امکان رسیدگی به حجر متوفی


 

امروز با موضوع امکان رسیدگی به حجر متوفی بر اساس آراء قضایی با شما هستیم.

نکات مهم در بررسی امکان رسیدگی به حجر متوفی

  • آیا امکان رسیدگی به حجر مرحوم بعد از فوت نیز وجود دارد؟
  • در صورت اثبات حجر متوفی آیا معاملات وی ابطال خواهد شد؟
  • وصیت محجور چه وضعیتی پیدا خواهد کرد؟

در تاریخ : 1392/12/24 به شماره : 9209970223101542

چکیده رای در امکان رسیدگی به حجر متوفی

فوت کسی که درخواست حجر او شده، مانع رسیدگی دادگاه نمی‌شود، زیرا آثاری که بر حجر مترتب است با فوت محجور از بین نمی‌رود و هرچند اثر حکم حجر از تاریخ قطعیت مترتب است اما اگر ثابت شود که علت حجر قبل از صدور حکم وجود داشته است، اثر حکم از تاریخ وجود علت حجر مترتب می‌شود .

رای بدوی در اثبات حجر متوفی

در خصوص دعوی آقایان س. و س. و خانم م. همگی م. با وکالت آقای ج.ز. و س.ب. به‌طرفیت خانم م.ج. با وکالت آقایان ر.ز. و ح.الف. به خواسته صدور حکم حجر مرحوم م.ج. با توجه به محتویات پرونده ازجمله نظریه کمیسیون پنج‌ نفره پزشکی قانونی به شماره ۹۲/۸۵۱/۳۳/۱ مورخ ۱۶/۷/۱۳۹۲ اعلام نموده است:

به استناد پرونده‌های پزشکی ارائه‌ شده متوفی م.ج. از ۷/۵/۱۳۹۰ تا زمان فوت (۱۲/۶/۱۳۹۰) دچار نوساناتی در سطح هوشیاری به دلیل ابتلا به بیماری جسمی بوده است و از آن هنگام توانایی تصمیم‌گیری در مورد امور مالی خود را نداشته است.

وکیل تغییر نام شناسنامه

لیکن مستند پزشکی مبنی بر ابتلا وی به اختلال روانی که سبب عدم توانایی وی به جهت اداره امور مالی قبل از تاریخ فوق‌الذکر گردد ارائه نشده. با عنایت به رأی وحدت رویه شماره ۷۲ مورخ ۴/۹/۱۳۵۳ دیوان عالی کشور دادگاه به استناد بند۲ ماده ۱۲۰۷ و ماده ۱۲۰۸ قانون مدنی و ماده ۵۷ قانون امور حسبی حکم حجر مرحوم م.ج. (مورث طرفین پرونده) را صادر و به استناد مواد ۷۰ و ۷۱ قانون امور حسبی ابتدای حجر متوفای مذکور را از ۷/۵/۱۳۹۰ اعلام می‌نماید.

رأی صادره ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل ‌تجدیدنظرخواهی است.

رئیس شعبه ۴۵ دادگاه عمومی حقوقی تهران ـ موسوی

رای دادگاه تجدید نظر

در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای ج.ز. به وکالت از آقایان س. و س. و خانم م. همگی م. نسبت به دادنامه شماره ۰۰۸۴۸ مورخه ۱۰/۹/۱۳۹۲ صادره از شعبه ۴۵ دادگاه عمومی تهران که به‌موجب آن رأی به حجر مرحوم م.ج. از تاریخ ۷/۵/۱۳۹۰ الی تاریخ فوت ۱۲/۶/۱۳۹۰ صادر گردیده با توجه به مجموع محتویات پرونده نظر به اینکه در این مرحله از دادرسی از ناحیه تجدیدنظرخواه ایراد و اعتراض موجه و مدللی که موجبات نقض دادنامه تجدیدنظر خواسته را فراهم نماید ارائه و عنوان نگردیده است.

بر مبانی استدلال و استنباط دادگاه نخستین در رسیدگی به موضوع و صدور حکم و رعایت موازین قانونی و تشریفات دادرسی خدشه و خللی مترتب نیست و دادنامه تجدیدنظر خواسته مطابق دلایل موجود در پرونده وفق مقررات قانونی صادر گردیده است.

ایراد تجدیدنظرخواه در حدی نیست که موجب حصول علم به وجود اشتباه در حکم مزبور گردد.

آیا عدم پرداخت نفقه گذشته موجب عسر و حرج زن می شود؟

لذا اعتراض قابل انطباق با جهات مقرر در ماده ۳۴۸ قانون آیین دادرسی در امور مدنی نمی‌باشد درنتیجه دادگاه به استناد ماده ۳۵۸ قانون مذکور ضمن ردّ تجدیدنظرخواهی به‌عمل‌آمده حکم تجدیدنظر خواسته را تأیید و استوار می‌نماید این رأی قطعی است.

مستشاران شعبه ۳۱ دادگاه تجدیدنظر استان تهران

شریعتی ـ صادقی

وکیل متخصص پرونده حجر در تهران

جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

021-88796143

021-88795408

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

  • 09120067661
  • 09120067662
  • 09120067663
  • 09120067664
  • 09120067665

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با مدیر دفتر محمدرضا مهری با شماره همراه زیر امکان پذیر است.

09120067669

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

امتیاز دهی به مقاله

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *