مجازات عدم تمکین زن

وکیل خانواده در خیابان جمالزاده

وکیل خانواده در خیابان جمالزاده


بهترین وکیل خانواده تهران در این نوشتار به بررسی مجازات عدم تمکین زن پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

مجازات عدم تمکین زن در نظام حقوقی ایران

داشتن حسن معاشرت و انجام وظایف زناشویی به نحو متعارف و در چارچوب قانون و اخلاق، از وظایف زوجین در هر نظام حقوقی و قضایی است. رکن خانواده بر اساس ارتباط بین همسران و فرزند یا فرزندان، قوام یافته و حد اعلای رابطه بین زوجین، رابطه جنسی صمیمی و بر مبنای عشق تعریف شده است. اما گاهی بنا به دلایلی، رابطه جنسی بین زن و مرد، با مشکل مواجه شده و یکی از طرفین یا هر دوی آن ها، تمایلی به ایجاد رابطه جنسی نداشته و موجب برزو اشکالاتی در رابطه زناشویی می شوند. آثار زیان بار نداشتن رابطه جنسی مطلوب بین زوجین بر کسی پوشیده نیست. در این مقال سعی خواهیم نمود تا حدودی معنی تمکین، آثار حقوقی عدم تمکین زن، عدم تمکین و ارتباط آن با مهریه، چگونگی اجرای حکم الزام به تمکین زن، ناشزه بودن زن، و همچنین معرفی بهترین وکیل خانواده در تهران، برای کاربران سایت خانواده گروه وکلای مهر، تخصصی ترین گروه وکلای ایران، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در صورت نیز به مشاوره حقوقی با بهترین وکیل خانواده در ایران به صورت آنلاین، با گروه وکلای مهر، همکار دفتر حقوقی و پژوهشی محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری در تهران تماس حاصل فرمایید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص مجازات عدم تمکین زن با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

تمکین چیست و چه شرایطی دارد؟

پس از وقوع عقد ازدواج مابین زوجین، زوج مکلف به تامین مسکن مشترک و تهیه لوازم و وسایل زندگی مشترک می‌ باشد. در صورت تامین نیازهای اولیه زن توسط شوهر، زن مکلف به رعایت حسن معاشرت و تمکین خاص و عام از همسر خود می‌ باشد. معنی تمکین به صورت عام یعنی رعایت اخلاق حسنه و قانون در زندگی زناشویی بوده و زن حق ندارد در غیر از مواردی که شرط به تعیین مسکن و محل زندگی توسط وی شده باشد، از حضور و زندگی مشترک در محل مورد نظر همسر امتناع ورزد. در غیر این صورت، مرد میتوان به دلیل عدم تمکین وی، در دادگاه خانواده  طرح دعوا نماید.

عدم تمکین به دلیل بیماری هپاتیت

مجازات عدم تمکین زن چیست؟

بر خلاف تصور عده ای که عدم تمکین زن را موجب محکومیت وی می دانند، هیچگونه عواقب کیفری و مجازاتی برای عدم تمکین زن در قوانین ما پیش بینی نشده است. بهتر است به جای مجازات عدم تمکین زن، از اصطلاح آثار و نتایج حقوقی عدم تمکین زن، استفاده نماییم که در ادامه توسط بهترین وکیل خانواده در تهران تشریح خواهد شد. در واقع قهر کردن و عدم سکونت زن در منزل تهیه شده توسط شوهر بدون عذرموجه، موجب صدور رای به الزام به تمکین زن توسط دادگاه خانواده خواهد شد. حکم الزام به تمکین زوجه، اعلامی است و به زوجه اعلام می‌ شود که موظف به تمکین از شوهر می‌ باشد. در صورت عدم اجرای داوطلبانه حکم به الزام به تمکین، دادگاه زوجه را مجبور به تمین نخواهد کرد بلکه عدم اجرای حکم توسط زوجه، آثار حقوقی زیر را در پی دارد.

آثار حقوقی عدم تمکین زوجه

  • عدم استحقاق نفقه: در صورت عدم تمکین زن بدون اثبات عذر موجه و یا دلیل شرعی و قانونی، مرد تکلیفی جهت پرداخت نفقه به همسرش ندارد و زن از دریافت نفقه محروم خواهد شد. عدم تمکین زن به دلیل استفاده از حق حبس و تسلیم نشدن جهت رابطه جنسی تا قبل از دریافت مهریه‌ ای که حال و عندالمطالبه است از این قاعده مستثناست.
  • اجازه ازدواج مجدد مرد: در صورت عدم تمکین زن از مرد و صدور حکم قطعی الزام به تمکین و عدم تمکین توسط زن، دادگاه خانواده در صورت درخواست مرد، اجازه ازدواج مجدد مرد را صادر خواهد کرد.
  • محرومیت زن از تنصیف دارایی: اثر حقوقی سوم که برای عدم تمکین خاص و عام زن از مرد وجود دارد، پذیرش دادخواست طلاق از سوی مرد توسط دادگاه و محرومیت زن از تملک نصف دارایی مرد می‌ باشد. چرا که در صورتی نصف اموال در دادخواست طلاق از سوی زوج به زوجه هبه می‌ شود که دلیل طلاق، تخلف و سوء رفتار زن نباشد. بنا به مراتب مذکور، مجازات عدم تمکین زن فقط محرومیت های فوق بوده و همگی آثار مالی در پی خواهد داشت.

جهت دریافت مشاوره در خصوص مجازات عدم تمکین زن با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

موارد عدم تمکین عام زن

انتخاب شغل مغایر با شئون خانوادگی، داشتن معاشران فاقد صلاحیت اخلاقی، عدم زندگی در محل تعیین شده توسط شوهر، خروج از منزل بدون اذن و اطلاع شوهر، داشتن روابط نامناسب در محل کار و عدم توجه به تذکرات همسر و مسائلی از این دست می‌تواند در زمره موارد عدم تمکین عام از همسر و موجبی برای اثبات تقصیر و ناشزه بودن زن باشد.

نمونه رای ابطال ثبت واقعه طلاق

شرایط اثبات عدم تمکین زن

در مرحله اول که زوجه نسبت به ترک منزل مشترک و نشوز اقدام می نماید، بهترین روش صحبت با وی و متقاعد کردن جهت رعایت حقوق و تکالیف می‌ باشد. معمولا نتیجه مذاکرات اصلاحی، مثبت بوده و زوجه به زندگی مشترک باز می‌ گردد. در صورت عدم سازش، میتوان با واسطه نمودن یکی از ریش سفیدان فامیل نسبت به صلح و سازش اقدام نمود و در غیر این صورت، با ارسال اظهارنامه قانونی به نشانی که زوجه ساکن می‌ باشد، به نحو دوستانه تکالیف وی را یادآوری نموده و در صورت عدم رعایت توسط زوجه میتوان از طریق دادگاه خانواده، نسبت به ارائه دادخواست الزام زوجه به تمکین خاص و عام، موضوع را پیگری نمود. در صورت صدور حکم قطعی مبنی بر الزام زوجه به تمکین و عدم اجرای رای توسط وی، میتوان از دادگاه خانواده درخواست صدور اجازه ازدواج مجدد و صدور حکم طلاق زوجه را درخواست نمود.

بهترین وکیل خانواده در تهران

رعایت شرایط مذاکره و دعوت به صلح و سازش در پرونده‌ های خانواده، توسط دفتر حقوقی محمدرضا مهری متانکلائی بهترین وکیل خانواده در تهران، ضروری محسوب می‌ شود. ابتدا با مراجعه به مشاور حقوقی خانواده و اطلاع کامل از شرایط و عواقب طرح دادخواست الزام به تمکین زوجه، نسبت به دعوت از وی برای مذاکره و اخذ نتیجه مطلوب اقدام نموده و در صورت عدم قبول زوجه، با تنظیم متن اظهارنامه دوستانه که محتوای قانونی و حقوقی نیز داشته باشد، میتوان دعوای تمکین را به نتیجه مطلوب رساند. گروه وکلای مهر با رویکرد حل تخصصی اختلافات خانواده در تهران و ایران، نسبت به برگزاری کارگاه تخصصی آشنایی با حقوق خانواده و تکالیف زوجین نسبت به یکدیگر اقدام نموده و حاصل این تلاش، صلح و سازش در پرونده‌ های خانواده می‌ باشد. قبل از هرگونه اقدام حقوقی در پرونده‌ های خانواده با گروه وکلای مهر تماس بگیرید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص مجازات عدم تمکین زن با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

نشانی دفتر وکالت محمدرضا مهری متانکلائی

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

مهر و موم ترکه

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دفتر وکیل پایه یک ویژه

امتیاز دهی به مقاله

19 دیدگاه

  • سلام.همسر من بعد از درخواست نفقه ملزم به پرداخت مبلغی طی سه قسط شد.که قسط آخر آن را پرداخت نکرد و من طرح شکایت کردم.بعد از آن حکم تمکین بنده آمد اما از آنجایی که مشکلات با همسرم بسیار اساسی است بنده تمایلی به ادامه با ایشان ندارم.حال سوال من این است.قسط آخر نفقه ام به من تعلق میگیرد با وجود اینکه این رأی قبل از آمدن الزام به تمکین صادر شده بود یا به دلیل ناشزه شدم من میتواند قسط آخر را ندهد؟؟؟

    • سلام قبل از قطعیت حکم الزام به تمکین نفقه به شما تعلق میگیرد.
      دپارتمان حقوق خانواده گروه وکلای مهر

  • درود بر شما
    بنده از همسرم بعلت ترک منزل شکایت و الزام به تمکین داشتم که قاضی حکم به تمکین وی داد
    ولیکن ایشان مراجعه نکرد
    سوالم اینکه اقدام بعدی من چه زمانی و چگونه و از چه مرجعی باید طرح و پیگیری نمایم
    با سپاس – مهرداد

    • سلام اقدام بعدی این است که شما می تونید اجازه ازدواج مجدد از دادگاه بگیرید و نفقه ایشون هم قابل پرداخت نیست
      دپارتمان حقوق خانواده گروه وکلای مهر

  • سلام.
    بعد از یک مشاجره کوچک و قهر ،چند روزه بعد اقدام به برگشت به منزل کردم ولی متاسفانه همسرم قفل رو عوض کرد و اجازه ورود مجدد به اینجانب نداد…سیوال بنده این است چگونه و باچه عنوانی میتوانم در دادگاه طرح دعوا کنم؟

  • سلام وقتتون بخیر، همسرم الان حکم الزام به تمکین زده، من به دلیل وابستگی شدید همسرم به پدر و مادرش و دخالت آن ها توو زندگیم باعث شد من ترک منزل کنم الان من چه شرایطی در جلسه ی تمکین بگم تا محکوم نشم

    • سلام برای اثبات مجاز بودن عدم تمکین زن باید قاضی دادگاه رو متقاعد کنید که ادامه زندگی مشترک و زیر یک سقف بودن به صلاح شما نیست

  • سلام‌
    خانمم بااینکه دادگاه رای به بنده داده وخانمم قبول نمیکندِِِِبیاییداومیگویدمن دهات زندگی نمیکنم
    الان به نظرشمامن چکارکنم

  • خانمم الان مهریه هم میگیره ولی نمیادسرزندگی
    راه حلی هست که اگه نیومدسرزندگی طلاقش بدم که دیگه سکه هم ندم

  • با سلام همسر من قبل از ازدواج با من با مادرش دریک منزل زندگی میکردن ولی به هنگام خواستگاری گفتند سوا زندگی میکنیم با توجه به این موضوع منزلی تهیه شده که سند ان بنام عمه های همسرم هست و دایما قید میشه که این خونه برای شوهرت و تو و بچت هست ولی همسر من اجبار داره در یک منزل ۶۰ متری با مادرش زندگی کنم علاوه بر این در مدت شش ماه زندگی هم خرج خودم رو دادم هم مخارج منزل رو و در تمام مسایل حتی روابط زناشویی با دخالت مادرهمسرم روبه رو بودم در صورت شکایت از مادر همسرم از همسرم شدیدا کتک میخوردم الان باردارم و خونه رو ترک کردم آیا من ناشزه محسوب میشم ؟آیا من باید به اجبار با مادر همسرم در یک منزل زندگی کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *