منع اشتغال زوجه


بهترین وکیل خانواده تهران در این نوشتار به بررسی موضوع منع اشتغال زوجه پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

منع اشتغال زوجه

منع اشتغال زوجه، یکی از دعاوی در صلاحیت دادگاه خانواده می‌ باشد.

با تشکیل کانون خانواده، زوج و زوجه هر کدام تعهداتی را به عهده می گیرند و ملزم به انجام تعهدات خود می باشند، در نتیجه با همکاری یکدیگر موجب رشد و تعالی خانواده می گردند. طبیعی است که تخطی هرکدام از وظایف خود موجب برهم خوردن آرامش موجود در خانواده می‌ شود، لذا زوج و زوجه باید با مسئولیت پذیری خود موجبات خوشبختی و آرامش یکدیگر را فراهم آورند.

اگر چه زوج و زوجه دارای روابط عاطفی و غیرمالی هستند و رابطه اداری بین آن ها وجود ندارد، ولی در زندگی مشترک به دلیل اینکه زوج وظایف بسیار سنگینی اعم از امور مالی و غیر مالی دارد، به همین خاطر مصلحت خانواده ایجاب می‌ کند که زوج عهده دار و اداره کننده بسیاری از امور باشد.

مهمترین وظیفه ای که زوج در زندگی مشترک دارد تامین امر مالی نفقه است که این وظیفه در صورت داشتن فرزند، سنگین تر و مهمتر می‌ شود و این وظیفه مطلقا به عهده وی می‌ باشد. زوجه به عنوان شریک، هیچ وظیفه ای برای معاضدت به شوهر خود در جهت تامین امور مالی ندارد.

با این حال زوجه ممکن است که در طول دوران زندگی مشترک شاغل باشد و از جهتی عهده دار تامین امور مالی در جهت همکاری با شوهر خود باشد و یا ممکن است که حقوق خود را برای خود نگهدارد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص منع اشتغال زوجه با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

مسئولیت زوجه در تامین امور مالی خانواده

با تشکیل عقد نکاح، زوج و زوجه موظف به انجام امور خانوادگی و عاطفی خود می باشند و در واقع باید با یکدیگر حسن معاشرت داشته باشند.

از آنجایی که ریاست شوهر در خانواده از خصایص مرد می‌ باشد و از این بابت عهده دار اداره ی امور مالی خانواده است ولی ممکن است که زن بخواهد در کنار همسر خود شغلی داشته باشد و به معیشت زندگی خود در کنار شوهر رونق ببخشد و میتواند درامد خود را برای خود نگهدارد و مصرف نماید. به همین دلیل قانون در برخی موارد منع اشتغال زوجه را تجویز نموده است.

زن در اداره امور مالی خانواده هیچ وظیفه ای ندارد و این از وظایف شوهر می‌ باشد چراکه زن وظیفه تامین نفقه را بر عهده ندارد. متمول بودن زن هم تاثیری در مطالبه نفقه ندارد و میتواند آن را درخواست کند. 

اختیار زوجه در مورد اشتغال خود

با این وجود ممکن است که زن در دوران زناشویی به حرفه یا صنعتی مشغول باشد و در کنار انجام تعهدات زناشویی خود، شغلی را برای خود اختیار کرده باشد که در این صورت نباید شغل و یا حرفه وی به وظایف زناشویی و مادری او ضرر و یا خدشه وارد نماید. از آنجایی که زوجه وظیفه ای در جهت کسب درآمد ندارد، لذا انجام تعهدات خانوادگی وی در اولویت می‌ باشد. منع اشتغال زوجه نیز محدود به موارد قانونی است.

در صورتی که زوجه برای خود شغلی را اختیار کرده باشد و این شغل او مانع وظایف خانوادگی او باشد، شوهر میتواند با این دلیل که شغل او باعث می‌ شود که در زندگی زناشویی خلل ایجاد گردد و در واقع روابط خانوادگی طرفین را به مخاطره بیاندازد، در نتیجه خواستار منع اشتغال زوجه شود.

اگرچه زوجه میتواند شغلی را برای خود داشته باشد ولی چون ریاست خانواده با شوهر است و او امور زندگی را اداره می‌ کند و تصمیم گیرنده می‌ باشد به همین خاطر با هر امری که بر خلاف مصالح خانوادگی باشد میتواند دعوی منع اشتغال زوجه را طرح نماید.

شروط ضمن نکاح

از طرفی شرط ضمن نکاح که به موجب آن شرط شود که زن حق اشتغال به واسطه اجازه همسر را داشته باشد، منافی اختیار مرد برای منع اشتغال زوجه نخواهد بود. طبیعی است در صورتی که از ادامه شغل زوجه جلوگیری شود، بر اساس قواعد مسئولیت مدنی عهده دار پرداخت خسارت وارده به اشخاص ثالث در شغل خود خواهد بود.

مصداق امر برخلاف مصلحت خانوادگی میتواند عدم انجام وظایف زوجیت زوجه در قبال امور زناشویی و شوهر او باشد و یا اینکه در انجام وظایف مادری خود کوتاهی کند که موجب ورود ضرر به فرزند گردد و یا اینکه در موردی که شغل زوجه برخلاف حیثیت شوهر یا زن باشد میتواند به این نحو تعیین شود که شوهر خود دارای موقعیت اجتماعی بالایی باشد و شغل زوجه از درجه و موقعیت اجتماعی پایینی باشد که موجب خدشه به حیثیت وی گردد. والا، منع اشتغال زوجه از شغل معنایی ندارد.

منع اشتغال زوجه توسط شوهر مطلق نمی‌ باشد و در صورت اختلاف باید موارد مقیدی را که شوهر، اشتغال زوجه را برخلاف مصلحت خانوادگی و یا منافی حیثیت خود یا زن می داند را در دادگاه رسیدگی کننده مطرح نماید تا دادگاه تصمیم‌گیری نماید. در صورتی که زوجه از ادامه شغل خود بنا به خواسته شوهر، منصرف نگردد، شوهر میتواند در صورت اثبات ارکان مسئولیت مدنی، از زوجه مطالبه خسارت نماید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص منع اشتغال زوجه با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

منع اشتغال زوج

همانطور که بیان شد تامین نفقه زندگی مشترک از تعهدات مالی شوهر است و این از الزامات وی می‌ باشد که در صورت ممانعت از انجام وظیفه زوجه او را مجبور به پرداخت آن می‌ کند. از همین رو شوهر باید خود در تامین نفقه اصول قانونی و شرعی را رعایت نماید و همچنین از انجام مشاغلی که برخلاف مصلحت خانوادگی می‌ باشد خودداری کند.

در صورتی که زوج برای تامین نفقه مشاغلی را انتخاب نماید که بر خلاف مصلحت خانواده و یا حیثیت زن و یا خود او باشد، اجبار وی بر ترک شغل مورد نظر توسط زوجه، بلامانع خواهد بود و میتواند از دادگاه درخواست نماید که زوج در جهت تامین امرار معاش خانواده به شغل دیگری مشغول گردد.

درخواست زوجه مبنی بر منع اشتغال زوج از حرفه در صورتی ممکن است که در جریان تامین امرار معاش خانوده اخلال ایجاد نگردد و در غیر این صورت دادخواست زوجه مبنی بر منع اشتغال زوج رد می‌ گردد. اگرچه منع اشتغال زوج به شغلی که مغایرت با مصلحت خانوادگی و یا حیثیت طرفین می‌ باشد، حق زوجه می‌ باشد، ولی در صورتی که منع اشتغال زوج، در امر تامین نفقه و معیشت خانواده اخلال ایجاد نماید، بر اساس قاعده عسر و حرج و لاضرر، این درخواست رد می‌ گردد.

وکیل متخصص دعوی منع اشتغال زوجه و زوج

موسسه حقوقی و داوری بین‌ المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان تحت سرپرستی جناب آقای محمدرضا مهری متانکلائی به عنوان بهترین وکیل در دعاوی خانواده و اختصاصا، دعوی منع اشتغال زوجه و زوج به اشتغال در مشاغل منافی حیثیت خانواده، همراه با تیم وکلای تخصصی اقدام به مشاوره و قبول دعاوی می‌ کند.

وکیل خانواده

جهت دریافت مشاوره در خصوص منع اشتغال زوجه با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

5/5 - (1 امتیاز)
تدلیس در نکاح

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *