در ایران طلاق بگیرم یا در سوئد؟


 

امروز با موضوع و پاسخ به این سوال که در ایران طلاق بگیرم یا در سوئد؟ با شما هستیم.

موضوع طلاق از مصادیق حقوق خانواده در ایران و سوئد دارای تفاوت‌هایی است که گاه متقاضی را دچار سردرگمی برای انتخاب دادگاه خانواده می‌سازد به نحوی که این روزها با این سوال رو به رو هستیم که در ایران طلاق بگیرم یا در سوئد؟

مسائل متعددی در انتخاب دادگاه خانواده برای طرح دعوی طلاق وجود دارد: کشور محل ثبت ازدواج، ایرانی بودن ازدواج، بین‌المللی بودن ازدواج، ازدواج در سوئد، کشور محل سکونت، اهمیت وصول مهریه، اهمیت مقوله حضانت فرزند، نفقه، ضرورت زمان، حمایت از زنان بعد از طلاق و غیره.

توضیحات و نکات مهم در خصوص این سوال که در ایران طلاق بگیرم یا در سوئد؟

  • پروسه طلاق در ایران سریع‌تر است یا در سوئد؟
  • آیا امکان وصول مهریه از طریق دادگاه‌های سوئد وجود دارد؟
  • حضانت (نگهداری) فرزند بعد از طلاق طبق حقوق خانواده سوئد با چه کسی است؟
  • آیا امکان اعتراض به موضوع تقسیم اموال بعد از طلاق در سوئد وجود دارد؟

انواع طلاق در سوئد

در کشور سوئد تنها یک نوع طلاق وجود دارد و آن هم طلاق توافقی است. تنها تفاوتی که در پروسه طلاق وجود دارد بحث زمان است.

دفتر وکیل دادگستری مهریه تهران

بدین نحو، در صورت مخالفت یک دوره 6 ماهه به شما فرصت داده شده و سپس حکم طلاق صادر می‌گردد. بنابراین هیچ یک از زوجین نمی‌تواند مانع درخواست طلاق دیگری گردد.

به این صورت در قانون طلاق سوئد، همچون ایران حق طلاق با مرد نمی‌باشد و زن نیز می‌تواند درخواست طلاق دهد.

در موارد زیر دوره 6 ماهه از سوی قاضی پرونده طلاق برای زوجین تعیین می‌گردد:

به درخواست زوجین

مخالفت یکی از زوجین با طلاق

داشتن فرزند زیر 16 سال

استثنا: حتی با وجود موارد بالا، اگر زوجین به مدت حداقل دو سال جدا از هم زندگی کرده باشند، ازدواج با محارم صورت گرفته باشد و یا یکی از زوجین ازدواج دیگری داشته و یا با فردی دیگر ارتباط داشته باشد، طلاق فورا و طی چند هفته کوتاه بدون طی دوره 6 ماهه انجام می‌گیرد.

نتایج طلاق در سوئد برای اتباع ایرانی

نام فامیلی: در صورتی که به موجب ازدواج نام فامیلی زوج (مرد) یا زوجه (زن) تغییر کرده باشد، در صورت طلاق می‌تواند نام فامیلی قبلی خود را برگزیند.

تقسیم اموال: بعد از طلاق در کشور سوئد اموال به دو قسمت میان زن و مرد تقسیم شده و اینکه چه کسی درخواست طلاق داده باشد در این امر و میزان تقسیم‌بندی هیچ تاثیری ندارد.

این درحالی است که در برخی موارد در صورتی که زن درخواست طلاق بدهد، از مهریه محروم خواهد شد و به عبارتی می‌بایست مهریه خود را یا به صورت کامل یا بخشی را به مرد ببخشد.

در صورتی که ازدواج به سبک ایرانی ثبت شده باشد، برای وصول مهریه با دو حالت رو به رو هستید:

نمونه پرونده اثبات نسب

1) درخواست مهریه در دادگاه سوئد که در این حالت قاضی به سند ازدواج به عنوان قرارداد و به موضوع مهریه به عنوان تعهد مالی مندرج در قرارداد نگاه می‌کند.

2) درخواست طلاق در ایران که در این حالت وکیل یا خود زوجین مهریه خود را طبق قوانین ایران مطالبه می‌نماید.

در حالتی که ازدواج به سبک سوئد یا بین‌المللی باشد، از آنجایی که مورد تنفیذ (تأیید) دادگاه ایران نیست بنابراین امکان درخواست طلاق و مهریه در ایران وجود ندارد و دادگاه‌های محل ثبت ازدواج یعنی کشور سوئد صالح به رسیدگی و طبق قوانین سوئد هستند.

حضانت فرزند در سوئد

در پاسخ به این سوال که در ایران طلاق بگیرم یا در سوئد؟ باب موضوع حضانت فرزند مطرح می‌گردد. طبق حقوق طلاق سوئد، حضانت فرزند بعد از طلاق بر عهده هر دوی زوجین است مگر آنکه:

حضانت (سرپرستی) مشترک به نفع فرزند نباشد به درخواست یکی از زوجین برای حضانت انفرادی و با تشخیص نفع این امر برای فرزند با توافق و درخواست زوجین برای خاتمه حضانت مشترک

نکته: هر دوی والدین موظف به پرداخت هزینه‌های فرزند بعد از طلاق هستند، حتی اگر فرزند تنها با یکی از والدین زندگی نماید.

نفقه همسر و فرزندان در سوئد

طبق قوانین سوئد، بعد از طلاق هزینه زندگی زوجین با خودشان است مگر در مواردی که اثبات گردد که تامین امور زندگی با دیگری بوده و بعد از طلاق زن یا مرد دچار مشکل در تامین امور مالی گردد.

برای اطلاع از این استثنا و شرایط دریافت نفقه در سوئد، از گروه وکلای مهر درخواست مشاوره حقوقی نمایید.

توقیف ارث بابت مهریه

انحلال نکاح در سوئد

طبق حقوق خانواده و طلاق سوئد، ازدواج تنها در دو حالت پایان یافته و یا منحل شده تلقی می‌گردد: فوت یکی از زوجین و یا با درخواست طلاق و صدور حکم طلاق.

وکیل متخصص حقوق طلاق در سوئد

جهت برقراری ارتباط با دفتر وکیل امور خانواده و طلاق و ازدواج در طلاق، مشاوره آنلاین با وکیل مهاجرت، معرفی بهترین وکیل مهاجرت به آمریکا، سوئد، پرتغال، آلمان، سایر کشورهای اروپا، کانادا و استرالیا با موسسه حقوقی بین المللی مهرپارسیان تماس بگیرید.

راههای ارتباطی با دفتر محمدرضا مهری

021-88795408

021-88796143

شماره های همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

09120067669

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی دکتر مهر

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *