شرط تنصیف دارایی

بهترین وکیل خانواده در این نوشتار به بررسی موضوع شرط تنصیف دارایی پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

شرط تنصیف دارایی

از شروط مندرج در عقدنامه ازدواج، یکی از شروطی که در کشورهایی مانند: کانادا و اتحادیه اروپا بدون قید در شرایط ازدواج، قابل اجرا می‌ باشد، شرط تنصیف دارایی است. تفاوت قانون خانواده ایران و کانادا در شرط تنصیف دارایی در این است که در نظام حقوقی خانواده در کانادا، اموال هر دو نفر در زمان طلاق ملاک محاسبه و اعمال شرط تنصیف دارایی برای مرد و زن می‌ باشد اما در نظام حقوقی خانواده ایران، در صورتی که شرط تنصیف دارایی به امضاء طرفین برسد، فقط مرد مکلف است تا نصف داریی خود را که در زمان ازدواج به دست آورده است مجانی به زوجه تملیک نماید.

گروه وکلای خانواده مهر تهران، تخصصی ترین گروه وکلای خانواده در تهران و ایران، با هدف تبیین حقوق خانواده برای زوج ها و افراد جامعه، نسبت به بررسی حقوقی شرط تنصیف دارایی مرد هنگام طلاق پرداخته است که در وب سایت رسمی موسسه حقوقی و داوری بین‌ المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان درج خواهد شد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص شرط تنصیف دارایی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

شرط تنصیف دارایى

در صورتی که طلاق بنا به درخواست زوجه نباشد و طبق تشخیص دادگاه، تقاضای طلاق زوج، ناشی از تخلف زن از وظایف همسری یا سوء اخلاق و رفتار وی نباشد، زوج مکلف است تا نصف دارایی موجود خود را که در ایام زناشویی با زوجه به دست آورده یا معادل آن را، به صورت بلاعوض به زوجه منتقل نماید.

عسر و حرج زن با اثبات رابطه نامشروع

اما تحقق این شرط منوط به حصول شرایطی است:

اول، زمانی زوجه میتواند از این شرط به نفع خود استفاده نماید که طلاق صورت گرفته باشد، به عبارتی دیگر، امکان الزام شوهر برای اجرای شرط تنصیف دارایی پیش از درخواست طلاق ناشی از درخواست مرد وجود نخواهد داشت.

دوم، همانطور که در شرط آمده، تقاضای طلاق مرد، ناشی از تخلف زن از وظایف همسری یا سوء اخلاق و رفتار وی نباشد، به عبارتی دیگر، چنانچه سوء رفتار و سوء اخلاق زوجه موجب گردیده باشد تا زوج اقدام به طلاق وی نماید شرط تنصیف دارایی محقق نخواهد گردید.

به عنوان مثال: تمکین خاص و عام زوجه از زوج، یکی از وظایف قانونی زن می‌ باشد، بنابراین چنانچه زنی راه نافرمانی و نشوز در پیش گیرد و از این رهگذر مرد خواستار طلاق همسر ناشزه خود باشد، دیگر شرط تنصیف دارایی در حق زن قابل اجرا نخواهد بود.

سوم، دادخواست طلاق باید از جانب مرد تقدیم دادگاه خانواده شده باشد، به عبارتی دیگر، مطابق قانون، طلاق به اراده مرد می‌ باشد، بنابراین چنانچه وی بخواهد از این حق قانونی خود استفاده نماید، درست است که در واقع از قید و بند زندگی مشترک رهایی می‌ یابد، اما ناگزیر به تمکین از شرط تنصیف دارایی خواهد بود.

این در حالی است که، بسیار اتفاق افتاده که متقاضی طلاق زن می‌ باشد، در حالی که دلیل طلاق سوءرفتار یا عیوبی‌ در مرد است که زن را بر آن داشته تا اقدام به طلاق نماید. به عبارتی دیگر، مواردی ممکن است محقق گردد که موجب عسر و حرج زن شود و ادامه زندگی با مرد را برای وی با رنج و مشقت توام سازد، لذا میتوان شرط موصوف را به گونه‌ ای تنظیم نمود که این مورد را نیز در بر داشته باشد.

وکیل اعتراض به رای اجرت المثل

چهارم، ملاک ارزیابی اموال در شرط تنصیف دارایی تا نصف اموال یا معادل آن می‌ باشد. به عبارتی دیگر، میزان و مبدا محاسبه نصف دارایی یا معادل آن، از کمترین اموال زوج تا سقف پنجاه درصد آن می‌ باشد.

پنجم، زوجه این امکان را نخواهد داشت تا هر مالی از زوج را برای خود و در راستای شرط موصوف مطالبه نماید، به عبارتی دیگر، شرط تنصیف دارایی فقط مختص به دارایی می‌ باشد که در زمان زوجیت حاصل شده باشد، بنابراین اموالی را که زوج پیش از ازدواج داشته است و یا به وی ارث رسیده است را نمیتوان در راستای اجرای شرط موصوف به زوجه داد. مگر آنکه در زمان عقد به نحو دیگری توافق شده باشد.

ششم، آخرین شرطی که میبایست وجود داشته باشد تا شرط تنصیف دارایی به نفع زوجه قابل اجرا باشد، موجود بودن اموال حین طلاق می‌ باشد. بنابراین شامل اموال از بین رفته اعم از تلف یا مفقود شده، نخواهد گردید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص شرط تنصیف دارایی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

شرط تنصیف داریی با توجه به دیون مرد

نکته‌ ای که بایستی بدان توجه داشت مقدم بودن دیون مرد بر اجرای شرط موصوف خواهد بود. مطابق قانون، دیون فرد بایستی از دارایی وی پرداخت شود، در حالی که اجرای شرط تنصیف نیز از دارایی فرد صورت خواهد گرفت؛ لذا چطور میتوان اجرای این شرط را بر تادیه دیون مقدم دانست در حالی که هر دو از یک محل کارسازی می‌ گردند.

وکیل دادگاه تجدیدنظر

تنها در شرایطی که زن درخواست جدایی نداده باشد و همچنین از وظایف زناشویی خود تخلف نکرده باشد و رفتار و اخلاق ناشایست نیز نداشته باشد، شرط تنصیف دارایی قابلیت اجرا پیدا می‌ کند.

شرط تنصیف اموال زن در طلاق

در صورتی که طرفین هنگام عقد ازدواج شرط تنصیف دارایی زن را نیز بپذیرند، این شرط در زمان طلاق قابلیت اجرایی دارد. بنابراین در امور مالی، هرگونه توافق بین طرفین لازم الرعایه خواهد بود.

بهترین وکیل طلاق توافقی در تهران

جهت استخدام وکیل با هزینه مناسب در طلاق توافقی، میتوانید در تمامی ایام هفته و ساعات اعلامی با موسسه حقوقی و داوری بین‌ المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان تماس حاصل فرمائید.

نشانی موسسه حقوقی مهر پارسیان

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن های تماس موسسه حقوقی مهر پارسیان

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دپارتمان حقوق خانواده گروه وکلای مهر تهران

جهت دریافت مشاوره در خصوص شرط تنصیف دارایی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

امتیاز دهی به مقاله

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *