وکیل مالیات بر ارث شمال تهران


امروز با موضوع معرفی وکیل مالیات بر ارث شمال تهران با شما مخاطبان گرامی همراه هستیم.

نکته حیرت آور  و جالب توجه این است که اکثریت قریب به اتفاق وراث متوفیان در ایران به علت عدم اطلاع از قوانین مالیاتی هرگز تمایل ندارند تا نسبت به پرداخت مالیات بر ارث اقدام نمایند.

همواره اینگونه می‌پندارند که اگر مالیات بر ارث پرداخت نمایند دیگر قالیچه از اریکه سابق به جا نخواهد ماند.

با همراه باشید تا در خصوص مالیات بر ارث به نقد و بررسی شرایط کنونی قوانین مالیاتی بپردازیم، موسسه حقوقی مهرپارسیان با داشتن قوی ترین کادر اجرایی در زمینه امور مالیاتی هم اکنون پاسخگوی نیاز هم وطنان گرامی است.

در مقاله بعدی با موضوع اعتراض به مالیات بر ارث در کنار شما خواهیم بود.

نکات مهم معرفی وکیل مالیات بر ارث شمال تهران

طبقات چه تاثیری بر مالیات بر ارث دارند

آیا معافیتی در مالیات بر ارث وجود دارد

تعلل در پرداخت مالیات بر ارث چه آثاری در پی خواهد داشت

مالیات بر ارث در کدام دسته از مالیات ها جا نمایی شده است؟

مالیات در دو دسته اصلی مستقیم و غیرمستقیم طبقه بندی می‌شود.مالیات بر ارث یکی از انواع مالیات بر دارایی یا ثروت و نوعی  از مالیات‌های مستقیم است.همانگونه که مستحضرید مالیات بر ثروت، مالیاتی است که در آن مبنای مالیات و اصطلاحا پایه مالیات را دارایی یا ثروت دارنده آن، تشکیل می‌دهد.

به عبارت دیگر، بر آنچه دارنده انبان کرده است ( قبلاً بدست آورده و انباشته است،) یا به او به ارث می‌رسد، مالیات تعلق می‌گیرد.

آیا می توان به جهت پرداخت مالیات بر ارث تنها نسبت به قسمتی از ماترک به جامانده اقدام نمود و نسبت به سایر قسمت های ماترک بعدا اقدام نمود؟

پاسخ به این پرسش مثبت است، مالیات بر ارث اموال متوفی نوعا می‌تواند به صورت موردی پرداخت شود و نیازی به تعیین تکلیف همه دارایی‌ها به صورت یکجا و همزمان نیست. بنابراین چنانچه وراث مایل باشند تنها بخشی از ماترک متوفی را در زمان مشخصی منتقل نمایند.

فلذا می‌توانند این کار را با پرداخت مالیات نقل و انتقال و مالیات بر ارث همان قسمت از دارایی مشخص، انجام داده و فرایند انحصار وراثت و تعیین تکلیف سایر دارایی‌ها را به مقطع زمانی دیگری واصل نمایند.

فرمول محاسبه مالیات بر ارث و اصطلاحا ارزش گذاری اموال متوفی به چه نحو صورت می‌پذیرد؟

وفق  قانون مالیات‌های مستقیم، دارایی‌های متوفی به‌صورت مجزا از یکدیگر ارزش‌گذاری می شود و پس از محاسبه مالیات نقل و انتقال، مالیات بر ارث بر اساس نرخ مصوب در قانون محاسبه می گردد.

برای مثال به منظور محاسبه مالیات بر ارث یک ملک مشخص، ابتدا به میزان %۵ ارزش معاملاتی ملک مزبور، مالیات نقل و انتقال آن ملک معین می‌شود و طبق فرمول سپس با یک و نیم برابر کردن مالیات نقل و انتقال، میزان مالیات بر ارث آن ملک مشخص می‌شود.

بدین ترتیب مالیات بر ارث دارایی‌های متوفی اعم از سپرده‌های بانکی، اوراق مشارکت، سهام و سایر اموال و حقوق مالی متوفی من جمله املاک، حق واگذاری محل، وسایل نقلیه، هر یک به صورت منجز و با نرخ‌های مشخص در قانون قابل محاسبه است

طبقات ارث چه تاثیری بر میزان مالیات دارد؟

نسبت ورثه با متوفی در تعیین میزان مالیات موثر است، چندان که هر چه ورثه نسبت نزدیک‌تری با میت داشته باشند، مالیات کمتر و هر چقدر نسبت دورتری با وی داشته باشند، مالیات بیشتری پرداخت می‌کنند. بر این اساس، نرخ مالیات بر ارث طبقه دوم دو برابر و طبقه سوم چهار برابر طبقه اول تعیین می‌گردد.

آیا وفق قوانین جاری معافیت شامل مالیات بر ارث متوفیان نمی‌گردد؟

در قانون سابق  هر یک از وراث طبقه اول ( پدر، مادر، زن، شوهر، اولاد و اولاد اولاد) از سهم‌الارث خود به مبلغ سی میلیون ریال و چنانچه کمتر از بیست سال سن داشته یا محجور و یا معلول و از کار افتاده بودند، به مبلغ پنجاه میلیون ریال از پرداخت مالیات معاف بودند لیکن این معافیت‌ها در قانون فعلی مالیات‌های مستقیم حذف گردیده است.

چه آثار سویی در انتظار تعلل کنندگان در پرداخت مالیت بر ارث خواهد بود؟

به استحضار خوانندگان گرامی می رساند هرچند که قانون این ظرفیت را پیش نموده که مودی در هر زمان که مد نظر است اقدام به پرداخت مالیات بر ارث نماید لیکن یکی از مولفه های اصلی قوانین مالیات بر ارث، نحوه محاسبه ارزش دارایی‌ها است.

چندان که اگر تعللی در تشخیص و پرداخت مالیات بر ارث رخ دهد لاجرم قیمت روز انتقال به وراث، مبنا و تعیین‌کننده ارزش دارایی‌ها محسوب می‌شود.

مع الاوصف تعلل برخی از مودیان در انجام فرایند انحصار وراثت با این پندار که ارزش مالیات تشخیص شده در آینده کاهش یابد به نظر فاقد وجاهت منطقی و عقلانی است.

از این روی، مودی می بایست پس از دریافت فرم ارزیابی اموال و دارایی‌ها و رسیدگی به درخواست گواهی مفاصاحساب مالیاتی از اداره امور مالیاتی ذی‌ربط، ظرف حداکثر ده روز نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام نماید و چنانچه ظرف مهلت مذکور نسبت به پرداخت مالیات اقدام ننماید، اداره امور مالیاتی مکلف است گزارش سابق را کنار بگذارد و گزارش خود را به روز رسانی نماید.

اگر متوفی بدهی داشت تکلیف وراث در این خصوص چیست؟

چنانچه متوفی بدهی ای داشته باشد، وراث موظف‌اند کلیه اقلام ماترک متوفی و ارزش حین الفوت آنها و نیز بدهی‌های متوفی را در قالب یک اظهارنامه(ترجیحا توسط وکیل دادگستری آشنا به امور مالیاتی تنظیم شود ) به اداره امور مالیاتی ذی‌ربط ظرف حداکثر یک سال از تاریخ فوت اظهار نمایند و اداره امور مالیاتی مکلف به رسیدگی و کسر بدهی‌ها از ارزش اموال به‌جامانده از متوفی خواهد بود.

در این ‌قبیل موارد پس از کسر بدهی‌های مزبور، مابقی ماترک متوفی با نرخ‌های مشخص شده در قانون مشمول مالیات تشخیص خواهد شد.

آیا وراث می‌توانند بدون وجود برگه پرداخت مالیات بر ارث به ارگان‌های دولتی و نهادها و موسسات عمومی مراجعه نمایند؟

بانک‌ها، موسسات مالی و اعتباری، ادارات ثبت اسناد و املاک، دفاتر اسناد رسمی،کلیه شرکت‌ها، نهادهای مالی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در کشور مجاز نیستند قبل از دریافت گواهی پرداخت مالیات بر ارث، اموال و دارایی‌های متوفی را به ورثه تسلیم یا منتقل نمایند و در صورت بروز چنین تخلفی، نهادهای مذکور و ورثه، مسئولیت تضامنی داشته و مشمول جریمه‌ای به میزان دو برابر مالیات متعلق خواهند بود.

محمدرضا مهری بهترین وکیل مالیات بر ارث شمال تهران

تهران- گاندی جنوبی- خیابان 14- پلاک14- طبقه4- واحد 9- دفتر وکالت محمدرضا مهری

برای مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، وکیل دادگستری شمال تهران و همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی، همه روزه از ساعت‌های 19 الی9 و پنجشنبه‌ها15 الی9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

راههای ارتباطی با دفتر محمدرضا مهری

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88795408

021-88796143

شماره های همراه وکیل مالیات بر ارث شمال تهران

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق شماره های اعلامی امکان پذیر است.

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

5/5 - (22 امتیاز)
نمونه لایحه پرونده تعدیل اقساط مهریه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *