی برای دعاوی ملاقات فرزند وجود دارد؟

در فرض نخست ، مادر حکم دادگاه را در رعایت حق ملا‌قات پدر اطاعت نموده و اجرا می‌کند؛

اما پس از مدتی در انجام این امر کوتاهی کرده و از دادن طفل به پدر (با وجود این که مشارالیه طبق حکم دادگاه حق مطالبه فرزند را دارد) امتناع می‌کند.

در این مورد نیز پدر طرح دعوا نموده و معمولا‌ً در این موارد صورت‌جلسه مرجع انتظامی‌که ناظر اجرای حکم است، مستند شکایت قرار می‌گیرد.

در فرض دوم، پدر براساس رأی دادگاه کودک را روز پنج شنبه برای ملا‌قات تحویل می‌گیرد؛

اما نه تنها او را در موعد مقرر برنمی‌گرداند؛ بلکه با وجود درخواست مادر از استرداد طفل به او خودداری می‌کند و در این وضعیت مادر شکایت خود را تحت همان عناوین مطرح شده به دادسرا ارائه می‌دهد

در فرض سوم، مادرکه طفل تحت حضانت وی قرار گرفته، از همان ابتدای صدور حکم از دادن کودک به پدر برای ملا‌قات خودداری می‌کند.

در پی این اقدام، پدر کودک شکایتی را در این خصوص تحت عناوین مختلف از جمله ممانعت از حق، ممانعت از اجرای حکم و … در دادسرا مطرح می‌نماید.

وکیل گرفتن حضانت فرزند در تهران

قبول وکالت در پرونده های حضانت فرزندان

مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری درباره حضانت فرزند

و مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، توسط وکلای متخصص امکان پذیر است.

موسسه حقوقی مهر پارسیان تحت نظر دفتر وکالت محمدرضا مهری و مسعود تیموری هیچ شعبه دیگری در تهران ندارد.

 تبلیغات دفتر وکیل همکار موسسه حقوقی مهر پارسیان مورد تایید این دفتر نیست.

جهت هماهنگی از روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با دفتر وکالت محمدرضا مهری و مسعود تیموری وکلای پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

شماره تلفن دفتر وکیل گرفتن  حضانت فرزند

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

شماره همراه وکیل آنلاین گرفتن  حضانت فرزند

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با دفتر حقوقی محمدرضا مهری از طریق شماره موبایل های اعلامی امکان پذیر است.

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

امتیاز دهی به مقاله
تفاوت هبه و ابراء

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *