نمونه دادخواست الزام به تمکین

وکیل خانواده در خیابان جمالزاده

وکیل خانواده در خیابان جمالزاده


بهترین وکیل خانواده تهران در این نوشتار به بررسی نمونه دادخواست الزام به تمکین پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

نمونه دادخواست الزام به تمکین

زمانی که زن و مرد با جاری شدن صیغه عقد دائم و یا صیغه ازدواج موقت، با یکدیگر محرم می شوند، وظایفی نسبت به یکدیگر پیدا می‌ کنند. این وظایف در قانون مدنی و قانون حمایت خانواده به عنوان حسن معاشرت، به صورت کلی آمده است.

یکی از روابط خاص زوجین، بحث تمکین و داشتن رابطه زناشویی است که در باب تمکین زن به دو صورت تمکین خاص و تمکین عام قابل تقسیم است.

نمونه دادخواست الزام به تمکین، جهت هر دو موضوع مطروحه، قابل تنظیم است. شرایط تمکین خاص و عام زن، نمونه دادخواست الزام به تمکین زن، نمونه اظهارنامه قانونی الزام به تمکین، آثار حقوقی عدم تمکین زن و مهریه، تبعات حقوقی عدم تمکین زن و نفقه و نحوه پاسخ به اظهارنامه الزام به تمکین، توسط موسسه حقوقی مهر پارسیان تحت مدیریت محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری و مشاورحقوقی تهیه و تدوین شده است. جهت استفاده از نمونه دادخواست الزام به تمکین ادامه مطالب را مطالعه فرمایند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص نمونه دادخواست الزام به تمکین با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

موارد طرح نمونه دادخواست الزام به تمکین

عدم انجام وظایف زناشویی

گاهی ممکن است که زوجه، بدون ترک محل زندگی مشترک، از انجام تکالیف و وظایفی که قانون به عهده وی قرار داده است، خودداری کند.

جستجوی بهترین وکیل خانواده

در اینگونه موارد، امکان طرح دادخواست الزام به تمکین در دادگاه خانواده محل سکونت زوجین وجود دارد. دلایل اثباتی در اینگونه موارد میتواند شهادت شهود، نظریه پزشکی قانونی مبنی بر نداشتن رابطه زناشویی و اقرار خوانده در دادگاه و یا نزد شهود باشد.

ترک منزل مشترک توسط زوجه

در موارد ترک منزل مشترک توسط زوجه، اثبات عدم تمکین زن، دلایل کمتری نیاز دارد. همین که خواهان (زوج) در دادگاه اثبات نماید که زوجه با ترک محل زندگی مشترک، از انجام وظایف خاص و عام زناشویی خودداری می ورزدو زوجه نتواند دلیل موجهی ارائه نماید، دادخواست الزام به تمکین مرد، پذیرفته شده و رای به نفع وی صادر می‌ شود.

در این دو مورد و در صورت اثبات نشوز از ناحیه زن، حکم به الزام زوجه به تمکین از مرد صادر می‌ شود. این حکم جنبه اعلامی دارد و در صورت عدم اجرای حکم توسط زوجه، آثار و تبعاتی دارد که ذکر خواهد شد.

مواردی که زن مجاز به عدم تمکین است

وجود احتمال ضررهای جسمی و روحی

در مواردی که سوء رفتار زوج به حدی است که عرفا امکان ادامه زندگی مشترک برای زوجه مقدور نیست و این امر از طریق شکایت کیفری علیه زوج، شهادت شهود و یا اقرار خوانده به اثبات برسد، زن تکلیفی در الزام به تمکین ندارد و میتواند مسکن جداگانه ای اختیار کند.

در موارد حق حبس زن

زن میتواند پس از عقد، تا زمانی که در موارد عندالمطالبه بودن مهریه، مهریه ما فی القباله به وی تسلیم نشده باشد، از ایفای وظایف زناشویی و تمکین خاص، خودداری نماید. این حق زن که به حق حبس زن معروف است، باعث استفاده حق نفقه و یا ایجاد حق ازدواج مجدد برای مرد نمی‌ شود.

شنود مکالمات شوهر توسط زن

داشتن عذرموجه جهت عدم تمکین خاص

در بعضی موارد ممکن است به دلیل معذوریت پزشکی و یا بهداشتی، امکان تمکین خاص از طرف زوجه وجود نداشته باشد. در اینگونه موارد، در صورت تائید پزشک متخصص، امکان عدم انجام تمکین از سوی زوجه وجود دارد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص نمونه دادخواست الزام به تمکین با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

نمونه دادخواست الزام به تمکین

خواهان: مشخصات شوهر در این قسمت درج می‌ شود.

خوانده: مشخصات زوجه در این قسمت درج می‌ شود.

وکیل یا نماینده قانونی: در صورتی که دادخواست الزام به تمکین زوجه از طرف وکیل تقدیم می‌ شود، در این قسمت نام وکیل پایه یک دادگستری درج می‌ شود.

خواسته و بهای آن: در این قسمت صدور حکم به الزام خوانده به تمکین به انضمام هزینه‌ های دادرسی و حق الوکاله وکیل.

دلایل و منضمات: تصویر شناسنامه زوجین – تصویر سند ازدواج – اظهارنامه قانونی درخواست تمکین – پاسخ احتمالی زوجه به اظهارنامه قانونی – شهادت شهود – استعلام و درخواست معاینه توسط پزشکی قانونی در موارد خاص.

نمونه متن دادخواست الزام به تمکین

ریاست محترم دادگاه خانواده / دادگاه عمومی بخش

با سلام و احترام، طبق مندرجات سند ازدواج پیوست دادخواست، خوانده همسر دائمی و شرعی اینجانب می‌ باشد که مدت دو سال است ازدواج کرده و در منزل مشترک زندگی می‌ کنیم.

از تاریخ ……….، خوانده محترم به دلایل واهی منزل مشترک را ترک نموده و از ایفای وظایف زناشویی و سایر وظایف قانونی امتناع می ورزد. جهت ترغیب خوانده به ادامه زندگی مشترک بارها با خرید هدیه به درب منزل پدر وی مراجعه نمودم که با توجه به استنکاف خوانده از پذیرش درخواست بنده، اظهارنامه قانونی مبنی بر درخواست تمکین از ناحیه زوجه به نشانی وی ارسال و ابلاغ شد که متاسفانه در پاسخ اظهار فرمودند که حاضر به بازگشت به منزل مشترک نیستند.

وکیل خانواده غرب تهران

شهادت شهود که از خروج بدون عذرموجه از منزل مشترک خبر داده اند، موید اظهارات بنده می‌ باشد. لذا با تقدیم دادخواست حاضر و مستندات پیوست، تقاضای رسیدگی و صدور حکم به الزام خوانده به تمکین خاص و عام و پرداخت خسارات دادرسی و حق الوکاله وکیل، از باب تسبیب را دارم.

با احترام مجدد- خواهان

مرجع تقدیم دادخواست الزام به تمکین

دادخواست الزام به تمکین، در تهران و مراکز استان ها، از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و در سایر شهرها از طریق دفتر کل دادگاه، قابل طرح است. هزینه دادخواست الزام به تمکین زوجه، معادل دعاوی غیر مالی است و هزینه حق الوکاله وکیل در دعوای الزام به تمکین، بسته به توافق بین وکیل و موکل متفاوت است.

در هر صورت ملاک برای درخواست محکومیت خوانده به پرداخت هزینه‌ های دادرسی، و حق الوکاله وکیل، تعرفه قانونی اعلامی توسط ریاست قوه قضاییه است.

جهت دریافت مشاوره در خصوص نمونه دادخواست الزام به تمکین با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

مشاوره حقوقی نحوه تنظیم دادخواست الزام به تمکین

هر چند ممکن است با بهره گیری از نمونه داخواست الزام به تمکین، طرح دعوای الزام به تمکین بسیار ساده به نظر برسد اما واقعیت این است که بررسی امکان تقدیم دادخواست الزام به تمکین، و تحقق شرایط موجود در پرونده که خواهان طرح آن هستیم در صلاحیت و تخصص وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی خانواده می‌ باشد.

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان، متشکل از وکلای پایه یک دادگستری، کارشناسان رسمی دادگستری در رشته تصادفات و تعیین خسارت در تصادفات رانندگی، قضات بازنشسته و اساتید برتر حقوق در ایران، آماده پذیرش کلیه دعاوی عزیزان در پرونده های خانواده، کیفری، حقوقی و ثبتی می باشد.

تکلیف حضانت فرزند قبل از طلاق

نشانی موسسه حقوقی مهر پارسیان

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

021-88663925

021-88663926

021-88663628

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل تخصصی خانواده تهران

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل متخصص

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دفتر وکیل پایه یک ویژه

5/5 - (7 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *