زمان پرداخت نفقه


امروز با موضوع مشاوره زمان پرداخت نفقه، با شما هستیم.

بحث زمان پرداخت نفقه و ماهیت آن و مهلت دریافت آن توسط زن از همسر خویش از مسائلی است که امروزه در میان خانواده ها بسیار شایع است و موضوع اصلی بسیاری از پرونده های دادگاه های خانواده را تشکیل می دهد.

نکات مهم موضوع زمان پرداخت نفقه

نفقه شامل چه چیزهایی میشود؟

چه زمانی زن مستحق گرفتن نفقه میشود؟

ایا با طلاق یا فوت همسر، زن همچنان حق گرفتن نفقه را دارد؟

چه هنگام، زن حق گرفتن نفقه را ندارد؟

نفقه چیست و شامل چه موادی می شود؟

طبق قانون مدنی، نفقه زن در عقد دائم به عهده ی شوهر است و حق زن است و حتی تعهد کتبی زن، یعنی اینکه اگر زن طبق تعهد کتبی، نفقه اش را ببخشد، این حق از وی سلب نمیشود.

شامل همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت او می شود؛ ازقبیل مسکن، لباس، غذا، اثاث منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه مریضی. 

لفظ همه ی نیازها تغییر خوبی است که در اصلاح این ماده صورت گرفته و نشان داده، مواردی که در ماده ذکر شده است حصری نیستند و موارد مشابه آن ها را هم میتوان در ذیل نفقه آورد و به نوعی باعث گسترش دامنه ی مصادیق نفقه شده است.

آیا وضعیت مالی مرد در نفقه دادن به همسرش موثر است؟

در نفقه ، وضعیت و احتیاجات زن به طور متعارف ملاک عمل است و وضعیت مالی مرد هیچ تاثیری ندارد؛ اگر او وضع مالی خوبی هم نداشته باشد باز مکلف به دادن نفقه به زن هست؛ و حتی اگر زن از یک خانواده ی متمکن باشد باید وسائل زندگی او را در حد متعارف و مناسب با شان اجتماعی و خانوادگی او فراهم کند.

نفقه ی زن چه تفاوتی با نفقه ی اقارب دارد؟

ـ همان طور که بیان شد، نفقه ی زن منوط به تمکن مالی یا فقر مرد نیست و حتی در صورت اینکه زن ثروتمند باشد می تواند از شوهرش تقاضای نفقه کند؛ ولی در نفقه ی اقارب تمکن و فقر، شرط است.

ـ نفقه ی زن مقدم برنفقه ی اقارب( یعنی خویشاوندان نسبی واجب النفقه ی مرد)هست.

ـ زن می تواند نفقه ی زمان گذشته ی خودش را مطالبه کند و برای وصول آن باید در دادگاه اقامه ی دعوا کند در حالی که اقارب فقط نسبت به نفقه ی آینده می توانند مطالبه ی نفقه کنند.

در چه صورتی به زن نفقه تعلق نمیگیرد؟

در ازدواج دائم، نفقه با عقد بر مرد واجب میشود.( نفقه در ازدواج موقت الزامی نیست و تابع توافق زوجین در این زمینه هست)

زن درصورتی استحقاق نفقه دارد که از مرد تمکین کند و به تعبیر دیگر وظایف زناشویی خویش را انجام دهد. درواقع عدم تمکین باعث میشود که زن از دریافت نفقه محروم شود.

آیا در دوران نامزدی، زن حق گرفتن نفقه را دارد؟

طبق نص قانون مدنی، در عقد دائم نفقه ی زن برعهده ی شوهر است؛ پس در عقد دائم،حتی اگر دختر هم چنان در منزل پدر ساکن باشد،حق مطالبه ی آن را دارد. بر این اساس، در دوران نامزدی که هیچ صیغه ای خوانده نشده است، مرد مکلف به پرداخت نفقه نیست.

حق نفقه برای زن تا چه زمانی ایجاد میشود و طبق چه شرائطی زائل میشود؟

با تحقق رابطه زوجیت، زن مستحق گرفتن نفقه می شود؛ یعنی اینکه زن در دعوای مطالبه ی نفقه کافی است که رابطه ی زوجیت با همسرش را با مدارک ثابت کند و در صورت احراز این امر، حکم به نفع زن صادر میشود مگر اینکه شوهر ثابت کند که زن بی هیچ دلیل موجه و شرعی، تمکین نکرده است.

زمان پرداخت نفقه

آیا پس از انحلال ازدواج هم، به زن نفقه ای تعلق می گیرد؟

بستگی به این دارد که ازدواج تحت چه شرایط و با چه عنوانی منحل شده باشد. در واقع باید نفقه در سه حالت طلاق رجعی، در فسخ نکاح یا طلاق بائن و در صورت فوت شوهر بررسی شود.

آیا در صورت طلاق رجعی، به زن نفقه تعلق میگیرد؟

نفقه ی زن در مدت زمان عده اش در طلاق رجعی ( سه طهر) برعهده ی شوهر است مگر اینکه طلاق به واسطه ی عدم تمکین زن(نشوز) واقع شده باشد؛ در واقع زن در دوران عده در طلاق رجعی در حکم زوجه است و انگار که رابطه ی زوجیت قطع نشده است.

در صورتی که جدایی از طریق طلاق بائن یا فسخ نکاح رخ داده باشد، ایا زن مستحق نفقه هست؟

طبق قانون در این موارد زن حق نفقه ندارد، مگر وقتی که باردار باشد که در این صورت تا زمان وضع حمل مستحق گرفتن نفقه است.

آیا با فوت مرد، زن حق گرفتن نفقه ی خویش را درعده ی وفات از دست میدهد؟

طبق قانون مدنی، در عده ی وفات( ۴ماه و ده روز) زن حق نفقه ندارد و مخارج زندگی وی از اموال اقاربی که پرداخت نفقه برعهده آنان است پرداخت میشود.

زمان پرداخت نفقه

مشاوره حقوقی نفقه تهران

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی در زمینه پرداخت نفقه و مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان تماس بگیرید

راه‌های ارتباطی با دفتر وکیل محمد رضا مهری

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88795408

021-88796143

شماره های همراه مشاور حقوقی مطالبه مهریه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

درخواست وقت مشاوره با وکیل محمدرضا مهری و سایر وکلای موسسه، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق شماره های اعلامی امکان پذیر است.

موسسه حقوقی مهر پارسیان

امتیاز دهی به مقاله
عدم پرداخت هزینه زایمان همسر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *