نمونه شکایت تجاوز به عنف


 

امروز با بررسی موضوع نمونه شکایت تجاوز به عنف با شما عزیزان و همراهان همیشگی مهر پارسیان هستیم.

تا برای شما پرده از راز پرونده هایی که تحت عنوان تجاوز به عنف در محاکم دادگستری مطرح می‌شوند برداریم، بارها در جراید و روزنامه‌ها خوانده‌ایم … دختری بی‌گناه قربانی هوسرانی مرد تبهکار شد، اما در پس این ماجراها و در ادامه پیگیری پرونده‌ها،در اکثر موارد سر انجام متهمان از چنگال قانون می‌گریزند و یا در نهایت آنگونه که باید مجازات نمی‌شوند، فقدان و یا ضعف دلایل اثباتی و یا از بین رفتن آثار جرم در این بزه از یک سو و از سویی دیگر تصورات اشتباهی که اشخاص از جرم تجاوز به عنف دارند از سویی دیگر باعث شده است تا مسیر پرونده‌هایی از این دست به بن بست منع تعقیب و برائت متهمان ختم شود.

نکات مهم نمونه شکایت تجاوز به عنف

  • تجاوز به عنف چیست؟
  • پس از تجاوز چه اقدامی انجام دهیم ؟
  • در بررسی پرونده‌های تجاوز به عنف به چه رازهایی دست پیدا کردیم ؟
اعتراض به رای قاضی شورای حل اختلاف در امور خانواده

منظور از جرم تجاوز به عنف چیست و چه مجازاتی در قانون برای متجاوز به عنف در نظر گرفته شده است؟

تجاوز جنسی یا همان تجاوز به عنف، به معنی انجام آمیزش جنسی بدون رضایت فرد است. جرم تجاوز به عنف باعث می‌شود آثار روحی و روانی زیانبار و جبران ناپذیری در اشخاصی که مورد تجاوز قرار گرفته‌اند به وجود آید تا بدان جا که گاهی به خودکشی ویا گاهی به انتقام و خشونت و قتل منتهی می‌شود. هرچند نمی‌شود زنان و کودکان را به عنوان تنها قربانیان جرم تجاوز به عنف معرفی نمود، اما این گروه آسیب پذیر بیشتر از هر قشر دیگری در معرض خطر تجاوز هستند.

طبق ماده ۸۲  از قانون مجازات اسلامی، حد عمل زنا و تجاوز جنسی را اعدام عنوان کرده و تفاوتی میان افراد پیر و جوان و … از این حیث وجود ندارد

در بررسی نمونه شکایت تجاوز به عنف به چه نتایجی دست پیدا کردیم؟

خانم ب  طی شکایتی علیه آقای الف  دایر بر تجاوز به عنف و تهدید با چاقو درخواست رسیدگی می‌کند:

و در جریان رسیدگی  خانم ب  می‌گوید: آقای الف با من از طریق تلفن رابطه برقرار کرد، پس از مدتی رابطه دوستی از من درخواست ازدواج نمود و سپس از پدرم مرا خواستگاری کرد، پدرم جواب منفی داده بود ولی ایشان با چرب‌زبانی مرا اغفال کرد طوری وانمود کرد که پدرم راضی است با دادن وعده‌ها بسیار بدون اینکه من اراده و رضایتی داشته باشم به من تجاوز کرد !

بعد از تجاوز مرا تحت ‌فشار قرار داد که باید پدرت را برای ازدواج راضی کنی من این پیشنهاد را نپذیرفته ولی من مجبور شدم که رضایت خانواده‌ام را برای ازدواج درخواست کنم بدون اینکه آن‌ها در جریان تجاوز به من باشند رضایت خانواده امکان‌پذیر نشد

بازداشت غیر قانونی همسر

متهم می‌گوید همه حرف‌هایش را قبول دارم ولی زور نکرده‌ام باهم آشنا شدیم دو بار همدیگر را دیدیم یک روز در خانه شیطان ما را وسوسه کرد با رضایت هم عمل جنسی را انجام دادیم ایشان از دختری افتاد من او را دوست دارم و پایش هستم قصد ازدواج دارم.

مجدداً به متهم اتهام زنا تفهیم می‌شود می‌گوید قبول دارم دادگاه چهار بار بلکه بیش از چهار بار از متهم به اتهام زنای اکراهی اقرار می‌گیرد.

و متهم می‌گوید عمل جنسی کامل انجام شد. ایشان از دختری افتاد،

دادگاه پس از ختم جلسه دادرسی مبادرت به انشاء رأی می‌نماید و متهم را از حیث اتهام زنای به عنف تبرئه می‌نماید ولیکن با استدلالی که می‌نماید به استناد مواد ۲۲۱ و ۲۳۰ و ۱۶۴ ق م اسلامی متهم با احراز زنای غیر محصنه به‌اکراه به تحمل صد ضربه شلاق حدّ زنا محکوم می‌کند این رأی مورد اعتراض شاکیه واقع  می‌گردد و جهت رسیدگی به دیوانعالی کشور ارسال می‌شود.

سپس در رای دیوانعالی کشور می‌خوانیم:

نظر به محتویات پرونده و کیفیات منعکس در آن در خصوص تجدیدنظرخواهی خانم ب نسبت به رأی مذکور اولاً زنای به عنف و اکراه یکی است مشخص نیست دادگاه چگونه زنای غیر محصنه عنف و اکراه را احراز کرده و به مجازات زنای محصنه بدون عنف و اکراه محکوم نموده است.

ثانیاً با توجه به محتویات پرونده و اظهارات متهم و شاکیه مبنی بر رفتن به منزل وی و ارتکاب زنا احراز زنا اکراهی مشکل است.

به‌ هرحال با وضع موجود رأی تجدیدنظر خواسته به استناد بند ت ماده ۲۲۴ ق م اسلامی مصوب ۱۳۹۲ و بند ب ماده ۲۶۵ ق آ د ک نقض و جهت رسیدگی به دادگاه هم‌عرض دادگاه صادرکننده رأی تجدیدنظر خواسته ارجاع می‌گردد در صورت احراز زنای به عنف و اکراه از سوی دادگاه و مطالبه شاکیه ارش البکاره و مهرالمثل را دادگاه شاکیه را در این خصوص ارشاد نمایند.

جرم كودك آزاری

همانگونه که در مطالعه پرونده خواندیم به این نکات دست یافتیم

  • اگر شاکیه با آشنایی قبلی با مشتکی عنه و به میل و رضایت خود به محلی برود که نوعا احتمال داده شود بزه اینچینی به وقوع خواهد پیوست این عمل می‌تواند بیانگر نوعی رضای درونی برای انجام عمل زنا باشد و اثبات به عنف بودن عمل در اینگونه موارد کاری بس دشور است.
  • چنانچه در محکمه زنای به عنف منجر به ازاله بکارت اثبات شود، آنگاه مطالبه ارش البکاره و مهرالمثل از حقوق حقه شاکیه هست که مقامات قضایی تکلیف به ارشاد شاکیه به مطالبه حق دارند.

نکاتی از سایر پرونده های مشابه

در پرونده‌ای دیگر خواندیم زن و شوهری در یکی از نقاط خارج شهر مورد حمله اشرار قرار گرفتند و در این حمله زن جوان مورد تجاوز قرار گرفت، اما سرآخر علیرغم 4 مرتبه اقرار صریح بزهکاران بر تجاوز و تنها با وجود یک بار انکار، ترفند و دفاع  وکلای متهمین کارساز واقع گردید و آنها از معرکه گریختند و محکمه تنها توانست آنها را به بزه آدم‌ربایی محکوم نماید!

اما راز این پرونده چه بود؟

نتایج بررسی حاکی از این نکته بود که تبهکاران علیرغم اقاریر صریح در آخر بنا به پیشنهاد وکلای خویش منکر تجاوز جنسی شدند و علیرغم اینکه دادگاه بدوی در رای خود آنها را محکوم نمود و در حکم خود اینچنین نوشته بود” هرچند متهمین در بار آخر انکار کرده اند اما (بر مبنای علم قاضی) برای قاضی اثبات شده است که این افراد تجاوز را انجام داده‌اند پس به اعدام محکوم می‌گردند” اما در پایان وکلای متهمین با طرح یک لایحه توانستند این حکم را در دیوان عالی کشور نقض نمایند:

شاید برای شما جای پرسش باشد که وکلا چگونه دفاعی مطرح نمودند و دیوانعالی کشور با چه استدلالی حکم برائت متجاوزین را صادر نمود ؟

دیوانعالی کشور اینگونه استدلال نمود که :

شکایت از حکم غیابی

با توجه به اینکه طبق ماده ۷۱ قانون مجازات اسلامی در زنای مستوجب قتل انکار بعد از اقرار موجب سقوط حد می‌باشد سه نفر از متهمان بعد از چهار بار اقرار نزد هیأت محترم دادرسان، زنای به عنف را انکار کرده‌اند، توسل دادگاه به علم که اساس آن همان اقاریر متهمان است با قاعده درأ و احتیاط در دماء سازگاری ندارد فلذا اعتراض وکلای مدافع را وارد دانسته دادنامه تجدیدنظرخواسته را از حیث محکومیت متهمان (هر چهار نفر) به اعدام نقض و رسیدگی به شعبه دیگر دادگاه کیفری استان محول می‌نماید.

در مورد سایر اتهامات (آدم ربائی و توقیف غیر قانونی) اعتراض وکلای مدافع متهمان در حدی از تأثیر نیست که بر اساس رأی خدشه ای وارد کند، دادنامه از حیث نحوه احراز بزهکاری و انطباق جرائم ارتکابی با مواد قانونی و رعایت اصول دادرسی بلا اشکال است و اعتراض را مردود اعلام، دادنامه تجدیدنظرخواسته را از این جهات ابرام می‌نماید.

نکته مهم و کلید پرونده این بود که: انکار بعد از اقرار در زنای به عنف موجب سقوط حد است و در چنین حالتی توسل دادگاه به علمی که اساس آن همان اقاریر متهمان است با قاعده درأ و احتیاط در دماء سازگاری ندارد.

برای جلوگیری از تضییع حق افراد پس از وقوع تجاوز چه اقداماتی بهتر است انجام شود ؟

جرم تجاوز در نظام کیفری ایران، از پیچیده‌ترین پرونده‌های دادرسی محسوب می‌شود.

علت عمده‌ی آن هم از بین رفتن مدارک و آثار جرم در همان ساعات اولیه است از این جهت توضیح می دهیم که بهترین راه برای جمع‌آوری مدارک کافی بلافاصله پس از وقوع جرم چیست:

در صورت وقوع تجاوز، بلافاصله محل امنی بیابید.

مشاوره حقوقی اثبات زوجیت

با مطمئن‌ترین شخص زندگی خود تماس بگیرید و از او بخواهید برای ساعت‌های پس از وقوع بزه کنار شما بماند.

رفتار هیجانیِ لحظه‌های بعد از وقوع تجاوز، عمده‌ترین عامل از بین بردن مدارک است.

قبل از معاینه کامل توسط پزشک قانونی، مدارک و شواهد تجاوز را از بین نبرید.

حمام نروید و دندانهای خود را مسواک نزنید.

لباس‌های خود را با دقت در بیاورید و در پلاستیک تمیزِ دربسته‌ای نگه‌داری کنید.

تمام جزئیات به ویژه زمان‌ها، مکان وقوع و جزئیات صحنه تجاوز را یادداشت کنید.

اگر گمان می‌کنید به شما داروی خواب‌آور یا مواد مخدر یا الکل داده شده است بخواهید از شما آزمایش خون و ادرار گرفته شود.

با در جریان گذاشتن پزشک، از او بخواهید ضمن بررسی دقیق میزان جراحات، خطر بیماری‌های مقاربتی و حاملگی ناخواسته را در نظر بگیرد.

. تصویر، صوت و تمامی مدارک الکترونیک از جمله لاگ تماس، پیامک، ایمیل،اینستاگرام، تلگرام، توئیتر، فیس‌بوک و…، از جمله دلایل اثبات ادعای شما محسوب می‌شوند.

بنابراین کلیه مستندات و پیامهای تهدید و اخاذی احتمالی بعدی را با دقت و حساسیت جمع‌آوری و در چند نسخه کپی و نگه‌داری کنید.

وکیل شکایات تجاوز جنسی

امیدوارم از مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشد، برای دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی،  همه روزه از ساعت‌های 19 الی9 و پنجشنبه‌ها15 الی9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

راههای ارتباطی با دفتر محمدرضا مهری

021-88795408

021-88796143

شماره های همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

09120067669

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

4.9/5 - (8 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *