مالیات بر ارث سهام شرکت


­

امروز با موضوع مالیات بر ارث سهام شرکت ها با شما مخاطبان گرامی همراه هستیم.

سال‌خوردگی جمعیت و از سوی دیگر، گذشت بیش از شصت سال از عمر نظام سهامداری در کشور، به‌طور طبیعی مسایل حقوقی خاص خودش را در شرکت‌ها ایجاد می‌کند.

یکی از این مسایل که امروزه بیش از گذشته خود را نمایان ساخته مسأله مالیات بر ارث نسبت به سهام در شرکت‌های سهامی است که مردم آن را تحت عنوان مالیات بر ارث سهام دنبال و جستجو می‌کنند.

در این نوشتار به بحث و بررسی در همین مورد می‌پردازیم.

نکات مهم مالیات بر ارث شرکت‌ها

میزان مالیات بر ارث نسبت به سهام چه‌قدر است؟
نرخ‌های مالیاتی چگونه تعیین می‌شود؟

بیشتر مدیران در شرکت های سهامی برای نگهداری دفتر سهام و ثبت دقیق نقل و انتقالات سهام کوتاهی و غفلت می کنند.

این کوتاهی می تواند چالش های بزرگی را در گلوگاه های زیادی ایجاد کند از جمله در مرحله شناسایی و قبول تعداد سهام موجود و سهام منتقل شده سهامداران درگذشته.

به لزوم دریافت گواهی فوت و سپس گواهی انحصار وراثت برای سهامدار متوفی اهمیت بدهید.

بدون وجود گواهی انحصار وراثت، مدیران شرکت سهامی نمی توانند شخصی را ورثه سهامدار متوفی به شمار آورند حتی اگر یقین داشته باشند که او از ورثه متوفی هست.

ورثه (اشخاصی که از شخص فوت شده ارث می‌برند) سهامداری که فوت شده است بایستی در اظهارنامه مالیات بر ارث تعداد سهام فرد متوفی در شرکت را به عنوان بخشی از اموال به جامانده از او افشا کرده باشند.

دریافت مفاصا حساب مالیات بر ارث نسبت به سهام فرد درگذشته و ارایه آن به شرکت برای انتقال سهام او به ورثه و ثبت آن در دفتر سهام شرکت، ضرورت دارد.

تقسیم سهام بین ورثه برابر قوانین ارث ایران به عمل خواهد آمد. تقسیم ارث بین ورثه از جمله در مورد سهام بر اساس دین و مذهب فرد متوفی انجام خواهد شد.

در ستون نقل و انتقالات دفتر سهام شرکت، انتقال سهام از سهامدار متوفی با اشاره به شماره و تاریخ گواهی انحصار وراثت به ورثه درج خواهد شد و به امضای ورثه هم خواهد رسید.

اوراق سهام قبلی اخذ و ابطال خواهد گردید و برای هر کدام از ورثه متناسب با تعداد سهامی که به آنها به ارث رسیده است ورقه سهام، صادر و تحویل خواهد شد.

تعیین نرخ مالیات بر اساس نسبت با متوفی

به‌ هر حال در قانون فعلی مالیات بر ارث برحسب این‌که ترکه متوفی (شخص فوت شده) به چه میزان باشد، مالیاتی متفاوت دارد.

نرخ مالیات بر ارث، تابعی از این امر نیز است که وارث (اشخاصی که ارث می‌برند) با متوفی چه نسبتی داشته باشد.

هرچه نسبت وارث با متوفی نزدیک‌تر باشد، مالیات بر ارث کمتر است و هر چقدر که نسبت وارث با متوفی دورتر باشد، نرخ مالیات بر ارث بیشتر خواهد بود.

این درحالی است که وراث از دیدگاه قانون مالیات‌های مستقیم به سه طبقه تقسیم می‌شوند.

وراث طبقه اول شامل پدر، مادر، زن، شوهر و فرزندان هستند.

طبقه دوم نیز عبارتند از اجداد (پدربزرگ و مادربزرگ)، برادر، خواهر و فرزندان آنها.

طبقه سوم وراث نیز شامل عمو، عمه، دایی، خاله و فرزندان آنها است.

به طور دقیق نرخ‌های اعلامی سازمان امور مالیاتی برای وراث طبقه یک است و به ترتیب برای وراث طبقه دوم دو برابر و برای وراث طبقه سوم به چهار برابر می‌رسد.

همچنین باید در نظر داشت که اگر در هر طبقه حتی یک نفر ورثه در حال حیات باشد، سبب می‌شود طبقات دیگر از ارث بردن ممنوع شوند و هیچ ارثی به آنها تعلق نگیرد.

مالیات بر ارث قبل از تعدیل (برابرسازی)

براساس قانون پیشین مالیات برارث، مالیات برارث دارایی‌های تامبلغ ۵٠‌میلیون ریال برای طبقه اول شامل ۵‌درصد ارزش اموال بود.

که این میزان برای طبقه دوم به ١۵‌درصد ارزش دارایی و برای طبقه سوم به ٣۵‌درصد ارزش دارایی می‌رسید.

همچنین مالیات برارث دارایی‌هایی تا مبلغ ٢٠٠‌ میلیون تومان برای طبقه اول ١۵‌درصد ارزش دارایی، برای طبقه دوم ٢۵‌درصد و برای طبقه سوم ۴۵‌درصد تخمین زده شده بود.

همچنین نرخ مالیات برارث دارایی و اموال بیش از ۵٠٠‌میلیون ریال برای وراث طبقه اول شامل ٣۵‌درصد ارزش دارایی، برای طبقه دوم ۴۵‌ درصد و برای طبقه سوم ۶۵‌درصد ارزش دارایی محاسبه شده بود.

وکیل متخصص در مالیات بر ارث سهام شرکت ها

قبول وکالت در پرونده های مالیاتی تهران مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، توسط وکلای متخصص امکان پذیر است.

موسسه حقوقی مهر پارسیان تحت نظر دفتر وکالت محمدرضا مهری و مسعود تیموری هیچ شعبه دیگری در تهران ندارد.

جهت دریافت مشاوره با وکلای متخصص موسسه حقوقی مهرپارسیان با مدیریت وکیل پایه یک دادگستری با شماره تماس‌های موسسه تماس حاصل نمایید.

 مطالبه مهرالمتعه

شماره تلفن دفتر وکیل مالیات بر ارث سهام شرکت

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

شماره همراه وکیل آنلاین مالیات بر ارث سهام شرکت

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با دفتر حقوقی محمدرضا مهری از طریق شماره موبایل های اعلامی امکان پذیر است.

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

امتیاز دهی به مقاله

2 دیدگاه

  • سلام. چطور می تونیم مالیات بر سهم های باقی مانده ازمتوفی را محاسبه کنیم و آیا با وکالت کاری می تونیم مالیات خود را به نام شخص دیگری ثبت کنیم ؟

    • با سلام ، برای محاسبه مالیات بر سهام، سهام شرکت باید مجدد بررسی و ارزیابی شود تا میزان ارث از آن مشخص گردد. اگر مبلغ آن قابل توجه باشد اداره دارایی با کارشناسان رسمی ، ارزش را مشخص می کنند.
      و همچنین نمی توان مالیات خود را به نام دیگری ثبت کرد مگر در یک صورت که از موارد اختیارات باشد و در وکالتنامه قید شده باشد که می توانید در صورت اثبات اقدام به مطالبه خسارت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *